Gå til innhold

Er sentralfyr eller elektriske ovner best?

Anbefalte innlegg

Gjest borettslag

Vi har hatt sentralfyr (oljefyr) her jeg bor i mange år, det var en av kriteriene jeg ønsket meg i en leilighet da jeg kjøpte. Det gir en jevn og god varme, og er ikke brannfarlig, man kan til og med tørke klær på den.

Nå vil styret skifte ut hele anlegget til elektriske panelovner, styrt av den enkelte. De mener dette blir billigere på sikt.

Hva mener dolerne om dette? Hva er billigst, og ikke minst, hva er mest miljøvennlig, på sikt? Jeg trenger dokumentasjon også.

Trodde forresten at det også gikk an å fortsette med fellesfyring bare bytte ut olje med noe annet?

Fortsetter under...

''

Nå vil styret skifte ut hele anlegget til elektriske panelovner, styrt av den enkelte. De mener dette blir billigere på sikt.

Hva mener dolerne om dette? Hva er billigst, og ikke minst, hva er mest miljøvennlig, på sikt? Jeg trenger dokumentasjon også.''

Dersom dere ikke har installert individuelle målere for forbruk i hver leilighet, så vil den foreslåtte omleggingen helt sikkert medføre redusert forbruk totalt sett. Når folk ikke betaler for sitt eget energiforbruk, så fyres det gjerne mye for kråkene.

Men dersom sentralfyringsanlegget fungerer ok, så vil man sannsynligvis i stedet kunne installere individuelle målere. Sentralfyring gir som regel bedre varme i hele gården.

''Trodde forresten at det også gikk an å fortsette med fellesfyring bare bytte ut olje med noe annet?

''

Det går an å installere elkjele (eller hva det nå heter) dersom man ønsker å fyre med strøm i stedet for olje. I mange gårder har man begge muligheter tilgjengelig, og tilpasser seg energiprisene den enkelte sesong.

''Trodde forresten at det også gikk an å fortsette med fellesfyring bare bytte ut olje med noe annet?''

I Oslo har mange som hadde fellesfyring, blitt koplet til fjernvarmen.

Generelt vil forbruket gjerne ned hvis hver leilighet må betale for sin egen varme, kontra at alle betaler samme brøkdel av en fellesregning.

Skal hver enkelt kjøpe panelovner, eller skal det kjøpes inn felles / samme type for alle? Prøv å få til at det velges ovner med styrbar termostat på hver ovn, så kan hver husstand sette på natt- og dagsenking i hvert rom etter eget ønske. Det er mye bedre enn å bare skru termostaten opp og ned (eller ovnen av og på), og det gir utslag på regningen.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...