Gå til innhold

Utnyttelse av besteforeldre

Anbefalte innlegg

Gjest som ikke kan si nei

Dette er bare for å syte - og for å få ut litt frustrasjon. Men lurer på om andre er enige med meg?

Jeg syns lilleøsteren min utnytter våre foreldre. Hun har to barn med eksen og et med han hun nå er gift med. Hun og exen har de to eldste guttene like mye hver.

Dvs - det er besteforeldrene mine som har dem mest. Nei - ikke mest - men de overnatter ihvertfall der minst en helg i måneden. De er mye ute - eller på reise - og da spør de alltid besteforeldene om barnevakt. Og det passer selvfølgelig alltid best at de overnatter. Så kommer de og henter ungene sent på søndag - til ferdig bestilt middag selvfølgelig.

Min mening er at når man tross alt bare ser ungene sine halvparten av tiden - så passer man på å være hjemme den tiden. Hva med å legge turer til de helgene man ikke har barna? Minstejenta har de selvfølgelig men de to andre har tross alt nok hjem å forholde seg til.

Tom exen til søsteren min har spurt våre foreldre om barnevakt hele helger!! Og han har foreldre som bor nærmere.

De eldste guttene er veldig aktive, høyrøstede osv. De kan være ganske uforskammede (begge er under 10 år). Så det er ikke akkurat fredelig å være barnevakt for dem. Men det er vel derfor hun "setter dem bort" hele tiden.

Søstera mi flyttet noen ganger etter samlivsbruddet og i den perioden var det også mye barnevakt. Eller hun tok med seg barna og reise hjem til foreldrene mine. Morfar trekker seg vekk så det er mormor som passer ungene hele dagen. Når de er der så overlater søsteren min hele ansvaret til mormor. Søsteren min brydde seg ikke om å gå ut med ungene på en lekeplass der hun bodde for å prøve å bli kjent med andre barn i nabolaget. (Hun skulle jo ikke bo der for alltid).

Mormor er i full jobb - hun har et stort problem og det har hun alltid hatt. Hun kan/vil ikke si nei. Så hun er jo skyld i det selv men jeg mener at søsteren min kan ta hensyn! Vi har en voksen bror som krever mye av foreldrene våre i tillegg - han er uføretrygdet (psykisk) men bor ikke hjemme. Han har imidlertid veldig liten omgangskrets og er hos foreldrene stort sett når de har fri fra jobb.

Jeg vet det er travelt med 3 barn så det er ikke det. Men man prøver jo å klare seg selv. (Og hun har jo bare ETT barn halvparten av tiden da)

Selv spør vi veldig sjelden foreldrene mine om barnevakt og har ei jente vi har funnet som vi spør i stedet. Kanskje vi spør foreldrene mine hvis vi skal bort en helg bare vi to. Har skjedd et par/tre ganger på mange år. Jeg har fortalt søsteren min hva jeg mener. Det gjør henne absolutt ingenting å spørre - så lenge moren min ikke sier nei. Jeg har foreslått at de finner en ungdom som kan være barnevakt - men nei - det koster jo penger.

De spør om barnevakt for den minste ting som frisør, legetime, handletur, etc. Moren min jobber turnus (helsevesenet) så hun er av og til hjemme på dagtid. Men de spør henne kanskje om barnevakt til 11 tiden på dagen selv om hun har hatt nattevakt.

Jeg vet moren min syns det er altfor mye og at hun er oppgitt over søsteren min. Hun har sagt det til meg. Jeg har sagt at hun må si nei...

Så jeg kan ikke gjøre mer - er klar over det.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/383882-utnyttelse-av-besteforeldre/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Siden søsteren din ikke viser tegn til å skjønne at dette er galt må du lære moren din å si nei. Hun får heller finne på falske unnskyldninger dersom hun må. Hun kommer til å slite seg ut og etterhvert ikke like å ha barnebarna på besøk i det heletatt.

Har _du_ pratet med søsteren din da? Du kan jo gjøre det for å hjelpe din mor som ikke klarer det. Vi hadde en situasjon i familien for noen år siden der min svoger og svigerinne "tok over" hytta til svigers. Svigers klarte ikke si nei og satt hjemme og var lei seg. Det ble min mann som måtte ta en prat med sin bror. De hadde ikke skjønt noen ting viste det seg (vi kunne ikke fatte det, men dog...) men praten ordnet det meste. Kanskje ikke søsteren din heller evner å se hva hun driver med?

Har _du_ pratet med søsteren din da? Du kan jo gjøre det for å hjelpe din mor som ikke klarer det. Vi hadde en situasjon i familien for noen år siden der min svoger og svigerinne "tok over" hytta til svigers. Svigers klarte ikke si nei og satt hjemme og var lei seg. Det ble min mann som måtte ta en prat med sin bror. De hadde ikke skjønt noen ting viste det seg (vi kunne ikke fatte det, men dog...) men praten ordnet det meste. Kanskje ikke søsteren din heller evner å se hva hun driver med?

Jo jeg har snakket med søsteren min om dette - jeg skrev vel det i hovedinnlegget også?

Hun bryr seg ikke en døyt.

Annonse

Dette søsteren din gjør,er ikke noe hyggelig mot din mor,hun er direkte uforskammet synes jeg.

Men så lenge din mor lar dette skje,og ikke klarer å si nei,er det ikke noe du får gjort,tenker jeg.....dessverre det er din mor som må lære seg å si at nå passer det ikke.

Dette søsteren din gjør,er ikke noe hyggelig mot din mor,hun er direkte uforskammet synes jeg.

Men så lenge din mor lar dette skje,og ikke klarer å si nei,er det ikke noe du får gjort,tenker jeg.....dessverre det er din mor som må lære seg å si at nå passer det ikke.

Ja jeg er jo enig. Litt av grunnen til at jeg bryr meg er jo at de ikke har noe særlig overskudd til å bli kjent med VÅRE barn.

Ikke at jeg vil ha mer barnevakt - vi spør passejenten - men kunne tenke meg at våre barn fikk brukt litt mer tid sammen med besteforeldrene sine.

Nå blir det slik at jeg ikke føler vi kan bry dem. Og hver gang vi spør om vi skal finne på noe så er de barnevakt - virker det ihvertfall som.

Moren din må tøffe seg opp og si fra til datteren sin om at det blir for mye, eller så får hun bare bite tennene sammen og passe unger uten å syte. Jeg synes det er litt dumt at hun klager til deg istedenfor å si fra til henne. Det skaper vel ikke akkurat et bedre forhold mellom deg og søsteren din? Det høres ut som det forholdet allerede er litt surt.

Gjest hardt mot hardt

Søsteren min var i samme situasjon med sin svigermor. Min svoger (min søsters mann) sa fra til sin mor, at ved å si ja til å passe det ene settet med barnebarn så mye som hun gjorde, så nedprioriterte hun de andre barnebarna. (Det var ikke foskjell i de faktiske behovene de to barna hadde for hjelp til barnevakt).

Han ba om at hun etter å ha passet datterens barn, ventet med å si ja til å passe dem igjen til hun hadde tilbragt tilsvarende tid med de andre barnebarna.

Det ble selvsagt ikke helt slik i praksis, men det bevisstgjorde bestemoren.

Gjest Bæsstemor

Du sier de ikke er der mer enn en helg i mnd. Eller missforsto jeg?

En helg i mnd er jo ikke mye synes jeg. Og jeg håper jeg får se mine barnebarn oftere enn det når jeg en gang blir bestemor.

Jeg lurer på om du irriterer deg mer enn besteforeldrene.

Vi som foreldre kan også klage på barna våre i blant uten å mene så mye med det. Kanskje gjør også din mor det.

Men for all del, hvis de virkelig er der så mye at foreldrene dine ikke orker med det, men ikke kan si nei, så er det jo ikke noe greit.

Men de går vel på skole og er hjemme hos mor og far i ukedagene?

Jeg synes ikke det gjør noe at helgeturer faller på helger hvor mor skal ha barna hvis de har en 50/50 ordning. Det skjer her også, og besteforeldrene er kjempeglad når det skjer, for da får de sett barnebarna litt mer enn en time i ny og ne.

Uansett dette er et en ting mellom din søster og foreldrene dine.

''Mormor er i full jobb - hun har et stort problem og det har hun alltid hatt. Hun kan/vil ikke si nei. Så hun er jo skyld i det selv men jeg mener at søsteren min kan ta hensyn!''

Jeg ville nok blitt frustrert over begge tingene du forteller om. Både et søsken som utnytter våre felles foreldre og at foreldrene ikke sier nei.

mvh

Annonse

Det er veldig feil av din mor å klage til deg i stedet for å si noe til din søster. Hvorfor gjør hun det? Er det for å hindre at du også bruker henne om barnevakt?

Du får bare overse din mors klaging, og be om barnevakt like ofte som du ville ha gjort om moren din ikke hadde flere barnebarn. Og spør i så god tid at hun er opptatt når søsteren din spør. Da vil søsteren din måtte finne annen barnevakt og moren din innse at hun i blant må si nei til dere begge for å ikke drukne.

Moren din må tøffe seg opp og si fra til datteren sin om at det blir for mye, eller så får hun bare bite tennene sammen og passe unger uten å syte. Jeg synes det er litt dumt at hun klager til deg istedenfor å si fra til henne. Det skaper vel ikke akkurat et bedre forhold mellom deg og søsteren din? Det høres ut som det forholdet allerede er litt surt.

Hun vet hva jeg mener i denne saken og bryr seg ikke. Jeg inviterer dem ikke akkurat på kaffe hver søndag. Men har en helt ok tone oss imellom ellers.

Men vi er for forskjellige personligheter og i verdisyn til å ha et nært søskenforhold.

Du sier de ikke er der mer enn en helg i mnd. Eller missforsto jeg?

En helg i mnd er jo ikke mye synes jeg. Og jeg håper jeg får se mine barnebarn oftere enn det når jeg en gang blir bestemor.

Jeg lurer på om du irriterer deg mer enn besteforeldrene.

Vi som foreldre kan også klage på barna våre i blant uten å mene så mye med det. Kanskje gjør også din mor det.

Men for all del, hvis de virkelig er der så mye at foreldrene dine ikke orker med det, men ikke kan si nei, så er det jo ikke noe greit.

Men de går vel på skole og er hjemme hos mor og far i ukedagene?

Jeg synes ikke det gjør noe at helgeturer faller på helger hvor mor skal ha barna hvis de har en 50/50 ordning. Det skjer her også, og besteforeldrene er kjempeglad når det skjer, for da får de sett barnebarna litt mer enn en time i ny og ne.

Uansett dette er et en ting mellom din søster og foreldrene dine.

Overnatter en helg i måneden. Barnevakt er mye oftere.

Og det er snakk om barn som allerede har to hjem og flytter fra det ene til det andre flere ganger i uken.

Det er veldig feil av din mor å klage til deg i stedet for å si noe til din søster. Hvorfor gjør hun det? Er det for å hindre at du også bruker henne om barnevakt?

Du får bare overse din mors klaging, og be om barnevakt like ofte som du ville ha gjort om moren din ikke hadde flere barnebarn. Og spør i så god tid at hun er opptatt når søsteren din spør. Da vil søsteren din måtte finne annen barnevakt og moren din innse at hun i blant må si nei til dere begge for å ikke drukne.

Hun sier det vel til meg fordi hun forstår hva jeg mener.

Ellers får jeg meg ikke til "å være like ille" som søsteren min.

Vi spør dem bare hvis vi MÅ - hvis vi skal i bryllup etc eller på en helgetur (sjelden...) og ikke har annen barnevakt. Ofte har allerede søsteren min spurt, eller hun spør etterpå så de ender opp med å ha alle 5 på besøk.

Vi har ikke noen muligheter for barnevakt på mannen min sin side - det har søsteren min. Men svogeren min og ex svogeren min sine forelde sier mye mer nei - så derfor spør de stort sett våre foreldre.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...