Gå til innhold

Fostersønn som begår overgrep

Anbefalte innlegg

''Men hva om alt du klarer å føle for fostersønnen er forakt etter denne hendelsen?''

Jeg ser problemstillingen. Kanskje du da hjelper ham på beste måte ved å kontakte barnevernet eller kommunen for råd og veiledning?

Barnevernet er på banen.

Dilemmaet er at fosterforeldrene ikke vet om de noen gang vil kunne være i stand til å bli like glad i fostersønnen sin etter dette.

Han har vært veldig problematisk å ha med å gjøre fra før av de siste årene og dette var på en måte toppen av alt.

Spørsmål om å fraskrive seg omsorgsretten dukker opp...

Fortsetter under...

Barnevernet er på banen.

Dilemmaet er at fosterforeldrene ikke vet om de noen gang vil kunne være i stand til å bli like glad i fostersønnen sin etter dette.

Han har vært veldig problematisk å ha med å gjøre fra før av de siste årene og dette var på en måte toppen av alt.

Spørsmål om å fraskrive seg omsorgsretten dukker opp...

''Barnevernet er på banen.''

Det er bra.

''Dilemmaet er at fosterforeldrene ikke vet om de noen gang vil kunne være i stand til å bli like glad i fostersønnen sin etter dette.''

Det har jeg forståelse for.

''Han har vært veldig problematisk å ha med å gjøre fra før av de siste årene og dette var på en måte toppen av alt.

Spørsmål om å fraskrive seg omsorgsretten dukker opp...''

Uff, så vanskelig, fryktelig vanskelig!

''Ikke veldig alvorlig overgrep. Dvs dette er jo egentlig veldig vanskleig å definere pga temaet er så tabubelagt. Hva er egentlig et alvorlig og et mindre alvorlig seksuelt overgrep mor barn?''

Det er mange forskjellige grader, alt i fra "tatt på brystene" til "ført noe inn i skrittet på".

Jeg synes du bør søke råd hos noen du kan åpne deg helt til først?

"tatt på brystene" til "ført noe inn i skrittet på".

Dette handlet om å få 5-åringen til å utføre seksuell berøring.

For det første så hadde det vært alvorlig sjokk. I et sjokk er ingen i stand til å tenke logisk og derfor blir de første reaksjonene ulogiske og preget av sjokk.

Det er for mange usvarte elementer her til at jeg vil eller kan kommentere videre hva jeg ville eller kunne ha gjort.

''Det er for mange usvarte elementer her til at jeg vil eller kan kommentere videre hva jeg ville eller kunne ha gjort.''

Du må gjerne spørre.

Nei, slike situasjoner finnes ikke når barnet fortsatt er mindreårig...... Alle barn fortjener hjelp dersom de har problemer. Det skulle bare mangle!

Jo slike situasjoner finnes når barnet gjør ondskapsfulle handlinger. Når et barn er voksent har variert fra en tid til annen, og det varierer også fra en kultur til en annen.

"tatt på brystene" til "ført noe inn i skrittet på".

Dette handlet om å få 5-åringen til å utføre seksuell berøring.

''Dette handlet om å få 5-åringen til å utføre seksuell berøring.''

Alvorlig og absolutt grunn til å gå videre med.

Annonse

Jo slike situasjoner finnes når barnet gjør ondskapsfulle handlinger. Når et barn er voksent har variert fra en tid til annen, og det varierer også fra en kultur til en annen.

Jeg kunne aldri i livet satt barnet mitt på gata uansett hva det hadde gjort!

'' I forhold til fostersønn spørs det vel hvor alvorlig overgrep, hvor lenge han har bodd der''

Bodd der i 8 år. Ikke veldig alvorlig overgrep. Dvs dette er jo egentlig veldig vanskleig å definere pga temaet er så tabubelagt. Hva er egentlig et alvorlig og et mindre alvorlig seksuelt overgrep mor barn?

http://www.statensbarnehus.no

Ring disse. De gir veldig gode og konkrete råd i slike saker, også når det gjelder mindre overgrep, ikke bare når det gjelder politianmeldte, alvorlige saker, men akkurat slike situasjoner du beskriver. Det er jo ikke nok at barnevernet er varslet, jenta deres trenger kanskje noe ekstra etter dette, være skjermet fra ham eller noe, trygges, og dere selv trenger råd om hvordan takle dette. Skal det snakkes mye om med henne eller ikke f.eks. Skal dere gjøre noe med hensyn til gutten, eller skal han få profesjonell hjelp osv. De vurderer også alvorlighetsgraden, det er ikke så lett som foreldre å vite hva som er "litt over streken", og hva som er langt over streken alltid.

Jeg kunne aldri i livet satt barnet mitt på gata uansett hva det hadde gjort!

Ikke jeg heller, men det finnes situasjoner hvor det er nødvendig. det er heller ingen tvil at det forskjell på følelser fra den ene personen til en annen.

Ikke jeg heller, men det finnes situasjoner hvor det er nødvendig. det er heller ingen tvil at det forskjell på følelser fra den ene personen til en annen.

Med å skaffe hjelp så kan det bety å skaffe ekstern hjelp for å hindre at barnet gjør noe galt igjen, og jeg skjønner at man i enkelte tilfeller kanskje ikke kan ha barnet boende hjemme mer - men man bør bestrebe seg på å vise barnet sin kjærlighet uansett... Alle barn er født uskyldige...

''Hjelp ham som om det var din egen sønn''

Men hva om alt du klarer å føle for fostersønnen er forakt etter denne hendelsen?

Jeg vil tro at du, eller den det gjelder også trenger hjelp i denne situasjonen, for det må være helt umulig vanskelig! Samtidig som det er viktigere enn noensinne at de voksne klarer å være voksen.

''Fosterbarn er det returrett på. De blir gjerne sendt fra fosterfamilie til fosterfamilie.''

Ok, det tror jeg hadde sittet ekstremt langt inne å gjøre. Men klart, hensynet til egne barn går jo først.

Det er vel så ofte barnevernet som bestemmer at fosterbarnet skal ut av fosterfamilien og til noen nye, som fosterfamilien. Eller fosterbarnet selv ønsker det. Eller biologiske foreldre får barnet tilbake.

Jeg har intrykk av at mange tror fosterbarn og adoptivbarn er det samme, noe det altså ikke er.

Annonse

'' I forhold til fostersønn spørs det vel hvor alvorlig overgrep, hvor lenge han har bodd der''

Bodd der i 8 år. Ikke veldig alvorlig overgrep. Dvs dette er jo egentlig veldig vanskleig å definere pga temaet er så tabubelagt. Hva er egentlig et alvorlig og et mindre alvorlig seksuelt overgrep mor barn?

En ting som er viktig og som er greit å få hjelp til er å ikke gjøre saken større enn den oppleves som for jenta.

Har hun ikke registrert at det har skjedd noe fryktelig ille, er det ikke hensiktsmessig å fortelle henne noe annet. Samtidig må man sørge for å ta hennes opplevelse på alvor.

mvh

Det var voldsomt til fordømmelse.

Barn/ungdommer har ikke samme forståelse av hva slike handlinger medfører som voksne. Å stemple det som ondskapsfullt blir feil.

Selvsagt er det galt. Og selvsagt skal det skadelidte barnet ha hjelp og beskyttelse. Men det betyr ikke at man kapper hånden av barnet som har forbrutt seg. Selvsagt ikke.

I slike saker må man ha fryktelig mange tanker i hodet på en gang.

mvh

I slike situasjoner er det livsviktig og handle ut fra fornuft, hva som er rett og galt, hva som er hensiktsmessig. Det vil være mange følelser. Men disse må ikke få styre.

mvh

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...