Gå til innhold

Frankrike frykter angrep etter karikaturtegninge

Anbefalte innlegg

''Publiseringen av Muhammed-karikaturer i det franske magasinet Charlie Hebdo skaper frykt for enda mer uro blant muslimer i både Frankrike og Midtøsten, og onsdag besluttet franske myndigheter at franske ambassader og skoler i rundt 20 land skal holde stengt fredag. Demonstrasjoner i muslimske land blir gjerne arrangert etter fredagsbønnen.

Det satiriske magasinet Charlie Hebdo ble lagt ut for salg onsdag morgen. Inne i magasinet er det flere tegninger som viser muslimenes profet Muhammed i «dristige situasjoner», ifølge Le Monde. Temaet for oppslaget er de kraftige protestene som fant sted i den muslimske verden etter offentliggjøringen av en anti-islamsk film på youtube.

Innenriksminister Manuel Valls har mobilisert væpnet politi ved bygningen der det satiriske magasinet holder til.''

http://www.tv2.no/nyheter/utenriks/frankrike-frykter-angrep-etter-karikaturtegninger-3880196.html

Tar bråket aldri slutt?

Fortsetter under...

• Svar 87
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• Sør

31

• Mandolaika

15

• Goliath

12

• PieLill

5

Mest aktive i denne tråden

''Tar bråket aldri slutt? – lurifaxx''

Nei, så lenge det er én gruppe idioter som gjør alt de kan for å provosere, så vil en liten gruppe idioter nok reagere, noen med vold.

Det er jo derfor den første gruppen idioter gjør det de gjør.

Med vennlig hilsen

Gjest Nuttynitti

Nei, så lenge det er én gruppe idioter som gjør alt de kan for å provosere, så vil en liten gruppe idioter nok reagere, noen med vold.

Med vennlig hilsen

Så bra du kaller de muslimene som reagerer for idioter.

Så bra du kaller de muslimene som reagerer for idioter.

De som reagerer med vold er idioter.

De som protesterer fredelig (og selv de er kun en bitteliten brøkdel av den muslimske befolkningen) benytter bare deres ytringsfrihet til å markere uenighet. Hvilket er helt OK.

Synes du ikke det er idiotisk å trykke noe som KUN (i følge tegneren) har som hensikt å provosere en gruppe?

Og legg merke til at samme avis i Danmark ønsket ikke å publisere en Jesus-karikatur, for de var redde for å støte de kristne.

Med vennlig hilsen

Det er to måter å takle dette på. Å bukke og skrape og unnskylde seg eller bruke ytringsfriheten til de går lei av å demonstrere.

Selv om jeg sikkert ikke kunne stått inne for noe av det som er i det satiremagasinet, har jeg stor respekt for at de bruker ytringsfriheten.

Ser ut til at den må kjempes gjennom på nytt.

mvh

De som protesterer fredelig (og selv de er kun en bitteliten brøkdel av den muslimske befolkningen) benytter bare deres ytringsfrihet til å markere uenighet. Hvilket er helt OK.

Synes du ikke det er idiotisk å trykke noe som KUN (i følge tegneren) har som hensikt å provosere en gruppe?

Og legg merke til at samme avis i Danmark ønsket ikke å publisere en Jesus-karikatur, for de var redde for å støte de kristne.

Med vennlig hilsen

Dette er et blad som lever av å drive med karikaturer - ikke minst av ulike religiøse skikkelser.

Jeg synes det er bra de ikke lar seg kneble av en gjeng overfølsomme islamitter, men bruker sin yttringsfrihet og behandler alle likt.

Vesentlig flere burde gjøre det samme, i stedet for å la oss bli herset med av en gjeng tullinger.

Vi har sloss for ytringsfriheten før, og vi vil måtte gjøre det igjen om vi må. Det vi ikke må er å legge oss flate for fundamentalistene, men stå opp for det vi tror på - og vise hvor viktig det er for oss.

Annonse

Gjest oslobasse

Med vennlig hilsen

Dette er et satiremagasin som harselerer med alle. Muslimer skal ikke ha spesialbehandling. Det er bra at noen tør ta kampen opp mot religiøse fundamentalister og kjempe for yttringsfriheten.

''Synes du ikke det er idiotisk å trykke noe som KUN (i følge tegneren) har som hensikt å provosere en gruppe? ''

Hvor har tegneren sagt det?

''Og legg merke til at samme avis i Danmark ønsket ikke å publisere en Jesus-karikatur, for de var redde for å støte de kristne.''

Samme avis i *Danmark*?? Nå har du som vanlig ikke lest det du svarer på. Denne diskusjonen dreier seg om et fransk satiremagasin som har publisert nye karrikaturer denne uken.

http://ironicsurrealism.com/files/2012/09/charlie-hebdo-mo-toons-sept-19-2012-mahomet-2.jpg

På generelt grunnlag synes jeg noen ganger at balansen mellom retten til å bruke ytringsfriheten og det å trykke/si noe KUN for å provosere kan være vanskelig.

Dette er et satiremagasin som lever av å harselere med "alt og alle".

Ingen grunn til å forskjellsbehandle noen.

Dette er et satiremagasin som lever av å harselere med "alt og alle".

Ingen grunn til å forskjellsbehandle noen.

''Dette er et satiremagasin som lever av å harselere med "alt og alle".

Ingen grunn til å forskjellsbehandle noen.''

Ser den. Jeg skrev på generelt grunnlag litt fordi jeg synes balansegangen kan være vanskelig i blant. Og så er det aspektet med å "oppfordre til vold". Men klart, er det ytringsfrihet så er det ytringsfrihet.

Gjest loreleilei

På generelt grunnlag synes jeg noen ganger at balansen mellom retten til å bruke ytringsfriheten og det å trykke/si noe KUN for å provosere kan være vanskelig.

Enig med deg Madolaika....

Nå synes jeg det er nok trakkasering...for hadde det vært omvendt at det var muslimene som "tråkket" på jesus så hadde vil nok helt sikkert fått høre ordet trakkasering og ypping til bråk.... Nok er Nok....er lei hele greiene.

Gjest Loreleilei

Med vennlig hilsen

Selvom jeg ikke ofte er enig med deg Sør.. Så kunne jeg ikke vært mer enig i akkurat denne uttalelsen din!

Helt enig med deg denne gangen! :-)

''Dette er et satiremagasin som lever av å harselere med "alt og alle".

Ingen grunn til å forskjellsbehandle noen.''

Ser den. Jeg skrev på generelt grunnlag litt fordi jeg synes balansegangen kan være vanskelig i blant. Og så er det aspektet med å "oppfordre til vold". Men klart, er det ytringsfrihet så er det ytringsfrihet.

Jeg ser også godt den problemstillingen du viser til - der man provoserer kun for å provosere, og uten noen andre "vektige" argumenter.

Men satire er jo en sjanger der man alltid risikerer at noen vil føle seg støtt - hvis de ikke makter å se humoren i det. Og skal man da ta hensyn til absolutt alle alltid, så er satire noe man ikke kan bedrive overfor noe eller noen.

Jeg husker godt "Life of Brian" og all oppstandelsen den filmen skapte. Og jeg tror det var en veldig viktig film sett med vestlige øyne, når det gjelder å få en del konservative kristne til å forstå og akseptere at kristendommen også er noe man kan spøke med innenfor satiresjangeren.

Helt enkelt er det ikke, men vi skal i hvert fall ikke la noen ekstremister få diktere hvor begrensningene skal gå i vår ytringsfrihet. Så kan vi godt diskutere hvor smakløst eller ikke det er - men retten til å ytre det skal uansett alle ha.

Og da må noen være beredt til å bli stemplet som provokatør - for det er det nok nødvendig at noen påtar seg å være, om dette skal utvikle seg den "rette veien".

Annonse

Enig med deg Madolaika....

Nå synes jeg det er nok trakkasering...for hadde det vært omvendt at det var muslimene som "tråkket" på jesus så hadde vil nok helt sikkert fått høre ordet trakkasering og ypping til bråk.... Nok er Nok....er lei hele greiene.

Har du sett "Life of Brian"?

Har du sett voldlige muslimer tråkke på og brenne et antall ulike vestlige flagg, selv om de landene som flaggene representerer (blant annet det norske) som sådan ikke har gjort noe for å provosere noen (enkeltmennesker har gjort det)?

Har du sett uskyldige mennesker bli drept bare fordi de er statsborgere i samme land som en som har laget en film om eller publisert et satirisk bilde av Muhammed?

Har du sett ambasader bli satt i brann, bare fordi de er vestlige?

Hvis noen har noen grunn til å føle seg provosert av hva store grupper av mennesker gjør av alvorlige og provokative aktiviteter, så er det vi i vesten - for det er våre rettigheter og vårt samfunn de tråkker på og fordømmer.

Men reagerer vi på samme måte? Nei - vi gjør faktisk ikke det, selv om vi burde ha vesentlig bedre og mer alvorlige grunner til å gjøre det.

Heldigvis har vi utviklet oss forbi en slikt middelalderkultur.....

Jeg ser også godt den problemstillingen du viser til - der man provoserer kun for å provosere, og uten noen andre "vektige" argumenter.

Men satire er jo en sjanger der man alltid risikerer at noen vil føle seg støtt - hvis de ikke makter å se humoren i det. Og skal man da ta hensyn til absolutt alle alltid, så er satire noe man ikke kan bedrive overfor noe eller noen.

Jeg husker godt "Life of Brian" og all oppstandelsen den filmen skapte. Og jeg tror det var en veldig viktig film sett med vestlige øyne, når det gjelder å få en del konservative kristne til å forstå og akseptere at kristendommen også er noe man kan spøke med innenfor satiresjangeren.

Helt enkelt er det ikke, men vi skal i hvert fall ikke la noen ekstremister få diktere hvor begrensningene skal gå i vår ytringsfrihet. Så kan vi godt diskutere hvor smakløst eller ikke det er - men retten til å ytre det skal uansett alle ha.

Og da må noen være beredt til å bli stemplet som provokatør - for det er det nok nødvendig at noen påtar seg å være, om dette skal utvikle seg den "rette veien".

Ludvig Holberg. Opplysningen. Han brukte humor og satire aktivt for å undervise vanlige mennesker og gjøre narr av makthaverne.

Uten han hadde vi og løpt nakne rundt i gatene og gaula på hevn..(etter ordre fra sjefene)

Lenge leve ytringsfriheten! :0)

Ludvig Holberg. Opplysningen. Han brukte humor og satire aktivt for å undervise vanlige mennesker og gjøre narr av makthaverne.

Uten han hadde vi og løpt nakne rundt i gatene og gaula på hevn..(etter ordre fra sjefene)

Lenge leve ytringsfriheten! :0)

:-)

Med vennlig hilsen

''Synes du ikke det er idiotisk å trykke noe som KUN (i følge tegneren) har som hensikt å provosere en gruppe?

Og legg merke til at samme avis i Danmark ønsket ikke å publisere en Jesus-karikatur, for de var redde for å støte de kristne.''

Som vanlig kommer du med irrelevant ralling mens du febrilsk prøver å flytte fokuset bort fra hva som faktisk diskuteres i tråden.

''Synes du ikke det er idiotisk å trykke noe som KUN (i følge tegneren) har som hensikt å provosere en gruppe?

Og legg merke til at samme avis i Danmark ønsket ikke å publisere en Jesus-karikatur, for de var redde for å støte de kristne.''

Som vanlig kommer du med irrelevant ralling mens du febrilsk prøver å flytte fokuset bort fra hva som faktisk diskuteres i tråden.

''Som vanlig kommer du med irrelevant ralling mens du febrilsk prøver å flytte fokuset bort fra hva som faktisk diskuteres i tråden. – speer''

Prøv heller å følge med, speer.

Dette er et satiremagasin som harselerer med alle. Muslimer skal ikke ha spesialbehandling. Det er bra at noen tør ta kampen opp mot religiøse fundamentalister og kjempe for yttringsfriheten.

''Synes du ikke det er idiotisk å trykke noe som KUN (i følge tegneren) har som hensikt å provosere en gruppe? ''

Hvor har tegneren sagt det?

''Og legg merke til at samme avis i Danmark ønsket ikke å publisere en Jesus-karikatur, for de var redde for å støte de kristne.''

Samme avis i *Danmark*?? Nå har du som vanlig ikke lest det du svarer på. Denne diskusjonen dreier seg om et fransk satiremagasin som har publisert nye karrikaturer denne uken.

http://ironicsurrealism.com/files/2012/09/charlie-hebdo-mo-toons-sept-19-2012-mahomet-2.jpg

Jeg er selvsagt utmerket godt klar over hva det handler om, men dette idiotiet ble startet med en dansk karikatur, og det burde du vite.

Er du for full ytringsfrihet?

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...