Gå til innhold

Frankrike frykter angrep etter karikaturtegninge

Anbefalte innlegg

Nettopp. Det er jo det jeg sier.

Og derfor er det så idiotisk når "den vanlige gjengen" kverner om at "muslimer er mot ytringsfrihet" når "den vanlige gjengen" heller ikke er for full ytringsfrihet.

Det er bare et spørsmål om akkurat hvilke bøker/filmer/ytringer de vil sensurere.

Med vennlig hilsen

''Og derfor er det så idiotisk når "den vanlige gjengen" kverner om at "muslimer er mot ytringsfrihet" når "den vanlige gjengen" heller ikke er for full ytringsfrihet.''

Bare ved å fjerne alle former for religion fra det som har med ytringsfrihet å gjøre, ville det blitt mye enklere å forholde seg til begrepet. *s*

Fortsetter under...

• Svar 87
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• Sør

31

• Mandolaika

15

• Goliath

12

• PieLill

5

Mest aktive i denne tråden

Gjest Nord og ned.

Som sagt, den eneste forskjellen mellom "de sjeggete muslimene" og du/dere er detaljer om hva dere vil sensurere.

Du er ikke noe bedre enn dem.

Og DER kom bekreftelsen på at du faktisk er for kav idiot til å forstå forskjell på noe det _er_ grunn til å forby, og noe det overhodet _ikke_ finnes grunn til.

Gjest Nord og ned.

''Slutt og spill idiot og lat som du ikke forstår forskjell på en vitsetegning og militære hemmeligheter.''

Det blir nok veldig vanskelig for han.

''Det blir nok veldig vanskelig for han.''

Jepp, han kunne ikke vente med å bekrefte det.

Komisk figur:-)

Nei, det er to HELT forskjellige ting.

Muhammedfilmen, og karikaturen, er laget KUN for å provosere og lage kvalm.

Life of Brian er en direkte kritikk av religion (alle religioner), og ikke laget for å "offend" eller lage kvalm.

Og hva tror du ville hendt om noen hadde laget filmen "Life of Muhammed" med samme kvalitet som "Life of Brian"?

I utgangspunktet et meget retorisk spørsmål, all den tid ingen ville finansiert en slik film, ingen ville deltatt som skuespillere og ingen ville skrevet manuset.

Og hvorfor ikke? Fordi ingen ville turt all den tid det ville ødelagt deres liv for alltid av redselen for når som helst å bli tatt livet av.

Men du ser vel ikke en gang poenget i nettopp det jeg skriver over....selv om det er essensen i det vi diskuterer her.

''Men satire er jo en sjanger der man alltid risikerer at noen vil føle seg støtt - hvis de ikke makter å se humoren i det.''

Dette blir litt for lettvindt å gjemme seg bak humor til en hver tid. Satire handler også om å vise ringakt og tråkke på noe man ikke liker. Å vise at man ikke respektere.

''Jeg husker godt "Life of Brian" og all oppstandelsen den filmen skapte. Og jeg tror det var en veldig viktig film sett med vestlige øyne, når det gjelder å få en del konservative kristne til å forstå og akseptere at kristendommen også er noe man kan spøke med innenfor satiresjangeren.''

'Life of Brian' er akkurat like blasfemisk og krenkende for kristne nå som da den først kom ut. Likevel har det aldri blitt brent noen ambasader eller utstedt fatvaer av den grunn.

Ytringsfriheten brukes iblant til å håne det man ikke liker, tidvis innpakket i humor. Det er prisen vi betaler for ytringsfirhet. Men man får være så ærlig at man innrømmer at folk opplever det krenkende fordi man krenker noe som er dyrebart for dem. I stedet for å slenge ut lettvindte beskyldninger om manglende humor.

mvh

Enig - og det er jo nettopp det jeg sier.

Jeg har ikke påstått jeg er for full ytringsfrihet.

Poenget er at siden du ikke er for full ytringsfrihet så hvorfor kritiserer du da muslimene/er for ikke å være det?

Jeg kritiserer de for volden, og for at de ikke respekterer de lover, regler og rettigheter som gjelder i andre land - men forsøker i stedet å påtvinge vesten å skulle etterleve muslimsk kultur/lover i vesten.

Annonse

Poenget er at da er det kun en diskusjon om akkurat hva som skal være forbudt, og da er ikke "muslimene" i noen annen kategori enn det du (eller jeg) er.

Du, jeg og "de" er for "ytringsfrihet med begrensninger", så din kritikk faller flat.

Jeg kritiserer de for volden, og for at de ikke respekterer de lover, regler og rettigheter som gjelder i andre land - men forsøker i stedet å påtvinge vesten å skulle etterleve muslimsk kultur/lover i vesten.

Er du så blind at du ikke ser hvor håpløst feil det du påstår er?

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...