Gå til innhold

Om du måtte velge sykdom

Anbefalte innlegg

Gjest Nickløsheletida

Jeg leste det som sto der og forsto det godt. Du velger fysisk sykdom fremfor psykisk. Vanskeligere er det ikke. NHD burde tenke noen ganger på hvordan det han skriver blir forstått.

''Jeg leste det som sto der og forsto det godt. Du velger fysisk sykdom fremfor psykisk. Vanskeligere er det ikke''

Hæ? Jo, det ser ut som dette var litt vanskelig for deg.

Fortsetter under...

• Svar 43
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• fineline

5

• Katt-ja

2

• stjernestøv

2

• Mrs D

1

Mest aktive i denne tråden

Gjest psykisk sykdom

Vanskelig å svare på. Jeg ser ikke for meg at jeg noengang vil få en psykisk sykdom som jeg ikke vil klare å bli frisk av - så derfor vil jeg si psykisk.

Dette er sikkert et provoserende svar, nicket mitt tatt i betraktning. Men det er nok den erfaringen jeg har med at min Me IKKE var psykisk som gjør at jeg kan svare det. Jeg ser for meg at det hadde vært lettere å bli frisk om det ikke var noe fysisk galt. Da hadde kanskje LPen virket på meg. Eller den vanlige kognitive terapien jeg prøvde.

Jeg tror det er en del man kan gjøre for å bli frisk av psykisk sykdom. Men nå er jo jeg en type som er prøver aktivt å bedre min tilværelse og søker behandling om den så ikke finnes i det ordinære helsevesenet. Kanskje jeg hadde mistet denne "evnen" om jeg fikk en alvorlig psykisk sykdom? Vet ikke jeg.

''Vanskelig å svare på. Jeg ser ikke for meg at jeg noengang vil få en psykisk sykdom som jeg ikke vil klare å bli frisk av - så derfor vil jeg si psykisk.''

Vel, nå er vel ME en psykisk sykdom, da. Det skjønner jo alle når den såkalte "Enlightening-prosessen" eller hva den kalles, kan kurere folk etter et helgekurs. Da er ME faen meg ikke en fysisk sykdom, men psykisk. Men klart man er fysisk syk når man har ME, men det er psyken som starter det hele.

''Vanskelig å svare på. Jeg ser ikke for meg at jeg noengang vil få en psykisk sykdom som jeg ikke vil klare å bli frisk av - så derfor vil jeg si psykisk.''

Vel, nå er vel ME en psykisk sykdom, da. Det skjønner jo alle når den såkalte "Enlightening-prosessen" eller hva den kalles, kan kurere folk etter et helgekurs. Da er ME faen meg ikke en fysisk sykdom, men psykisk. Men klart man er fysisk syk når man har ME, men det er psyken som starter det hele.

''Da er ME faen meg ikke en fysisk sykdom, men psykisk. Men klart man er fysisk syk når man har ME, men det er psyken som starter det hele.''

dette stemmer ikke

ME er en fysisk sykdom med mange ulike symptomer, det er ikke psyken som starter det hele. Som regel starter ME med en infeksjon som kyssesyke, eller med en vaksine, eller en annen sykdom. Det er mange med ME som kan si akkurat når de ble syke, og så ble de bare aldri friske.

Et av problemene med ME-diagnosen er at de som setter diagnosen ikke følger de samme diagnosekriteriene, og da blir det antagelig en overdiagnostisering der pasienter med uforklart slitenhet og trøtthet havner sammen med dem som har en sykdom som antagleig kan være autoimmun.

Gjest psykisk sykdom

''Da er ME faen meg ikke en fysisk sykdom, men psykisk. Men klart man er fysisk syk når man har ME, men det er psyken som starter det hele.''

dette stemmer ikke

ME er en fysisk sykdom med mange ulike symptomer, det er ikke psyken som starter det hele. Som regel starter ME med en infeksjon som kyssesyke, eller med en vaksine, eller en annen sykdom. Det er mange med ME som kan si akkurat når de ble syke, og så ble de bare aldri friske.

Et av problemene med ME-diagnosen er at de som setter diagnosen ikke følger de samme diagnosekriteriene, og da blir det antagelig en overdiagnostisering der pasienter med uforklart slitenhet og trøtthet havner sammen med dem som har en sykdom som antagleig kan være autoimmun.

Men om ME ikke sitter i hodet, hvordan kan du da forklare alle de som er blitt friske av slike kurs som jeg nevnte? Og tror du slike "opplysnings-kurs" kan gjøre alle fysisk syke friske? F.eks. kreftpasienter, MS-syke, diabetes, osv.

Og kan en også bli frisk fra psykisk sykdom på samme måte? Kan jeg bli kvitt min Bechterew og bipolare lidelse ved å delta på et slikt kurs? Neppe. Så der har du et forklaringsproblem.

HAdde det vært slik så hadde alle syke fått et slikt kurs på "blå resept".

''Vel, nå er vel ME en psykisk sykdom, da. Det skjønner jo alle når den såkalte "Enlightening-prosessen" eller hva den kalles, kan kurere folk etter et helgekurs. Da er ME faen meg ikke en fysisk sykdom, men psykisk. Men klart man er fysisk syk når man har ME, men det er psyken som starter det hele.''

Så flott at du har funnet svaret på det hele, da! :P

Altså, LP-kursene kurerer slettes ikke alle....men de som ikke blir bedre av det, får jo beskjed om at det er fordi de ikke gjør det ordentlig eller er riktig motivert osv.

Jeg er ikke i tvil om at et motivasjons/tenke-positivt-kurs helt på tampen av en sykdom (uansett hva slags) kan framskynde helingen. Så noen suksesshistorier er det selvsagt.

Og så kanskje ME-sekken inneholder en fin blanding av psykiske og fysiske årsaker - men med mange av de samme symptomene....

Men om ME ikke sitter i hodet, hvordan kan du da forklare alle de som er blitt friske av slike kurs som jeg nevnte? Og tror du slike "opplysnings-kurs" kan gjøre alle fysisk syke friske? F.eks. kreftpasienter, MS-syke, diabetes, osv.

Og kan en også bli frisk fra psykisk sykdom på samme måte? Kan jeg bli kvitt min Bechterew og bipolare lidelse ved å delta på et slikt kurs? Neppe. Så der har du et forklaringsproblem.

Jeg kjenner noen som har tatt LP for å bli mirakuløst kurert fra sin ME som har blitt fryktelig dårligere etter kurset. De ble "hypnotisert" til å tro de var friske og gikk på en kjempesmell etter noen uker.

Et av symptomene ved ME er nemlig at man kan mobilisere og greie å fungere nesten normalt, så får man smellen i etterkant.

Jeg vet også om noen som har blitt "kurert" med LP, jeg antar at de egentlig var blitt friskere enn de odde, og hang igjen i sykdomsmønsteret. -eller kanskje de hadde noe helt annet enn ME etter de strengeste kriteriene?

Søk opp f.eks "ME-registeret" på Facebook, der er det en lang debatt om Lightning Process og ME for tiden.

Her står det også om en pasients erfaring og en ganske grundig beskrivelse av prosessen:

http://kjerstiholst.blogspot.no/2011/11/lightning-processhva-jeg-tenkte-da-og.html

Annonse

De som blir friske etter et slikt kurs, er ikke nødvendigvis representative for alle med ME-diagnose. De er "utvalgt" to ganger - først ved at ingen får ta kurset hvis de er skeptiske, og deretter ved at ikke alle opplever varig bedring.

Det er sannsynlig at gruppa som har ME-diagnose ikke lider av nøyaktig det samme. For noen er det kanskje en psykiatri-komponent, for andre er det ikke det (i hvert fall ikke i starten - noen hver kan få psyken endret etter måneder og år med total utmattelse).

Som GA skriver er sykdommen i mange tilfeller infeksjonsutløst. Den sammenhengen som påvises oftest her i landet, tror jeg er med mononukleose.

Jeg kjenner noen som har tatt LP for å bli mirakuløst kurert fra sin ME som har blitt fryktelig dårligere etter kurset. De ble "hypnotisert" til å tro de var friske og gikk på en kjempesmell etter noen uker.

Et av symptomene ved ME er nemlig at man kan mobilisere og greie å fungere nesten normalt, så får man smellen i etterkant.

Jeg vet også om noen som har blitt "kurert" med LP, jeg antar at de egentlig var blitt friskere enn de odde, og hang igjen i sykdomsmønsteret. -eller kanskje de hadde noe helt annet enn ME etter de strengeste kriteriene?

Søk opp f.eks "ME-registeret" på Facebook, der er det en lang debatt om Lightning Process og ME for tiden.

Her står det også om en pasients erfaring og en ganske grundig beskrivelse av prosessen:

http://kjerstiholst.blogspot.no/2011/11/lightning-processhva-jeg-tenkte-da-og.html

Dette var tankevekkende.

Minner egentlig litt om et "hallelujamøte" jeg var på i ungdomstida. Da var det ikke helbredelse det var snakk om, men at en måtte skyve unna all skepsis slik at Gud kunne fylle en med slik kraft at en falt i bakken. Veldig mange datt i golvet som fluer - men jeg var superskeptisk, og kjente at predikanten prøvde å skyve meg hardt bakover mens han holdt hånda på panna mi.

Jeg fikk alle pigger ut til den formen for forkynnelse. Klarte heldigvis å skille mellom dette og vanlig forkynnelse og kristendom.

Takk for interessant link!

Dette var tankevekkende.

Minner egentlig litt om et "hallelujamøte" jeg var på i ungdomstida. Da var det ikke helbredelse det var snakk om, men at en måtte skyve unna all skepsis slik at Gud kunne fylle en med slik kraft at en falt i bakken. Veldig mange datt i golvet som fluer - men jeg var superskeptisk, og kjente at predikanten prøvde å skyve meg hardt bakover mens han holdt hånda på panna mi.

Jeg fikk alle pigger ut til den formen for forkynnelse. Klarte heldigvis å skille mellom dette og vanlig forkynnelse og kristendom.

Takk for interessant link!

glad du tok deg tid til å lese den, prust.

(Virker som en massiv vegg med krav om at vi må utsette ungene for dette her innimellom... Da er det godt med utenforstående som ser hva denne businessen faktisk består i)

glad du tok deg tid til å lese den, prust.

(Virker som en massiv vegg med krav om at vi må utsette ungene for dette her innimellom... Da er det godt med utenforstående som ser hva denne businessen faktisk består i)

Så dette blir unger også utsatt for altså? Uff...

Merkelig at det ikke kreves dokumenterte resultater da... :-( Eller de bruker kanskje de signaturene til kursdeltakerne etter endt kurs, som bloggeren skrev om. Snakk om bukken og havresekken :-(

Ønsker dere alt godt, GA!!!!!

Så dette blir unger også utsatt for altså? Uff...

Merkelig at det ikke kreves dokumenterte resultater da... :-( Eller de bruker kanskje de signaturene til kursdeltakerne etter endt kurs, som bloggeren skrev om. Snakk om bukken og havresekken :-(

Ønsker dere alt godt, GA!!!!!

Jada, barnelegene på riksen tilogmed har anbefalt denne metoden påstås det.

Folkehelsa har visst søkt om forskning på LP nå.

-noe som også er litt mystisk ettersom denne metoden er "copyrighta" av Phil Parker som tjener noe grassalt med penger på den. Den mest profilerte coachen som driver LP i Norge er egentlig journalist - ikke psykolog eller lege eller helsearbeider.

Hvis noen orker mer lesing skriver Maria Gjerpe litt om akkurat det her:

http://mariasmetode.no/2012/09/kritisk-til-folkehelseinstituttets-onske-om-lp-forskning/

Gjest Scarlet O'Hara

''da blir det antagelig en overdiagnostisering der pasienter med uforklart slitenhet og trøtthet havner sammen med dem som har en sykdom som antagleig kan være autoimmun.''

Hvis du hadde kunnet klare å dra hodet opp av sanden, så hadde du fått med det alle poengene i GAs flotte svar omkring ME... og der har du nok også forklaringen din på at noen med ME-diagnose blir friske av LP.

Annonse

Gjest Scarlet O'Hara

Alvorlig psykisk eller somatisk sykdom?

Begge deler er jo ille. Likevel, selv om det er økt åpenhet om psykiatri, så tror jeg det er "lettere" å snakke om somatisk sykdom. Ved samme grad av alvorlighet mellom de to, så ville jeg "valgt" somatisk sykdom. dette fordi det ville vært mindre "nakent" og lettere å være åpen om på jobb (feks om grunnen til sykemelding).

Ekkelt å måtte innrømme dette....

Dette med åpenhet og følelse av skam er nok individuelt når det kommer til somatiske sykdommer også, det er ikke spesielt morsomt å si at man har fibromyalgi eller ME åpent heller, mye fordommer om disse sykdommene også...

''da blir det antagelig en overdiagnostisering der pasienter med uforklart slitenhet og trøtthet havner sammen med dem som har en sykdom som antagleig kan være autoimmun.''

Hvis du hadde kunnet klare å dra hodet opp av sanden, så hadde du fått med det alle poengene i GAs flotte svar omkring ME... og der har du nok også forklaringen din på at noen med ME-diagnose blir friske av LP.

''GAs flotte svar''

takk :-)

*rørt*

Jada, barnelegene på riksen tilogmed har anbefalt denne metoden påstås det.

Folkehelsa har visst søkt om forskning på LP nå.

-noe som også er litt mystisk ettersom denne metoden er "copyrighta" av Phil Parker som tjener noe grassalt med penger på den. Den mest profilerte coachen som driver LP i Norge er egentlig journalist - ikke psykolog eller lege eller helsearbeider.

Hvis noen orker mer lesing skriver Maria Gjerpe litt om akkurat det her:

http://mariasmetode.no/2012/09/kritisk-til-folkehelseinstituttets-onske-om-lp-forskning/

Leste denne artikkelen også jeg (selv om jeg egentlig holder på med noe annet).

På betingelse av at det forskes etter vitenskapelige regler (nøytrale personer i prosjektgruppa, etterprøvbarhet osv), så kan det vel egentlig ikke være så ille dersom LP blir fulgt godt etter i sømmene - slik at en kan få dokumentert hva dette egentlig er og hvordan det virker?

Men det virker jo rart om dette skal gjøres før den andre studien på Haukeland er helt avsluttet.

Gjest Scarlet O'Hara

Jeg leste det som sto der og forsto det godt. Du velger fysisk sykdom fremfor psykisk. Vanskeligere er det ikke. NHD burde tenke noen ganger på hvordan det han skriver blir forstått.

Det var ikke noe problem å forstå Nickløsheletida's innlegg slik hun mente det, det er du som er vrang!

Jeg er dessuten enig med nickløsheletida:-)

Gjest Scarlet O'Hara

''GAs flotte svar''

takk :-)

*rørt*

Ja, men det er så viktig det du påpeker der med diagnosekriterier, for jeg er ikke i tvil om at det er mange med ME-diagnose i dag som slett ikke faktisk har ME. De har en annen fysisk eller psykisk sykdom. Dette forklarer hvorfor noen har nytte av LP eller annen kognitiv terapi, og at noen blir friske med dietter og trening. De som _virkelig_ har ME, har per i dag ingen mulighet til å bli frisk hvis ikke sykdommen selv bestemmer seg for å forsvinne. Dette er med på å opprettholde fordommene omkring sykdommen, og stemple alle ME-syke som ikke vil ta i bruk LP med at de "ikke vil bli friske"...

Leste denne artikkelen også jeg (selv om jeg egentlig holder på med noe annet).

På betingelse av at det forskes etter vitenskapelige regler (nøytrale personer i prosjektgruppa, etterprøvbarhet osv), så kan det vel egentlig ikke være så ille dersom LP blir fulgt godt etter i sømmene - slik at en kan få dokumentert hva dette egentlig er og hvordan det virker?

Men det virker jo rart om dette skal gjøres før den andre studien på Haukeland er helt avsluttet.

''På betingelse av at det forskes etter vitenskapelige regler (nøytrale personer i prosjektgruppa, etterprøvbarhet osv), så kan det vel egentlig ikke være så ille dersom LP blir fulgt godt etter i sømmene - slik at en kan få dokumentert hva dette egentlig er og hvordan det virker?''

ja enig i at det burde vært avklart hva og hvordan dette virker (på).

Hvis de klarer å få gjort det på en skikkelig måte - de som deltar i debatten rundt det på nett er usikre på om de greier å designe forsøket mht alt fiks-fakseriet rundt kurset, som jo er grisedyrt (prisen skal visst motivere folk til å gjøre en skikkelig innsats sier'em)

-og for vår del, sånn helt privat, ville jeg heller hatt en forklaring på hva som fysisk skjer med immunforsvaret til ungene mine og hvordan det kan fikses. -som de forsker på på Haukeland.

Kanskje har de penger til begge deler?

Du må være klar over at det ikke er sikkert at det du skriver blir tolket slik du tenker. Selvfølgelig leste jeg det du skrev og synes egentlig at det er rart at du i hele tatt svarte på slikt spørsmål.

Må du kverlurere i alle tråder du deltar i, uavhengig av alle dine nick? :-)

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...