Gå til innhold

En engel har lært

Anbefalte innlegg

Det er helt kurrante ord.

Å bedømme noen er noe man gjør basert på noe som den personen har gjort, eller ikke gjort.

Forhåndsdømning er å tillegge en ukjent person egenskaper, basert på hva ANDRE personer (av samme religion, hudfarge, kjønn, osv) har gjort.

''Det er helt kurrante ord.

Å bedømme noen er noe man gjør basert på noe som den personen har gjort, eller ikke gjort.

Forhåndsdømning er å tillegge en ukjent person egenskaper, basert på hva ANDRE personer (av samme religion, hudfarge, kjønn, osv) har gjort.''

Så du mener helt seriøst at det ikke finnes noe ord i det norske språk for å forhåndsdømme noen er noe man gjør basert på noe som den personen har gjort, eller ikke gjort?

Fortsetter under...

• Svar 115
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• Sør

36

• Mandolaika

22

• Liljana

1

• Bella Dotte

1

Mest aktive i denne tråden

''Gud bedre meg for noe oppgulp, Sør. – Mandolaika''

Der var du tom, tydeligvis.

Benekter du det jeg skrev om Spania?

''Benekter du det jeg skrev om Spania?''

Det er forskjellige oppfatninger om det ja. Hadde det vært så suverent og flott så hadde nok andre land fulgt etter. Tror du ikke? Og så var det dette med at det ikke er sikkert dette funker på andre ENKELTINDIVIDER da vet du.

Gjest Nord og ned.

Det er forskjellige oppfatninger om det ja. Hadde det vært så suverent og flott så hadde nok andre land fulgt etter. Tror du ikke? Og så var det dette med at det ikke er sikkert dette funker på andre ENKELTINDIVIDER da vet du.

''Og så var det dette med at det ikke er sikkert dette funker på andre ENKELTINDIVIDER da vet du.''

Hehe. Good one.

Helt enig.

Men det ligger ikke et lite "ansvar" hos romfolket også da ?

Å ta fra sine barn en utdannelse, er så kriminelt at jeg har ikke ord.

Nei du, denne lille gruppen som er igjen av romfolket vet hva som kreves av de om de vil ha det bra.

Men da må de - slik romfolket i Spania måtte - ofre nomadelivet sitt.

Denne gjengen vil ikke det.

De er dermed uønsket i stort sett alle land i hele europa.

''Helt enig. Men det ligger ikke et lite "ansvar" hos romfolket også da ? Å ta fra sine barn en utdannelse, er så kriminelt at jeg har ikke ord.

Nei du, denne lille gruppen som er igjen av romfolket vet hva som kreves av de om de vil ha det bra. Men da må de - slik romfolket i Spania måtte - ofre nomadelivet sitt. Denne gjengen vil ikke det.

De er dermed uønsket i stort sett alle land i hele europa. – old lady''

Forveksler du disse med den delen av romfolket som vanligvis reiser rundt i Norge? De snakker ikke samme språk, engang.

Denne gruppen er jo knapt nomader. De bor fast når de kan, men reiser fordi de ikke kan tjene penger der de bor. Noen av dem bor i kloakken i Bucuresti.

For å sende ungene på skole, så kreves det jo at de har hus, jobb, mat og alt det andre som du og jeg har.

Derfor må man gjøre det som Spania gjorde, for det vi gjør nå har vært forsøkt i over 500 år, og det funker åpenbart ikke.

Ansvaret for trakasseringen av romfolket ligger hos dem som trakasserer.

''Ansvaret for trakasseringen av romfolket ligger hos dem som trakasserer.''

Oh. Hva når de fra romfolket trakasserer? Ligger ansvaret da hos dem, eller trakasserer de på grunn av våre fordommer mot dem?

''Det er helt kurrante ord.

Forhåndsdømning er å tillegge en ukjent person egenskaper, basert på hva ANDRE personer (av samme religion, hudfarge, kjønn, osv) har gjort.''

Så du mener helt seriøst at det ikke finnes noe ord i det norske språk for å forhåndsdømme noen er noe man gjør basert på noe som den personen har gjort, eller ikke gjort?

''Så du mener helt seriøst at det ikke finnes noe ord i det norske språk for å forhåndsdømme noen er noe man gjør basert på noe som den personen har gjort, eller ikke gjort? – Mandolaika''

Jeg tror det er to halve setninger som ikke helt kan settes sammen til én setning?

Med vennlig hilsen

Annonse

''Ansvaret for trakasseringen av romfolket ligger hos dem som trakasserer.''

Oh. Hva når de fra romfolket trakasserer? Ligger ansvaret da hos dem, eller trakasserer de på grunn av våre fordommer mot dem?

''Oh. Hva når de fra romfolket trakasserer? Ligger ansvaret da hos dem, eller trakasserer de på grunn av våre fordommer mot dem? – Mandolaika''

I de tilfellene hvor romfolket trakasserer så er det like selvsagt de som har ansvaret. Ingen har påstått noe annet.

Gjest Nord og ned.

''Helt enig. Men det ligger ikke et lite "ansvar" hos romfolket også da ? Å ta fra sine barn en utdannelse, er så kriminelt at jeg har ikke ord.

Nei du, denne lille gruppen som er igjen av romfolket vet hva som kreves av de om de vil ha det bra. Men da må de - slik romfolket i Spania måtte - ofre nomadelivet sitt. Denne gjengen vil ikke det.

Forveksler du disse med den delen av romfolket som vanligvis reiser rundt i Norge? De snakker ikke samme språk, engang.

Denne gruppen er jo knapt nomader. De bor fast når de kan, men reiser fordi de ikke kan tjene penger der de bor. Noen av dem bor i kloakken i Bucuresti.

For å sende ungene på skole, så kreves det jo at de har hus, jobb, mat og alt det andre som du og jeg har.

Derfor må man gjøre det som Spania gjorde, for det vi gjør nå har vært forsøkt i over 500 år, og det funker åpenbart ikke.

''Noen av dem bor i kloakken i Bucuresti.''

Hvorfor kravler de ikke opp av kloakken og sover i bilene de bruker når de kommer kjørende hit?

Eller...kan det være at du forsøker å spre myter?

''Det er forskjellige oppfatninger om det ja. Hadde det vært så suverent og flott så hadde nok andre land fulgt etter. Tror du ikke? Og så var det dette med at det ikke er sikkert dette funker på andre ENKELTINDIVIDER da vet du. – Mandolaika''

Jeg har ikke påstått at det gjelder for alle. :-)

Jeg har påstått at det gjaldt for de 700 000 (eller svært mange av dem - bare 2 - 5% reiser fremdeles), og at det beviser at det åpenbart ikke er noe i "genene" eller i "kulturen" som gjør at de ikke kan bo, jobbe og gå på skole. Problemet er at de ikke har mulighet.

Gjest Nord og ned.

''Oh. Hva når de fra romfolket trakasserer? Ligger ansvaret da hos dem, eller trakasserer de på grunn av våre fordommer mot dem? – Mandolaika''

I de tilfellene hvor romfolket trakasserer så er det like selvsagt de som har ansvaret. Ingen har påstått noe annet.

''Ingen har påstått noe annet.''

Neida, selvsagt ikke, aldri..

Forsøker du å være morsom ?

Du måtte selvfølgelig begynne å gjøre dette veldig vanskelig.

Snart skal vi snakke individer igjen, og de som driter i Oslo er ikke de samme individene som driter i Bodø, osv, osv, osv,

Ha en fin rom- full aften

Romtrådene satte verdensrekord tidligere i sommer - uten å komme av flekken.

''Så du mener helt seriøst at det ikke finnes noe ord i det norske språk for å forhåndsdømme noen er noe man gjør basert på noe som den personen har gjort, eller ikke gjort? – Mandolaika''

Jeg tror det er to halve setninger som ikke helt kan settes sammen til én setning?

Med vennlig hilsen

Så du mener helt seriøst at det ikke finnes noe ord i det norske språk for å forhåndsdømme noen, basert på noe som den personen har gjort, eller ikke gjort?

''Det er forskjellige oppfatninger om det ja. Hadde det vært så suverent og flott så hadde nok andre land fulgt etter. Tror du ikke? Og så var det dette med at det ikke er sikkert dette funker på andre ENKELTINDIVIDER da vet du. – Mandolaika''

Jeg har påstått at det gjaldt for de 700 000 (eller svært mange av dem - bare 2 - 5% reiser fremdeles), og at det beviser at det åpenbart ikke er noe i "genene" eller i "kulturen" som gjør at de ikke kan bo, jobbe og gå på skole. Problemet er at de ikke har mulighet.

Problemet er at de ikke vil.

Annonse

Gjest Nord og ned.

''Problemet er at de ikke har mulighet.''

Har ikke norske sigøynere mulighet heller? siden ikke en eneste en av den har fullført høyere utdanning?

Så du mener helt seriøst at det ikke finnes noe ord i det norske språk for å forhåndsdømme noen, basert på noe som den personen har gjort, eller ikke gjort?

Forhånddømning er jo nettopp det man gjør når man IKKE kjenner hva de har gjort, eller tror de gjør noe fordi de er jøder, svarte, kvinner, homofile, osv.

Forhåndsdømning er jo nettopp å anta basert på noe ANNET enn det de har gjort.

Med vennlig hilsen

Du måtte selvfølgelig begynne å gjøre dette veldig vanskelig.

Snart skal vi snakke individer igjen, og de som driter i Oslo er ikke de samme individene som driter i Bodø, osv, osv, osv,

Ha en fin rom- full aften

Romtrådene satte verdensrekord tidligere i sommer - uten å komme av flekken.

''Du måtte selvfølgelig begynne å gjøre dette veldig vanskelig. ''

Det er ikke vanskeligere enn du gjør det. Dette er mennesker som har samme krav på individuell behandling som det du har.

Med vennlig hilsen

Gjest Nord og ned.

''Du måtte selvfølgelig begynne å gjøre dette veldig vanskelig. ''

Det er ikke vanskeligere enn du gjør det. Dette er mennesker som har samme krav på individuell behandling som det du har.

Med vennlig hilsen

''Dette er mennesker som har samme krav på individuell behandling som det du har''

I følge oslopolitiets sjekk i sommer var 38 av 39 kriminelle.Den siste ble sansynligvis straffet i løpet av someren. Hvem av dem er det så veldig vesentlig at behandles spesielt?

Gjest Nord og ned.

Jeg klarer dessverre ikke å ta din argumentasjon særlig seriøst. En gave gis uten forbehold/krav om noe.

''En gave gis uten forbehold/krav om noe''

Regulært tullprat. Selvsagt kan man gi og både forvente og håpe i alle mulige sammenhenger og settinger. Ber f.eks en narkoman om penger til mat, kan man forvente at de ikke går til knark, uten at du skal komme med nedsettende pissprat om giveren slik du har gjort her.

I dette tilfelle var det i snakk om billetter de ønsket seg for å kunne reise hjem der de hører hjemme.

Og seriøsiteten din er et eget kapittel av undermål later det til.

''En gave gis uten forbehold/krav om noe''

Regulært tullprat. Selvsagt kan man gi og både forvente og håpe i alle mulige sammenhenger og settinger. Ber f.eks en narkoman om penger til mat, kan man forvente at de ikke går til knark, uten at du skal komme med nedsettende pissprat om giveren slik du har gjort her.

I dette tilfelle var det i snakk om billetter de ønsket seg for å kunne reise hjem der de hører hjemme.

Og seriøsiteten din er et eget kapittel av undermål later det til.

Var dette et bidrag i retning av å fremstille deg mer seriøst så vil jeg bare meddele at det fikk motsatt utfall.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...