Gå til innhold

Ja - OKEIDA!!! :)

Anbefalte innlegg

Og - *host*, jeg som i alle fall IKKE skulle legge igjen penger i et muslimsk land, opplevde det grusomme at mine foreldre kjøpte seg leilighet i Tyrkia i januar i år- etter å ha spurt oss 3 barna - fordi vi kommer til å arve den en dag -og vi svarte unisont nei...

Nysgjerrigheten tok overhånd, og min søster og jeg reiste på overraskelsesbesøk ned for å feire deres 50-års bryllupsdag i april. Og nå var jeg der også en uke i september.

Jeg som er så glad i syden, særlig Mallorca, fikk meg et nytt favorittland.

Jada, jeg ser jo at det ikke er likestilling der, men det er da heller ikke opp til meg. Da jeg kom fra en rusletur i byen Mahmutlar og skal inn i blokka de bor i, sitter vaktmesteren, frua, datteren og barnebarnet der og drikker te utenfor. Og de smiler og vinker, og byr meg på en kopp. Jeg ble så perpleks at jeg takket pent nei - på flytende kroppspråk og viste at jeg skulle svømme i bassenget. Nå angrer jeg for at jeg ikke slo meg ned.

De er fattige mennesker, som allikvel er så gjestfrie og byr på det lille de har. Alltid blide og smilende.

Sånn er hele Mahmutlar i alle fall, og de fleste kjenner så klart noen i Norge, og snakker litt norsk. Ja, de er så klart pålagt å behandle oss turister pent, - men likevel.

Det eneste jeg unngår - som min mor elsker -det er å gå på markedet å prute, -jeg blir helt svett. Jeg har lest meg til at man SKAL prute, -men jeg syns jo det er billig det de sier først, og er på vei til å betale.....men neida - da spør de; What is YOUR price?" - får helt fnatt jeg. Og så later de som de blir sinna, og jeg blir helt skjelven og mora mi må komme og redde meg - haha.

Første gang jeg hørte bønnerop (leiligheten ligger ved siden av en moské) - så syns jeg det var dritskummelt, -veldig høyt og veldig farlig. Men nå - nå er det bare moro, og litt koselig.

De er i grunn ikke så veldig religiøse av seg de som holder til rundt der vi bor, - ingen som stopper opp i arbeidet eller noe selv om bønneropene går. Har vel sett et par damer med niqab, det er det hele, ellers går konene ofte med skaut, og blomstrete og stripete klær om hverandre.

Jeg har et inntrykk av at de er mer "muslimske" her i Norge, som om essensen er samlet her.

Joda, jeg vet at Ataturk grunnla Tyrkia og selv om han selv var praktiserende muslim, så ville han at landet skulle være sekulært, han forbød Hijab på universiteter og offentlige sammenhenger. Han er nok ikke helt sånn han som er leder i dag - men det står i grunnloven at det skal være sekulært, så da så.

Hva jeg ville med dette innlegget? nææææ, - bare fortelle hvor fint det er i Tyrkia...

..men de andre muslimske landene, skal få slippe å få besøk av meg ;)

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/384048-ja-okeida/
Del på andre sider

Fortsetter under...

''Jeg har et inntrykk av at de er mer "muslimske" her i Norge, som om essensen er samlet her. ''

Helt enig, det er heldekkende telt overalt her i Oslo indre øst. Tyrkia er ett av mine favorittland!

Ja - jeg ble veldig overrasket, -jeg var faktisk litt redd...

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/384048-ja-okeida/#findComment-3394254
Del på andre sider

Hmmm. Må nok innrømme at jeg har noen fordommer mot Tyrkia...

Foretrekker Hellas, framfor alle andre reisemål, så jeg kommer nok aldri til å komme over fordommene mine heller :P

Jeg har bare vært på Kreta, nærmere bestemt Agia Marina - næææ likte i alle fall ikke den plassen.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/384048-ja-okeida/#findComment-3394255
Del på andre sider

Annonse

Hmmm. Må nok innrømme at jeg har noen fordommer mot Tyrkia...

Foretrekker Hellas, framfor alle andre reisemål, så jeg kommer nok aldri til å komme over fordommene mine heller :P

Jeg har også fordommer mot Tyrkia, og vil IKKE dit... (men man skal aldri si aldri :P)

Hellas er best!! Og da utenfor de mest turistifiserte områdene...

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/384048-ja-okeida/#findComment-3394355
Del på andre sider

Annonse

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...