Gå til innhold

HPV - vaksinering

Gjest Nils Håvard Dahl, lege

Anbefalte innlegg

I brosjyren man får utdelt står det bl.a. at "Jentene bør vere godt informerte om vaksinen, og foreldra skal leggje vekt på meiningane deira.", så jeg tror nok ikke helsesøstra her er "helt rar" ;)

Mine barn er forøvrig ikke redde for sprøytestikk, så sånn sett vet jeg det ikke har noe med avgjørelsen å gjøre..

Bare av nyskjerrighet på hva som foregår i hodene til ungjentene: Hva var begrunnelsen for ikke å vaksinere seg for jentene dine?

Fortsetter under...

• Svar 110
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• Sør

14

• PieLill

7

• kaffekjerringa

4

• Mammantil3

3

Joda, du gjør det på den måten du vil selvsagt, men for meg blir dette det nesten samme som om jeg skulle sagt til sønnen min at fikk bestemme selv om han skulle ta sprøytene sine da han var 11-12 år.

Han forsto at måtte ta dem da, men det hadde vært verre om han ikke hadde forstått det.

Men jeg skal ikke kverulere mer når det gjelder dette. Jeg synes bare ikke den helsesøsteren virket særlig seriøs.

''Joda, du gjør det på den måten du vil selvsagt, men for meg blir dette det nesten samme som om jeg skulle sagt til sønnen min at fikk bestemme selv om han skulle ta sprøytene sine da han var 11-12 år.''

Jeg synes det er ganske stor forskjell på medisinen til sønnen din og HPV-vaksinen. Det er jo fortsatt delte meninger om vaksinen, en del leger har advart osv - så dermed er ikke fasiten like opplagt som den er for din sønns helsetilstand. (For ordens skyld; jeg er ikke motstander av HPV-vaksineringen.)

Gjest Nickløsheletida

I brosjyren man får utdelt står det bl.a. at "Jentene bør vere godt informerte om vaksinen, og foreldra skal leggje vekt på meiningane deira.", så jeg tror nok ikke helsesøstra her er "helt rar" ;)

Mine barn er forøvrig ikke redde for sprøytestikk, så sånn sett vet jeg det ikke har noe med avgjørelsen å gjøre..

Ok, det er mulig det er jeg som er på bærtur, men jeg hadde også snakket med dem, men lagt det frem på en måte slik at de ikke skulle tro det fantes noe alternativ.

Kanskje jeg er litt streng, men jeg mener at jeg bare er fornuftig ;o)

Jeg så tilfeldigvis en episode av Special Victims Unit på TV, hvor et småbarn dør av meslinger, fordi hun ble smittet av en gutt hvis mor fulgte rådet til en lege om at meslingevaksine er "livsfarlig". Legen ble trukket i retten, osv.

Når man ser hvor mange dødsfall manglende vaksinasjon kan føre til, så lurer man virkelig på hva man skal gjøre med slike konspirasjonshysterikere som indirekte fører til at mennesker dør...

Med vennlig hilsen

Jeg har en viss (men ikke ubegrenset) forståelse for at folk kan være skeptiske til vaksiner, spesielt de typene som er "aktive", altså ikke "drepte" vaksiner.

Men noen av disse miljøene prediker en lære som går ut på at det er så utrolig riktig og utviklende for barnekroppen å få _sykdommen_. Mens vaksinen altså er skadelig. Det har jeg _ingen som helst_ forståelse for. Det er fullstendig ulogisk, umoralsk og alt annet som begynner på u.

Dessuten lurer jeg på hvordan vi skal få utviklet nye vaksiner hvis det blir en utbredt oppfatning at "mitt barn skal ikke være prøvekanin" selv etter at det er satt X millioner doser. Hvis ingen vil ta noe som ikke er testet på alle andre allerede, blir det vanskelig for medisinen å utvikle seg.

Jeg har skrevet alt dette her tidligere, men fant et påskudd for å gjenta det. Nå skal jeg se "Folkeopplysningen" på NRK ;-)

Joda, du gjør det på den måten du vil selvsagt, men for meg blir dette det nesten samme som om jeg skulle sagt til sønnen min at fikk bestemme selv om han skulle ta sprøytene sine da han var 11-12 år.

Han forsto at måtte ta dem da, men det hadde vært verre om han ikke hadde forstått det.

Men jeg skal ikke kverulere mer når det gjelder dette. Jeg synes bare ikke den helsesøsteren virket særlig seriøs.

Jeg synes ikke det er analogt.

Men jeg skal heller ikke kverulere ;-)

Gjest Nickløsheletida

''Joda, du gjør det på den måten du vil selvsagt, men for meg blir dette det nesten samme som om jeg skulle sagt til sønnen min at fikk bestemme selv om han skulle ta sprøytene sine da han var 11-12 år.''

Jeg synes det er ganske stor forskjell på medisinen til sønnen din og HPV-vaksinen. Det er jo fortsatt delte meninger om vaksinen, en del leger har advart osv - så dermed er ikke fasiten like opplagt som den er for din sønns helsetilstand. (For ordens skyld; jeg er ikke motstander av HPV-vaksineringen.)

Fasiten er ikke like opplagt. Det vet jeg. Men risikoen ved ikke å ta den er større, slik jeg har forstått og det er for meg grunn god nok.

Annonse

Gjest Nickløsheletida

Nå må du huske at det er like mange motforestillinger mot vaksinen, som det er positive meninger om den.... og det er ikke rart at man da føler det kan være litt hipp som happ om den taes eller ikke. Handlet dette om en vaksine man visste hadde enormt stor betydning i positiv retning, så hadde jeg selvsagt krevd at barna skulle ta den.

Ok :-)

Som du sikkert kjenner til, er det en rekke mennesker som ikke lar seg distrahere av fakta :-)

''Som du sikkert kjenner til, er det en rekke mennesker som ikke lar seg distrahere av fakta :-)''

Og hvordan vet du at dette er fakta? Som frosken sier i denne tråden her så finnes det også leger som advarer mot HPV-vaksinen.

Så til syvende og sist er det hvem en velger å høre på som avgjør.

Bare av nyskjerrighet på hva som foregår i hodene til ungjentene: Hva var begrunnelsen for ikke å vaksinere seg for jentene dine?

Eldste valgte å ikke vaksinere seg da hun fikk tilbudet for tre år siden. Den gangen var den ganske så uutprøvd, og hun var redd for eventuelle bivirkninger. Idag sier at hun ikke ønsker å ta den fordi vi ikke har noen i slekta som har hatt denne typen kreft, og at hun mener det gir falsk trygghet. Hun vil heller sjekke seg oftere hos gynekologen.

Tolvåringen velger å ta vaksinen, og skal ta den på mandag.

Ok, det er mulig det er jeg som er på bærtur, men jeg hadde også snakket med dem, men lagt det frem på en måte slik at de ikke skulle tro det fantes noe alternativ.

Kanskje jeg er litt streng, men jeg mener at jeg bare er fornuftig ;o)

Jeg hadde også valgt denne metoden om jeg var skråsikker på at det var riktig å ta vaksinen;)

Det er forøvrig ikke så lett å "lure" ungene mht denne vaksinen, for det er nok av klassevenninner som har hysteriske antivaksinemødre :P

Eldste valgte å ikke vaksinere seg da hun fikk tilbudet for tre år siden. Den gangen var den ganske så uutprøvd, og hun var redd for eventuelle bivirkninger. Idag sier at hun ikke ønsker å ta den fordi vi ikke har noen i slekta som har hatt denne typen kreft, og at hun mener det gir falsk trygghet. Hun vil heller sjekke seg oftere hos gynekologen.

Ingen av mine jenter har tatt den, uten at jeg påberoper meg å si at de valgene vi gjorde er de eneste rette.

Jeg er såpass godtroende om jentene mine at jeg ikke tror de kommer til å "pule rundt" før de iallefall går på videregående. (Kanskje ikke da en gang).

Men når de får seg kjæreste skal jeg gladelig punge ut med 4000 kr til dem hver sånn at de får vaksinert seg. Men å vaksinere 12 -åringer høres vedlig unødvendig ut for meg. Iallefall for mine barn.

Ingen av mine jenter har tatt den, uten at jeg påberoper meg å si at de valgene vi gjorde er de eneste rette.

Jeg er såpass godtroende om jentene mine at jeg ikke tror de kommer til å "pule rundt" før de iallefall går på videregående. (Kanskje ikke da en gang).

Men når de får seg kjæreste skal jeg gladelig punge ut med 4000 kr til dem hver sånn at de får vaksinert seg. Men å vaksinere 12 -åringer høres vedlig unødvendig ut for meg. Iallefall for mine barn.

Vaksinen har best effekt om de vaksinerer seg før de har sin første sexdebut, så det skal nok litt til å rekke å gi dem vaksinen før dette skjer (om du venter til de får seg kjæreste) ;)

Nå må du huske at det er like mange motforestillinger mot vaksinen, som det er positive meninger om den.... og det er ikke rart at man da føler det kan være litt hipp som happ om den taes eller ikke. Handlet dette om en vaksine man visste hadde enormt stor betydning i positiv retning, så hadde jeg selvsagt krevd at barna skulle ta den.

Hei,

Det er jo faktisk en veldig stor positiv effekt - det er få vaksiner som redder så mange liv, vil jeg tippe (uten å ha talt etter). Det er 80% reduksjon av noen krefttyper.

Som vanlig blir det påstått at den "ikke er testet nok", men HPV-vaksine har vært i bruk (ikke på teststadiet) siden minst 2007. Testene er fra før det.

Det gjelder jo også å se hvem det er som har "meninger" om dette. Jeg lytter til ekspertene i FHI, og internasjonale organisasjoner. De vet mye mer enn en mor i Trondheim som sender slike brev, for å så tvil.

Jeg er dog enig i at den eldste bør få bestemme selv. :-)

Med vennlig hilsen

Annonse

''Som du sikkert kjenner til, er det en rekke mennesker som ikke lar seg distrahere av fakta :-)''

Og hvordan vet du at dette er fakta? Som frosken sier i denne tråden her så finnes det også leger som advarer mot HPV-vaksinen.

Så til syvende og sist er det hvem en velger å høre på som avgjør.

Fordi vaksinen er gjennomtestet, og det ikke er meldt om alvorlige bivirkninger selv om HPV-vaksine har vært utbredt siden 2007.

Hei,

Det er jo faktisk en veldig stor positiv effekt - det er få vaksiner som redder så mange liv, vil jeg tippe (uten å ha talt etter). Det er 80% reduksjon av noen krefttyper.

Som vanlig blir det påstått at den "ikke er testet nok", men HPV-vaksine har vært i bruk (ikke på teststadiet) siden minst 2007. Testene er fra før det.

Det gjelder jo også å se hvem det er som har "meninger" om dette. Jeg lytter til ekspertene i FHI, og internasjonale organisasjoner. De vet mye mer enn en mor i Trondheim som sender slike brev, for å så tvil.

Jeg er dog enig i at den eldste bør få bestemme selv. :-)

Med vennlig hilsen

Problemet er eventuelle bivirkinger.... eldste fikk tilbudet i 2009, og da var det lite dokumentasjoner på bivirkninger osv.

Jeg hadde ikke greid å tilgi meg selv om datteren min fikk livstruende bivirkninger etter vaksinasjonen - om hun ble vaksinert imot sin vilje. Skulle eldstedatra få den typen kreft vaksinen beskytter mot, så vet jeg at jeg anbefalte henne å ta vaksinen - men at hun selv valgte den bort.

Problemet er eventuelle bivirkinger.... eldste fikk tilbudet i 2009, og da var det lite dokumentasjoner på bivirkninger osv.

Jeg hadde ikke greid å tilgi meg selv om datteren min fikk livstruende bivirkninger etter vaksinasjonen - om hun ble vaksinert imot sin vilje. Skulle eldstedatra få den typen kreft vaksinen beskytter mot, så vet jeg at jeg anbefalte henne å ta vaksinen - men at hun selv valgte den bort.

Hei,

Jeg har ikke gjort noen dyptgående undersøkelser, men da jeg kikket etter da dette ble diskutert for noen uker siden, så fant jeg flere steder at "ingen alvorlige bivirkninger er rapportert". Da er det jo ikke så merkelig at det ikke er så mye dokumentasjon på det.

Det trygge med denne type vaksine er at bivirkninger blir innrapportert (og det gjøres nok i alle land i Europa), og blir så med i statistikk, osv.

Jeg har sett flere dø av kreft (det skriver jeg ikke for å skremme, men for å fortelle), og jeg ville tatt vaksinen selv om det faktisk var en liten kjent risiko for bivirkninger. Det er noe med sannsynlighetene og hvor alvorlig det er.

Samtidig, jeg tipper at din eldste bestemmer selv! ;)

Med vennlig hilsen

Helsesøster presiserte at det var den unge selv som burde ta den endelige avgjørelsen.... Faktisk sa min tolvåring idag at hun syntes det var fint at jeg lot henne få bestemme dette selv ;)

Jeg anbefalte henne å ta vaksinen, men hun kunne si nei om hun ikke ville. Det samme med storesøster som nå ble spurt på nytt, men som har bestemt seg for å ikke ta den uansett.

Jeg hadde blitt sint om helsesøster hadde kommet med noe sludder om at dette skal jentene selv bestemme.

12-åringer har ingen forutsetning til å sette seg inn i dette og ta en selvstendig avgjørelse.

mvh

Gjest Nickløsheletida

Jeg hadde også valgt denne metoden om jeg var skråsikker på at det var riktig å ta vaksinen;)

Det er forøvrig ikke så lett å "lure" ungene mht denne vaksinen, for det er nok av klassevenninner som har hysteriske antivaksinemødre :P

''Jeg hadde også valgt denne metoden om jeg var skråsikker på at det var riktig å ta vaksinen;)''

Man kan jo aldri være helt skråsikker, men hva var det Nhd 7 skrev et sted om dette? Det var noe om Lotto at hvis du har og blir spurt om å gå opp eller ned, er det mest fornuft å gå ned. Det er slik jeg tenker om dette.

Og så tenker jeg at hvis jeg feiler, må jeg ta det ansvaret fordi jeg er den voksne og det var jeg som valgte og høre på anbefalninger.

Ikke slik at jeg ville ha tvunget den eldste om jeg var deg, men jeg hadde nok lagt det frem slik at de ville forstå at det var lurest å høre på ekspertene.

''Jeg hadde også valgt denne metoden om jeg var skråsikker på at det var riktig å ta vaksinen;)''

Man kan jo aldri være helt skråsikker, men hva var det Nhd 7 skrev et sted om dette? Det var noe om Lotto at hvis du har og blir spurt om å gå opp eller ned, er det mest fornuft å gå ned. Det er slik jeg tenker om dette.

Og så tenker jeg at hvis jeg feiler, må jeg ta det ansvaret fordi jeg er den voksne og det var jeg som valgte og høre på anbefalninger.

Ikke slik at jeg ville ha tvunget den eldste om jeg var deg, men jeg hadde nok lagt det frem slik at de ville forstå at det var lurest å høre på ekspertene.

nhd skrev om Joker og om at dersom du får 7, så er det mest fornuftig å gå ned.

Gjest Nickløsheletida

''Tolvåringen velger å ta vaksinen, og skal ta den på mandag''

Trodde du skrev at hun valgte å ikke ta den jeg.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...