Gå til innhold

HPV - vaksinering

Gjest Nils Håvard Dahl, lege

Anbefalte innlegg

Eldste valgte å ikke vaksinere seg da hun fikk tilbudet for tre år siden. Den gangen var den ganske så uutprøvd, og hun var redd for eventuelle bivirkninger. Idag sier at hun ikke ønsker å ta den fordi vi ikke har noen i slekta som har hatt denne typen kreft, og at hun mener det gir falsk trygghet. Hun vil heller sjekke seg oftere hos gynekologen.

Tolvåringen velger å ta vaksinen, og skal ta den på mandag.

''Idag sier at hun ikke ønsker å ta den fordi vi ikke har noen i slekta som har hatt denne typen kreft, og at hun mener det gir falsk trygghet. Hun vil heller sjekke seg oftere hos gynekologen'' Jeg vil ikke på noen måte gi en opplevelse av å overprøve din og mannen din sin beslutning, men husk at det å sjekke seg hos gynekologen ikke er en egnet strategi i denne sammenhengen. Blir hun smittet av HPV har hun det for alltid, og er da i risikogruppen. Det jeg har snakket med min jr er at dersom hans evt ene partner har hatt fem partnere før han, har hans sjanse for smitte økt med fem (ganger de _de_ igjen har hatt sex med)... Men skjønner at det ikke føles riktig å overprøve en 15-årings selvstendige beslutning altså.

Fortsetter under...

• Svar 110
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• Sør

14

• PieLill

7

• kaffekjerringa

4

• Mammantil3

3

''Idag sier at hun ikke ønsker å ta den fordi vi ikke har noen i slekta som har hatt denne typen kreft, og at hun mener det gir falsk trygghet. Hun vil heller sjekke seg oftere hos gynekologen'' Jeg vil ikke på noen måte gi en opplevelse av å overprøve din og mannen din sin beslutning, men husk at det å sjekke seg hos gynekologen ikke er en egnet strategi i denne sammenhengen. Blir hun smittet av HPV har hun det for alltid, og er da i risikogruppen. Det jeg har snakket med min jr er at dersom hans evt ene partner har hatt fem partnere før han, har hans sjanse for smitte økt med fem (ganger de _de_ igjen har hatt sex med)... Men skjønner at det ikke føles riktig å overprøve en 15-årings selvstendige beslutning altså.

De aller fleste av oss har HPV uansett, så det utvikler seg ikke til kreft hos så altfor mange - bare for å ha litt motvekt til det du sier;)

Ingen av mine jenter har tatt den, uten at jeg påberoper meg å si at de valgene vi gjorde er de eneste rette.

Jeg er såpass godtroende om jentene mine at jeg ikke tror de kommer til å "pule rundt" før de iallefall går på videregående. (Kanskje ikke da en gang).

Men når de får seg kjæreste skal jeg gladelig punge ut med 4000 kr til dem hver sånn at de får vaksinert seg. Men å vaksinere 12 -åringer høres vedlig unødvendig ut for meg. Iallefall for mine barn.

''Men når de får seg kjæreste skal jeg gladelig punge ut med 4000 kr til dem hver sånn at de får vaksinert seg.''

Bedre føre var enn etter snar, sier nå jeg. Tror du virkelig at de vil si fra til deg før de har sex?

Min yngste fikk tilbudet for 3 år siden, vi valgte da, sammen med med henne å ikke ta den. Hun vet at hun derfor er nødt til å følge opp seg selv med årlige gynekologiske undersøkelser som voksen, -men det er noe hun ser på som normalt med det å være kvinne.

Vi var også skeptiske fordi den var helt ny og akkurat da hadde det vært mye støy ang. svineinfluensavaksinen, og kusinen hennes endte opp med ME.

Så vi var litt rare og sa nei, -noen også noen andre få i klassen gjorde, - så hun var ikke raring alene.

Akkurat samme situasjon som hos oss - også for tre år siden.... det var fryktelig vanskelig å ta et valg, og vi alle var nok preget av alle skriveriene om influensavaksinen.

Akkurat samme situasjon som hos oss - også for tre år siden.... det var fryktelig vanskelig å ta et valg, og vi alle var nok preget av alle skriveriene om influensavaksinen.

Det som ble skrevet i media om H1N1 er egentlig grusom konspirasjonsteori og skremselspropaganda.

En ekstremt liten gruppe (sammenlignet med antall som fikk vaksinen) fikk bivirkninger. De har fått erstatning. Det er langt under antallet reddede liv på grunn av vaksinen.

Det veldig annerkjente bladet The Lancet (dønn seriøst legeblad i Storbritannia) påpeker at opptil 570 000 (!) mennesker (langt flere enn tidligere antatt) av uvaksinerte døde.

Jeg forstår selvsagt veldig godt skepsis mot vaksine, men veldig ofte glemmer man at alternativet (hvis man ikke gjør noe) vanligvis er langt, langt verre.

Det føles ofte trygt "ikke å gjøre noe" ("da har man ikke gjort noe galt"), men dessverre for oss mennesker er det ikke så lett! ;-)

Med vennlig hilsen

Og når jeg ikke vet hvilken avgjørelse som er den rette da?

For å si det for "hundrede gang" ;) Da eldstejenta fikk tilbudet like etter at vaksinasjonen starta, så var jeg skeptisk og følte ikke for å ha noen mening. Hun sa selv at hun ikke ønska å ta den siden jentene i klassen hadde diskutert den masse - også sammen med helsesøster. Fordi jeg var skeptisk selv, så valgte jeg å ikke ta denne kampen med henne.

Når tolvåringen idag kom med vaksinasjonspapirene og lurte på hva jeg mente, så sa jeg at jeg mente det var lurt å ta vaksinen. Hun var heldigvis enig med meg, så vi slapp mer diskusjon. Jeg ba femtenåringen vurdere vaksinen på nytt siden den nå er mer utprøvd, men hun er klar på at det ikke er aktuelt. Mener du jeg skal tvinge henne til å ta den?

Denne vaksinen er ikke så viktig for meg da jeg ser både de positive og negative sidene - og jeg ønsker å la barna føle at de har medbestemmelsesrett i sine egne liv. Hadde det vært store sjanser for at vaksinen ville reddet livet hennes, og at hun ville være vaksinert for resten av livet - så hadde jeg selvsagt triumfet igjennom mitt ønske, men når ting er såpass usikre som de er, så ser jeg ikke hvorfor jeg skal lage så mye oppstyr rundt det. Eldstejenta er en type som lett kunne ha droppa regelmessig sjekk hos gynekologen om hun hadde tatt vaksinen, så for henne ville den trolig gitt falsk trygghet. Jeg kjenner mine barn og mener jeg har gjort det som passer best for oss.

''Eldstejenta er en type som lett kunne ha droppa regelmessig sjekk hos gynekologen om hun hadde tatt vaksinen, så for henne ville den trolig gitt falsk trygghet'' Jeg så at du svarte det samme til meg og skjønner ikke helt hva du mener med falsk trygghet her? Hele poenget er jo at vaksinen forhindrer smitte, dvs sjansen for at din datter vil ha behov for hyppige gu'er for å evt oppdage hvp reduseres jo?

Annonse

Jeg skjønner hva du mener togli.

Min eldste er for gammel til å ha blitt tilbudt den i vaksinasjonsprogrammet. Jeg undersøkte om jeg kunne skaffe henne den likevel. Først sa legen at det ikke var noen vits i siden hun var over en viss alder (og sannsynligvis hadde debutert seksuelt) - jeg skjønte jo med min logikk at det var det rene vås. 8Jo færre man evt har vært sammen med, vil jo minske sannsynligheten for å ha blitt smittet)

En stund etter fant også legen min ut at det likevel kunne ha noe for seg å ta den selv om hun var over 16 år eller hva det nå var som de satte som grense... Mulig at mine argumenter fikk fyren til å tenke,- men det får man ham nok ikke til å innrømme.. :P

Likevel, det ble til at hun ikke tok den. Jeg tenkte som så at siden det i så fall ville vært mitt ekstra initiativ at hun ville fått den, og at den var helt ny, så var det greiere å følge den gemene hop...

''Min eldste er for gammel til å ha blitt tilbudt den i vaksinasjonsprogrammet. Jeg undersøkte om jeg kunne skaffe henne den likevel. Først sa legen at det ikke var noen vits i siden hun var over en viss alder (og sannsynligvis hadde debutert seksuelt) - jeg skjønte jo med min logikk at det var det rene vås. (Jo færre man evt har vært sammen med, vil jo minske sannsynligheten for å ha blitt smittet). En stund etter fant også legen min ut at det likevel kunne ha noe for seg å ta den selv om hun var over 16 år eller hva det nå var som de satte som grense...'' Du har helt rett, og legens kunnskap er skremmende foreldet. Faktisk anbefales også voksne kvinner å ta vaksinen pr i dag.

''Eldstejenta er en type som lett kunne ha droppa regelmessig sjekk hos gynekologen om hun hadde tatt vaksinen, så for henne ville den trolig gitt falsk trygghet'' Jeg så at du svarte det samme til meg og skjønner ikke helt hva du mener med falsk trygghet her? Hele poenget er jo at vaksinen forhindrer smitte, dvs sjansen for at din datter vil ha behov for hyppige gu'er for å evt oppdage hvp reduseres jo?

Jeg tror nok endel av de som har tatt vaksinen dropper GU hvert annet- eller tredje år. Selv tenker jeg at jeg bør sjekke meg regelmessig siden jeg ikke har tatt vaksinen.

De aller fleste av oss har HPV uansett, så det utvikler seg ikke til kreft hos så altfor mange - bare for å ha litt motvekt til det du sier;)

Joda, men man vet ikke på forhånd om en (eller ens barn) er en av dem som utvikler det. Leste imidlertid at du selv mistet hørselen etter MMR-vaksinen så jeg har full forståelse for din skepsis! Og ps - ble for å si mannen istedefor faren i forrige innlegg også *det går for fort innimellom* :)

Jeg tror nok endel av de som har tatt vaksinen dropper GU hvert annet- eller tredje år. Selv tenker jeg at jeg bør sjekke meg regelmessig siden jeg ikke har tatt vaksinen.

Vi har underlivskreft i familien, så jeg sjekker meg hvert år jeg. Trygt i grunnen :)

Joda, men man vet ikke på forhånd om en (eller ens barn) er en av dem som utvikler det. Leste imidlertid at du selv mistet hørselen etter MMR-vaksinen så jeg har full forståelse for din skepsis! Og ps - ble for å si mannen istedefor faren i forrige innlegg også *det går for fort innimellom* :)

Nei, det gjør man ikke - og derfor skulle jeg ønske femtenåringen hadde gått med på å ta den nå.....

Det er ingen _bevis_ for at vaksinen gjorde meg døv, men det var først like etter vaksinen foreldrene mine oppdaga at jeg ikke hørte. Jeg ble fryktelig syk av vaksinen. Noen hørselsleger sier også at jeg kanskje kan ha hørt i mitt første leveår siden jeg utvikla normal tale på tross av døvheten - samtidig er det mange døve uten særlig godt talespråk, og som først ble døve etter et par-tre år...så det er vanskelig å konkludere med noe her.

Har vurdert å gjøre det hvert år jeg også... var liksom ikke like viktig da jeg var i et fast forhold som varte i over to tiår- men litt viktigere nå ;)

Jeg ble sammen med mannen min i første halvdel av tjueårene, og dersom jeg har blitt smittet før den tid er jeg i rett alder for å begynne å få plager nå. Det tar jo mange år før man evt utvikler kreft.

Annonse

Nei, det gjør man ikke - og derfor skulle jeg ønske femtenåringen hadde gått med på å ta den nå.....

Det er ingen _bevis_ for at vaksinen gjorde meg døv, men det var først like etter vaksinen foreldrene mine oppdaga at jeg ikke hørte. Jeg ble fryktelig syk av vaksinen. Noen hørselsleger sier også at jeg kanskje kan ha hørt i mitt første leveår siden jeg utvikla normal tale på tross av døvheten - samtidig er det mange døve uten særlig godt talespråk, og som først ble døve etter et par-tre år...så det er vanskelig å konkludere med noe her.

Skjønner. Husker jeg leste mye om dette da jr skulle ta MMR, og vi ba om å få singelvaksiner istedefor. Akkurat den vaksinen var det mange som hadde fått alvorlige bivirkninger av, og det var en del rettsaker på gang mot staten husker jeg. Husker både alvorlige hjerneskader samt dødsfall - om jeg ikke husker feil?

Og når ekspertene strides er man like langt ;)

Jeg er forøvrig en ivrig vaksineforkjemper, men innrømmer at eventuelle bivirkninger også skremmer. Jeg ble muligens døv pga en spesiell MMR-vaksine tatt ved ettårsalder. Akkurat den typen vaksine ble stanset pga endel "mindre alvorlige" bivirkninger, så det er ikke alt man kan dokumentere/finne bevis for ;)

''Jeg ble muligens døv pga en spesiell MMR-vaksine tatt ved ettårsalder. Akkurat den typen vaksine ble stanset pga endel "mindre alvorlige" bivirkninger, så det er ikke alt man kan dokumentere/finne bevis for ;)''

Skremmende at slikt kan skje. Synes det er stort at du klarer å være vaksineforkjemper til tross.

Jeg ble sammen med mannen min i første halvdel av tjueårene, og dersom jeg har blitt smittet før den tid er jeg i rett alder for å begynne å få plager nå. Det tar jo mange år før man evt utvikler kreft.

Sant det... blir det samme med meg. Heldigvis har jeg aldri hatt underlivsplager eller forstadier til noe... så håper det beste i årene framover :)

Skjønner. Husker jeg leste mye om dette da jr skulle ta MMR, og vi ba om å få singelvaksiner istedefor. Akkurat den vaksinen var det mange som hadde fått alvorlige bivirkninger av, og det var en del rettsaker på gang mot staten husker jeg. Husker både alvorlige hjerneskader samt dødsfall - om jeg ikke husker feil?

Det er mulig.. jeg husker ikke helt. Min eldste datter ble innlagt på sykehus etter MMR-vaksinen (1998) pga hun fikk feberkramper. Hun utvikla epileptisk aktivitet i hjernen, og denne kom og gikk fram til hun var tre år gammel, så ble hun heldigvis frisk igjen :)

''Jeg ble muligens døv pga en spesiell MMR-vaksine tatt ved ettårsalder. Akkurat den typen vaksine ble stanset pga endel "mindre alvorlige" bivirkninger, så det er ikke alt man kan dokumentere/finne bevis for ;)''

Skremmende at slikt kan skje. Synes det er stort at du klarer å være vaksineforkjemper til tross.

Det er jo intet bevis for at det var denne som gjorde det, og jeg er veldig fornøyd med livet som døv - så sånn sett ville jeg ikke at det skulle vært annerledes :) Døvheten har gitt meg så mange muligheter jeg ellers ikke ville fått, så jeg har vært heldig :)

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...