Gå til innhold

HPV - vaksinering

Gjest Nils Håvard Dahl, lege

Anbefalte innlegg

Skjønner. Husker jeg leste mye om dette da jr skulle ta MMR, og vi ba om å få singelvaksiner istedefor. Akkurat den vaksinen var det mange som hadde fått alvorlige bivirkninger av, og det var en del rettsaker på gang mot staten husker jeg. Husker både alvorlige hjerneskader samt dødsfall - om jeg ikke husker feil?

Hei,

Du husker nok rett, men det ble senere avslørt at legen som "oppdaget" at det førte til autisme jukset. Han mistet legelisensen i mange år, men tror han fikk den tilbake etter at han var pensjonert.

Fortsetter under...

• Svar 110
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• Sør

14

• PieLill

7

• kaffekjerringa

4

• Mammantil3

3

Hei,

Du husker nok rett, men det ble senere avslørt at legen som "oppdaget" at det førte til autisme jukset. Han mistet legelisensen i mange år, men tror han fikk den tilbake etter at han var pensjonert.

Min jr er 17, så det jeg refererer til er nesten Eldre Historie :) Du tenker sikkert på artikkelen som ble trykket i the Lancet og som førte til en repotasje på norsk tv (Brennpunkt eller noe?) rundt 2008/ 09 sant? Uansett svært positivt at trippelvaksine er bedre enn sitt (dengang) rykte.

Min jr er 17, så det jeg refererer til er nesten Eldre Historie :) Du tenker sikkert på artikkelen som ble trykket i the Lancet og som førte til en repotasje på norsk tv (Brennpunkt eller noe?) rundt 2008/ 09 sant? Uansett svært positivt at trippelvaksine er bedre enn sitt (dengang) rykte.

Hei,

Noen kan få alvorlige bivirkninger av MMR (slik som av alle vaksiner), men alt pratet om autisme var "juks".

Det står beskrevet i nederste paragraf her:

http://no.wikipedia.org/wiki/MMR-vaksine

Med vennlig hilsen

''Min eldste er for gammel til å ha blitt tilbudt den i vaksinasjonsprogrammet. Jeg undersøkte om jeg kunne skaffe henne den likevel. Først sa legen at det ikke var noen vits i siden hun var over en viss alder (og sannsynligvis hadde debutert seksuelt) - jeg skjønte jo med min logikk at det var det rene vås. (Jo færre man evt har vært sammen med, vil jo minske sannsynligheten for å ha blitt smittet). En stund etter fant også legen min ut at det likevel kunne ha noe for seg å ta den selv om hun var over 16 år eller hva det nå var som de satte som grense...'' Du har helt rett, og legens kunnskap er skremmende foreldet. Faktisk anbefales også voksne kvinner å ta vaksinen pr i dag.

Ja, jeg ble helt oppgitt da jeg diskuterte med legen...spilte liten rolle å tenke logisk. Helst skal ikke pasienter tenke i det hele tatt :P

Det som ble skrevet i media om H1N1 er egentlig grusom konspirasjonsteori og skremselspropaganda.

En ekstremt liten gruppe (sammenlignet med antall som fikk vaksinen) fikk bivirkninger. De har fått erstatning. Det er langt under antallet reddede liv på grunn av vaksinen.

Det veldig annerkjente bladet The Lancet (dønn seriøst legeblad i Storbritannia) påpeker at opptil 570 000 (!) mennesker (langt flere enn tidligere antatt) av uvaksinerte døde.

Jeg forstår selvsagt veldig godt skepsis mot vaksine, men veldig ofte glemmer man at alternativet (hvis man ikke gjør noe) vanligvis er langt, langt verre.

Det føles ofte trygt "ikke å gjøre noe" ("da har man ikke gjort noe galt"), men dessverre for oss mennesker er det ikke så lett! ;-)

Med vennlig hilsen

Jeg har en mistanke om at svineinfluensaen (altså sykdommen, ikke vaksinen) spilte en rolle før mine barn ble ME-syke. Det var iallefall etter at de hadde den at de begynte å hangle begge to. Før 2009 var de nesten aldri syke.

Vi fikk sykdommen før vaksinen ble tilbudt, i juli/august 2009.

Jeg har en mistanke om at svineinfluensaen (altså sykdommen, ikke vaksinen) spilte en rolle før mine barn ble ME-syke. Det var iallefall etter at de hadde den at de begynte å hangle begge to. Før 2009 var de nesten aldri syke.

Hei,

Ja, det er noe annet som folk ofte glemmer - følgesykdommene man får fra f.eks. H1N1 er langt langt vanligere enn bivirkninger fra vaksinen, og ofte mye mer alvorlig.

Håper det går bra med dem.

Med vennlig hilsen

Annonse

Hei,

Noen kan få alvorlige bivirkninger av MMR (slik som av alle vaksiner), men alt pratet om autisme var "juks".

Det står beskrevet i nederste paragraf her:

http://no.wikipedia.org/wiki/MMR-vaksine

Med vennlig hilsen

Jeg ville betalt for singelvaksiner også i dag.

Ja, jeg ble helt oppgitt da jeg diskuterte med legen...spilte liten rolle å tenke logisk. Helst skal ikke pasienter tenke i det hele tatt :P

Bra du tenkte selv! Det de har funnet ut er at vaksinen ser ut til å ha enda bedre effekt før man debuterer, og det er jo dette som er bakgrunnen for å sette grensen på 12 år.

Her fikk jenta et avgjørende ord med i laget, og hun ønsket virkelig, virkelig å ta den.

Venninnas far, som er lege, tok kontakt med en kollega som forsker på området, og også de bestemte seg for at datra skulle ha vaksina.

Det er i grunnen godt å tenke på i dag, at vi har gjort det vi har kunnet, for at hun skal holde seg frisk.

Det er jo slett ikke umulig, all den tid andre auto-immune sykdommer slo ut pga. svineinfluensaen.

''Men når de får seg kjæreste skal jeg gladelig punge ut med 4000 kr til dem hver sånn at de får vaksinert seg.''

Bedre føre var enn etter snar, sier nå jeg. Tror du virkelig at de vil si fra til deg før de har sex?

''Bedre føre var enn etter snar, sier nå jeg. Tror du virkelig at de vil si fra til deg før de har sex?''

Nei, selvsagt ikke. Men jeg kjenner heldigvis jentene mine så godt at jeg vet om de har fått seg kjæreste eller ikke. ;)

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...