Gjest anna72 Skrevet 25. september 2012 Skrevet 25. september 2012 Jeg trenger noen forslag på raske og sunne middager. 4 av dagene i uka har vi relativt dårlig tid hjemme før vi skal rekke trening/fritidsaktiviteter. Og trenger litt input på middager som er raske å lage, og likevel ganske sunne. Har litt for lett til å f.eks ty til grillpølser, for det første er det ikke spesielt godt, og iallefall ikke sunt. Jeg kunne så klart vært flink å gjøre noe nesten ferdig kvelden i forveien - men det har hittil blitt med tanken. Så hvis dere har noen forslag - så er jeg takknemlig for det 0 Siter
Gjest prust Skrevet 25. september 2012 Skrevet 25. september 2012 Jeg har akkurat lært meg denne retten (Laks i kokossaus): http://www.vg.no/mat-og-drikke/oppskrift/oppskrift.php?id=3473 Laget den i går (for andre gang). Var hjemme 16.05, brukte noen minutter på å komme i gang på kjøkkenet, og vi satte oss for å spise 16.40. Kjempegodt! 0 Siter
Mammantil3 Skrevet 25. september 2012 Skrevet 25. september 2012 Wok i alle varianter går jo fort, men det tar litt tid å kutte grønnsakene. Her i huset tar vi gjerne middagen som siste måltid de kveldene det er aktivitet tidlig på ettermiddagen. Da har vi bedre tid både til å lage den og til å spise den. Og - det er ofte slik at man må gjøre noen endringer for å få til forandring. Tving deg selv (eller gubben? ;-)) til å lage ferdig noe kvelden før som kan varmes opp raskt. 0 Siter
Lillemus Skrevet 25. september 2012 Skrevet 25. september 2012 Wok i alle varianter går jo fort, men det tar litt tid å kutte grønnsakene. Her i huset tar vi gjerne middagen som siste måltid de kveldene det er aktivitet tidlig på ettermiddagen. Da har vi bedre tid både til å lage den og til å spise den. Og - det er ofte slik at man må gjøre noen endringer for å få til forandring. Tving deg selv (eller gubben? ;-)) til å lage ferdig noe kvelden før som kan varmes opp raskt. ''Wok i alle varianter går jo fort, men det tar litt tid å kutte grønnsakene.'' De fleste grønnsakene kan jo kuttes kvelden før og legges i en lufttett boks - da er det fort unnagjort. ) 0 Siter
PieLill Skrevet 25. september 2012 Skrevet 25. september 2012 Suppe/lapskaus: Kjøttbuljong i pulver eller terninger, bruk mer per liter vann enn anbefalt på pakken. Ferdig strimlet svinekjøtt, fås rimelig på blant annet Rimi. Grønnsakblanding etter smak, f.eks lapskausblanding. Tøm over kokende vann fra vannkokeren. Jo mindre biter, jo raskere går det. Poteter som ikke trenger å skrelles kan snittes kjapt. Makaroni kan også brukes. Kan være greit om man ønsker lapskaus. Kan serveres med ferskt brød og smør, evt. flatbrød. Kjapt og ikke så verst sunt. mvh 0 Siter
Mammantil3 Skrevet 25. september 2012 Skrevet 25. september 2012 ''Wok i alle varianter går jo fort, men det tar litt tid å kutte grønnsakene.'' De fleste grønnsakene kan jo kuttes kvelden før og legges i en lufttett boks - da er det fort unnagjort. ) Absolutt enig. Her i huset settes også gjerne ungene til å jobbe sammen med oss voksne, og da går det veldig raskt. 0 Siter
....AV Skrevet 25. september 2012 Skrevet 25. september 2012 Noen av våre raske middager: 1. Hjemmelaget tomatsuppe (laget på boksetomater) med kjøttboller. 2. Salmalaks, stekt med sitronpepper, craime fraiche og soyasaus. 3. Wok med kyllingfilet, svinefilet eller fisk. Kan kjøpe ferdigoppdelt kjøtt og grønnsaker i mange velassorterte butikker. 4. Kyllingsuppe, også med ferdigoppdelt kyllingfilet (ellers tar det ikke all verdens tid å skjære opp heller) 5. Pasta med spinat- og norzolasaus (frossen spinat tines, norzola smeltes i og en boks rømme røres i). Kanskje ikke supersunt, men en rett uten kjøtt og med grønnsaker som begge mine unger liker. 6. Fiskekaker med pasta og knaskegulrøtter. 7. Fiskesuppe laget på ferdig frossensuppe med ekstra fiskebiter oppi. Vi tar også middagen etter alle aktivieteten på dager hvor aktivitetene starter tidlig. Da har vi tid og ro til å sitte sammen og spise hele familien. 0 Siter
Gjest anna72 Skrevet 25. september 2012 Skrevet 25. september 2012 Jeg har akkurat lært meg denne retten (Laks i kokossaus): http://www.vg.no/mat-og-drikke/oppskrift/oppskrift.php?id=3473 Laget den i går (for andre gang). Var hjemme 16.05, brukte noen minutter på å komme i gang på kjøkkenet, og vi satte oss for å spise 16.40. Kjempegodt! Den så god ut, og laks er vi glade i alle tre Takk for oppskrift og forslag 0 Siter
Gjest anna72 Skrevet 25. september 2012 Skrevet 25. september 2012 ''Wok i alle varianter går jo fort, men det tar litt tid å kutte grønnsakene.'' De fleste grønnsakene kan jo kuttes kvelden før og legges i en lufttett boks - da er det fort unnagjort. ) Det er et godt forslag, å kutte grønnsakene kvelden i forveien. takk 0 Siter
Gjest anna72 Skrevet 25. september 2012 Skrevet 25. september 2012 Wok i alle varianter går jo fort, men det tar litt tid å kutte grønnsakene. Her i huset tar vi gjerne middagen som siste måltid de kveldene det er aktivitet tidlig på ettermiddagen. Da har vi bedre tid både til å lage den og til å spise den. Og - det er ofte slik at man må gjøre noen endringer for å få til forandring. Tving deg selv (eller gubben? ;-)) til å lage ferdig noe kvelden før som kan varmes opp raskt. Wok går veldig fort, og som Lillemus skriver, vi kan jo bare kutte grønnsakene kvelden i forveien Takk 0 Siter
Gjest anna72 Skrevet 25. september 2012 Skrevet 25. september 2012 Suppe/lapskaus: Kjøttbuljong i pulver eller terninger, bruk mer per liter vann enn anbefalt på pakken. Ferdig strimlet svinekjøtt, fås rimelig på blant annet Rimi. Grønnsakblanding etter smak, f.eks lapskausblanding. Tøm over kokende vann fra vannkokeren. Jo mindre biter, jo raskere går det. Poteter som ikke trenger å skrelles kan snittes kjapt. Makaroni kan også brukes. Kan være greit om man ønsker lapskaus. Kan serveres med ferskt brød og smør, evt. flatbrød. Kjapt og ikke så verst sunt. mvh Takk for godt forslag. Og dette kan jo lages i stor porsjon, så har man fort middag i to dager. Og sunnere enn stekte grillpølser er det iallefall. Vi spiser ikke det hver dag altså, men litt lett å ty til minst en dag i uka - og når ingen av oss synes det er noe godt er det greit å finne på noe annet 0 Siter
Gjest rask risotto Skrevet 25. september 2012 Skrevet 25. september 2012 Vi lager ofte risotto i slike situasjoner: Stek kjøttdeig mens du koker ris, sleng gjerne i en boks mais i risen. Tomatsaus kan kjøpes ferdig på glass, men vi foretrekker oftest å blande 1-2 bokser med hakkede tomater (= billig) sammen med 1 liten boks tomatpure. Til slutt blander du alt sammen. Siden vi lager alt samtidig, så tar det så lang tid som kjøttdeigen tar å steke, ca. 20 min. Vi lager ofte store posjoner, slik at vi kan ha det til neste dag eller også putte i fryseren. 0 Siter
Gjest anna72 Skrevet 25. september 2012 Skrevet 25. september 2012 Noen av våre raske middager: 1. Hjemmelaget tomatsuppe (laget på boksetomater) med kjøttboller. 2. Salmalaks, stekt med sitronpepper, craime fraiche og soyasaus. 3. Wok med kyllingfilet, svinefilet eller fisk. Kan kjøpe ferdigoppdelt kjøtt og grønnsaker i mange velassorterte butikker. 4. Kyllingsuppe, også med ferdigoppdelt kyllingfilet (ellers tar det ikke all verdens tid å skjære opp heller) 5. Pasta med spinat- og norzolasaus (frossen spinat tines, norzola smeltes i og en boks rømme røres i). Kanskje ikke supersunt, men en rett uten kjøtt og med grønnsaker som begge mine unger liker. 6. Fiskekaker med pasta og knaskegulrøtter. 7. Fiskesuppe laget på ferdig frossensuppe med ekstra fiskebiter oppi. Vi tar også middagen etter alle aktivieteten på dager hvor aktivitetene starter tidlig. Da har vi tid og ro til å sitte sammen og spise hele familien. Takk for mange gode forslag Vi har også tatt middag noen dager etter junior sin aktivitet. Men så skal jeg også gjerne ut å trene to-tre dager i uka etter at junior sin trening. Og min trening MÅ jeg prioritere, det er viktig for min velvære. 0 Siter
Gjest Elextra Skrevet 25. september 2012 Skrevet 25. september 2012 Jeg synes ofte det som tar tid er handlingen - har man lett tilgang på ferske råvarer er det ingen sak å lage sunne og raske middager. Ergo må man enten planlegge godt - eller stikke innom butikken. F.eks. finnes det massevis av raske og gode retter med kylling- eller laksefilet, om man også har godt med ferske grønnsaker hjemme (og diverse basisvarer). 0 Siter
Gjest anna72 Skrevet 25. september 2012 Skrevet 25. september 2012 Vi lager ofte risotto i slike situasjoner: Stek kjøttdeig mens du koker ris, sleng gjerne i en boks mais i risen. Tomatsaus kan kjøpes ferdig på glass, men vi foretrekker oftest å blande 1-2 bokser med hakkede tomater (= billig) sammen med 1 liten boks tomatpure. Til slutt blander du alt sammen. Siden vi lager alt samtidig, så tar det så lang tid som kjøttdeigen tar å steke, ca. 20 min. Vi lager ofte store posjoner, slik at vi kan ha det til neste dag eller også putte i fryseren. Takk for forslag 0 Siter
Gjest anna72 Skrevet 25. september 2012 Skrevet 25. september 2012 Jeg synes ofte det som tar tid er handlingen - har man lett tilgang på ferske råvarer er det ingen sak å lage sunne og raske middager. Ergo må man enten planlegge godt - eller stikke innom butikken. F.eks. finnes det massevis av raske og gode retter med kylling- eller laksefilet, om man også har godt med ferske grønnsaker hjemme (og diverse basisvarer). Enig i at handlinga tar mye tid. Og må nok innrømme at jeg ofte må løpe innom butikken på vei hjem fra jobb før middagen skal være raskt ferdig. Så planlegging er nok noe jeg må bli flinkere til. Vi har dessuten mye mat i fryseren, fisk, kylling og annet kjøtt. Men når man glemmer å ta opp fra fryseren så er det for sent når jeg kommer hjem. Uff - ser jeg virkelig må bli flinkere med planleggingen. Takk for svar 0 Siter
Lillemus Skrevet 25. september 2012 Skrevet 25. september 2012 Det er et godt forslag, å kutte grønnsakene kvelden i forveien. takk ''Det er et godt forslag, å kutte grønnsakene kvelden i forveien.'' Av og til gjør jeg det selv - forbereder og setter frem potetene i kaldt vann på komfyren og har tatt opp fra fryseren og lagt i kjøleskapet og greier. Hver gang tenker jeg at dette var jo kjempelurt! Men gjør jeg det igjen...? Høh... 0 Siter
Gjest anna72 Skrevet 25. september 2012 Skrevet 25. september 2012 ''Det er et godt forslag, å kutte grønnsakene kvelden i forveien.'' Av og til gjør jeg det selv - forbereder og setter frem potetene i kaldt vann på komfyren og har tatt opp fra fryseren og lagt i kjøleskapet og greier. Hver gang tenker jeg at dette var jo kjempelurt! Men gjør jeg det igjen...? Høh... Jeg er håpløs til å huske å ta opp mat fra fryseren. Men flink til å fylle den opp. Jammen ikke rart det går mye penger til mat da. Jeg MÅ skjerpe meg på dette. Det er greit å tømme fryseren en gang i mellom også. Kanskje jeg denne gang kan klare å endre litt på dette, og bli flinkere til å forberede meg dagen i forveien når det gjelder middagen. 0 Siter
Mammantil3 Skrevet 25. september 2012 Skrevet 25. september 2012 Jeg er håpløs til å huske å ta opp mat fra fryseren. Men flink til å fylle den opp. Jammen ikke rart det går mye penger til mat da. Jeg MÅ skjerpe meg på dette. Det er greit å tømme fryseren en gang i mellom også. Kanskje jeg denne gang kan klare å endre litt på dette, og bli flinkere til å forberede meg dagen i forveien når det gjelder middagen. Menylister er genialt. :-) Vi fyller også opp fryser'n når det er tilbud eller vi er i Sverige, og da er det jo viktig å bruke det også. Vi storhandler en dag i uka, og da setter vi oss ned hele familien for å planlegge kvelden før. Vi kikker over fryseren og kjøleskap og lager menyliste ut fra det vi har. Menylista vår skal innehold 2 fiskemiddager og minst 1 kyllingmiddag, og samtidig ser vi på kalenderen og finner ut når det er mest fornuftig å ha de ulike middagene. Vi har stort sett en påfyllingshandling i løpet av uka, for å kjøpe fersk fisk, mer frukt og grønt og melk. Anbefales! :-) 0 Siter
tonie Skrevet 25. september 2012 Skrevet 25. september 2012 Wok i alle varianter går jo fort, men det tar litt tid å kutte grønnsakene. Her i huset tar vi gjerne middagen som siste måltid de kveldene det er aktivitet tidlig på ettermiddagen. Da har vi bedre tid både til å lage den og til å spise den. Og - det er ofte slik at man må gjøre noen endringer for å få til forandring. Tving deg selv (eller gubben? ;-)) til å lage ferdig noe kvelden før som kan varmes opp raskt. Hvor sent spiser dere middag da, og hvor gamle er barna? Har prøvd den varianten her også på travle dager, men hvis vi spiser middag i åttetida merker jeg at niåringen sliter med å sovne til normal tid. Han trenger noen timer på å fordøye maten, virker det som. Jeg kan godt sovne som en stein selv om jeg har spist sent, men det blir jo litt dumt hvis guttungen turner rundt til etter midnatt;) 0 Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.