Gå til innhold

Raske og sunne middager

Anbefalte innlegg

Takk for godt forslag. Og dette kan jo lages i stor porsjon, så har man fort middag i to dager. Og sunnere enn stekte grillpølser er det iallefall. Vi spiser ikke det hver dag altså, men litt lett å ty til minst en dag i uka - og når ingen av oss synes det er noe godt er det greit å finne på noe annet :)

Skal ikke si hva vi spiser når vi har det travelt og er umotiverte...

:-)

Har man suppe første dagen, kan man slenge oppi litt makaroni og vips er det lapskaus neste dag, evt med litt ekstra kjøttbiter.

mvh

Fortsetter under...

Her er noen av de tingene vi velger når vi har det travelt og trenger veldig kjapp mat:

* Fiskekakeburgere (fiskekaker, grove burgerbrød, revet gulrot, salat og evt litt remulade

* Kyllingsalat i pitabrød (ferdig grillet kylling, salat, fetaost, pinjekjerner, småtomater og annet snadder)

* Cowboy-restemat: steker opp rester av tidligere kjøttmiddager (som feks kjøttboller el.l), rester av kokte poteter, løk, speilegg, tomatbønner.

* Kjøttboller med tomatsaus (varme opp hjemmelaget saus, evt kjøpe dolmio-saus), makaroni og parmesan)

* sushi-brett fra butikken eller sashimi av frøyalaks eller salmalaks

Her er noen av de tingene vi velger når vi har det travelt og trenger veldig kjapp mat:

* Fiskekakeburgere (fiskekaker, grove burgerbrød, revet gulrot, salat og evt litt remulade

* Kyllingsalat i pitabrød (ferdig grillet kylling, salat, fetaost, pinjekjerner, småtomater og annet snadder)

* Cowboy-restemat: steker opp rester av tidligere kjøttmiddager (som feks kjøttboller el.l), rester av kokte poteter, løk, speilegg, tomatbønner.

* Kjøttboller med tomatsaus (varme opp hjemmelaget saus, evt kjøpe dolmio-saus), makaroni og parmesan)

Takk for flere gode forslag. Er nok flere der jeg kommer til å prøve

:9

Hjemmelaget tomatsuppe:

Del noen tomater og en løk i to.

Mos disse i foodprosessoren.

Ha over i en kjele og tilsett litt olivenolje, salt og pepper. Kok i 5 min.

Har du gressløk/basilikum/oregano etc, er det ekstra godt.

Noen rundstykker til og /eller makaroni oppi, så har du sunn og rask middag.

Annonse

Hvor sent spiser dere middag da, og hvor gamle er barna? Har prøvd den varianten her også på travle dager, men hvis vi spiser middag i åttetida merker jeg at niåringen sliter med å sovne til normal tid. Han trenger noen timer på å fordøye maten, virker det som. Jeg kan godt sovne som en stein selv om jeg har spist sent, men det blir jo litt dumt hvis guttungen turner rundt til etter midnatt;)

Mine er 10 og 11, og det seneste vi har middag er 19.30-tida. De går på badet - i teorien... - kl. 20.30, og skal - i teorien... - ligge i senga kl. 21.00.

Vi har aldri "tunge" kjøttmiddager når det blir sen middag, da snakker vi fugl eller fisk. Dessuten er det etter trening, og da er de i grunnen så slitne at de lengter mot senga. :-)

Ser du nevner salmalaks - ser de har salmalaks på Meny blant annet. Den kan både stekes lett og spises rå? Det stemmer dette?

Hjemmelaget tomatsuppe:

Del noen tomater og en løk i to.

Mos disse i foodprosessoren.

Ha over i en kjele og tilsett litt olivenolje, salt og pepper. Kok i 5 min.

Har du gressløk/basilikum/oregano etc, er det ekstra godt.

Noen rundstykker til og /eller makaroni oppi, så har du sunn og rask middag.

Takk for forslag :) Denne skal prøves

Mine er 10 og 11, og det seneste vi har middag er 19.30-tida. De går på badet - i teorien... - kl. 20.30, og skal - i teorien... - ligge i senga kl. 21.00.

Vi har aldri "tunge" kjøttmiddager når det blir sen middag, da snakker vi fugl eller fisk. Dessuten er det etter trening, og da er de i grunnen så slitne at de lengter mot senga. :-)

Det høres jo veldig greit ut hos dere, men selv lette middager får ikke ønsket effekt på sønnen...;) Nå skal det sies at han er en middagsgutt av dimensjoner, og spiser aldri bare en bitteliten porsjon, selv ikke når det er sent, og jeg har ikke hjerte til å nekte ham å spise seg mett heller. Det er vel bare innse at jeg heller må bruke søndagene til å lage ferdig middag til hektiske ukedager. Farvel, late søndager i sofaen! Det var deilig å kjenne dere.

Det høres jo veldig greit ut hos dere, men selv lette middager får ikke ønsket effekt på sønnen...;) Nå skal det sies at han er en middagsgutt av dimensjoner, og spiser aldri bare en bitteliten porsjon, selv ikke når det er sent, og jeg har ikke hjerte til å nekte ham å spise seg mett heller. Det er vel bare innse at jeg heller må bruke søndagene til å lage ferdig middag til hektiske ukedager. Farvel, late søndager i sofaen! Det var deilig å kjenne dere.

Ja, heldigvis funker det hos oss, hvis ikke måtte jeg også ha vinket farvel til late søndager. Nei vent litt, late søndager? Hva er det? Hm... Nuvel. ;-)

Husk også å pusse husmorglorien sånn omtrent midt i all middagslagingen på søndag formiddag. Omtrent i kirketida. ;-)

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...