Gå til innhold

Jacqueson med personangrep

Anbefalte innlegg

Det er mange (i alle størrelser) som har kritisert den merkingen. Det burde kunne gå an å diskutere den og andre ting som har med kosthold og samfunn å gjøre, uten å trekke inn debattantenes vekt.

Men KJ kan omtrent ikke åpne munnen uten å slippe ut fordømmelser og enkle "sannheter" om dette temaet.

Enig - tenk om hun fikk tilbake: du da, som er så senete og knoklete at man må ha med overmadrass for å ligge på deg!

Fortsetter under...

• Svar 115
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• fineline

15

• flisa

12

• XbellaX

12

• Mammantil3

7

Mest aktive i denne tråden

Oppfatter absolutt ikke at KJ kommer med personangrep, jeg da.

Denne mannen er jo leder i en forening for overvektige, og han har jo gjort alle mulige forsøk på å legge overvektsskylda over på myndighetene i landet. Ikke merker de maten godt nok, ikke er kostholdsrådene gode nok osv. Først nå, når han får denne kritikken fra KJ sier han at han selv har valgt å putte alt mulig i munnen, og at han _har_ et ansvar for egen overvekt.

KJ ber denne overvektige om å slutte med å bortforklare sin overvekt, slutte å legge skylda på andre, og heller se på hva som er årsaken til at han selv har tatt alle disse gale matvalgene.

Og det har hun da helt rett i, skal man komme ut av et så stort overvektsproblem må man gjøre noe selv. Det er MANGE årsaker til overvekt, men felles for 99 % av tilfellene er jo at man spiser mer enn man forbruke av energi. Så da må man kanskje ta et lite oppgjør med seg selv og finne ut hvorfor det blir sånn (og det er dette jeg mener med årsak, altså, den bakenforliggende greia er viktig).

Oppfatter absolutt ikke at KJ kommer med personangrep, jeg da.

Denne mannen er jo leder i en forening for overvektige, og han har jo gjort alle mulige forsøk på å legge overvektsskylda over på myndighetene i landet. Ikke merker de maten godt nok, ikke er kostholdsrådene gode nok osv. Først nå, når han får denne kritikken fra KJ sier han at han selv har valgt å putte alt mulig i munnen, og at han _har_ et ansvar for egen overvekt.

KJ ber denne overvektige om å slutte med å bortforklare sin overvekt, slutte å legge skylda på andre, og heller se på hva som er årsaken til at han selv har tatt alle disse gale matvalgene.

Og det har hun da helt rett i, skal man komme ut av et så stort overvektsproblem må man gjøre noe selv. Det er MANGE årsaker til overvekt, men felles for 99 % av tilfellene er jo at man spiser mer enn man forbruke av energi. Så da må man kanskje ta et lite oppgjør med seg selv og finne ut hvorfor det blir sånn (og det er dette jeg mener med årsak, altså, den bakenforliggende greia er viktig).

Dette var faktisk en artikkel om nøkkelhullsmerkingen. Skal han ikke få uttale seg om det fordi han er overvektig? At han er talsmann for en organisasjon for overvektige bør jo ikke ekskludere han fra å delta i debatten. Å komme med kommentarer om hans vekt i forbindelse med nøkkelhullsmerkingen er i beste fall et sidespor, men lukter av hersketeknikk og jeg ser virkelig ikke hvor hun vil med denne kommentaren.

Dessuten synes jeg ordbruken hennes er langt fra grei, og klart over grensen for å være personangrep. Eksempel:

"Grunnen til at du ble så svær, Jørgen, er ikke fordi du ikke forstår kostråd, det er fordi du av grunner bare du kjenner har gjemt bort ditt egentlige jeg i et lass av fett. "

Annonse

Gjest Høstløvet

Dette er en bra oppsummering av fakta.

Allikevel gir ikke dette KJ rett på å trakassere en person fordi han våger å være talsperson for overvektige. Dette er faktisk offentlig mobbing.

Det er jaggu meg på tide at noen tør å ta bladet fra munnen og slutter å dulle med sykt overvektige personer! Hun har 100% rett selv om det ikke er PK å si det.

Helt enig. Han var på dagsrevyen her om dagen, for å vise at også overvektige kunne klare å gå 3 kilometer (det ble framstilt som maraton), og gå rundt Sognsvann. Det gikk klart fram at dette var noe han gjorde for medieoppmerksomheten, ikke for seg selv. Selvfølgelig burde han ha som mål å gå 3 kilometer hver dag, for meg som helt uvitende om overvektsproblematikk framsto han som en som ikke gjør noe for å bedre situasjonen sin selv. Det var samfunnet rundt som hadde fordommer og feil syn på overvektige, f.eks. trodde vi at de ikke gadd å gå 3 kilometer. Men han beviste bare at det var noe helt ekstraordinært som man ikke kunne forvente av ham.

Dette var faktisk en artikkel om nøkkelhullsmerkingen. Skal han ikke få uttale seg om det fordi han er overvektig? At han er talsmann for en organisasjon for overvektige bør jo ikke ekskludere han fra å delta i debatten. Å komme med kommentarer om hans vekt i forbindelse med nøkkelhullsmerkingen er i beste fall et sidespor, men lukter av hersketeknikk og jeg ser virkelig ikke hvor hun vil med denne kommentaren.

Dessuten synes jeg ordbruken hennes er langt fra grei, og klart over grensen for å være personangrep. Eksempel:

"Grunnen til at du ble så svær, Jørgen, er ikke fordi du ikke forstår kostråd, det er fordi du av grunner bare du kjenner har gjemt bort ditt egentlige jeg i et lass av fett. "

Vi leser alt forskjellig, og tolker ulikt.

Artiklen (http://www.vl.no/samfunn/mener-statens-helserad-er-latterlige/) inneholder uttalelser som KJ reagerer på, og i tillegg har disse to en fortid som debatanter hvor mye av det samme er sagt.

Selvfølgelig skal man få uttale seg om det man vil, uansett vekt. Det er allikevel ikke så veldig smart å skylde på myndighetene for at folk blir overvektige, for denne nøkkelhullsmerkingens system har jo vært kjent hele tiden (for den som ønsker å vite). Det virker jo som Foss selv sier at han og hans medlemmer er dumme som ikke forstår, og det syns jeg er merkelig.

KJ derimot sier jo at hun ikke tror på at Foss og hans medlemmer ikke forstår (altså, hun tror ikke de er dumme), hun sier at det er andre årsaker til overvekten. Og det er vel nærmere sannheten enn at myndighetene merker maten for dårlig.

Dette er en bra oppsummering av fakta.

Allikevel gir ikke dette KJ rett på å trakassere en person fordi han våger å være talsperson for overvektige. Dette er faktisk offentlig mobbing.

Jeg oppfatter ikke at hun trakasserer, jeg da, tvert i mot: Hun sier at Foss og hans medlemmer slett ikke er dumme, det er ikke det at de ikke forstår kostholdsrådene som er problemet - det er andre ting som gjør at de har blitt overvektige. Det er ikke i mine øyne trakassering.

Gjest Høstløvet

Jeg oppfatter ikke at hun trakasserer, jeg da, tvert i mot: Hun sier at Foss og hans medlemmer slett ikke er dumme, det er ikke det at de ikke forstår kostholdsrådene som er problemet - det er andre ting som gjør at de har blitt overvektige. Det er ikke i mine øyne trakassering.

http://karijaquesson.blogg.no/

Jeg synes at det at hun retter kritikken direkte mot en enkelt navngitt person i stedet for til overvektige folk generelt, er trakassering.

Annonse

Vi leser alt forskjellig, og tolker ulikt.

Artiklen (http://www.vl.no/samfunn/mener-statens-helserad-er-latterlige/) inneholder uttalelser som KJ reagerer på, og i tillegg har disse to en fortid som debatanter hvor mye av det samme er sagt.

Selvfølgelig skal man få uttale seg om det man vil, uansett vekt. Det er allikevel ikke så veldig smart å skylde på myndighetene for at folk blir overvektige, for denne nøkkelhullsmerkingens system har jo vært kjent hele tiden (for den som ønsker å vite). Det virker jo som Foss selv sier at han og hans medlemmer er dumme som ikke forstår, og det syns jeg er merkelig.

KJ derimot sier jo at hun ikke tror på at Foss og hans medlemmer ikke forstår (altså, hun tror ikke de er dumme), hun sier at det er andre årsaker til overvekten. Og det er vel nærmere sannheten enn at myndighetene merker maten for dårlig.

Men i den artikkelen du viser til og som KJ reagerer på skylder faktisk ikke Foss på staten og nøkkelhullsmerkingen for at han er overvektig. Han sier at merkingen ikke gir veiledning til dem som vil spise sunt.

Derfor blir det feil av KJ å komme med en slik kommentar. Når hun i tillegg gjør det i et nedlatende og krenkende ordlag, mister hun min respekt.

Enig. Jeg reagerer også på denne:

''Fordi han er tjukk tør ingen å si ham rett i mot.''

Mitt inntrykk er at det stort sett er omvendt. Er du tjukk, kan folk si hva de vil til deg, og de trenger ikke høre på hva du sier, uansett tema. Er du tjukk, er du uten kontroll og styring på livet ditt og kan følgelig ikke har greie på noe som helst.

Dette er observasjoner, ikke selvopplevd (jeg er str. 38 - 40).

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...