Gå til innhold

Grønnsaksdisken i norske butikker

Anbefalte innlegg

Jeg har akkurat vært en tur i Frankrike. Jeg er veldig glad i å handle råvarer, tilberedede mat etc. Da jeg kom hjem fra turen og kom tilbake til norske butikker med de grønt og frukt-avdelingene som vi har her blir det så utrolig nedtur. Utvalget er dårlig, og alt er pakket i plast i porsjonspakninger. Hvorfor kan vi ikke gjøre som i andre land. Ha fristende, bugnende frukt og grønt-avdelinger i matbutikkene som gjør at du får lyst til å plukke (akkurat så mye du vil ha), få inspirasjon til å lage, god, fersk, fristende mat??? Er det bare jeg???

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/384119-gr%C3%B8nnsaksdisken-i-norske-butikker/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Helt enig med deg, de er et sorgens kapittel. Nettopp derfor handler jeg så ofte jeg kan heller i rene grønnsaksforretninger.

Men jeg har ved selvsyn lagt merke til at norske kunder i supermarkeder stor grad foretrekker plastinnpakkede grønnsaker. Så får de det de vil ha :/.

Gjest Vi er nok mer kresne ;)

Jeg er enig med deg i at utvalget er bedre sydover.

Men, jeg synes ofte kvaliteten på frukt og grønt er begredelig sydover. I Norge er butikkeierne flinkere til å plukke vekk de stygge matvarene enn de er sydover.

De fleste små butikker her i landet har ikke egen frukt- og grøntansvarlig, tror du må opp i størrelse Spar før det eksisterer en person med ansvar for grønnsakene. Så da er det opp til butikksjef å bestille, og hvis man har flaks er en av de ansatte over gjennomsnittet interessert i grønnsaker.

Ellers er det ikke butikkene som bestemmer hvordan varene skal pakkes, det er leverandør/importør/distributør, så det nytter ikke å klage til butikkene, de kan bare bestille det som står på skjemaet fra Bama...

Jeg synes Kiwi har en flott frukt- og grøntavdeling. :o) Rema har blitt litt bedre, men har mye å lære fremdeles. Rimi er et sorgens kapittel, Ica hakket bedre.

På Kreta var det forøvrig mye verre, ikke mye som så lekkert og innbydende ut der nei.

Annonse

Jeg synes Kiwi har en flott frukt- og grøntavdeling. :o) Rema har blitt litt bedre, men har mye å lære fremdeles. Rimi er et sorgens kapittel, Ica hakket bedre.

På Kreta var det forøvrig mye verre, ikke mye som så lekkert og innbydende ut der nei.

''På Kreta var det forøvrig mye verre, ikke mye som så lekkert og innbydende ut der nei.''

Grønnsakene på Kreta f.eks. ser ikke så pene ut, har ofte ikke blitt sprøytet ihjel, men de smaker desto bedre. Tomatene f.eks. fantastiske - selv om de er skurvete og stygge! :-)

Har hørt at det er så mye svinn på frukt og grønt (ting som mugner, overmodner grunnet kort holdbarhet, får skader slik at det må kastes) at denne avdelingen i butikken er et rent tapsprosjekt. Samtidig lokker en fristende grøntavdeling kunder.

Centra på Colosseum i Oslo er veldig bra, men vet at det ikke er representativt. Det er trist ja, men jeg bor i Oslo. Da jeg var en tur i Harstad visste jeg ikke om jeg skulle le eller gråte. Det var nitrist! En vissen agurk, noen poser med salat, slappe smakløse tomater i plast. Stakkars folk.

Nå fant vi ikke en eneste fiskebutikk med fersk fisk i hele Lofoten heller, det er kanskje enda tristere. Når det gjelder å forvente kvalitet på råvarer har vi virkelig noe å lære av Frankrike.

''På Kreta var det forøvrig mye verre, ikke mye som så lekkert og innbydende ut der nei.''

Ja, det forundret meg også.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...