Gå til innhold

mann som vasker fører til brudd

Anbefalte innlegg

http://www.nyhetene24.no/nyheter/mer-likestilling-flere-skilsmisser

Dette er jo ikke sjokkerende. Antageligvis er det slik at der kvinnen gjør mer husarbeid jobber mannen mer, og kvinnen er jo da mer avhengig av mannen.

En kvinne som deler husarbeidet med sin mann har antageligvis en inntekt og økonomisk uavhengighet som gjør det lettere for henne å forlate mannen.

Artikklen fremstiller det som at det er et problem av mannen gjør husarbeid. Det blir jo helt feil vinkling. Eller er jeg helt på jordet? Det er vel bare journalistene som vil provosere litt. Jeg tror ikke folk er mer lykkelige med sjevfordeling selv om de holder ut i forholdet.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/384149-mann-som-vasker-f%C3%B8rer-til-brudd/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg flirte godt da jeg leste overskriften, men innrømmer at jeg ikke har finlest artikkelen akkurat. Jeg tenker som så at en mann som stikker fordi han må ta oppvasken er ikke noe å samle på, men din vinkling er sikkert riktigere - at der man deler på husarbeidet så har kvinnen antagelig større mulighet for å klare seg uten hans inntekt ved et brudd.

Men en underlig måte å fremstille det på i VG. Leste forøvrig noen av de kommentarene som har kommet inn i VG og du verden jeg er glad jeg ikke er sammen med en god del av de karene der...

Det der er typisk sensasjonsjournalistikk. At det er flere skilsmisser i forhold der mannen tar mye husarbeid betyr ikke at fordelingen av husarbeid har skylden. Det sier bare at det er et fellestrekk. De burde heller se på hva annet om er felles.

Er parene unge og nyetblerte (og dermed ustabile)? Har forholdet vært dårlig fra før så mannen gjør ekstra mye for å beholde henne? Knskje han har vært utro og har dårlig samvittighet? Årsakene kan være utallige.

Gjest Nickløsheletida

I et forhold der mannen vasker, er det sannsynlig at kvinnen jobber og tjener egne penger. I et forhold der kvinnen er hjemmeværende, er det sannsynlig at kvinnen tar størsteparten av husarbeidet.

Ergo burde overskriften ha vært: Færre skilsmisser i forhold der kvinnen er økonimisk avhengig av mannen.

Jeg flirte godt da jeg leste overskriften, men innrømmer at jeg ikke har finlest artikkelen akkurat. Jeg tenker som så at en mann som stikker fordi han må ta oppvasken er ikke noe å samle på, men din vinkling er sikkert riktigere - at der man deler på husarbeidet så har kvinnen antagelig større mulighet for å klare seg uten hans inntekt ved et brudd.

Men en underlig måte å fremstille det på i VG. Leste forøvrig noen av de kommentarene som har kommet inn i VG og du verden jeg er glad jeg ikke er sammen med en god del av de karene der...

Sikkert en artikkel late menn liker. Jeg høres sikkert ut som en mannehater nå siden jeg er supersingel og fornøyd med det, men jeg har altså ikke tid til å ha noen mann her i huset! Da eksene flyttet ut ble det mye ryddigere her og jeg fikk mye mindre å gjøre i huset. Og det selv om de ikke var de værste slabbedaskene. De ser bare ikke hva som skal gjøres. Etterhvert kan jeg kanskje ønske å dele livet med en kjekk mann men nå ville en hel mann vært i meste laget ;-)

I et forhold der mannen vasker, er det sannsynlig at kvinnen jobber og tjener egne penger. I et forhold der kvinnen er hjemmeværende, er det sannsynlig at kvinnen tar størsteparten av husarbeidet.

Ergo burde overskriften ha vært: Færre skilsmisser i forhold der kvinnen er økonimisk avhengig av mannen.

Enig! Kan ikke trekke slutninger om at folk er lykkelige bare ved å se på skillsmissestatistikk, finnes ulykkelige folk i forhold også. Eller var det slik at før i tiden var alle superlykkelige siden ingen skilte seg? Nei, tror ikke det

Annonse

''Ergo burde overskriften ha vært: Færre skilsmisser i forhold der kvinnen er økonimisk avhengig av mannen''

Jepp, der har du overskriften. Men den selger kanskje ikke aviser?

Det har aldri vært så mange skilsmisser som etter at det ble likestilling. I fremtiden vil det ikke være mange som har vært gift i 50-60 år.

Det er jo helt logisk.... Var ufattelig mange som ble i elendige ekteskap i "gamle dager" - både pga skammen ved en skilsmisse og pga at de ikke hadde råd til å skilles.

Det er godt at kvinne/mann er mer likestilte på dette området nå, og at det ikke er økonomien som er avgjørende for om man holder sammen eller ikke :)

Det er jo helt logisk.... Var ufattelig mange som ble i elendige ekteskap i "gamle dager" - både pga skammen ved en skilsmisse og pga at de ikke hadde råd til å skilles.

Det er godt at kvinne/mann er mer likestilte på dette området nå, og at det ikke er økonomien som er avgjørende for om man holder sammen eller ikke :)

En ting er elendige ekteskap, en annen ting er kravstore kvinner som ikke blir fornøyd, og krever skillsmisse.

En ting er elendige ekteskap, en annen ting er kravstore kvinner som ikke blir fornøyd, og krever skillsmisse.

Hva mener du med kravstore kvinner? Det samme gjelder vel i så fall for menn som ønsker å skilles?

Jeg tror at begge parter må innse at de må jobbe hardt for at ekteskapet/forholdet skal "overleve". Det nytter ikke at kun den ene jobber for dette - man er to om det. Hvis man som mann/kvinne tror at ekteskapet går av seg selv, så tar man feil - og om man tror det handler om å være "kravstor" å forvente at også den andre parten bidrar for å opprettholde forholdet, så tar man også feil;)

Gjest hurra for likestillingen

Det har aldri vært så mange skilsmisser som etter at det ble likestilling. I fremtiden vil det ikke være mange som har vært gift i 50-60 år.

Fordi de var hjemmeværende. De hadde ikke noe annet valg, de var avhengige av mannens inntekt, og for barnas skyld ble de i dårlige ekteskap.... hvis ikke måtte de kanskje flytte på en trang hybel.

Annonse

Er vi virkelig så kravstore? Nå når vi jobber like mye som dere kan vi da ikke fortsette å gjøre alt hjemme i tillegg. Eller mener du at det er rettferdig og fornuftig fordeling av dagens arbeidsoppgaver?

''kravstore kvinner som ikke blir fornøyd'' ... du glemte å fullføre steningen. Regner med slutten var "(...)... med menn som ikke har fulgt med på den generelle samfunnsutviklingen"

;-)

Egentlig så er det jo enklest å innføre slaveriet. Da slapp man all den praten om "rettigheter", "likestilling", "lov å eie eiendom", stemmerett, osv.?

Og selvsagt ingen rett til skillsmisser!

Jeg er helt enig, og egentlig er det åpenbart. En uavhengig kvinne trenger ikke forbli med en "dårlig mann", av økonomiske årsaker lengre.

Med vennlig hilsen

Egentlig så er det jo enklest å innføre slaveriet. Da slapp man all den praten om "rettigheter", "likestilling", "lov å eie eiendom", stemmerett, osv.?

Og selvsagt ingen rett til skillsmisser!

*nikker* man kan bare flytte til Malta, men der ble det lovlig med skilsmisse i mai i år da.

Men er det det som denne statistikken viser til?

Er det ikke dagens samfunn og hvordan fordelingen av arbeidsoppgaver i hjemmet i dag er, i forhold til skillsmissestatistikken av i dag, som er poenget i artikkelen?

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...