Gå til innhold

mann som vasker fører til brudd

Anbefalte innlegg

Jeg er helt enig, og egentlig er det åpenbart. En uavhengig kvinne trenger ikke forbli med en "dårlig mann", av økonomiske årsaker lengre.

Med vennlig hilsen

Men det er ikke det som denne artikkelen viser til og forsøker å lage en kobling av - rent statistisk.

Dette er en statistikk som tar utgangspunkt i dagens samfunn der begge parter er "uavhengige" av den andre - og der forskjellene det er snakk om ligger i fordelingen av oppgavene hjemme.

Dette er ikke en "i gamle dager var det mye bedre enn i dag" sak......

Fortsetter under...

Det er ikke alle statistiske sammenhenger som er årsak og virkning.

Dessuten er samboerskap blitt så vanlig at å telle antall giftermål og skilsmisser ikke gir noe dekkende bilde av situasjonen. Nå husker ikke jeg om akkurat denne artikkelen også inkluderte andre samlivsbrudd enn skilsmisser, men disse er ofte vanskeligere å forske på fordi de ikke registreres på samme måte.

''Jeg tror ikke folk er mer lykkelige med sjevfordeling selv om de holder ut i forholdet.''

Jeg lastet ned hele artikkelen i går, men har ikke hatt tid til å lese hele. Men de har faktisk også undersøkt hvor tilfredse folk er i disse samlivene. En trend var at i forhold hvor kvinnene gjør mest husarbeid, hadde flere kvinner tenkt på samlivsbrudd, mens i forhold hvor mannen gjør mest husarbeid, hadde flere menn tenkt på samlvisbrudd. Men var mer fornøyd med forhold hvor kvinnen gjør mest enn i forhold hvor begge gjør like mye, mens kvinner var mest fornøyd med forhold hvor begge gjør like mye, faktisk mer fornøyd enn når mannen gjør mest.

Dessuten er samboerskap blitt så vanlig at å telle antall giftermål og skilsmisser ikke gir noe dekkende bilde av situasjonen. Nå husker ikke jeg om akkurat denne artikkelen også inkluderte andre samlivsbrudd enn skilsmisser, men disse er ofte vanskeligere å forske på fordi de ikke registreres på samme måte.

Artikkelen omhandler ikke samboere uten felles barn, men har med samboere med felles barn.

Gjest Nickløsheletida

Moderne samliv som mer er et kontraktfestet arbeidssfellesskap enn et kjærlighetsforhold basert på tiltrekning mellom kvinne og mann, vil selvsagt ha langt kortere levetid.

Var det ikke noe arbeidsfellesskap i gamle dager, mener du?

Annonse

Et meget godt poeng!

Med vennlig hilsen

Men det er ikke det som denne artikkelen viser til og forsøker å lage en kobling av - rent statistisk.

Dette er en statistikk som tar utgangspunkt i dagens samfunn der begge parter er "uavhengige" av den andre - og der forskjellene det er snakk om ligger i fordelingen av oppgavene hjemme.

Dette er ikke en "i gamle dager var det mye bedre enn i dag" sak......

Nei, men poenget er at jeg ikke kan se at det er grunnlag for å gi likestillingen skylden for skillsmissene.

For eksempel, mangel på skillsmisser kan skyldes at kvinnen er mer økonomisk avhengig (i et "ulikestilt ekteskap" så vil mannen trolig tjene mer, og kvinnen være avhengig av ham, i større eller mindre grad).

Annet eksempe, en "likestilt moderne mann" vil trolig få flere "tilbud om ekteskap" enn en "sjåvinistisk drittsekk" (for å sette det på spissen! ;-) ). Da er det jo ikke akkurat likestillingen som har skylden, men mangelen på likestilling ellers i samfunnet.

Samtidig, å bare telle skillsmisser er jo en meget begrenset måte å se verden på. For eksempel, kanskje flere av disse skillsmissene er lykkeligere (også for ungene), siden foreldrene er mer likeverdige? Kanskje ekteskapene med ulikheter er mer ulykkelige.

De gir kun en bitteliten del av virkeligheten

Med vennlig hilsen

Men er det det som denne statistikken viser til?

Er det ikke dagens samfunn og hvordan fordelingen av arbeidsoppgaver i hjemmet i dag er, i forhold til skillsmissestatistikken av i dag, som er poenget i artikkelen?

Må innrømme at jeg ikke har lest den godt nok :P

Nei, men poenget er at jeg ikke kan se at det er grunnlag for å gi likestillingen skylden for skillsmissene.

For eksempel, mangel på skillsmisser kan skyldes at kvinnen er mer økonomisk avhengig (i et "ulikestilt ekteskap" så vil mannen trolig tjene mer, og kvinnen være avhengig av ham, i større eller mindre grad).

Annet eksempe, en "likestilt moderne mann" vil trolig få flere "tilbud om ekteskap" enn en "sjåvinistisk drittsekk" (for å sette det på spissen! ;-) ). Da er det jo ikke akkurat likestillingen som har skylden, men mangelen på likestilling ellers i samfunnet.

Samtidig, å bare telle skillsmisser er jo en meget begrenset måte å se verden på. For eksempel, kanskje flere av disse skillsmissene er lykkeligere (også for ungene), siden foreldrene er mer likeverdige? Kanskje ekteskapene med ulikheter er mer ulykkelige.

De gir kun en bitteliten del av virkeligheten

Med vennlig hilsen

Her er jeg faktisk forholdvis enig med deg Sør :-)

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...