Gå til innhold

Sortere du tøyet før du vasker?

Anbefalte innlegg

Vi har omtrent samme oppdelingen, bortsett fra rødt tøy. Jeg vasker også ganske ofte 30 graders mørk finvask - typisk mine klær som ikke tåler så varm vask, og heller ikke er så skitne.

Og første bolken - farget 40 grader - er jo alt overveiende barneklær, som det er mengder av.

JEg forstår ikke det at folk vasker tøy på 40 grader jeg, da. Spesielt barnetøy (hvis barna er små) er jo reine bakteriebombene etter f.eks. barnehageopphold. Snørr og annen guffe fra andre barn...

Fortsetter under...

JEg forstår ikke det at folk vasker tøy på 40 grader jeg, da. Spesielt barnetøy (hvis barna er små) er jo reine bakteriebombene etter f.eks. barnehageopphold. Snørr og annen guffe fra andre barn...

Jeg påstår ikke at tøyet er bakteriefritt, men det blir synlig rent ved 40 grader. Jeg ser ingen grunn til å verne barna mot alle mulige bakterier, de er dessuten svært sjelden syke.

Om jeg vasket det ved 60 grader hver gang ville det fort bli stygt og slitt. Mye av barnetøyet står det faktisk at skal vaskes på 30 grader, men jeg tar det på 40 likevel.

Ja, jeg deler inn i fem. Rødt/rosa tøy for seg, blått og svart for seg, hvitvask, håndklær for seg, og undertøy for seg. Alt på 60 grader hver gang.

Vasker du syntetisk tøy og f.eks. bukser med lycra på 60 grader? Da vil det ikke vare lenge.

Mørke håndklær, sengetøy, sokker og truser på 60 grader.

Lyse håndklær, sengetøy, sokker og truser på 60 grader.

Dongeri og annet mørkt vanlig tøy på 40 grader.

Lyse hverdagsklær på 40 grader.

Hvite hverdagsklær på 40 grader.

Rødt, rosa, gult og oransje på 40 grader.

Teknisk treningstøy (type glatte klær, herunder også bikinier og badedrakter og sånt) på 30 eller 40 grader finvask.

Ull på 30 eller 40 grader.

Og nei, jeg kjører ikke halvtomme maskiner, jeg har bare to jenter som trener mye og som nesten er tenåringer... :-/

Jeg påstår ikke at tøyet er bakteriefritt, men det blir synlig rent ved 40 grader. Jeg ser ingen grunn til å verne barna mot alle mulige bakterier, de er dessuten svært sjelden syke.

Om jeg vasket det ved 60 grader hver gang ville det fort bli stygt og slitt. Mye av barnetøyet står det faktisk at skal vaskes på 30 grader, men jeg tar det på 40 likevel.

''Mye av barnetøyet står det faktisk at skal vaskes på 30 grader, men jeg tar det på 40 likevel.''

Ja, det går sikkert fint. :)

Det meste står det jo 40 grader på, men som jeg uansett tar på 60. Mulig tøyet blir fortere slitt på den måten, men jeg har behov for å vite at det er reint. Jeg bruker også alltid vaskepulver uten parfyme, for jeg utstår ikke sterkt parfymert tøy.

''JEg forstår ikke det at folk vasker tøy på 40 grader jeg, da.''

Jeg vasker undertøy (lyst), sengetøy og håndklær + lyst/hvitt tøy på 60 grader (siden dette gjerne går sammen i vaskemaskina), bukser, mørke overdeler (gensere, t-skjorter og topper), mørkt undertøy (!) går på 40 grader. Ulltøy på 40 graders ullprogram vanligvis, her kan jeg hive inn noe tøy som er mer sensitivt og som jeg ikke vil vaske på vanlig 40 grader også.

Av og til vasker jeg hvitvasken på 95 (el. er det 90?) grader for å få en skikkelig varm gjennomkjøring på maskina. Vi er ikke ofte syke hos oss så det går helt fint. :o) Men om vi har oppkastrunde f.eks. så anti-bac'es dørhåndtak og håndklær og sengetøy går på varmest mulig program da.

Annonse

Ja - jeg sorterer før jeg vasker tøy.

Kokvask hvit: lyse håndklær, truser, strømper, sengetøy.

Kokvask kulør: mørke håndklær, truser, strømper og sengetøy.

Lys 40 graders vask : bh, bukser, overdeler

Mørk 40 graders vask: bh, bukser, overdeler

Rød/rosa 40 graders vask: bh, bukser, overdeler

40 grader treningstøy: alt av treningstøy, vaskes uten skyllemiddel.

Ja - jeg sorterer før jeg vasker tøy.

Kokvask hvit: lyse håndklær, truser, strømper, sengetøy.

Kokvask kulør: mørke håndklær, truser, strømper og sengetøy.

Lys 40 graders vask : bh, bukser, overdeler

Mørk 40 graders vask: bh, bukser, overdeler

Rød/rosa 40 graders vask: bh, bukser, overdeler

40 grader treningstøy: alt av treningstøy, vaskes uten skyllemiddel.

I tillegg til dette kommer også en vask med ull-tøy. Men ulltøy har vi ikke startet med ennå

Det er da ikke særlig hensiktsmessig å vaske sokker alene i maskinen? Enten må en vaske nesten tom maskin, eller så må en spare opp ganske lenge før en har full maskin. Det gidder jeg ikke.

Har ikke opplevd noe negativt med å vaske sokker sammen med annet mørkt tøy, så det fortsetter jeg med:-) Lukter nydelig godt av alt tøyet etter vask, så jeg tenker de er helt rene!

Jeg vasker mørke strømper sammen mørk kokvask på 60 grader, og lyse strømper sammen lys kokvask på 60 grader. Men dette er bare fordi moren min gjorde det på denne måten ;) Kan ikke se noe problem med å vaske strømper på 40 grader.

men om ikke lenge legges vanlige strømper bort og ullstrømpene finnes fram. Og de går da sammen med ull-vasken på 40 grader. Har da aldri tenkt på at de ikke blir rene av det.

Vår husstand består av meg selv og to mannfolk, og hos oss er det følgende kategorier:

Sengetøy, håndklær, underbukser og BHer (jeg har ingen avanserte, bare sportstopp-aktige): 60 grader

Andre klær som har vært "innerst" på kroppen, f.eks. T-trøyer og sokker: Stort sett 40 grader, hvite trøyer går sammen med undertøyet ovenfor.

Yttertøy, gensere som bare har vært brukt med noe under og annet som bare har litt "overflateskitt": 40 grader kortprogram

Noen av mine egne overdeler som jeg synes krever penere behandling enn T-trøyer: 40 grader med forsiktigere sentrifugering eller 30 - 40 grader finvask (pentøy)

Jeg sorterer sjelden på farger, kanskje bortsett fra noen av mine egne lyse sommeroverdeler som jeg tar separat. Jeg bryr meg ikke om at guttas mørke boksere gjør mine hvite underbukser litt off-white over tid.

Treningstøyet til junior går ofte på kortprogram. Så tar jeg det i den lange normalvasken innimellom når det passer.

Jeg har nesten aldri problemer med at noe ikke blir rent pga. feil temperatur eller for kort program. Men det har nok hendt at resultatet har blitt dårlig for deler av vasken, fordi maskinen har vært litt for full.

Går utfra at alle sorterer tøyet før vask. Elles må alt vaskes på 30 grader eller ullvask.Noen plagg farger av, andre krymper, ved for høy temperatur. Nopen plagg blir neppe rene nok ved for lav temperatur / kort tid.

Men jeg har ved en glip kokt min allpakkajakke, så den ble størrelse lite barn. Hvite truser kan ¨å andre farger, men det er ikke så farlig.

Annonse

Min sortering:

Ull 30 grader (det som egentlig skal vaskes for hånd...)

Ull 40 grader

Finvask 30 grader (veeeeldig sjelden)

Lyse klær 40 grader

Mørke klær 40 grader

Treningstøy 40 eller 60 grader (kommer an på hva det er)

Gubbens jobbuniform 60 grader

Håndklær 60 grader

Sengetøy 60 grader

Mopper, kjøkkenkluter, kjøkkenhåndklær, tepper fra bikkjesenga osv. 90 grader

Jeg har følgende ulike vasker:

*Mørkt 40 grader: dongeribukser, mørkt treningstøy, sokker, evt utejakker

*Lyst 40 grader: Tights, lyse t-skjorter, lyse sokker, bh-er

*60 grader: kluter, håndklær, underbukser, sengetøy. Dette tar jeg innimellom på 90 grader.

*Ulltøy

*Rødt tøy (inkludert mørkegult tøy og oransje tøy) - 40 grader

Det samme her, men i tillgg skiller jeg ut det helt kritthvite for seg selv, både håndklær og t-skjorter etc. Liker ikke at det kritthvite blir grålig.. :-)

Ja, jeg sorterer etter vaskeanvisning og farge, dvs. 40 grader hvitt/lyst, 60 grader hvitt/lyst, 40 grader farget og 60 grader farget. Ull vasker jeg også så klart for seg på ullprogram.

Sokker, truser, sengetøy, håndkler og kluter går alltid på 60 grader, enten i hvitt/lyst-haugen eller i farget-haugen.

Jeg kjører veldig sjelden noe på 90 grader.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...