Gå til innhold

Hvorfor er nettopp DU overvektig?

Anbefalte innlegg

Gjest spiseforstyrrelse?

Inspirert av tråden om KJ lurer jeg på om det er noen overvektige her på forumet, og hva de mener er årsaken til det?

Jeg spiser bort følelser, derfor er jeg overvektig. Har rundt 15-20 kg for mye...

Spesielt angst gjør at jeg spiser for å døyve. Det blir gjerne altfor mye mat før jeg kjenner meg bedre og angsten avtar.

Er vel bedre å spise enn å kutte seg opp?

Sjokolade spiser jeg for å trøste meg når jeg er deppa.

Ikkje bra, vettu...

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/384163-hvorfor-er-nettopp-du-overvektig/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg tror mange har det som deg, uten å greie å sette ord på det. For noen år siden var jeg 25 kg overvektig, de kiloene kom ene og alene av at jeg spiste for godt og rørte meg for lite. Det vet jeg siden de forsvant når jeg spiste riktigere og trente mer. I de årene kiloene kom på gjennomgikk jeg 3 fødsler (men svangerskapene skal ikke ha skylda for vekta, altså, jeg la på meg svært lite i alle 3), trente lite og hadde mye barselsbesøk med gode kaker.

Tilbake til det du sier: Ja, det er selvfølgelig bedre å spise enn å kutte, men aller best ville det jo vært om du hadde noe helt annet som kunne hjelpe deg over angstkneikene. For - om du mistrives med overvekten blir du jo ikke mindre overvektig av at _årsaken_ er som den er. Jeg håper du får hjelp til å finne en annen metode.

Har funnet ut at jeg spiser for å prøve å fylle tomrommet inni meg, trøstespiser. Blir lat og beveger meg lite, tror og det har med medisiner å gjøre. Eller det at jeg føler meg bedre, mat smaker godt når en er frisk :-)

Men ikke bra :(

Veier 7-8 kilo mer enn jeg skulle ønske.

Årsaken er rett og slett mangel på trening. Jobber på kontor, og har lite overskudd og trener ikke. I fjor jobbet jeg 3 mnd med et prosjekt der jeg jobbet fysisk de fleste dagene, og da gikk jeg ned 4 kilo i løpet av de første ukene.

Jeg spiser litt godterier og sikkert litt usunn mat og, men spiser såpass lite av det at jeg tror det har minimalt å si. Mangel på trening er hovedsaken her.

Annonse

Veier 7-8 kilo mer enn jeg skulle ønske.

Årsaken er rett og slett mangel på trening. Jobber på kontor, og har lite overskudd og trener ikke. I fjor jobbet jeg 3 mnd med et prosjekt der jeg jobbet fysisk de fleste dagene, og da gikk jeg ned 4 kilo i løpet av de første ukene.

Jeg spiser litt godterier og sikkert litt usunn mat og, men spiser såpass lite av det at jeg tror det har minimalt å si. Mangel på trening er hovedsaken her.

Nesten akkurat som det er med meg. Trener dog litt, men ikke nok i forhold til mat (og vin-)inntaket.

Det er vanskelig å svare på. Men jeg er veldig glad i mat, og har alltid spist mye. Men som barn var jeg tynn som en strek, og jeg ble mobbet fordi jeg var tynnest i klassen. i hele barndommen spiste jeg mye, men la aldri på meg. I perioder hadde jeg 10 skiver med i matpakken, for jeg var så sulten. Jeg la uansett ikke på meg.

Etter at jeg sluttet å vokse i høyden, begynte jeg å legge på meg litt, men var fortsatt normalvektig.

Da jeg ble gravid la jeg kraftig på meg. Jeg var konstant kvalm, og for meg ble det bedre da jeg spiste. Så jeg småspiste hele tiden. Etter at barnet var født var jeg 20 kilo overvektig, og det har jeg slitt med siden.

Jeg har i perioder prøvd å gå ned i vekt, men jeg takler rett og slett ikke å gå sulten. Jeg ser at jeg spiser mye mer til måltidene enn andre. Prøver jeg å spise mindre, så går det for ei stund, men så blir jeg så desperat sulten at jeg gjerne spiser 3 måltider til et måltid, for endelig å bli mett.

Nå er jeg i gang igjen for å prøve å bli kvitt de ekstra kiloene. Nå konsentrerer jeg meg om å holde meg unna alt søtt, spise små måltider hver 3 time, og trene mer. Men jeg er mye sulten, så jeg får se hvor lenge jeg holder. Det som holder motivasjonen min oppe nå, er at jeg gjør det sammen med ei venninne, og vi støtter hverandre. Det hjelper godt :-)

Jeg håper at sultfølelsen demper seg litt etter vært som kroppen blir vant til mindre måltider.

Gjest annlovinda

Det er ikke mangel på trening som gjør at jeg veier for mye - jeg trener 4 ganger i uka. Kunne sikkert hatt som mål å trene mer, men det klarer jeg ikke å få til i tidskabalen.

Til hverdags har jeg et bra kosthold med regelmessige måltider. Iallefall på dagtid. Sliter litt med sult på kvelden, men stort sett så klarer jeg å styre meg (men ikke alltid :(

Men så er det helga, da blir det for store måltider, uregelmessig, litt for mye av det søte og vin

Nesten akkurat som det er med meg. Trener dog litt, men ikke nok i forhold til mat (og vin-)inntaket.

Ja, det er sant. Jeg drikker veldig mye mer vin og øl nå enn for 10-15 år siden - da var jeg så å si avholds. Ikke at jeg drikker himla mye nå, men jeg hadde jo faktisk ikke det energiinntaket i kostholdet mitt da.

Gjest på slankern

Fordi jeg bruker cola som medisin...

Kan ikke starte dagen uten cola, da blir jeg sur i magen og kvalm,

godt med cola og mat til.. da jeg har dårlig matlyst om morgenen.

Når jeg får hodepine føler jeg at cola hjelper (abstinenser?)

og cola er godt til all slags mat og godt til fredags- og lørdagskos, men da må jeg ha noe salt til... og gjerne noe søtt...

Så da blir det en del kalorier :D

Nå har jeg begynt et nytt og bedre liv,

i går drakk jeg ikke cola - og jeg var på trening :-)

Skal prøve å holde meg unna cola i dag og.

Sist jeg holdt meg unna cola gikk jeg ned 16 kg på et år :)

Gjest MonaKaria

Fordi jeg bruker cola som medisin...

Kan ikke starte dagen uten cola, da blir jeg sur i magen og kvalm,

godt med cola og mat til.. da jeg har dårlig matlyst om morgenen.

Når jeg får hodepine føler jeg at cola hjelper (abstinenser?)

og cola er godt til all slags mat og godt til fredags- og lørdagskos, men da må jeg ha noe salt til... og gjerne noe søtt...

Så da blir det en del kalorier :D

Nå har jeg begynt et nytt og bedre liv,

i går drakk jeg ikke cola - og jeg var på trening :-)

Skal prøve å holde meg unna cola i dag og.

Sist jeg holdt meg unna cola gikk jeg ned 16 kg på et år :)

Nå vet jeg faktisk ikke lenger hvorfor jeg er overvektig. Tidligere drakk jeg ca to liter cola hver dag, og spise sjokolade og snop daglig, Men byttet ut cola med vann for snart 5 mnd siden, og snop og sjokolade for tre mnd siden

Alt skulle jo tale for at jeg skulle gå ned noen kilo, men nei det har jeg ikke gjort.

Min erfaring fra tidligere er at jeg må klare å gå sulten store deler av dagen for å gå ned i vekt.

Men jeg har aldri tidligere kuttet ut så mye som nå, så jeg forstår ingen ting. Alt taler for at jeg skal gå ned i vekt, men det gjør jeg altså ikke.

Annonse

Gjest på slankern

Det er ikke mangel på trening som gjør at jeg veier for mye - jeg trener 4 ganger i uka. Kunne sikkert hatt som mål å trene mer, men det klarer jeg ikke å få til i tidskabalen.

Til hverdags har jeg et bra kosthold med regelmessige måltider. Iallefall på dagtid. Sliter litt med sult på kvelden, men stort sett så klarer jeg å styre meg (men ikke alltid :(

Men så er det helga, da blir det for store måltider, uregelmessig, litt for mye av det søte og vin

Det er nettopp der mange går i fella. De trener og spiser sunt på hverdagene.... men tar igjen i helgene, med sofasliting, vindrikking og spising av kaloririk mat...

da går det opp i opp, og en sitter der og lurer på hvorfor en ikke går ned.

Man skal kunne kose seg i helgene - ja, men en må begrense seg om en har et vektproblem og ønsker å gå ned. Spis en bit sjokolade, ikke en hel sjokoladeplate for å si det sånn :)

Gjest annlovinda

Det er nettopp der mange går i fella. De trener og spiser sunt på hverdagene.... men tar igjen i helgene, med sofasliting, vindrikking og spising av kaloririk mat...

Man skal kunne kose seg i helgene - ja, men en må begrense seg om en har et vektproblem og ønsker å gå ned. Spis en bit sjokolade, ikke en hel sjokoladeplate for å si det sånn :)

Jeg skrev vel ikke at det var sofasliting på meg i helgene? For det er det sjelden det er.

Gjest annlovinda

Dessuten så lurte jeg vel heller ikke på hvorfor jeg ikke gikk ned?

Jeg skrev hvorfor jeg er overvektig. Så svaret hadde jeg faktisk selv også ;)

Ti kilo mer en jeg trenger. :0) Trøstespiser fordi jeg ikke orker/greier å trene på grunn av rygg/bein. Og så er jeg 40 straks så jeg antar at det er endringer som kommer naturlig også.

Jeg blir overvektig av de grunnene Kari ramset opp, og ikke noe annet. Spiser for mye fordi det er trøst og kos. ;0P

Jeg synes det er mye bedre å spise enn å kutte seg ja, men det aller beste er vel å finne en annen og bedre måte å takle de vanskelige følelsene på, vil jeg tro.

Jeg er ikke overvektig, men jeg pleide å være kjempetynn før, så for meg er "alminnelig kroppsbygning", som jeg har nå, ganske digert. Jeg skulle gjerne vært kjempetynn fortsatt, men jeg har lavt stoffskifte og kommer ikke tilbake til den gamle kroppsstørrelsen samme hva jeg gjør, tror jeg. Jeg kan ikke ta helt av i matveien hvis jeg skal holde meg som jeg er nå heller. Det er litt kjedelig for meg som er så glad i mat, men jeg tror jeg skal unne meg å bli skikkelig diger når jeg blir gammel. Da har jeg jo i alle fall noe å se fram til i alderdommen;) Det virker som stoffskifteproblemer får mange til å lene seg tilbake og slippe all selvkontroll. Man kan holde seg noenlunde slank med lavt stoffskifte. Hvis man vil kan man det.

Jeg var overvektig av de samme grunnene som deg. Så sluttet jeg å spise bort følelsene mine, og etter det har jeg vært normalvektig. Det var en prosess, men jeg fikk god hjelp av en bok som heter "Rational Recovery: The New Cure for Substance Addiction" (dette er en bok som er like aktuell for overspising som for alkoholmisbruk og stoffmisbruk), i tillegg til at jeg skrev mye om opplevelsene mine og leste om andres erfaringer på et internasjonalt forum for spiseforstyrrelser (opplever at det er mer aksept for overspisingsproblematikk i utlandet enn her hjemme).

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...