Gå til innhold

FU: Hvor har du sparekonto?

Anbefalte innlegg

Hei.

I hvilken bank har du sparekonto, hvilken type konto er det, hva er renta? og betaler du noe for selve kontoen?

Har du sparekonto i samme bank som brukskonto?

Hvordan sparer dere? Fast beløp pr måned eller mer hipp som happ?

Jeg skal oppette en slik konto, men aner ikke hvor.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/384164-fu-hvor-har-du-sparekonto/
Del på andre sider

Fortsetter under...

• Svar 50
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• cathlin

22

• candyqueen_83

7

• bibben

4

• Lillemus

3

Mest aktive i denne tråden

I den avtalen jeg inngikk med banken i sin tid (9 år side) så fulgte det med 3 kontoer tror jeg, man kunne bruke dem som man ville og jeg bruker en som brukskonto, en som regningskonto og en som sparekonto. Det er ikke høyere rente på sparekontoen, men jeg sparer da heller ikke sååå mye. :o)

Jeg prøver å sette av ca. 2000,- i mnd, men det går jo en del ut også til ferie om sommeren, tar litt til julegaver og så skal plutselig begge ungene ha nye vintersko og jakker og 3 par bukser hver fordi de gamle helt over natten når bare midt på leggen! :o)

Har en sparekonto i samme bank som brukskonto og overfører penger dit når beløpet på brukskontoen (eller regningskontoen) er større enn jeg trenger. Har en tilsvarende konto i Jr's navn der både jeg og mannen trekkes automatisk månedlig, og sparer månedlig i fond med automatisk trekk. Veldig greit å avtale trekk med banken, så slipper du å bli fristet de gangen beløpet ser fristende stort ut... ;-)

I den avtalen jeg inngikk med banken i sin tid (9 år side) så fulgte det med 3 kontoer tror jeg, man kunne bruke dem som man ville og jeg bruker en som brukskonto, en som regningskonto og en som sparekonto. Det er ikke høyere rente på sparekontoen, men jeg sparer da heller ikke sååå mye. :o)

Jeg prøver å sette av ca. 2000,- i mnd, men det går jo en del ut også til ferie om sommeren, tar litt til julegaver og så skal plutselig begge ungene ha nye vintersko og jakker og 3 par bukser hver fordi de gamle helt over natten når bare midt på leggen! :o)

Jeg tenkte å opprette en sparekonto i en annen bank, for å forebygge risikoen til å bruke dem til noe annet. At jeg slipper å se dem når jeg går inn i nettbanken til brukskontoen. Tenkte å spare 500 i måneden. Det skal jeg klare.

Annonse

Har sparekonto i samme bank som brukskontoen. Det er klart mest praktisk.

Sparekonto gir minst 20 ggr høyere rente. Fokus bank. 4% rente. Ingen kostnader.

Jeg tenkte å forebygge risikoen for å ta ut pengene, ved å opprette sparekonto i en annen bank, slik at jeg slippe å se dem i nettbanken til brukskontoen.

Så på nettsiden til Fokus bank, og fant bare sparekontoer med 3% rente. Hva heter den du har?

Har en sparekonto i samme bank som brukskonto og overfører penger dit når beløpet på brukskontoen (eller regningskontoen) er større enn jeg trenger. Har en tilsvarende konto i Jr's navn der både jeg og mannen trekkes automatisk månedlig, og sparer månedlig i fond med automatisk trekk. Veldig greit å avtale trekk med banken, så slipper du å bli fristet de gangen beløpet ser fristende stort ut... ;-)

Ja, jeg tenkte å forsøke å forebygge slike fristelser, ellers er det jo ingen vits.

Annonse

Takk, den så bra ut. Vet du om det koster noe å ha den? Årsavgift eller noe sånt?

Det koster ingenting å ha denne kontoen. Jeg tror at du må ha lønnskonto for å kunne opprette en slik konto da får du tilsendt et Visa kort og det koster kr 250 kr i gebyr i året men du kan si at du ikke vil ha kort.

Det koster ingenting å ha denne kontoen. Jeg tror at du må ha lønnskonto for å kunne opprette en slik konto da får du tilsendt et Visa kort og det koster kr 250 kr i gebyr i året men du kan si at du ikke vil ha kort.

Så man må ha en brukskonto i yabank for å få lov til å opprette denne. Det kan jeg sjekke. Visakort trenger jeg ikke.

Jeg tenkte å forebygge risikoen for å ta ut pengene, ved å opprette sparekonto i en annen bank, slik at jeg slippe å se dem i nettbanken til brukskontoen.

Så på nettsiden til Fokus bank, og fant bare sparekontoer med 3% rente. Hva heter den du har?

''Jeg tenkte å forebygge risikoen for å ta ut pengene, ved å opprette sparekonto i en annen bank, slik at jeg slippe å se dem i nettbanken til brukskontoen.''

I min bank kan jeg selv velge hvilke kontoer jeg vil vise på oversikten, da er det jo bare å la være å vise sparekontoen om man ikke vil bli påminnet den. :o)

''Jeg tenkte å forebygge risikoen for å ta ut pengene, ved å opprette sparekonto i en annen bank, slik at jeg slippe å se dem i nettbanken til brukskontoen.''

I min bank kan jeg selv velge hvilke kontoer jeg vil vise på oversikten, da er det jo bare å la være å vise sparekontoen om man ikke vil bli påminnet den. :o)

Det var et godt tips, kanskje jeg kan gjøre det samme. Har dnb. Kanskje jeg burde holde meg til samme bank, da det koster penger å overføre penger mellom to ulike banker, fant jeg nettopp ut. Eventuelt bytte alt til yabank. Hm..

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...