Gå til innhold

Støtte til tannbehandling ved antidepressiva?

Anbefalte innlegg

Gjest tenner og antidepressiva

Har man krav på noe dekket hos tannlege når man står på medisiner som gjør deg tørr i munnen?

Jeg har stått på en type medisin i mange år grunnet depresjon og kronisk hodepine. Dette er Sarotex.

Var til tannlegen i dag og fikk beskjed om at Sarotex er den værste medisinen mot tennene.

Hva skal jeg gjøre da, det er jo det eneste som fungerer, jeg har prøvd mange tabeletter.

Hvis ejg skulle stå på denne medisinen ble jeg anbefalt og gå til tannlege hyppig, og han kunne allerede nå se skader etter årene med bruk.

Jeg mottar arbeidsavklaringspenger, og har med det dårlig lønn, har ikke råd til tannlege... :(

Er dette noe som kan dekkes, helt eller delvis på noen måte? Og hvordan går jeg frem, kan jeg skrive brev til NAV?

Fortsetter under...

Dette burde jo tannlegen din ha opplyst deg om samtidig som han fortalte deg om skadene medisinene har forårsaket.

Jeg hadde tatt en telefon til tannlegen og forhørt meg og seroxat er en av de medisinene som gir grunnlag for refusjon.

Forøvrig synes jeg refusjon burde ha gått på inntekt, like mye som sykdom. Det er mange i Norge i dag som har for dårlig økonomi til å klare en stor tannlegeregning.

Dersom legen din skriver en god attest på att du er nødt til å bruke den medisinen, og att du får munntørrhet av den så vil sannsynligvis du få dekket deler av tannlegeregninga. Jeg har fått dekket ca halvparten de to siste gangene. Men det er en relativt dyr tannlege jeg går til har jeg hørt av andre, så med en billigere en kunne jeg kanskje få dekket mere enn 50%.

En ting som er viktig er att man er hos tannlege regelmessig, både mht tannhelse og mht til å få hjelp til å få dekket tannbehandlingen.

Tannlegen skal ta spyttprøve av deg for å sjekke om du er så tørr i munnen at det går ut over tennene og da får du dekket 90% av kommunal takst. Som regel kommer regningen da på 1/3 av normalprisen siden tannlegetakstene til NAV er mye lavere enn takstene hos tannlegen, men det er klart det hjelper masse særlig hvis regningene er høye.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...