Gå til innhold

Gode råd til en egoist?

Anbefalte innlegg

Min mor ønsker at vi skal snakkes på telefon minst to ganger i uka og treffes minst en gang i uka. Jeg setter stor pris på min mor og er glad for å ha henne i nærheten. trives ofte sammen med henne, men har endel problemer med at hun behandler meg som et barn fortsatt og at hun vil høre alt om meg og mitt uten at hun orker å høre på noe negativt og vanskelig. Min mor er pensjonist og mener at hun ikke trenger så mange venner fordi hun har familie hun vil være sammen med. Hun har et ønske om å treffe meg både med barn men også at jeg treffer henne uten barn. Hun kan passe noen ganger men det er vanskelig å spørre for hun synes det er slitsomt.

Min situasjon er en slik: Jeg studerer deltid og jobber hundre prosent. Jeg har et barn som er hos faren annenhver helg. Jeg har en veldig sosial jobb men er vel heller en introvert personlighet og blir veldig sliten av å være for sosial. Jeg jobber med å ta mer hensyn til egne behov for å ikke bli deprimert igjen. Kjenner at jeg trenger tid til ingenting, og alenetid når barnet er hos faren. Jeg trenger også å være sammen med venner.

De to siste alenehelgene har min mor har spurt om vi skal treffes. Jeg nølte sist men jeg stakk innom henne noen timer den helgen. Vi hadde da truffet hverandre en til to ganger i uka siste måned. Nå ville hun at vi skulle finne på noe til helgen men jeg orker ikke tenke på det, for vi skal sikkert møtes igjen til uka. Jeg har to avtaler med venner, masse husarbeid, og skolearbeid. Og jeg vet at jeg vil være utslitt søndag kveld hvis jeg ikke tar hensyn til egne behov.

Men nå har jeg fått beskjed om at jeg er en egoist fordi jeg sa det ikke passer å treffes i helgen. Jeg orker ikke tanken på å være dårlig datter og vurderer å avlyse avtale med venner.