Gå til innhold

Bønnerom eller ikke i norske skoler?

Anbefalte innlegg

Skrevet

''Du tenker f. eks. på kristendommen, som ikke bare overvåker, men påtvinger oss "fromhet", ved å forby søndagsåpne butikker.''

LOL

Det er fagbevegelsen og venstresiden som står mellom deg og søndagsåpne butikker. De vil at folk skal ha søndagsfri. Brustabua er en AP-oppfinnelse.

Så Krf vil ha alt åpent på søndag?

(Jeg er godt klar over at LO etc ønsker søndagsstengt, men det er ikke av religiøse årsaker.)

• Svar 106
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• Sør

36

• Goliath

8

• Colette

3

• Lillemus

2

Mest aktive i denne tråden

Skrevet

Jeg skjønner meningen din, men mener at det er viktig at skoler er religionsnøytrale bygg. Man får heller bruke forsamlingslokaler, kulturhus etc til slike ting..

Enig, men så lenge alle har tilgang, så er de jo fremdeles nøytrale.

Julegudstjenester, og fri til julegudstjenester, derimot, er jo ikke religionsnøytralt. ;-)

Med vennlig hilsen

Skrevet

Enig, men så lenge alle har tilgang, så er de jo fremdeles nøytrale.

Julegudstjenester, og fri til julegudstjenester, derimot, er jo ikke religionsnøytralt. ;-)

Med vennlig hilsen

Julegudstjenester foregår ikke på skolen, og man har alternative tilbud til de som ikke vil være med der.

Skrevet

Julegudstjenester foregår ikke på skolen, og man har alternative tilbud til de som ikke vil være med der.

Hei,

Jeg vet det, men det er likevel religion fasilitert og annerkjent av skolen, og skolens lærere er med. Man får sågar fri nettopp for å være med på en religiøs seremoni.

Det synes jeg egentlig er hakket mer "medvirkende" enn å ha et nøytralt stillerom som kan brukes av de som vil være stille, be, osv.

Vi vinner mye mer på å være rause og tolerante "i retur", hvis det er det vi forventer andre skal være. Selv om jeg også synes at religion er det motsatte av utdanning.

Med vennlig hilsen

Gjest hønse-Magda
Skrevet

Så Krf vil ha alt åpent på søndag?

(Jeg er godt klar over at LO etc ønsker søndagsstengt, men det er ikke av religiøse årsaker.)

''Så Krf vil ha alt åpent på søndag?''

Hadde kun Krf vært mot dette hadde vi hatt søndagsåpne butikker for lengst. At det ikke er slik skyldes fagbevegelsen og sosialistene.

Skrevet

Hei,

Jeg vet det, men det er likevel religion fasilitert og annerkjent av skolen, og skolens lærere er med. Man får sågar fri nettopp for å være med på en religiøs seremoni.

Det synes jeg egentlig er hakket mer "medvirkende" enn å ha et nøytralt stillerom som kan brukes av de som vil være stille, be, osv.

Vi vinner mye mer på å være rause og tolerante "i retur", hvis det er det vi forventer andre skal være. Selv om jeg også synes at religion er det motsatte av utdanning.

Med vennlig hilsen

Dette er igrunnen en helt annen diskusjon ;)

Det beste er selvsagt at man tar med elevene til ulike menigheter, så de får dette inn som en del av RLE-undervisningen. Her vi bor er det ikke så mange ulike menigheter å velge i som vi har råd til å reise til med 600 elever - men vi skal til jul besøke Pinsemenigheten og ha gudstjeneste der. Dette for at elevene skal lære om denne menigheten også.

Gjest hønse-Magda
Skrevet

Hei,

Med vennlig hilsen

Be kan man gjøre i fritiden.

Skrevet

''Så Krf vil ha alt åpent på søndag?''

Hadde kun Krf vært mot dette hadde vi hatt søndagsåpne butikker for lengst. At det ikke er slik skyldes fagbevegelsen og sosialistene.

Og derfor er "de kristne" (Krf) i akkurat samme kategori som det PieLill påstår muslimer er:

''Med tanke på at islam er en religion som ikke bare stiller krav til egen trosutøvelse, men går langt i å overvåke andres fromhet, kan det være greit å være restriktive på dette området.''

ser man at forskjellen er liten.

Gjest hønse-Magda
Skrevet

Og derfor er "de kristne" (Krf) i akkurat samme kategori som det PieLill påstår muslimer er:

''Med tanke på at islam er en religion som ikke bare stiller krav til egen trosutøvelse, men går langt i å overvåke andres fromhet, kan det være greit å være restriktive på dette området.''

ser man at forskjellen er liten.

Men dette har ingen betydning for søndagsåpne butikker. Hadde sosialistene ønsket dette hadde vi hatt det for lengst.

Skrevet

Be kan man gjøre i fritiden.

Det er ingen som sier noe annet. Stillerommene er jo til bruk i fritiden.

Skrevet

Men dette har ingen betydning for søndagsåpne butikker. Hadde sosialistene ønsket dette hadde vi hatt det for lengst.

Du bommer på poenget.

Skrevet

Som ateist, så deler jeg din mening.

Som realist så tenker jeg at det er langt bedre at folk lærer seg hvor dønn kjedelig og unyttig bønn og religion er, og at hvis vi fremstår som tolerante så er det langt større sjanse for at folk skal bli ateister enn hvis vi "nekter dem alt".

Med vennlig hilsen

''Som realist så tenker jeg at det er langt bedre at folk lærer seg hvor dønn kjedelig og unyttig bønn og religion er, og at hvis vi fremstår som tolerante så er det langt større sjanse for at folk skal bli ateister enn hvis vi "nekter dem alt".''

Mener du virkelig dette? Jeg synes du skal ha tiltro til at selv religiøse mennesker ikke er noen idioter som ikke vet sitt eget beste. Til og med religiøse er smarte nok til å finne ut av om religion er noe for dem eller ikke, og jeg tror neppe flere bønnesteder får folk til å bli mindre religiøse - heller tvert imot.

Gjest hønse-Magda
Skrevet

Som ateist, så deler jeg din mening.

Som realist så tenker jeg at det er langt bedre at folk lærer seg hvor dønn kjedelig og unyttig bønn og religion er, og at hvis vi fremstår som tolerante så er det langt større sjanse for at folk skal bli ateister enn hvis vi "nekter dem alt".

Med vennlig hilsen

''dønn kjedelig og unyttig bønn og religion er''

Total mangel på respekt for andres tro.

Skrevet

''Som realist så tenker jeg at det er langt bedre at folk lærer seg hvor dønn kjedelig og unyttig bønn og religion er, og at hvis vi fremstår som tolerante så er det langt større sjanse for at folk skal bli ateister enn hvis vi "nekter dem alt".''

Mener du virkelig dette? Jeg synes du skal ha tiltro til at selv religiøse mennesker ikke er noen idioter som ikke vet sitt eget beste. Til og med religiøse er smarte nok til å finne ut av om religion er noe for dem eller ikke, og jeg tror neppe flere bønnesteder får folk til å bli mindre religiøse - heller tvert imot.

Hei,

Det er selvsagt satt på spissen, og flåsete sagt.

Poenget er at i Russland og Polen var religion omtrent totalforbudt og virkelig "jaktet på" i veldig mange år.

I Norge har det vært fremmet, betalt for, osv. med statskirker, finansiering, kristen statsminister,...

I Norge tror jeg vi har lavest antall troende i verden (eller tett på).

Polen er et av de mest religiøse.

Jeg tror selvsagt ikke at folk blir ateister fordi de kjeder seg på bønnerom, men jeg tror nok at hvis det fremstår som om samfunnet "jakter på religiøse" (eller gjør det vanskelig for dem, og får dem til å føle seg som ofre) så vil de finne styrke i det.

Med vennlig hilsen

Skrevet

Hei,

Det er selvsagt satt på spissen, og flåsete sagt.

Poenget er at i Russland og Polen var religion omtrent totalforbudt og virkelig "jaktet på" i veldig mange år.

I Norge har det vært fremmet, betalt for, osv. med statskirker, finansiering, kristen statsminister,...

I Norge tror jeg vi har lavest antall troende i verden (eller tett på).

Polen er et av de mest religiøse.

Jeg tror selvsagt ikke at folk blir ateister fordi de kjeder seg på bønnerom, men jeg tror nok at hvis det fremstår som om samfunnet "jakter på religiøse" (eller gjør det vanskelig for dem, og får dem til å føle seg som ofre) så vil de finne styrke i det.

Med vennlig hilsen

Det er iallefall viktig at mennesker har frihet til å tro på hva de selv ønsker, og kan slippe å føle seg diskriminerte/sett på som godtroende idioter pga sin tro -enten de er kristne eller muslimer -eller noe helt annet ;)

Skrevet

Det er iallefall viktig at mennesker har frihet til å tro på hva de selv ønsker, og kan slippe å føle seg diskriminerte/sett på som godtroende idioter pga sin tro -enten de er kristne eller muslimer -eller noe helt annet ;)

Joda, men her er det jo jeg som vil la dem tro (og praktisere sin tro) i et stillerom, mens (du?) mener at religion ikke hører hjemme på en skole?

Da mener jeg at jeg respekterer at de ønsker det, selv om jeg synes det de gjør er tåpelig.

Med vennlig hilsen

Skrevet

Joda, men her er det jo jeg som vil la dem tro (og praktisere sin tro) i et stillerom, mens (du?) mener at religion ikke hører hjemme på en skole?

Da mener jeg at jeg respekterer at de ønsker det, selv om jeg synes det de gjør er tåpelig.

Med vennlig hilsen

Vanlige norske skoler skal være religionsnøytrale, og da blir det feil å leie ut lokaler til religionsutøvelse. Hvem skal da bestemme hvilke religioner som godtaes å leie ut til osv. Nei, jeg tror ikke sånt har noe godt for seg.

Skrevet

''dønn kjedelig og unyttig bønn og religion er''

Total mangel på respekt for andres tro.

Enig med deg der! Jeg er ikke religiøs selv, men tror jeg ville blitt veldig såra om jeg ble sett på som uvitende og "dum" som hadde en "tro"....

Skrevet

Vanlige norske skoler skal være religionsnøytrale, og da blir det feil å leie ut lokaler til religionsutøvelse. Hvem skal da bestemme hvilke religioner som godtaes å leie ut til osv. Nei, jeg tror ikke sånt har noe godt for seg.

Det er vel ikke snakk om å "leie ut lokaler", men at folk kan ha et rom til å være stille/be i? Det har vi også mange av på jobb, for øvrig.

Jeg tror ikke alle skal være som meg, eller skal tro det samme som meg. Jeg er dypt uenig med alle religioner, men man overtaler ikke folk ved å forby troen deres.

Med vennlig hilsen

Skrevet

Enig med deg der! Jeg er ikke religiøs selv, men tror jeg ville blitt veldig såra om jeg ble sett på som uvitende og "dum" som hadde en "tro"....

Men du annerkjenner jo ikke (enkelte) muslimers behov for å be...? Er ikke det verre enn å legge til rette, selv om jeg ikke tror på det?

Jeg synes hele greien er tåpelig, men kunne aldri drømme om å nekte dem å gjøre det, eller forhindre enkle fasiliteter (som et rom) til formålet.

Jeg er for ytringsfrihet og religionsfrihet. Jeg vil slåss for folks rett til å tro "tåpelige ting" ;-) , nettopp fordi vi trenger pluralismen og forskjelligheten. De synes kanskje det jeg tror er tåpelig, og det skal de få lov til.

Det er en del av et tolerant og inkluderende demokrati.

Med vennlig hilsen

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...