Gå til innhold

Hva har jeg gjort..!

Anbefalte innlegg

Gjest Psyk av alt

Jeg hadde først gått i meg selv, prøvd å være helt ærlig, og tenkt litt over om jeg var for dårlig til å sette grenser og om jeg selv var deltagende ifh alt surret som har oppstått.

Hvis jeg med hånden på hjertet kunne sagt at jeg ikke hadde noen "skyld" i dette hadde jeg avlyst hele dritten.

Fortsetter under...

• Svar 81
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• Colette

8

• ekte nick

6

• laguna1

6

• Lillemus

5

Mest aktive i denne tråden

''Hvordan gjorde dere det første gangen jula var deres? ''

Vi bestemte at hos oss serveres det kalkun og riskrem på julaften. Ingen av gjestene var vant til det fra før av, men sånn ble det, og sånn har det vært siden.

Hvis vi hadde vært belemret med en ekstremt vanskelig forsamling gjester, hadde vi antakelig gått for koldtbord. Vi driver ikke restaurant med X forskjellige varmretter til samme måltid, enten det er julaften eller ikke.

Kjære vene, det er da dere som inviterer til julefeiring, og da er det da virkelig dere som bestemmer hvordan dere vil ha det også.

Aldri i livet om jeg hadde ordnet 4 retter, enten får de spise det du serverer, ha med seg selv eventuelt - eller feire jul hjemme hos seg selv.

Mannen min og jeg har både feiret jul med min familie og et annet år sammen med min svigermor og svigerinne. Ingen av dem prøvde da å bestemme hvordan det skulle feires her, det skulle tatt seg ut. Svigerinna mi ville gjerne ha kålrabistappe ved siden av det jeg hadde laget, så da hadde bare svigermor det med seg - null problem for henne eller oss. :)

Synes det er mildt sagt frekt av svigerfamilien din å oppføre seg sånn, "normale" folk gjør da ikke det..?

Lykke til, og vis dem hvem som er vertskap, det er ikke dem! :)

Første gang vi hadde egen julefeiring bestemte vi (selvfølgelig) alt selv, og hadde aNnen mat, andre klokkeslett, annen musikk, annet servise osv. enn det var forventa. Det gikk finfint, vi advarte bare om menyen, og alle vet at sånn er det hos oss. Du må blånekte på å ha noen som helst 'møter' om julaften, det er jo fordi svigermora di vil bestemme og ta full kontroll. Ikke gi henne (eller dem)noe. Ikke et klokkeslett, ikke en dessert, ikke et møte eller en samtale rundt dette. Når de spør, må du svare at det blir som det blir, dere skal ha deres julefeiring. Enten er de gjester, eller ikke. Ikke gå med på at de skal ta med mat, må de ha laks får de la vær å komme.

Annonse

Da vi flytta i hus for drøyt ti år siden, bestemte vi oss for at vi ville ha julaften hjemme hos oss selv. Jeg liker å ha mange gjester og huset fullt, så vi inviterer begge sider hjem til oss hvert år, både foreldre, svigers, søsken, tantebarn osv (ei og annen kusine eller en tremenning har det også vært av og til).

Vi gir enkelt og greit beskjed om at alle er hjertelig velkomne til oss, men vi kjører våre egne tradisjoner. Vi har feks droppet både ribbe, pinnekjøtt og lutefisk til fordel for juleand, vi serverer alkohol til de som vil ha, og vi har ikke julenisse. Hvis noen synes det ikke blir riktig jul for dem, må de gjerne feire andre steder, vi blir ikke mugne.

Det eneste vi har vært fleksible og drøftet med gjestene, er mat-tidspunktet, men da jfr småbarn og pakkeåpning, sånn at det hele skal gå ganske smooth for både små og store.

Gjest Nickløsheletida

Ha ha ha, jeg tror jeg flirer meg i ihjel! ;o) Møte om jul? Den tok kaka. Svigermora di er det virkelig artig .

Jeg tror at _hvis_ jeg skulle ha stilt opp på et slikt møte, ville ha skrevet en seriøs saksliste, tatt med meg og delt ut til alle møtedeltakerne og deretter skrevet protokoll.

Men jeg hadde sannsynligvis ikke møtt opp på et slikt møte. Jeg hadde svart at møte om jul allerede er gjennomført med 2 møtedeltakere (deg og mannen din) og at vedtak var fattet. Punktum.

Som vert på julaften, bestemmer du selv hvem som skal komme og hva som skal serveres.

Og slik har jeg kjørt det alltid.

Men så klart, er det noen som har noen veldig spesielle ønsker og føler at det ikke blir jul uten, så er de hjertlig velkomne til å ta med seg dette selv.

Jeg liker for eksempel ikke risgrøt. Har aldri servert det til dessert, men siden jeg for eksempel at mann i huset og svigermor er vant med dette, pleier hun å ta med dette på julaften.

Når det gjelder alkohol, så er julaften en av de dagene hvor jeg ikke serverer alkohol. Helt til de to siste årene, men det er fordi mann er vant med det og liker å ta et glass øl eller vin til maten.

Personlig blir det feil for meg, men vi er en familie og da får man finne kompromier. Men tidligere har jeg aldri servert dette. Samtidig, så har jeg aldri sagt noe når jeg har vært hos andre på julaften og de har servert alkohol.

Når det kommer til det med alkohol, så kommer nok av egne erfaringer som barn. Som barn ble jeg vant med at vi måtte dra litt ekstra tidlig til selskapene, slik at pappa kunne sove av seg den verste fylla før middagen. Eller mindre lykkelige minner fra julaftner hvor søster har vært rett og slett snydens.

Ser de fleste skriver at det ikke er snakk om fyll, men både jeg og barn, merker ofte fort en forskjell.

Nå skal det sies at jeg ellers ike er imot alkohol.

Og om du hadde invitert meg, hadde jeg ikke reagert verken på meny eller alkoholserveringen. :-) Jeg hadde satt pris på din gjestfrihet og kost meg. :-)

Stå på dine krav og lag dine egne tradisjoner. :-)

''Hvordan gjorde dere det første gangen jula var deres? :)'' Vi inviterte, gledet oss, stod for regien men sørget for at ingen var langt fra tradisjonene de var vant til. Det nye for alle var at vi gikk i Nidarosdomen til julemesse, og det har blitt en tradisjon når de er hos oss.

Skal jeg driste meg til å komme med noen råd så er det følgende:

1. Stå for og kjenn på at dere har tatt et valg. Tenk positivt om dette.

2. Ikke inviter til dugnad selv om det føles bekvemt. Dersom dere inviterer er det dere som kan bestemme.

3. Ta hensyn til gjestenes liker/ liker ikke slik at alle trives til tross for at noe kanskje kan være nytt.

4. Kos dere og tenk positivt. Ikke hør/ se/ let etter problemer, og overse negative kommentarer.

:)

''Men, allerde i forrige uke skulle vi dermed ha "et møte om jul". ''

?

Har ikke du invitert til julefeiring hjemme hos dere? Da er det dere som inviterer, står for matlaging og det som hører med.

Og som høflig gjest, spiser man det man får servert, lager ikke noe nummer ut av når det skal spises eller om det serveres alkohol eller ikke. Og så videre.

Note to self: Lage seg popcorn seint på julekvelden og lese om lagunas julefeiring. :P

''Note to self: Lage seg popcorn seint på julekvelden og lese om lagunas julefeiring. :p'' *Noterer i kalenderen*

Ha ha ha, jeg tror jeg flirer meg i ihjel! ;o) Møte om jul? Den tok kaka. Svigermora di er det virkelig artig .

Jeg tror at _hvis_ jeg skulle ha stilt opp på et slikt møte, ville ha skrevet en seriøs saksliste, tatt med meg og delt ut til alle møtedeltakerne og deretter skrevet protokoll.

Men jeg hadde sannsynligvis ikke møtt opp på et slikt møte. Jeg hadde svart at møte om jul allerede er gjennomført med 2 møtedeltakere (deg og mannen din) og at vedtak var fattet. Punktum.

''Men jeg hadde sannsynligvis ikke møtt opp på et slikt møte. Jeg hadde svart at møte om jul allerede er gjennomført med 2 møtedeltakere (deg og mannen din) og at vedtak var fattet. Punktum.''

Word!

Jeg ser fram til oppdateringer utover høsten, på hvordan dette skrider frem. *hehe*

Jeg og ungene blir uten pappa'n i år (jobb), og jeg regner med at mine foreldre og brutter'n kommer på julaften. Kanskje kommer svigers også. Det blir kos! Vi er ganske laidback hele gjengen, og jeg sliter meg IKKE ut på julematlaging. Jeg regner med at pappa fikser ribba (som jeg egentlig ikke bryr meg om), og at jeg fikser resten.

Vi spiser når maten er ferdig - kanskje kl 16:30, eller 17:00. Tar det som det kommer.

Annonse

Enig. Så enkelt bør det være. De som ikke kan leve med det får bli hjemme eller ta med egen mat:)

Jeg synes dog at kl. 18-19 er litt sent til å begynne med middagen, vi spiser klokka 16, begynte med det da ungene var små og så har det bare blitt sånn. Allikevel er vi ikke ferdige med pakkeåpning før laaangt på kveld. Skulle vi spist kl. 19 hadde vi ikke vært ferdige før langt over midnatt.

Jeg synes dog at kl. 18-19 er litt sent til å begynne med middagen, vi spiser klokka 16, begynte med det da ungene var små og så har det bare blitt sånn. Allikevel er vi ikke ferdige med pakkeåpning før laaangt på kveld. Skulle vi spist kl. 19 hadde vi ikke vært ferdige før langt over midnatt.

Vi spiser når jula ringes inn kl 17, og pakkeåpningen starter ca kl 20 og varer kanskje i et par timer? God tid :)

Vi spiser når jula ringes inn kl 17, og pakkeåpningen starter ca kl 20 og varer kanskje i et par timer? God tid :)

Vi bruker kanskje et par timer på maten og allikevel er vi ikke ferdige med pakkene før tidligst 22-22:30. Det er paps som ikke kjenner sin begrensning når det gjelder å gi bort gaver. :o)

Enig i at kl 19 var sent, men 16 var altfor tidlig syns jeg. Hadde blitt stress fra tidlig morgen om vi skulle spist kl 16 hvertfall.

17-18 syns jeg er passe :o) Da vi var små spiste vi alltid kl 17, men nå drøyer det mot 18.

''Jeg tror at _hvis_ jeg skulle ha stilt opp på et slikt møte, ville ha skrevet en seriøs saksliste, tatt med meg og delt ut til alle møtedeltakerne og deretter skrevet protokoll.''

Hahaha! Beating them in their own game. :D

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...