Gå til innhold

Jørgen Foss landsforeninen for overvektige

Anbefalte innlegg

Du bruker det på en nedsettende måte. Uavhengig av hva din intensjon måtte være, så er dine tekstlige uttrykk egnet til å bli oppfattet på den måten.

Folk med psykiske lidelser er jevnt over ikke så fordømmende som det er vanlig å være i debattene om fedme. Fordømmelsen er et kulturelt godtatt fenomen og har ingenting med psykiske lidelser å gjøre.

Bruken din av termen "psyk" bidrar til nedsettende tenkning om psykiske lidelser.

''Du bruker det på en nedsettende måte. Uavhengig av hva din intensjon måtte være, så er dine tekstlige uttrykk egnet til å bli oppfattet på den måten. – frosken''

Men nå er det altså avklart at du oppfattet det feil. :-)

Med vennlig hilsen

Fortsetter under...

• Svar 40
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• Sør

7

• frosken

7

• Liljana

3

• Katt-ja

2

Mest aktive i denne tråden

''Du bruker det på en nedsettende måte. Uavhengig av hva din intensjon måtte være, så er dine tekstlige uttrykk egnet til å bli oppfattet på den måten. – frosken''

Med vennlig hilsen

Det er ikke hva som er inne i ditt hode som er interessant i denne sammenhengen, det er din bruk av språket.

Hei,

Jeg er utmerket godt klar over de medisinske fakta rundt dette. Dette handler ikke om det.

Det handler om hvorfor folk er interessert i ANDRES vekt. At man er interessert i sin egen (for å unngå overvekt) er én ting; at man er så besatt av om XXX har slanket seg (på den godkjente måten) eller om vedkommende har "jukset" med en operasjon - ja, da er vi over på religion, etikk og moral.

Med vennlig hilsen

Enig i det du sier.

Jeg er ikke opptatt av andres vekt, og foretrekker kvinner med former - fremfor disse som vakler seg fremover en catwalk.

Men du, dette med å være opptatt av vekt, er ikke et nytt "fenomen"

Man kan knapt nok åpne et kvinnemagasin uten at der står side opp og ned med slanking og diverse kurer.

Grete Rhode's datter har vel overtatt det imperiet.

Så vekt er mange like opptatt av som andre er av været :-)

Det siste som er i skuddet nå, er jo dette lav-karbo greiene - for de som vil.

Enig i det du sier.

Jeg er ikke opptatt av andres vekt, og foretrekker kvinner med former - fremfor disse som vakler seg fremover en catwalk.

Men du, dette med å være opptatt av vekt, er ikke et nytt "fenomen"

Man kan knapt nok åpne et kvinnemagasin uten at der står side opp og ned med slanking og diverse kurer.

Grete Rhode's datter har vel overtatt det imperiet.

Så vekt er mange like opptatt av som andre er av været :-)

Det siste som er i skuddet nå, er jo dette lav-karbo greiene - for de som vil.

Hei,

Lav-karbo-hysteriet har vel gått over til pulver-hysteri allerede? ;-)

Jeg ser det er mye fokus på vekt og trening, og det er selvsagt helt greit å være interessert i det. Til og med mer enn gjennomsnittelig interessert i sin egen vekt og trening.

Men det er noe helt annet når man er interessert i *andres* vekt og trening, og folk som tar slankeoperasjon nesten blir anklaget for å "jukse" seg til lett vekt.

Det er relativt uvanlig at folk er såå fanatisk interessert i hva andre gjør, bortsett fra når det gjelder jomfruelighet.

Med vennlig hilsen

Med vennlig hilsen

Ah, så det er hva du mener med et begrep som er viktig, ikke hvordan det oppfattes av andre?? Interessant...

Det er jo det du arresterer f.eks. meg med når jeg forklarer at jeg ikke oppfatter ordet neger som noe negativt. Selv om jeg også sier at jeg ikke bruker det utenfor mine egne vegger siden jeg vet hvordan noen andre oppfatter det.

:-)

Ah, så det er hva du mener med et begrep som er viktig, ikke hvordan det oppfattes av andre?? Interessant...

Det er jo det du arresterer f.eks. meg med når jeg forklarer at jeg ikke oppfatter ordet neger som noe negativt. Selv om jeg også sier at jeg ikke bruker det utenfor mine egne vegger siden jeg vet hvordan noen andre oppfatter det.

:-)

Man kan gå inn for å misforstå det meste, dersom man ønsker det. :-)

Med vennlig hilsen

Annonse

''Er det noen som kan forklare meg denne (psykelige) besettelsen så mange folk har med andre folks vekt?''

Jeg tror det er fordi de har et problematisk forhold til egen vekt.

Det tror jeg neppe stemmer... Jeg synes det er interessant å se hvilke faktorer som bestemmer om man er overvektig eller ikke, og diskuterer dette gjerne da jeg har interesse for kosthold og trening. Noe problematisk forhold til kroppen min har jeg ikke - jeg er velsignet med en kropp som er akkurat passe stor i mine øyne.

Synes du det at han tar slankeoperasjon viser at han er motivert?

Jeg synes det blir helt feil å operere unge "friske" mennesker. Ikke minst fordi det ofte har store bivirkninger. At han ønsker å bli slank hvis man ikke trenger å gjøre en innsats for å bli det, tror jeg nok kan stemme.

Slakeoperasjon er slett ingen lettvint løsning - det tror jeg alle slankeopererte kan vitne om....

Slakeoperasjon er slett ingen lettvint løsning - det tror jeg alle slankeopererte kan vitne om....

Jeg lå nettopp på sykehus sammens med en som skulle ta en sånn fedmeoperasjon.

Jeg bemerket at han var da ikke SÅ overvektig.

Da svarte han at for å få denne operasjonen, så måtte han gå ned 30 kilo.

Det hadde han netopp gjort.

Men, operasjonen ville han ta, for han visste at han hadde ikke sterk nok vilje til å holde seg der.

Viljestyrke er et nøkkelord her, som i alle andre ting hvor man blir avhengig av moe.

Jeg lå nettopp på sykehus sammens med en som skulle ta en sånn fedmeoperasjon.

Jeg bemerket at han var da ikke SÅ overvektig.

Da svarte han at for å få denne operasjonen, så måtte han gå ned 30 kilo.

Det hadde han netopp gjort.

Men, operasjonen ville han ta, for han visste at han hadde ikke sterk nok vilje til å holde seg der.

Viljestyrke er et nøkkelord her, som i alle andre ting hvor man blir avhengig av moe.

Selv med operasjon går mer enn halvparten opp igjen innen en viss tid. Fordi det fortsatt kreves det samme som når man skal slanke seg på den gammeldagse måten; selvdisiplin, trening, kostholdsbevissthet osv.

http://en.wikipedia.org/wiki/Gastric_bypass_surgery

''Jeg tror det er fordi de har et problematisk forhold til egen vekt.''

Det er neppe noen stor del av forklaringen.

Se f.eks. alle som liker de mest fordømmende kommentarene i denne nettdebatten http://www.dagbladet.no/2012/09/29/kultur/debatt/kronikk/fedme/helse/23638382/ (jeg mener kommentarene under kronikken).

Enig. Jeg tror dette er et område noen - ikke alle - kan "ta ut" ting som ikke er så ok i eget liv, evt føle seg bittelitt bedre med egen tilkortkommenhet og svakheter fordi man "tross alt kontrollerer vekten". Men presiserer både at dette er noe jeg tror, og at dette ikke gjelder alle.

Med vennlig hilsen

Du har jo tidligere sterkt hevdet at det er hvordan andre kan oppfatte det som sies/skrives som betyr noe, og ikke hva du selv mener med bruken av ulike "uheldige" ord.

Hva kommer det av at du nå har endret mening?

Annonse

Du har jo tidligere sterkt hevdet at det er hvordan andre kan oppfatte det som sies/skrives som betyr noe, og ikke hva du selv mener med bruken av ulike "uheldige" ord.

Hva kommer det av at du nå har endret mening?

Hehe, ja...det la jeg også merke til :-)

Da jeg påpekte det for ham, fikk jeg selvsagt et svada-svar, for å innrømme en feil eller logisk brist ligger ikke helt for ham...

Hehe, ja...det la jeg også merke til :-)

Da jeg påpekte det for ham, fikk jeg selvsagt et svada-svar, for å innrømme en feil eller logisk brist ligger ikke helt for ham...

he-he....det er derfor jeg liker å påpeke slikt.

Han er så utrolig bastant og påståelig når han hevder sine meninger, han krever svært mye av andres svar, han gjør hva han kan for å "sette andre fast" hvis de ikke er 100% korrekte eller nøyaktige i det de skriver og han fortolker alltid det andre skriver på verst tenkelig måte for å kunne bruke det mot dem - og han innrømmer ALDRI en feil, uansett hvor godt dokumentert den er.

Slik sett minner han sterkt om min mor på hennes eldre dager:-)

Gjest stort_samfunnsproblem

Hei,

Jeg er utmerket godt klar over de medisinske fakta rundt dette. Dette handler ikke om det.

Det handler om hvorfor folk er interessert i ANDRES vekt. At man er interessert i sin egen (for å unngå overvekt) er én ting; at man er så besatt av om XXX har slanket seg (på den godkjente måten) eller om vedkommende har "jukset" med en operasjon - ja, da er vi over på religion, etikk og moral.

Med vennlig hilsen

Her er kansje et svar på om hvorfor man er opptatt av andres vekt.

Å være opptatt av at folk sulter er politisk korrekt, men så snart en bryr seg om overvektige folk, så stikker en nesen bort i noe en ikke har noe med :

http://www.dagbladet.no/2012/10/04/nyheter/livsstil/sult/innenriks/politikk/23708208/

Her er kansje et svar på om hvorfor man er opptatt av andres vekt.

Å være opptatt av at folk sulter er politisk korrekt, men så snart en bryr seg om overvektige folk, så stikker en nesen bort i noe en ikke har noe med :

http://www.dagbladet.no/2012/10/04/nyheter/livsstil/sult/innenriks/politikk/23708208/

Kanskje vi kan bli kvitt det problemet hvis vi gir dem samme behandlingen som røykerne fikk? Utestenging, latterliggjøring og kollektiv fordømmelse. Det virket helt utrolig bra! Det er ikke så mange igjen nå, og de få som er dør snart ut. Langsomt og pinefullt. Jeg tror det var skammen som omvendte flest, og ikke angsten for sykdom, så det er kanskje der vi bør sette inn støtet?

Synes du det at han tar slankeoperasjon viser at han er motivert?

Jeg synes det blir helt feil å operere unge "friske" mennesker. Ikke minst fordi det ofte har store bivirkninger. At han ønsker å bli slank hvis man ikke trenger å gjøre en innsats for å bli det, tror jeg nok kan stemme.

''Synes du det at han tar slankeoperasjon viser at han er motivert?

Jeg synes det blir helt feil å operere unge "friske" mennesker. Ikke minst fordi det ofte har store bivirkninger. ''

Når man er så overvektig som han er døden alternativet rett og slett. En operasjon er en kjempehjelp. Han er også ung og vil trolig tåle det bedre enn Moskva Marit. Å klare å slanke seg på normal måte og beholde sin nye vekt er tilnærmet umulig. Husk at kroppen vår skriker genetisk etter å komme tilbake til den høyeste vekten den har vært på.

Du skal ikke tåle så inderlig vel det som ikke har rammet deg selv.

Gjest stort_samfunnsproblem

Kanskje vi kan bli kvitt det problemet hvis vi gir dem samme behandlingen som røykerne fikk? Utestenging, latterliggjøring og kollektiv fordømmelse. Det virket helt utrolig bra! Det er ikke så mange igjen nå, og de få som er dør snart ut. Langsomt og pinefullt. Jeg tror det var skammen som omvendte flest, og ikke angsten for sykdom, så det er kanskje der vi bør sette inn støtet?

Mnei, da vinkler du nok dette på en litt annen måte enn jeg tenker.

Å bry seg, trenger ikke være vinklet negativt, slik du gjør i ditt innlegg.

Jeg har en søster som sliter på alle områder.

Jeg har bare henne. Skal jeg slutte å bry meg fordi det da vil virke på en måte at jeg ønsker å gni det inn når jeg nevner dette ?

Nei, du bommet nok litt på meg med det innlegget ditt.

Jeg ser ikke ned på folk som er hverken tynne eller overvektige, men det er og blir at dette er et stort helseproblem.

'' Utestenging, latterliggjøring og kollektiv fordømmelse''

Dette er allerede godt etablert, så jeg tror ikke det trengs ytterligere tiltak av denne typen...

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...