Gå til innhold

Hjelpestønad går ut

Anbefalte innlegg

Hei!

Ikke bare går den ut, men grunnstønad og masse mer.

Nå står det i brevene at jeg må si hvorfor fremdeles behov, men ingen vokser fra asperger syndrom og alt er som det en gang var, men jeg vet ikke hva damen som skrev alle søknadene skrev, men det var pga av henne vi fikk ting innvilget.

Jeg syns det var dramatiske beskrivelser hun brukte, men hun sa dette "hvis vi ikke skriver hvordan det er her på den verst tenkelige dagen så får dere ingen hjelp", jeg sa så "Ja vel" og med vondt i magen og en merkelig følelse av at man skal overdrive for å få hjelp sendte vi søknadene. Og vi fikk innvilget det ene etter det andre, nå går det ut eller har gått ut.

Min mann sa nå at jeg fikk ordne opp, men jeg vet ikke hva jeg skal gjøre, for jeg vet ikke hva som stod og jeg vet at en annen dame med asperger syndrom som har to barn med asperger syndrom og hun er alene, får ingen hjelp. Hun spurte meg hvorfor vi fikk hjelpestønad og grunnstønad og jeg skrev at det var en dame som hjelp oss. Jeg sa man må vist overdrive og der stopper det også for henne, for hun liker, tror jeg, bare å skrive hvordan det er.

Det er litt ekstra med barn med autisme, men også for oss er de fleste dager jo bra, man venner seg jo. Men barna våre er barn lenger, og barna våre medfører andre utgifter eller andre ting som ville være fint å få hjelp med.

Men hva skal jeg skrive til Nav nå? Ny søknad? Skal eller kan jeg ringe noen? Den nye damen som kan snakke med meg trenger jeg ikke, jeg trenger mer praktisk hjelp, sånn at jeg avlaster familien, og slik at jeg kan være mer selvstendig. Jeg trenger egentlig ikke noen sykepleier, jeg trenger en hund sånn at jeg kan gå dit jeg skal, alene, hunder er jo mye bedre enn sykepleiere. Hun skulle hjelpe meg å lage en oppslagstavle, men alt stopper når jeg må ut å handle. Jeg spurte om hun kunne handle ting så kan jeg betale, men hun sier jeg må selv handle, men det er jo der jeg har noe av mitt problem, klarer ikke så lett finne ting i butikkene. Jeg spurte om hun kunne være med meg, men da sa hun at nei hun skal bare snakke med meg. Men jeg trenger ikke snakk, jeg trenger hjelp med å få oversikt.

Jeg sa til damen på det forferdelige møtet, der jeg ble så fortvilt, at hvis dere ikke kan hjelpe meg praktisk, så trenger jeg ikke noe hjelp. damen som jobbet der før, som ikke likte sjefen som var her, sa at sjefen var en tyrann, som ikke ser brukernes behov. Denne sjefen som sørget for å fjerne en rekke hjelpetiltak vi hadde. Men siden de forklarer det hele tiden så høres det logisk ut og jeg klarer ikke argumentere mot dem.

Damen som en gang hjalp meg, fikk kjeft av denne sjefen, fordi det hun gjorde for meg stod vist ikke i arbeidsinstruksen. Men sykepleieren som hjalp meg en gang var i det minste en stor hjelp for familien og meg. Hun ordnet opp i alt mulig. Til og med postkasse kjøpte hun for meg, og hun ordnet med møter på skolen og taxikjøring og avlastning som vi ikke trengte, og kuledyner og PCer og smarttelefoner og tandemsykkel så vi skulle lære å sykle, og stønader og av og til tok hun meg på kafe, det var først gangen jeg var på kafe på kjøpesenteret der jeg handler. Også sa hun dette til meg; "du må sette ord på hva du trenger ellers kan ingen vite hva vi skal hjelpe deg med", det var helt nytt for meg, så jeg sa til henne hva jeg trengte hjelp med. Jeg likte henne, det var skummelt av og til, men jeg savner henne nå. Av og til tok hun hardt tak i meg i gangen og holdt meg fast rundt halsen, hun klemte meg, det var det skumle. Så tok hun hånden min og gikk til kjøleskapet og sa "nå tar du ut noe og spiser", jeg gjorde akkurat som hun sa, selv om jeg ble forundret, jeg var jo ikke sulten og det prøvde jeg å si, men jeg tror ikke hun ville høre det, så sa hun "så kjøper vi bananer og hver dag skal du spise masse bananer for det er det næring i", så begynte jeg å spise bananer. Jeg spiser bananer enda, men av og til når jeg kjøper dem så tenker jeg på at jeg savner henne.

Hun sluttet fordi hun hatet den sjefen og det sa hun til meg før hun sluttet. Av og til går jeg forbi huset hennes, hun var snill mot meg, hun ble til og med med meg på møter i barnehagen, hun snakket alle ordene jeg ikke fikk ut også, og etter på sa hun "dette greide vi fint".

Skulle ønske hjemmesykepleien skjønte at det er sånn hjelp jeg trenger nå.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/384301-hjelpest%C3%B8nad-g%C3%A5r-ut/
Del på andre sider

Fortsetter under...

• Svar 53
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• Madelenemie

27

• jonia

4

• frosken

3

• cathlin

3

Populære dager

Mest aktive i denne tråden

Snakk med psykiateren din om det. Det kan se ut som du trenger faghjelp for å få dette på plass.

Hei!

Faghjelp er det jeg får av min psykiater.

Min psykiater kan ikke hjelpe meg praktisk.

Ingen kan det noe mer, for det er ikke i stillingsinstruksen til hjemmesykepleien,

Damen som gjorde det skulle aldri ha gjort det sa sjefen for hjemmesykepleien som var her. Når jeg sa hvordan og hva jeg trenger hjelpe med sa den sjefen "de tingene må du gjøre selv", da sa min mann noe med at han ikke maktet med alt, også ble det ubehagelig her.

Da jeg kom dit på møtet sa de til meg at jeg aldri skulle fått så mange barn og noe med at det var mitt ansvar. Det svarte jeg ja på, for jeg var enig i argumentene. Det eneste jeg tenkte på etter på som jeg ikke fikk sagt var at jeg ikke viste om min egen barnejournal fra Ullevål, og jeg viste ikke at jeg hadde en arvelig utviklingsforstyrrelse, og den er også grunn til de vanskene eller ekstra behovene vi har.

''Nå står det i brevene at jeg må si hvorfor fremdeles behov, men ingen vokser fra asperger syndrom og alt er som det en gang var, men jeg vet ikke hva damen som skrev alle søknadene skrev, men det var pga av henne vi fikk ting innvilget'' Vedkommende som har forfattet brevet er pålagt å følge et reglement, og det er nok derfor det er formulert som du refererer. I dette innlegget har du imidlertid beskrevet godt hvorfor du kan søke pånytt.

EngolaGays råd er godt, dette er godt tema for din neste time hos psykiateren din. Jeg tror heller ikke du trenger uroe deg for dette.

Hei!

Ingen kan det noe mer, for det er ikke i stillingsinstruksen til hjemmesykepleien,

Damen som gjorde det skulle aldri ha gjort det sa sjefen for hjemmesykepleien som var her. Når jeg sa hvordan og hva jeg trenger hjelpe med sa den sjefen "de tingene må du gjøre selv", da sa min mann noe med at han ikke maktet med alt, også ble det ubehagelig her.

Da jeg kom dit på møtet sa de til meg at jeg aldri skulle fått så mange barn og noe med at det var mitt ansvar. Det svarte jeg ja på, for jeg var enig i argumentene. Det eneste jeg tenkte på etter på som jeg ikke fikk sagt var at jeg ikke viste om min egen barnejournal fra Ullevål, og jeg viste ikke at jeg hadde en arvelig utviklingsforstyrrelse, og den er også grunn til de vanskene eller ekstra behovene vi har.

Fortsatt er det tydelig at det er faghjelp du trenger. Mulig du har asperger, men jeg kan fortelle deg at idioti er meget mer problematisk og utbredt...

Psykiateren din må antakelig dokumentere hjelpebehovet i familien din ovenfor NAV. Det er ikke praktisk hjelp som i å hjelpe deg å handle. Men hjelp til å finne frem i systemet som bestemmer, og til å håndtere idiotene i dette systemet..

Hadde noen sleng til meg at jeg ikke burde fått så mange barn.. så hadde jeg kontaktet en advokat! Jeg har ikke ord for å beskrive en sånn holdning!

Hei!

Du må be psykiateren din om hjelp til å å fylle ut skjemaene og sende søknader. Dette kan hun hjelpe deg med, fordi hun kjenner deg og vet hva du trenger hjelp til av praktiske ting.

Psykiateren din kan ikke hjelpe mdeg med det praktiske i hverdagen, men hun kan hjelpe deg til å dokumentere hva du trenger av hjelp og fylle ut de rette papirene

Annonse

Fortsatt er det tydelig at det er faghjelp du trenger. Mulig du har asperger, men jeg kan fortelle deg at idioti er meget mer problematisk og utbredt...

Psykiateren din må antakelig dokumentere hjelpebehovet i familien din ovenfor NAV. Det er ikke praktisk hjelp som i å hjelpe deg å handle. Men hjelp til å finne frem i systemet som bestemmer, og til å håndtere idiotene i dette systemet..

Hadde noen sleng til meg at jeg ikke burde fått så mange barn.. så hadde jeg kontaktet en advokat! Jeg har ikke ord for å beskrive en sånn holdning!

Hei!

Okey.

Takk for svar.

Ja jeg ble overrasket over det, for barne har jeg jo fått, og etter at vi fikk det ene barnet etter det andre med "noe" som viste seg være autisme, så fikk vi ikke flere barn. Kanskje hadde jeg ikke fått mer enn et barn hvis jeg hadde vist, men jeg viste jo ikke.

Så jeg tenkte at det var rart sagt. Det der med at det er mitt ansvar er jo riktig, derfor svarte jeg ja på det også. Ja jeg finner ikke der og da noen motargumenter, det blir litt som da jeg var liten og alle skrek "løp" og jeg stod helt stille. Når mannen sa noen stygge ord om meg fordi jeg hadde tatt epler av treet hans tror jeg nok jeg var enig, og lei meg når jeg liksom skjønte at det var det vi hadde gjort, dette var epleslang, men det fikk jeg ikke med meg før for sent.

Ja nå er det bare sånn at jeg ikke vet hva jeg skal si til noen.

Eller hvor jeg skal henvende meg. Ja du har helt rett i at jeg finner ikke frem i systemet alene, jeg finner jo knapt frem på et kjøpesenter. Eller det gjør jeg for der er det oversiktstabeller og kart, men inni butikkene er det verre.

''Nå står det i brevene at jeg må si hvorfor fremdeles behov, men ingen vokser fra asperger syndrom og alt er som det en gang var, men jeg vet ikke hva damen som skrev alle søknadene skrev, men det var pga av henne vi fikk ting innvilget'' Vedkommende som har forfattet brevet er pålagt å følge et reglement, og det er nok derfor det er formulert som du refererer. I dette innlegget har du imidlertid beskrevet godt hvorfor du kan søke pånytt.

EngolaGays råd er godt, dette er godt tema for din neste time hos psykiateren din. Jeg tror heller ikke du trenger uroe deg for dette.

Hei!

Ja okey, men jeg tror ikke min psykiater vil skjønne hva hun kan gjøre.

Men kan du si setningen jeg skal si til min psykiater er du snill?

Hei!

Du kan si dette:

"Hjelpestønaden og grunnstønaden min går ut og jeg må sende inn søknader på nytt. Jeg må dokumentere og beskrive hvorfor jeg trenger stønad for min egen del og for barnas del. Kan du hjelpe meg med å fylle ut skjemaene og dokumenter det behovet jeg har for praktisk hjelp i hverdagen?"

Du må be psykiateren din om hjelp til å å fylle ut skjemaene og sende søknader. Dette kan hun hjelpe deg med, fordi hun kjenner deg og vet hva du trenger hjelp til av praktiske ting.

Psykiateren din kan ikke hjelpe mdeg med det praktiske i hverdagen, men hun kan hjelpe deg til å dokumentere hva du trenger av hjelp og fylle ut de rette papirene

Hei!

Okey, da printer jeg ut nye skjemaer og tar med til henne?

Men hva med barna da? Skal deres skjemaer til barnehabiliteringen de da?

På BUP sa de at de ikke kunne hjelpe oss, men kapellveien barnehabiliteringen der det ene barn er tilknyttet der hjelper de.

Men Hva med barna tilknyttet BUP? Hvem skal ordne med det?

Det hadde vært fint om jeg viste hva den damen skrev. hun er nesten min nabo, men nå jobber hun med rusmisbrukere pga av den nye sjefen, tror du jeg kan sende henne et privat brev og spørre om hva hun skrev den gangen?

Det var hun som fikk meg inn på skoler og høyskoler og universitet også, hun ordnet kan man nok si med det meste. hennes datter har CP så mulig viste hun mye om systemet av den grunn.

Du kan si dette:

"Hjelpestønaden og grunnstønaden min går ut og jeg må sende inn søknader på nytt. Jeg må dokumentere og beskrive hvorfor jeg trenger stønad for min egen del og for barnas del. Kan du hjelpe meg med å fylle ut skjemaene og dokumenter det behovet jeg har for praktisk hjelp i hverdagen?"

Hei!

Takk for setningene :-)

Hei!

Okey, da printer jeg ut nye skjemaer og tar med til henne?

Men hva med barna da? Skal deres skjemaer til barnehabiliteringen de da?

På BUP sa de at de ikke kunne hjelpe oss, men kapellveien barnehabiliteringen der det ene barn er tilknyttet der hjelper de.

Men Hva med barna tilknyttet BUP? Hvem skal ordne med det?

Det hadde vært fint om jeg viste hva den damen skrev. hun er nesten min nabo, men nå jobber hun med rusmisbrukere pga av den nye sjefen, tror du jeg kan sende henne et privat brev og spørre om hva hun skrev den gangen?

Det var hun som fikk meg inn på skoler og høyskoler og universitet også, hun ordnet kan man nok si med det meste. hennes datter har CP så mulig viste hun mye om systemet av den grunn.

Du kan dra til NAV og be om innsyn i journalen din, da kan du se hva som er skrevet i søknadene.

Hei!

Det ville vært lettere for meg hvis jeg bare kunne skrevet brev til nav. da kunne jeg skrevet det jeg skrev her osv...

Litt mer sånn som jeg syns det er riktig å gjøre, at vi har vårt vi streve med, men at vi også har det godt. Jeg klarer ikke overdrive og svartmale osv.. det er vanskelig for meg, jeg prøver være objektiv.

Annonse

Hei!

Også er det vist ikke mulig jeg har asperger syndrom, jeg har det helt sikkert, dette tviler ingen på, det er bare jeg det.

Derfor har jeg det, man ser ikke alt sånn så klart selv, så jeg har asperger og godtar det. At idioti er utbredt kan hende, av og til kan man bli idiot av å følge regler blindt, enten det er reglene innenfor en religion eller NAV etc... jeg tror man må tenke regler som hjelpemidler til å håndtere systemer rettferdig for alle, men det er nok viktig med evnen til å se helheltlig samt evnen til å bruke skjønn.

Takk for ditt svar.

Hei!

Oi takk det viste jeg ikke, da kan det jo ordne seg lettere kanskje, ligger alt på mitt nærmeste nav kontor?

Ta kontakt med NAV for å ordne med en time, slik de har funnet frem journalen din når du kommer.

Du har rett til å sitte og lese i journalen i fred og ro uten at saksbehandler er til stede.

Ta kontakt med NAV for å ordne med en time, slik de har funnet frem journalen din når du kommer.

Du har rett til å sitte og lese i journalen i fred og ro uten at saksbehandler er til stede.

Hei!

Flott da kan jeg sikkert låne kopimaskin så jeg får kopiert begunnelsene i søknadene.

Men går ikke det ut for at hele ordningen er feil og utgifter som man får dekket med grunn og hjelpestønad og før ved særfradrag på skatt skal nå dekkes på en annen måte som Stoltenberg mener er riktigere slik at vi får dekket reelle utgifter.

Hei!

''ingen vokser fra asperger syndrom'' Det er dette som er det essensielle her, og i din familie gjelder jo dette både deg og barn. Jeg syns forøvrig at din mann bør hjelpe deg her. Mitt inntrykk er at du ordner opp det du greier, og når du sier at du trenger hjelp bør han kunne hjelpe deg :)

Men går ikke det ut for at hele ordningen er feil og utgifter som man får dekket med grunn og hjelpestønad og før ved særfradrag på skatt skal nå dekkes på en annen måte som Stoltenberg mener er riktigere slik at vi får dekket reelle utgifter.

Hei!

Å beklager nå skjønner jeg ingenting!

I brevene står at går ut eks 25 august 2012, det står ikke noe om Stoltenberg. At jeg må sette frem krav hvis fortsatt trengs grunnstønad osv...

Mener du at det ikke lenger er noe som heter dette?

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...