jonia Skrevet 1. oktober 2012 Del Skrevet 1. oktober 2012 Hei! Min Los smilte til meg og sa at en del skjemaer nok var ekstra vanskelige for meg fordi jeg er bokstavelig i oppfattelsen og vil gi riktig informasjon. Feks står det på meldekortene noe om ferie, og selv om jeg har ferie så skal jeg ikke skrive at jeg har ferie på kortene sier damen og andre på Nav, de smiler da og noen ganger ler de. Så sier de at de ikke er så greie skjemaene. Jeg syns det er vanskelig å gi uriktig informasjon, man må jo ha et eget skjema på siden som forklarer eks, at her skal du skrive den verst tenkelige dagen i familien, og ikke hvordan hverdagen pleier å være osv... men jeg tror altså det er flere enn meg som føler dette er vrient fordi det føles som løgn og overdrivelser. De meldekortene er også et kapittel for seg, ja. Man må rett og slett bare lære hvordan de skal fylles ut, ikke tenke for mye på hva som egentlig ville være riktig- for da blir det feil! ( F.eks punktet om sykdom dersom du er på AAP). Skjemaene kan være vanskelige. Av og til uklart hva det spørres etter. Hovedregel er at det er bedre å være helt konkret enn å være generell når man fyller ut slike skjemaer. Lykke til! 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/384301-hjelpest%C3%B8nad-g%C3%A5r-ut/page/3/#findComment-3397478 Del på andre sider Flere delingsvalg…
cathlin Skrevet 1. oktober 2012 Del Skrevet 1. oktober 2012 Hei! Men kan noen her hjelpe meg med å fylle ut skjemaene da? Det er lenge til jeg skal til min psykiater og hun vet ikke så mye om sånne papirer tror jeg. Feks møte meg et sted? Jeg kan komme hvor som helst, nesten, bare jeg vil så gjerne klare dette selv, for orker ikke være mer til byrde og bry for min mann. Hvis jeg bare hadde skjønt hva jeg skal skrive. Jeg skal be om time på nav det skal jeg gjøre, sånn at kan ta kopi av de gamle søknadene, det var lurt. Jeg savner den damen så veldig, hun som er nesten min nabo. Men vet ikke om jeg kan skrive til henne nå, for vi avtalte ikke noe sånt før hun sluttet. Min psykiater og jeg har avtalt at vi skal ha kontakt til hun dør, så da er ting greit. Men jeg vil ikke bruke mennesker feil, jeg vil ikke de skal bli slitne, så det er viktig for meg å klare mer selv. Jeg kunne godt hjulpet deg med å fylle ut skjemaene, men jeg vet ikke hvordan man skal argumentere for å få disse stønadene. Men å fylle ut navn og mer sånne praktiske ting kan jeg. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/384301-hjelpest%C3%B8nad-g%C3%A5r-ut/page/3/#findComment-3397480 Del på andre sider Flere delingsvalg…
jonia Skrevet 1. oktober 2012 Del Skrevet 1. oktober 2012 Hei! ja da hadde jeg rett altså, jeg tror ikke psykiatere gjør slikt. fastlegen gjør det ikke, han sier alltid, "Men hva skal jeg skrive?" ca det sier han og da svarer jeg "ja det vet jeg ikke" også blir det stille. Jeg har en snill fastlege men han vet heller ikke hva man skal skrive, han har blitt oppgitt før, sagt ord på sitt kontor om mennesker i systemet, jeg føler meg ganske lik han på mange måter. Han er fagperson på område medisin. Spesialist faktisk i almenmedisin. Jeg vet ikke, det med sosionom, det var en jeg snakket med en gang, men det ble komplisert for hun syns jeg ikke hadde tilstrekkelig med øyekontakt, og da ble det vanskelig for henne å skjønner behovet (som om jeg sender beskjeder med øynene?) Så ble min mann med, men han vil ikke mer, og det skjønner jeg jo, men jeg vet ikke hvor jeg skal skaffe det hun ber meg skaffe. Jeg lurer på om jeg bare sier til min mann at vi har det bedre uten disse stønadene, kanskje ikke noe som heter det lenger heller ifølge Dorthe. Takk for hjelpen. Sosionomer kan ha ulike oppgaver/funksjoner rundt omkring. Høres ut som om du har vært hos en annen type sosionom enn de som hjelper med skjemaer og denslags. Jeg har selv jobbet som sosionom på sykehus, og ulike skjemaer var en del av den daglige jobben. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/384301-hjelpest%C3%B8nad-g%C3%A5r-ut/page/3/#findComment-3397481 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Angustia Skrevet 1. oktober 2012 Del Skrevet 1. oktober 2012 Hei! Ja takk for informasjon og glad nyhet :-) Jeg følte meg overveldet av skjemaer, som jeg ikke klarer fylle ut, for de er ikke formulert slik at jeg klarer svare presist nok, derfor er dette strevsomt uten hjelp. Ja jeg har en Los i Nav, hun er hyggelig og jeg skal vist ha møte med henne snart. Men de pleier si at jeg må fylle ut skjemaene selv og der stopper det, så damen som en gang hjalp oss med alt, men som sluttet fordi hun kranglet med ledelsen, det var jo hun som skrev alt. Men det er fint hvis jeg kan få se hva hun skrev, kanskje jeg kan be losen ta med kopier av de papirene til meg på møtet? Det er ikke lett,. og jeg vil helst bare la være, men så er det liksom blitt tildelt meg som jobb nå og ordne opp i dette. Jeg skal virkelig prøve det da, takk derfor for at du og de andre skrev denne informasjonen til meg, kanskje jeg får oversikten til å starte på dette i morgen. Nå har jeg laget mat til barna og min mann kommer sikkert ikke før kl 23.00, og før det må jeg lese bok for den yngste. Og en har fått lus, men fordelen ved ukentlig lusesjekk som står på planen er at kun et barn pleier få det, så jeg må også lusebehandle, derfor travel nå og kan ikke skrive mer. Men takk :-) ''Ja jeg har en Los i Nav, hun er hyggelig og jeg skal vist ha møte med henne snart.'' Supert, da kan hun sikkert lose deg i dette også! ''Men de pleier si at jeg må fylle ut skjemaene selv og der stopper det, så damen som en gang hjalp oss med alt, men som sluttet fordi hun kranglet med ledelsen, det var jo hun som skrev alt.'' Jo, det er hovedregelen, men du har uansett krav på hjelp og veiledning om du ber om det. På oppfordring kan en saksbehandler f.eks skrive "på diktat", og du leser gjennom og signerer. ''Men det er fint hvis jeg kan få se hva hun skrev, kanskje jeg kan be losen ta med kopier av de papirene til meg på møtet?'' Det kan du absolutt be om. ''Og en har fått lus, men fordelen ved ukentlig lusesjekk som står på planen er at kun et barn pleier få det, så jeg må også lusebehandle, derfor travel nå og kan ikke skrive mer. '' Usj, ja, det er denne tida på året :-/ Jeg har hatt barn i barnehage og grunnskole i over 20 år, tok seinest i kveld lusetest på Vesla etter ny lusealarm fra skolen. Og som du sikkert veit skal man ikke lusebehandle for å forebygge, det virker mot sin hensikt. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/384301-hjelpest%C3%B8nad-g%C3%A5r-ut/page/3/#findComment-3397548 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Madelenemie Skrevet 1. oktober 2012 Forfatter Del Skrevet 1. oktober 2012 Jeg kunne godt hjulpet deg med å fylle ut skjemaene, men jeg vet ikke hvordan man skal argumentere for å få disse stønadene. Men å fylle ut navn og mer sånne praktiske ting kan jeg. Hei! Navn og slikt klarer jeg, tror det er argumentasjonen eller behovet jeg ikke riktig klarer få frem fordi jeg liker ikke å presentere "den verst tenkelige dagen", jeg vil gjerne at man får frem det som er sant. De andre søknadene kjente jeg ikke igjen vår egen familie i, jeg syns det var en rekke overdrivelser der-. Men sånn sa damen det skulle være og da ble det sånn, masse hjelpe fikk vi i vertfall, takket være dette. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/384301-hjelpest%C3%B8nad-g%C3%A5r-ut/page/3/#findComment-3397554 Del på andre sider Flere delingsvalg…
cathlin Skrevet 1. oktober 2012 Del Skrevet 1. oktober 2012 Hei! Navn og slikt klarer jeg, tror det er argumentasjonen eller behovet jeg ikke riktig klarer få frem fordi jeg liker ikke å presentere "den verst tenkelige dagen", jeg vil gjerne at man får frem det som er sant. De andre søknadene kjente jeg ikke igjen vår egen familie i, jeg syns det var en rekke overdrivelser der-. Men sånn sa damen det skulle være og da ble det sånn, masse hjelpe fikk vi i vertfall, takket være dette. Det skjønner jeg. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/384301-hjelpest%C3%B8nad-g%C3%A5r-ut/page/3/#findComment-3397561 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Madelenemie Skrevet 1. oktober 2012 Forfatter Del Skrevet 1. oktober 2012 ''Ja jeg har en Los i Nav, hun er hyggelig og jeg skal vist ha møte med henne snart.'' Supert, da kan hun sikkert lose deg i dette også! ''Men de pleier si at jeg må fylle ut skjemaene selv og der stopper det, så damen som en gang hjalp oss med alt, men som sluttet fordi hun kranglet med ledelsen, det var jo hun som skrev alt.'' Jo, det er hovedregelen, men du har uansett krav på hjelp og veiledning om du ber om det. På oppfordring kan en saksbehandler f.eks skrive "på diktat", og du leser gjennom og signerer. ''Men det er fint hvis jeg kan få se hva hun skrev, kanskje jeg kan be losen ta med kopier av de papirene til meg på møtet?'' Det kan du absolutt be om. ''Og en har fått lus, men fordelen ved ukentlig lusesjekk som står på planen er at kun et barn pleier få det, så jeg må også lusebehandle, derfor travel nå og kan ikke skrive mer. '' Usj, ja, det er denne tida på året :-/ Jeg har hatt barn i barnehage og grunnskole i over 20 år, tok seinest i kveld lusetest på Vesla etter ny lusealarm fra skolen. Og som du sikkert veit skal man ikke lusebehandle for å forebygge, det virker mot sin hensikt. Hei! Ja vi lusesjekker hver uke, dette fordi jeg leste svenske myndigheter sin lusekampanje, den virket smart. Så kjøpte jeg en luse-støvsuger fra Sverige :-) den var ikke smart, men vi sjekker hver uke, og behandler bare den som har det akkurat som anbefalingen er . Takk for hjelpen. Da gjør jeg det slik. Nå må jeg legge meg tror jeg. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/384301-hjelpest%C3%B8nad-g%C3%A5r-ut/page/3/#findComment-3397563 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Madelenemie Skrevet 1. oktober 2012 Forfatter Del Skrevet 1. oktober 2012 Det skjønner jeg. Hei! Det er forresten snilt av deg:-) Bor du også i Oslo? 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/384301-hjelpest%C3%B8nad-g%C3%A5r-ut/page/3/#findComment-3397566 Del på andre sider Flere delingsvalg…
cathlin Skrevet 1. oktober 2012 Del Skrevet 1. oktober 2012 Hei! Det er forresten snilt av deg:-) Bor du også i Oslo? Ja. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/384301-hjelpest%C3%B8nad-g%C3%A5r-ut/page/3/#findComment-3397574 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest de kan kanskje hjelpe Skrevet 1. oktober 2012 Del Skrevet 1. oktober 2012 Har du vært på bokstavbarn forumet? www.bokstavbarna.com Der kan du spørre om hjelp til hva du skal skrive i søknaden evt søke i gamle innlegg 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/384301-hjelpest%C3%B8nad-g%C3%A5r-ut/page/3/#findComment-3397580 Del på andre sider Flere delingsvalg…
frosken Skrevet 1. oktober 2012 Del Skrevet 1. oktober 2012 Hei! Okey, da printer jeg ut nye skjemaer og tar med til henne? Men hva med barna da? Skal deres skjemaer til barnehabiliteringen de da? På BUP sa de at de ikke kunne hjelpe oss, men kapellveien barnehabiliteringen der det ene barn er tilknyttet der hjelper de. Men Hva med barna tilknyttet BUP? Hvem skal ordne med det? Det hadde vært fint om jeg viste hva den damen skrev. hun er nesten min nabo, men nå jobber hun med rusmisbrukere pga av den nye sjefen, tror du jeg kan sende henne et privat brev og spørre om hva hun skrev den gangen? Det var hun som fikk meg inn på skoler og høyskoler og universitet også, hun ordnet kan man nok si med det meste. hennes datter har CP så mulig viste hun mye om systemet av den grunn. Kan du ringe barnehabiliteringen og forklare at du trenger hjelp med skjemaene som gjelder barna? De bør jo forstå at det kan bli for mye for deg å skulle forholde deg til alle disse skjemaene. De har også erfaring mht hvor mye som må stå på skjemaet til hvert enkelt barn for at hjelpestønad vil bli innvilget. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/384301-hjelpest%C3%B8nad-g%C3%A5r-ut/page/3/#findComment-3397587 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Madelenemie Skrevet 2. oktober 2012 Forfatter Del Skrevet 2. oktober 2012 Har du vært på bokstavbarn forumet? www.bokstavbarna.com Der kan du spørre om hjelp til hva du skal skrive i søknaden evt søke i gamle innlegg Hei! Takk. Nei jeg er ikke på noen andre forum, jeg blir fort sliten av for mye mennesker, på nettet er mennesker aller best, ingen ord og lyder inn i ørene, bare bokstaver på en skjerm. Jeg tror derfor ikke jeg klarer å orientere meg flere steder enn her, det virker sikkert rart, men jeg får noe hjelp her inne, og jeg klarer så lite forandring, derfor klarer bare et forum :-) Men andre mennesker orienterer seg lettere rundt i mengden av informasjon. Jeg må spare på kreftene mine, men jeg sendte nå en mail til en sykepleier og spurte om hun kunne be nav damen ta med kopi av min mappe, så kan jeg se hva som stod i de forrige søknadene, håper det ordner seg. Takk for hjelpen. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/384301-hjelpest%C3%B8nad-g%C3%A5r-ut/page/3/#findComment-3397702 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Madelenemie Skrevet 2. oktober 2012 Forfatter Del Skrevet 2. oktober 2012 Kan du ringe barnehabiliteringen og forklare at du trenger hjelp med skjemaene som gjelder barna? De bør jo forstå at det kan bli for mye for deg å skulle forholde deg til alle disse skjemaene. De har også erfaring mht hvor mye som må stå på skjemaet til hvert enkelt barn for at hjelpestønad vil bli innvilget. Hei! Ja jeg skal sende mail til damen på barnehabiliteringen nå. Jeg glemte det, men jeg sendte mail til en sykepleier og spurte om hun kunne kontakte nav damen og be henne ta med kopi av mine søknader til møtet i morgen. Jeg blir kjempefort forvirret, det skal så lite til før det blir for mye... jeg mister fort oversikten, og i blant tenker jeg at jeg har ikke forandret meg mye fra barnehagen. Der trodde de jeg var svaksynt og hørselshemmet, men jeg ser bra og hører alt for bra, men blir så forvirret av lyder og ord og farger og former osv... Glad jeg vet om dette nå så får jeg bare gjøre som min psykiater sier, vurdere hva jeg bruker krefter på, hun hadde et ord energiøkonomisere eller noe sånt. Det er derfor jeg ikke drar så mye ut på ting, har aldri gjort, for blir så sliten etter på-. Jeg vil mye mer enn jeg klarer, Feks når jeg blir invitert i bursdager blir jeg glad, men når jeg skjønner at det er frivillig og at jeg ikke må gå blir jeg enda gladere, men den invitasjonen og muligheten, bare det å være ønsket er til å bli glad av inni meg. Takk for hjelpen, da kan jeg fortelle deg hvordan det går. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/384301-hjelpest%C3%B8nad-g%C3%A5r-ut/page/3/#findComment-3397703 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Madelenemie Skrevet 2. oktober 2012 Forfatter Del Skrevet 2. oktober 2012 Hei! Takk for all hjelp. Jeg har nå på morgenen sendt mail til hjemmesykepleien, barnehabiliteringen og Ullevål sykehus. I morgen tidlig har jeg et møte med noen mennesker, så jeg forespurte den ene om den kan ta kontakt med en annen, og ta kopi av papirene/søknadene i den mappen min hos nav slik at jeg vet hva jeg skal fylle ut på de skjemaene. Jeg skrev at jeg har ansvar for en familie, og at det er mest energiøkonomisk at jeg ikke selv må dra til nav, da tok jeg eksempler fra barnehagen, fordi jeg kom på det akkurat da mens jeg skrev. Poenget var at jeg blir mer sliten fortere av slikt som å bevege meg i for stor radius fra mitt eget hus. De steder der jeg ferdes normalt, medfører ikke stort problem, da har jeg ruter som jeg følger og jeg har plassert saker og ting (eks bygninger og vinkler, slikt tenker jeg også over) det er ikke de store overraskelsene innenfor radius av de faste ruter, det hjelper. Jeg er videre glad nå, jeg lagde en liste over alle navn på de som hjelper meg, jeg glemmer dem, det er mennesker som sitter rundt på ulike kontorer og sier at vi må få mere hjelp. Men fordi alle er enige i det og sier nøyaktig det samme nesten, men ingen har det som arbeidsoppgave å gjøre noe konkret med den saken så blir det sympati jeg kan få. Jeg foretrekker konkret hjelp. Og jeg liker ikke slik det er blitt at jeg blir forespeilet hjelp som bare eksisterer i teorien. Det blir som med alternativ behandling, man får et kort håp, også skjønner man hvordan realiteten er. Da blir noen veldig skuffet, for min del går det over når jeg skjønner systemene, da er det å finne en løsning. Løsningen for meg nå er å skrive opp alt alle sier, deres navn og sakens kjerne, i det minste får jeg oversikt på papiret, men det er en god start. At jeg ikke tenkte på dette før, man bør jo alltid ha en bok med seg der man noterer det viktige de sier og lover, da kan man spørre, "hvem sitt ansvarsområde er det å påse at vi får denne hjelpen?" så noterer jeg navn og når jeg glemmer meg, for det gjør jeg... så kan jeg bla tilbake til det møtet og hva som ble sagt. Jeg glemmer viktige ting, og noen ganger har jeg oppdaget at hvis jeg husker bare et ord feil så blir det feil det inntrykket jeg sitter igjen med, Feks sa jeg til min psykiater da jeg hadde tenkt gjennom dette med å sende barna mine inn i livslang terapi, hun hadde ikke sagt livslang terapi, hun sa bare terapi, så der har jeg selv satt på ordet livslang, merkelig? men sånn holder jeg på, jeg vet ikke hvor mange ganger jeg ikke må gå tilbake på og beklage at jeg husker feil, det er som om jeg slenger på ord der jeg vil de skal være. Fordelen er at mennesker vet best hva de selv sier, så da er det bare å beklage, så går man videre. Dette siste hadde lite med saken å gjøre, men jeg kom på det, jeg kommer alltid på mye når jeg skriver, derfor stryker jeg en hel del :-) Men den listen over de navnene ser fin ut, en dame er på fornavn med meg, da skrev jeg til henne før høstferien at jeg ville sette pris på å få hennes fulle navn. Hun skrev da at jeg kunne få det, så derfor ser listen fin ut, alle navn, alle titler og alle adresser, det skal kanskje ikke mye mer til for å få litt oversikt. Det var denne oversikten sykepleieren skulle hjelpe meg å få ved å ordne en tavle for meg, men så skrev hun at jeg måtte dra på Binders å kjøpe den selv? Da skjedde det ikke noe mer, jeg kommer til å bruke lang tid på å komme meg til Binders, det er ikke så enkelt, jeg har jo aldri vært der. Men så siden jeg kjører så mye søppel for naboen så får jeg gaver, mange gaver av henne, og nå fikk jeg en tavle, den skal jeg henge opp på rommet mitt, og magneter trenger jeg ikke dra lenger enn til teknisk museum for å få. Da vet dere at det går fremover. :-) 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/384301-hjelpest%C3%B8nad-g%C3%A5r-ut/page/3/#findComment-3397712 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.