Gå til innhold

Vinduer, lufting og sikkerhet

Anbefalte innlegg

Skrevet

Prosessen med rehabilitering av gåden jeg bor i, har nå kommet så langt, at på fredag ble alle vinduene mot gaten i min leilighet byttet. Jeg er veldig usikker. Først hadde jeg problemer med å åpne vinduene på stua til mer enn luftestilling, men i dag fant jeg ut at de virkelig kan åpnes helt. Det er jo flott, men de kan også åpnes helt utenfra, om de står i luftestilling! Og det kan da ikke være meningen? Jeg bor i første etasje.

Vinduet på badet er byttet med ett hvor bare den øverste delen kan åpnes, rimelig upraktisk for meg, jeg må stå på tærne for å få åpnet det, og på en stol eller bruke langkosten for å få åpnet og lukket det skikkelig. Det er urimelig dumt, for på badet vil jeg ha enkel, kjapp og effektiv utlufting. De har ikke satt inn lister ennå på badet, men på stua er det ferdig.

Selv om jeg bor i første etasje, er jeg opptatt av rømningsvei. Min dør fører rett ut i porten, men hva om det er røyk (eller skumle folk) der? Soveromsvinduet er mot bakgården, men jeg ville helst slippe å evakuere den veien, den er en labyrint, og hvis det er problemer i porten er det også problemer i bakgården. Vinduene i stua er rett mot gata, og dit ville jeg rømt om det skjedde noe. Vinduene er av typen gammeldagse krysspostvinduer, og åpningen 45 cm, ikke 50 som forskriften krever. Vinduet på badet, som også vender mot gate, har nok litt bredere åpning. Er dette forsvarlig? Hvis ikke, hva bør jeg gjøre?

Jeg har snakket med håndverkerne nå, men det går mest på polsk som jeg ikke kan, og litt enkel engelsk. Jeg oppfattet at jeg skulle ha bestilt en annen type vindu hvis jeg ville ha det, og bestillingstiden er to-tre uker fra produsent. Haha, jeg ler meg nesten i hjel. Jeg har også skrevet mail til entreprenøren, og kan sikkert snakke med han som fikk nøklene mine... men jeg er litt matt. Vet ikke helt hvordan jeg skal gå fram.

Gjest mandagkveld
Skrevet

Mener du at vinduet kan lukkes opp uten i fra, så hvem som helst kan komme seg inn? Det kan da ikke være mulig?

Skrevet

Mener du at vinduet kan lukkes opp uten i fra, så hvem som helst kan komme seg inn? Det kan da ikke være mulig?

Jo, når det står i luftestilling, kan det åpnes utenfra. Ikke når det er helt lukket, altså, da er det lukket. Jeg mener det er helt idiotisk likevel. Det gamle vinduet hadde en haspe helt innerst ved hengselet, og dette virket som en praktisk løsning. Slik går det når man skal finne opp hjulet på nytt...

Skrevet

Jeg har fått råd fra kommunedamen som var her i dag (jeg glemte at hun skulle komme og skjønte ikke hvorfor det ringte på) at jeg skulle ta kontakt med styreleder. Det skal jeg gjøre.

Dessuten har det hersens ondskapens vindu skadet meg - jeg har fått auau på fingeren. Det blør.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...