Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Det der tror jeg ikke på. Det er bare noe kjerringtull, tror jeg. Jeg hadde en spesialpedagogdame innom på jobben en gang som belærte meg om hva jeg egentlig burde skrive på tante Sofie-lappene mine for å få folk til å gjøre det jeg vil de skal. Hun var veldig opptatt av at det ikke skal stå ikke, men jeg liker ikke, jeg.

"Ikke dump rotet ditt over på nestemann som kommer, din latsabb!"

"Ikke vær slem mot andre! Er du det skal du få se på slem."

Ikkeno tull her! Ikke fungerer utmerket, altså;)

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/384364-ikke-ordet/#findComment-3397905
Del på andre sider

Det der tror jeg ikke på. Det er bare noe kjerringtull, tror jeg. Jeg hadde en spesialpedagogdame innom på jobben en gang som belærte meg om hva jeg egentlig burde skrive på tante Sofie-lappene mine for å få folk til å gjøre det jeg vil de skal. Hun var veldig opptatt av at det ikke skal stå ikke, men jeg liker ikke, jeg.

"Ikke dump rotet ditt over på nestemann som kommer, din latsabb!"

"Ikke vær slem mot andre! Er du det skal du få se på slem."

Ikkeno tull her! Ikke fungerer utmerket, altså;)

Hvor kommer dette tullet fra da?

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/384364-ikke-ordet/#findComment-3397909
Del på andre sider

Det der tror jeg ikke på. Det er bare noe kjerringtull, tror jeg. Jeg hadde en spesialpedagogdame innom på jobben en gang som belærte meg om hva jeg egentlig burde skrive på tante Sofie-lappene mine for å få folk til å gjøre det jeg vil de skal. Hun var veldig opptatt av at det ikke skal stå ikke, men jeg liker ikke, jeg.

"Ikke dump rotet ditt over på nestemann som kommer, din latsabb!"

"Ikke vær slem mot andre! Er du det skal du få se på slem."

Ikkeno tull her! Ikke fungerer utmerket, altså;)

En sannhet med modifikasjoner ;)

Som lærer har jeg sett hvor utrolig stor forskjell "ikke eller ikke ikke" (*forvirra*) utgjør.. Iallefall når man har med de yngste elevene å gjøre, så funker det langt bedre å rose de som oppfører seg bra (høyt og tydelig) fremfor å bruke "ikke" på de som gjør mindre bra ting ;)

Eks: Ole og Kari sitter og småprater og forstyrrer i timen. Lærer legger samtidig merke til at Jon og Eva sitter stille og jobber. Lærer sier høyt og tydelig i klassen (henvendt til Jon og Eva) at "Jeg er sååå imponert over dere to, Jon og Eva! Dere har virkelig skjønt at dere lærer godt og hjelper de andre til å lære når dere sitter så fint og konsentrerer dere!! Veldig bra!!" I en slik setting skal jeg love deg at de to ukonsentrerte plutselig bli meget konsentrerte! Det er faktisk ganske fascinerende å oppleve hvor viktig fokus på positiv oppmerksomhet er :)

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/384364-ikke-ordet/#findComment-3397938
Del på andre sider

Annonse

En sannhet med modifikasjoner ;)

Som lærer har jeg sett hvor utrolig stor forskjell "ikke eller ikke ikke" (*forvirra*) utgjør.. Iallefall når man har med de yngste elevene å gjøre, så funker det langt bedre å rose de som oppfører seg bra (høyt og tydelig) fremfor å bruke "ikke" på de som gjør mindre bra ting ;)

Eks: Ole og Kari sitter og småprater og forstyrrer i timen. Lærer legger samtidig merke til at Jon og Eva sitter stille og jobber. Lærer sier høyt og tydelig i klassen (henvendt til Jon og Eva) at "Jeg er sååå imponert over dere to, Jon og Eva! Dere har virkelig skjønt at dere lærer godt og hjelper de andre til å lære når dere sitter så fint og konsentrerer dere!! Veldig bra!!" I en slik setting skal jeg love deg at de to ukonsentrerte plutselig bli meget konsentrerte! Det er faktisk ganske fascinerende å oppleve hvor viktig fokus på positiv oppmerksomhet er :)

Slik jeg husker det gjennomskuet jeg tidlig dobbeltheten i slike budskap og opplevde det ubehagelig.

Fikk også fnatt om jeg ble gjenstand for lærerens kjefteros. Altså roste meg som indirekte kjeft til noen andre.

Har da mer tro på å si hva elevene skal gjøre fremfor hva de ikke skal gjøre. F.eks. nå trenger alle å være stille og konsentrere seg om oppgaven.

Men kjefterosmetoden er sikkert mer effektivt. Føles bare fryktelig kleint.

mvh

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/384364-ikke-ordet/#findComment-3397980
Del på andre sider

Ikke tenk på en elefant!

Tenkte du på en elefant nå?

Hvis du virkelig ikke skal tenke på en elefant, så si heller tenk på en ape!

Det funker faktisk bedre å finne alternativer til det du ikke skal tenke på.

Å tenke: -jeg skal ikke spise sjokolade. jeg skal ikke spise sjokolade, fungerer dårlig. Jeg får lyst på sjokolade. Så da er det bedre å tenke jeg skal spise sunt, jeg skal spise sunt!

Altså, fokuser på det du vil oppnå, og ikke det du ikke vil oppnå.

Jeg har en liten historie fra en tid tilbake. Ei venninne spurte meg hva jeg ønsket meg til bursdagen. Jeg svarte at jeg ønsket meg et strekklaken. Samme hvilken farge, bare det ikke er rosa, sa jeg. Og hva fikk jeg? Jo, selvsagt et rosa strekklaken :)

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/384364-ikke-ordet/#findComment-3397985
Del på andre sider

Høres ut som en oppsvulmet overfilosofisk tankegang.

Det er selvsagt et poeng å ha hovedfokus på hva man bør gjøre fremfor hva man ikke bør gjøre. Men noen ganger er det både nyttig og nødvendig å fokusere på hva man ikke skal.

F.eks: Nei, jeg skal _ikke_ la meg provosere av dette.

Om man ikke bevisstgjør seg selv på hvilken rettning man er i ferd med å bevege seg og at dette ikke er hensiktsmessig, kan man gjøre mange elendige bevisstløse valg.

Ikke-oppfordringer eller -beslutninger fungerer som regel best om de raskt følges opp med fokus på hva man skal gjøre i stedet.

mvh

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/384364-ikke-ordet/#findComment-3398025
Del på andre sider

Ikke tenk på en elefant!

Tenkte du på en elefant nå?

Hvis du virkelig ikke skal tenke på en elefant, så si heller tenk på en ape!

Det funker faktisk bedre å finne alternativer til det du ikke skal tenke på.

Å tenke: -jeg skal ikke spise sjokolade. jeg skal ikke spise sjokolade, fungerer dårlig. Jeg får lyst på sjokolade. Så da er det bedre å tenke jeg skal spise sunt, jeg skal spise sunt!

Altså, fokuser på det du vil oppnå, og ikke det du ikke vil oppnå.

Jeg har en liten historie fra en tid tilbake. Ei venninne spurte meg hva jeg ønsket meg til bursdagen. Jeg svarte at jeg ønsket meg et strekklaken. Samme hvilken farge, bare det ikke er rosa, sa jeg. Og hva fikk jeg? Jo, selvsagt et rosa strekklaken :)

''Jeg har en liten historie fra en tid tilbake. Ei venninne spurte meg hva jeg ønsket meg til bursdagen. Jeg svarte at jeg ønsket meg et strekklaken. Samme hvilken farge, bare det ikke er rosa, sa jeg. Og hva fikk jeg? Jo, selvsagt et rosa strekklaken :)''

Haha! Så sant, så sant. Jeg sa til kjæresten sist vi skulle lage pizza at ungene likte alt på unntatt sjampinjong. Og hva tok han på pizzaen, jo sjampinjong. :-) Verken jeg eller ungene sa noe da. :P

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/384364-ikke-ordet/#findComment-3398031
Del på andre sider

Slik jeg husker det gjennomskuet jeg tidlig dobbeltheten i slike budskap og opplevde det ubehagelig.

Fikk også fnatt om jeg ble gjenstand for lærerens kjefteros. Altså roste meg som indirekte kjeft til noen andre.

Har da mer tro på å si hva elevene skal gjøre fremfor hva de ikke skal gjøre. F.eks. nå trenger alle å være stille og konsentrere seg om oppgaven.

Men kjefterosmetoden er sikkert mer effektivt. Føles bare fryktelig kleint.

mvh

Skjønner hva du mener, men jeg tror metoden funker best opp til en viss alder ;) Jeg har iallefall opplevd klasser som har snudd fra å være skikkelig bråkeklasser til "engler" bare ved at de har fått en ny lærer som tenker mer "ros" enn "negativitet".

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/384364-ikke-ordet/#findComment-3398212
Del på andre sider

Slik jeg husker det gjennomskuet jeg tidlig dobbeltheten i slike budskap og opplevde det ubehagelig.

Fikk også fnatt om jeg ble gjenstand for lærerens kjefteros. Altså roste meg som indirekte kjeft til noen andre.

Har da mer tro på å si hva elevene skal gjøre fremfor hva de ikke skal gjøre. F.eks. nå trenger alle å være stille og konsentrere seg om oppgaven.

Men kjefterosmetoden er sikkert mer effektivt. Føles bare fryktelig kleint.

mvh

Er enig med deg.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/384364-ikke-ordet/#findComment-3398234
Del på andre sider

Annonse

Skjønner hva du mener, men jeg tror metoden funker best opp til en viss alder ;) Jeg har iallefall opplevd klasser som har snudd fra å være skikkelig bråkeklasser til "engler" bare ved at de har fått en ny lærer som tenker mer "ros" enn "negativitet".

Ros er bra.

Kjefteros er pinlig og klamt. Samt kan vende klassen mot de som blir gjenstand for rosen. Men det kan være effektivt til å bringe ro der og da.

Førsteklassinger gjennomskuer slikt.

mvh

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/384364-ikke-ordet/#findComment-3398248
Del på andre sider

Ros er bra.

Kjefteros er pinlig og klamt. Samt kan vende klassen mot de som blir gjenstand for rosen. Men det kan være effektivt til å bringe ro der og da.

Førsteklassinger gjennomskuer slikt.

mvh

Det er snakk om å vise at man _ser_ det når elevene jobber godt, og rose dem for innsatsen. Dette fører kjapt til at også de urolige kommer på at de bør jobbe godt for også å bli _sett_. Altfor ofte er det de urolige som er gjenstand for alle oppmerksomhet i en klasse, mens de rolige som jobber godt ikke får oppmerksomhet - for de "sitter jo bare der".

Det er jammen ikke lett å være lærer når man får kritikk både for den ene og den andre måten å gjøre det på :P

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/384364-ikke-ordet/#findComment-3398255
Del på andre sider

Det er snakk om å vise at man _ser_ det når elevene jobber godt, og rose dem for innsatsen. Dette fører kjapt til at også de urolige kommer på at de bør jobbe godt for også å bli _sett_. Altfor ofte er det de urolige som er gjenstand for alle oppmerksomhet i en klasse, mens de rolige som jobber godt ikke får oppmerksomhet - for de "sitter jo bare der".

Det er jammen ikke lett å være lærer når man får kritikk både for den ene og den andre måten å gjøre det på :P

Om man høyt og tydelig, foran hele klassen, roser noen som jobber bra som en måte å be andre være stille på blir det kjefteros. Jeg husker det som noe klamt og ekkelt.

Noe annet er ros som ikke er indirekte korreks av andre.

mvh

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/384364-ikke-ordet/#findComment-3398271
Del på andre sider

Om man høyt og tydelig, foran hele klassen, roser noen som jobber bra som en måte å be andre være stille på blir det kjefteros. Jeg husker det som noe klamt og ekkelt.

Noe annet er ros som ikke er indirekte korreks av andre.

mvh

Tror det kommer veldig an på hvordan man gjør det. Som lærer skal man veilede og rose på en positiv måte, og da har jeg selv sett hvor effektivt det er å rose imotsetning til å "kjefte" - målet må være at det er såpass med ro i klassen at alle elevene trives med å være der - og det er selvsagt slik at alle får ros hver sine ganger.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/384364-ikke-ordet/#findComment-3398274
Del på andre sider

Tror det kommer veldig an på hvordan man gjør det. Som lærer skal man veilede og rose på en positiv måte, og da har jeg selv sett hvor effektivt det er å rose imotsetning til å "kjefte" - målet må være at det er såpass med ro i klassen at alle elevene trives med å være der - og det er selvsagt slik at alle får ros hver sine ganger.

Jeg er som sagt ikke motstander av velbegrunnet ros. Heller ikke positiv oppmerksomhet.

Men den høylytte annonseringen av enkeltelevers prektighet når det åpenbare budskapet er 'Kan ikke dere andre være like flinke,' er ikke hyggelig å bli gjenstand for.

Det du skisserte først låt som en slik vikarierende variant. Kan hende det ikke var slik du mente det.

mvh

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/384364-ikke-ordet/#findComment-3398279
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...