Gå til innhold

Dæven..Jeg scorer full pott..

Anbefalte innlegg

..på damevarianten av AD-HD! :o:D

Jøss! Nå tror jeg dette jo er litt sånn trend-diagnose, og har ikke tro på å diagnostisere alt mulig som like godt kan være personligheten ens og karaktertrekkene en har..Men...Full pott..97 % og oppsøk hjelp øyeblikkelig? :o

Tror vi på sånt, eller ignorerer vi blankt.

Spurte mamma også, og hun sa jeg GARANTERT hadde fått diagnosen om den var "på moten" på 70 tallet, men at hun hadde hatt ytterst mye i mot å stappe meg full av ritalin etc uansett..;)

Det plager ikke meg sånn kjempemye, men det forklarer jo eventuellt en del da..;)

Hadde dere sjekket dette videre, eller bare latt livet gå videre, om dere fikk en sånn score på en netttest?

Tok den litt for moro skyld, men også litt fordi så mange i min omgangskrets har antydet at jeg er et kroneksempel på kvinnelig ADHD.

Litt overasket, og føler meg litt fjollete, men ble også _litt_ bekymret..;p

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/384369-d%C3%A6venjeg-scorer-full-pott/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Kan du gi meg linken til testen? Jeg vil gjerne teste på min 12 åring. Hun ble kvasi utredet for ADHD av en gal psykiater dame på BUP som etter et møte med oss skrev ut Ritalin. Jeg var ytterst skeptisk, men min mann ville at vi prøvde. Etter tre mnd var det null resultat, og da ville damen øke dosen. Vi fikk svarte prognoser om hasj og det som verre var om vi ikke tok hennes råd. Ba om ny saksbehandler, og fikk en dame som omtrent ike skjønte hva vi hadde på BUP å gjøre med den normale datteren hun mente vi hadde. Jeg bare tenker med skrekk om vi hadde fulgt psykodamas råd og latt 12 åringen fortsette med å stappe i seg sentralstimulerende midler sånn helt uven videre......

Hei,

Drit i den testen, bare fortsett som før. ADHD- jenter er bare søtt, tror det er mange menn som kunne ønske seg en dame som "er ekstra mye" i alt.

Det må snart bli slutt på dette tullet med et A4- mennesker og alskens diagnoser og medisiner i øst og vest.

Gjest Scarlet O'Hara

Er det noen utfordringer i hverdagen du kan linke til en evt. diagnose, som ville ha blitt bedre/enklere ved behandling? Hvis ikke hadde nok ikke jeg giddet å gå noe videre med det...

Men du sier: Det hadde jo forklart endel da... hvis dette er problemer eller plager som hindrer deg på noen måte så hadde jeg nok gått til legen for videre utredning.

Annonse

''Tror vi på sånt, eller ignorerer vi blankt'' Det meste på nett kan nok brukes både med fornuft og ufornuft ;-) Slike netttester kan sikkert være til hjelp (evt til underholdning;-), spesielt dersom en lurer på om en har et problem en bør få hjelp til. Diagnostisering skal imidlertid foregå i samkvem med en autorisert behandler etter min mening :) ''Hadde dere sjekket dette videre, eller bare latt livet gå videre, om dere fikk en sånn score på en netttest? (...) Det plager ikke meg sånn kjempemye, men det forklarer jo eventuellt en del da..;)'' Jeg hadde ikke sjekket det om jeg bare hadde fått en høy score på en test, men dersom jeg hadde magefølelse for at jeg kunne få hjelp med noe problematisk hadde jeg nevnt det til en lege. Du må nesten kjenne på om du har tro på om en evt diagostisering vil kunne føre til en forbedring av livskvaliteten. Dersom ikke, ville jeg vel ikke brydd meg stort om det var meg.

Hva vil en diagnose gi annet enn problemer med å ta/beholde lappen?

mvh

''Hva vil en diagnose gi annet enn problemer med å ta/beholde lappen?''

Har folk med ADHD-diagnose ekstra problemer med å ta/beholde lappen? Vanskeligere en f.eks. de som har ADHD, men ikke har fått diagnosen, mener jeg?

''Hva vil en diagnose gi annet enn problemer med å ta/beholde lappen?''

Har folk med ADHD-diagnose ekstra problemer med å ta/beholde lappen? Vanskeligere en f.eks. de som har ADHD, men ikke har fått diagnosen, mener jeg?

ADHD diagnosen diskvalifiserer nærmest automatisk for militæret. Man må også gjennom mye ekstra søknader og godkjenninger for å få førerkort.

Jeg ville ikke ønsket mine barn eller meg selv en slik diagnose med mindre jeg var veldig sikker på at fordelene oppveiet ulempene og de ekstra hindringene dette skaper.

mvh

ADHD diagnosen diskvalifiserer nærmest automatisk for militæret. Man må også gjennom mye ekstra søknader og godkjenninger for å få førerkort.

Jeg ville ikke ønsket mine barn eller meg selv en slik diagnose med mindre jeg var veldig sikker på at fordelene oppveiet ulempene og de ekstra hindringene dette skaper.

mvh

Jeg kjenner folk som har fått diagnosen som voksne og har ikke hørt et ord om at førerkortet kan bli et problem. De hadde førerkort fra før, da. Medisinene har gitt dem et nytt og bedre liv...

Annonse

Jeg kjenner folk som har fått diagnosen som voksne og har ikke hørt et ord om at førerkortet kan bli et problem. De hadde førerkort fra før, da. Medisinene har gitt dem et nytt og bedre liv...

Diagnosen medfører en del begrensninger som man gjør lurt i å veie opp mot fordelene av evt. behandling.

mvh

Så lenge du ikke føler deg plaget (plaga?) av det, og det ikke ødelegger livet ditt i form av ball med samliv, penger, jobb osv osv. Så hadde ikke jeg tatt det for tungt.

Har ei snelle på 8 jeg føler scorer sterkt på den testen. Men jeg putter ikke medisiner i henne altså. Får hun en diagnose så bytter vi skole/pedagogikk først. ;0)

Kanskje jeg skal teste meg selv..

Gjest Hulderen

Så lenge du ikke føler deg plaget (plaga?) av det, og det ikke ødelegger livet ditt i form av ball med samliv, penger, jobb osv osv. Så hadde ikke jeg tatt det for tungt.

Har ei snelle på 8 jeg føler scorer sterkt på den testen. Men jeg putter ikke medisiner i henne altså. Får hun en diagnose så bytter vi skole/pedagogikk først. ;0)

Hvorfor vil du ikke la henne få medisiner hvis det kan gi henne en bedre hverdag med mindre mobbing (hvis hun blir det)? Ville du sagt det samme om hun hadde diabetes?

Hvorfor vil du ikke la henne få medisiner hvis det kan gi henne en bedre hverdag med mindre mobbing (hvis hun blir det)? Ville du sagt det samme om hun hadde diabetes?

medisinene flater jo ofte ut "jeg"-et. De er nok bedre for omgivelsene enn for den det gjelder.

Nils Håvard Dahl, psykiater

Forskning viser at jo tidligere en får medisiner (selvsagt forutsatt at diagnosen er korrekt) jo bedre er prognosen.

medisinene flater jo ofte ut "jeg"-et. De er nok bedre for omgivelsene enn for den det gjelder.

''medisinene flater jo ofte ut "jeg"-et'' Dette ser jeg ofte som argument mot medisinering, også blant Bipolare. Selv ser jeg det som at sykdommen/ syndromet omkonstruerer Jeg'et, og at medisiner dermed bringer fram det uplagede Jeg'et.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...