Gå til innhold

Dyrehold i firemannsbolig

Anbefalte innlegg

Gjest luftslott

Dere som bor i sameie, har dere noen regler for dyrehold nedfelt av styret?

Mange her har alt fått med seg at jeg ble noe irritert i sommer da naboene anskaffet 3 kattunger som invaderte vår lille hageflekk og veranda. Nå har da den ene naboen der kjøpt seg hundehvalp i tillegg, så de har to katter og en labradorhvalp i en leilighet på 69 m2 der eneste luftemulighet er en veranda på knappe 10 m2, de bor da i andre etasje.

Denne hvalpen er veldig mye alene på dagtid/ kveldstid når eierne er på jobb. Den får tissetur om morgenen men er deretter inne med kattene alene hele dagen, får en liten tissetur og mat ved middagstid men så er eierne ofte borte igjen helt til sen kveld. Hvalpen er fortsatt ganske liten, så at den tisser noe inne blir veldig sannsynlig når den er så lite ute. En så liten hvalp holder seg ikke i 8 timer!

Jeg er delvis irritert over at de skaffer seg hvalp når de ikke har tid til å være med den, gå tur og trene den. Det er ikke bra for hvalpen! Etterhvert kommer den også til å bli for stor til å ha det bra med å dele 69 m2 med to katter, en labrador trenger en hage å løpe i.

Men jeg kjenner også at jeg blir frustrert over hvordan dette påvirker verdien til også vår leilighet. For det vil jo gjøre det når leiligheten over har parkett flekket av hvalpepiss og klomerker, samt at man hele tiden hører bjeffing, hyling og klør mot gulvet!

Er det vanlig å ha restriksjoner når det kommer til dyrehold nedfelt i sameiereglene? Det burde vi nok hatt her også, det ville spart oss for mye gruff når to av fire selveiere fyller sine små leiligheter med dyr og de resterende to står frustrerte igjen med katter overalt og biler med lakkskader etter katteklør.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/384379-dyrehold-i-firemannsbolig/
Del på andre sider

Fortsetter under...

''Er det vanlig å ha restriksjoner når det kommer til dyrehold nedfelt i sameiereglene?''

Det er nok mulig å ha det. Det er neppe noe man komme og kreve i ettertid, det burde vært tatt med fra starten av.

''Det burde vi nok hatt her også, det ville spart oss for mye gruff når to av fire selveiere fyller sine små leiligheter med dyr og de resterende to står frustrerte igjen med katter overalt og biler med lakkskader etter katteklør.''

Tror du katter vet hvem som er naboen, altså hvem som bor i samme sameie? Det er ikke sånn at katter i din firemannsbolig herper bilene til de som bor akkurat der. Andres katter kan like godt herpe billakken.

Nå har jeg eid katter de siste 25 årene, og har aldri sett en lakkskade etter katteklør på mine biler. Selv ikke da jeg hadde splitter ny bil.

''Er det vanlig å ha restriksjoner når det kommer til dyrehold nedfelt i sameiereglene?''

Det er nok mulig å ha det. Det er neppe noe man komme og kreve i ettertid, det burde vært tatt med fra starten av.

''Det burde vi nok hatt her også, det ville spart oss for mye gruff når to av fire selveiere fyller sine små leiligheter med dyr og de resterende to står frustrerte igjen med katter overalt og biler med lakkskader etter katteklør.''

Tror du katter vet hvem som er naboen, altså hvem som bor i samme sameie? Det er ikke sånn at katter i din firemannsbolig herper bilene til de som bor akkurat der. Andres katter kan like godt herpe billakken.

Nå har jeg eid katter de siste 25 årene, og har aldri sett en lakkskade etter katteklør på mine biler. Selv ikke da jeg hadde splitter ny bil.

Ble litt usikker på hva du mente med biler. Hun snakker jo om skader på parketten i leiligheten til de som eier hvalpen.)

Bor i 4-mannsbolig. Regelen her er maks to store dyr (katter eller hunder) i hver leilighet (leilighetene er ca. 100 kvadrat, og alle har direkte utgang til hver sin lille hageflekk). Akvarium er ikke tillatt i leilighetene i 2. etasje, dyr i bur (fugler, hamster, rotter osv) kan man ha så mange man vil av.

Annonse

Det er jo vanlig å ha regler for dette med dyrehold, men det nytter ikke å komme med det når de allerede har skaffet seg dyrene. De reglene vil i så fall gjelde for nye beboere, og nye dyr.

Jeg er usikker på om det vil gi så stort utslag for din leilighet. Eller om det vil gi noe utslag i det hele tatt. Hvalpen vil jo vokse til å bli roligere. Voksne hunder skraper sjelden opp noe som helst.

Det som bekymrer meg mest her, er at de lar denne stakkars hunden være så mye alene.

Gjest luftslott

Når vi ser at kattene til de over ligger oppå panseret på bilen vår og så finner tydelige potemerker med fire parallelle klostriper, er det en ganske logisk slutning at stripene er avsatt av naboens katter idet de er på vei opp på eller ned fra bilen. Noen av stripene er for dype til at de kan poleres bort, ergo er det lakkskader som kan føre til rust.

Gjest luftslott

Du liker ikke dyr, gjør du vel?

Jo, jeg liker dyr. Jeg har vokst opp med katt, kaniner, høns og hest, svigers har hund, jeg har til og med jobba som geitebudeie og vurderte å bli veterinær da jeg var yngre.

Det jeg ikke liker, er folk som kjøper seg dyr de ikke har plass til eller tid til å følge opp. Jeg liker heller ikke at dyr tar seg til rette på verandaen min (klorer opp sittepute, nesten velter grillen for å få tak i maten som grilles), driter i bedene, i garasjen og under verandaen eller skader bilen vår. Og jeg liker minst av alt at folk ikke gidder å respektere naboene sine nok til å innse at katter man slipper løs vil være til plage for andre.

Men du syns sikkert kattedritt er helt greit?

Jo, jeg liker dyr. Jeg har vokst opp med katt, kaniner, høns og hest, svigers har hund, jeg har til og med jobba som geitebudeie og vurderte å bli veterinær da jeg var yngre.

Det jeg ikke liker, er folk som kjøper seg dyr de ikke har plass til eller tid til å følge opp. Jeg liker heller ikke at dyr tar seg til rette på verandaen min (klorer opp sittepute, nesten velter grillen for å få tak i maten som grilles), driter i bedene, i garasjen og under verandaen eller skader bilen vår. Og jeg liker minst av alt at folk ikke gidder å respektere naboene sine nok til å innse at katter man slipper løs vil være til plage for andre.

Men du syns sikkert kattedritt er helt greit?

Neida, jeg synes ikke kattedritt på feil sted er greit. Og jeg er helt enig med deg i at folk ikke bør skaffe seg dyr de ikke har tid eller mulighet til å ta seg godt av.

Når det kommer til katter, er det ikke noe forbud mot at de går fritt. De forstår ikke at de er til plage for andre. Og det nytter ikke for de som eier dem å lære dem det heller.

Jeg har stort sett aldri blitt plaget av andre sine katter, og jeg har bodd med naboer som har hatt katter hele livet.Det eneste som er plagsomt er når hannkattene er i løpetid og pisser på husveggen, det stinker kan du si. Men igjen naboens katt vet ikke at han ikke kan pisse på husveggen min.

For meg er det ikke noe stort problem at andre har katter,

Annonse

Ble litt usikker på hva du mente med biler. Hun snakker jo om skader på parketten i leiligheten til de som eier hvalpen.)

Hun sa det var oppripet lakk etter katter på bilene. Og oppripet lakk på bilene trenger ikke nødvendigvis skyldes naboens katt, så fremst dette ikke er eneste boligen i mils omkrets. Det vil ikke en gang hjelpe om ingen av naboene i samme firemannsbolig ikke hadde katt. Katter er det rikelig av alle steder uansett.

Og etter å ha hatt katt mesteparten av mitt voksne liv har jeg adri fått ripet opp en bil, men rikelig med potespor har det vært både på tak og panser.

Om naboen har oppripet parkett, så er jo dette noe luftslott overhodet ikke har noe med.

Hun sa det var oppripet lakk etter katter på bilene. Og oppripet lakk på bilene trenger ikke nødvendigvis skyldes naboens katt, så fremst dette ikke er eneste boligen i mils omkrets. Det vil ikke en gang hjelpe om ingen av naboene i samme firemannsbolig ikke hadde katt. Katter er det rikelig av alle steder uansett.

Og etter å ha hatt katt mesteparten av mitt voksne liv har jeg adri fått ripet opp en bil, men rikelig med potespor har det vært både på tak og panser.

Om naboen har oppripet parkett, så er jo dette noe luftslott overhodet ikke har noe med.

Ja så det med bilen etterpå:)

Jeg har de samme erfaringer som deg. Jeg har aldri opplevd at en katt har ripet opp hverken min eller noen jeg kjenner sin bil. Men rikelig med poter ja, de liker varmen fra motoren på panseret.

Katter er det rikelig av over alt, så jeg er enig med deg.

Og hva som skjer i leiligheten til naboen har man jo ikke noe med, og det forringer ikke verdien til de rundt, med mindre trappeoppgang og ute-arealet blir ødelagt.

Gjest hos oss

Jeg tror du bør dele opp problemstillingene i mange enkeltsaker, når du blander alt sammen så vil noe bli følelsesladet, noe usaklig og noe faktiske problemer, og man kan ikke ta tak i noe av det.

Når man har valgt å bo i leilighet / delt bolig, så må man klare å stenge ute det som ikke direkte angår en. man kan ikke regne med at alle har samme syn på verdier, barneoppdragelse, støy, rot, renhold, estetikk osv, og irriterer man seg over forskjellene, bør man heller bo i enebolig.

Jeg har aldri hørt om katter som har klort opp billakk, men det _kan_ kanskje skje? Mange katter liker å gå på biler, både for morro skyld, for å få oversikt, for å varme seg på et varmt panser osv. Så merker av skitne, mye kattepoter tror jeg man bør finne seg i, så lenge de lar seg vaske bort. At det er kattemerker sammen med skrapene betyr ikke at de har samme opphav.

Bjeffer / hyler hunden mye når den er alene hjemme, kan man gjerne gi beskjed til naboen om at den bråker mye og at dere plages av det.

Mener dere de ikke behandler dyrene på en forsvarlig måte, bør dere gi beskjed til mattilsynet og politiet om dette.

Om de behandler dyrene på en annen måte enn dere synes er ideell, men ikke uforsvarlig i forhold til lovverk, så kan dere ikke gjøre noe med det.

Om dyrene gjør fra seg inne så mye at det blir lukt hos dere, så kan dere klage på det.

Men at naboene får flekkete gulv er ikke deres sak, og påvirker ikke deres boligverdi.

Jeg tror du bør dele opp problemstillingene i mange enkeltsaker, når du blander alt sammen så vil noe bli følelsesladet, noe usaklig og noe faktiske problemer, og man kan ikke ta tak i noe av det.

Når man har valgt å bo i leilighet / delt bolig, så må man klare å stenge ute det som ikke direkte angår en. man kan ikke regne med at alle har samme syn på verdier, barneoppdragelse, støy, rot, renhold, estetikk osv, og irriterer man seg over forskjellene, bør man heller bo i enebolig.

Jeg har aldri hørt om katter som har klort opp billakk, men det _kan_ kanskje skje? Mange katter liker å gå på biler, både for morro skyld, for å få oversikt, for å varme seg på et varmt panser osv. Så merker av skitne, mye kattepoter tror jeg man bør finne seg i, så lenge de lar seg vaske bort. At det er kattemerker sammen med skrapene betyr ikke at de har samme opphav.

Bjeffer / hyler hunden mye når den er alene hjemme, kan man gjerne gi beskjed til naboen om at den bråker mye og at dere plages av det.

Mener dere de ikke behandler dyrene på en forsvarlig måte, bør dere gi beskjed til mattilsynet og politiet om dette.

Om de behandler dyrene på en annen måte enn dere synes er ideell, men ikke uforsvarlig i forhold til lovverk, så kan dere ikke gjøre noe med det.

Om dyrene gjør fra seg inne så mye at det blir lukt hos dere, så kan dere klage på det.

Men at naboene får flekkete gulv er ikke deres sak, og påvirker ikke deres boligverdi.

Bra svar :-)

''Dere som bor i sameie, har dere noen regler for dyrehold nedfelt av styret?''

Vi hadde ingen regler vedr. dyrehold i det sameiet jeg ledet i mange år, men du står jo fritt til å foreslå det før neste generalforsamling. Nye regler vil imidlertid ikke kunne pålegge folk å kvitte seg med de dyrene de allerede har anskaffet seg.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...