Gå til innhold

salt i oppvaskemaskin???

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

• Svar 79
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• stjernestøv

31

• PieLill

24

• Mandolaika

7

• Mrs D

5

Populære dager

Mest aktive i denne tråden

Starter den og høres ut som den begynner, men så begynner den å pipe. Veldig irriterendes, den skal vel ikke pipe?

En oppvaskemaskin skal ikke pipe uansett salt eller ikke. Noen oppvaskemaskin trenger salt og glansmiddel for å tørke ordentlig, ellers kan det komme flekker. Men, de kjører og vasker vanlig ellers.

Hvis oppvaskemaskinen trenger salt så er det vanlig bordsalt som du får kjøpt i alle matvarebutikker, samme med glansmiddelet.

Annonse

Nei, den piper jo..piiip,piiip...og da slår jeg den av. Full migrene for andre dag pga ting jeg ikke forstår. Arrrg!

For å spørre skikkelig dumt:

Har du sjekket at vannet er slått på og at det ikke er noen lekasjer?

Har du sjekket at det ikke er noen monteringsdill-dall, isopor, skurer el.l. igjen på skulte steder.

Kan vanndysene snurre fritt?

Har maskinen et display? Kommer det i så fall noen feilkode opp?

Hva sier bruksanvisningen?

Har du kontaktet produsent eller leverandør?

Ikke usannsynlig at forklaringen er irriterende banal?

Skyllemiddel bør fylles på. Avkalkningsmiddel trenger man sjeldent her til lands.

mvh

En oppvaskemaskin skal ikke pipe uansett salt eller ikke. Noen oppvaskemaskin trenger salt og glansmiddel for å tørke ordentlig, ellers kan det komme flekker. Men, de kjører og vasker vanlig ellers.

Hvis oppvaskemaskinen trenger salt så er det vanlig bordsalt som du får kjøpt i alle matvarebutikker, samme med glansmiddelet.

Det står at en må ha spesial salt. Forstår ikke hvorfor de lager alt så komplisert. Men det er ikke slik at man MÅ ha salt i? Og glansemiddel?

For å spørre skikkelig dumt:

Har du sjekket at vannet er slått på og at det ikke er noen lekasjer?

Har du sjekket at det ikke er noen monteringsdill-dall, isopor, skurer el.l. igjen på skulte steder.

Kan vanndysene snurre fritt?

Har maskinen et display? Kommer det i så fall noen feilkode opp?

Hva sier bruksanvisningen?

Har du kontaktet produsent eller leverandør?

Ikke usannsynlig at forklaringen er irriterende banal?

Skyllemiddel bør fylles på. Avkalkningsmiddel trenger man sjeldent her til lands.

mvh

Det har vært eletriker og rørlegger her og alt skal være klart til bruk, men kjenner jeg blir irritert. Får heller ringe noen i morgen.

Det har vært eletriker og rørlegger her og alt skal være klart til bruk, men kjenner jeg blir irritert. Får heller ringe noen i morgen.

For å spørre enda dummere. Er stoppekranen slått på?

De større merkene har ofte hjelpetelefoner eller hjelpechat. Ville forsøkt å finne ut av det før du betaler masse for fagfolk hjem til deg.

Les bruksanvisningen. Den har ofte et avsnitt om problemløsning.

Sannsynligvis er det et banalt problem.

mvh

For å spørre enda dummere. Er stoppekranen slått på?

De større merkene har ofte hjelpetelefoner eller hjelpechat. Ville forsøkt å finne ut av det før du betaler masse for fagfolk hjem til deg.

Les bruksanvisningen. Den har ofte et avsnitt om problemløsning.

Sannsynligvis er det et banalt problem.

mvh

Vet ikke hva stoppekrane er. Har lest meg blå i den boken, men forstår ingenting. Veldig så avansert dette skulle være :(

Annonse

Vet ikke hva stoppekrane er. Har lest meg blå i den boken, men forstår ingenting. Veldig så avansert dette skulle være :(

Stoppekranen er i nærheten av kjøkkenvasken. Vår stoppekran er nederst på armaturet til vasken. Noen ganger er den under vasken.

En 'primitiv' type kran man vrir på eller av. Sitter den under vasken er den på et eller annet vannrør/slange. Ikke utenkelig at oppvaskmaskinen hyler etter vann.

Trenger den salt og/eller skyllemiddel, bør du fylle på dette. Da får du bedre vaskeresultat.

mvh

Da kan jeg bruke grovt havsalt. Men den skal jo ikke pipe selv om det ikke er salt i?

Jeg ville ikke kastet inn vanlig salt uten å først konferere med produsent/leverandør. Har de ikke slikt salt i butikken sammen med maskinoppvask og glansmiddel.

Dreier det seg om avkalkningsmiddel trengs det sjeldent i Norge. Men maskinen må kanskje stilles inn for at den ikke trenger det.

mvh

Salt/ikke salt har ingenting med det problemet du her har å gjøre. Jeg vil tippe at maskinen ikke tar inn vann? Du bør finne ut hvor du har stoppekrana i leiligheten din.

Man behøver ikke ha salt i oppvaskmaskinen i Norge i det hele tatt tror jeg, men du kan evt. kontakte ditt lokale vannverk og høre om det er anbefalt i det området du bor i.

Glansemiddel ville jeg ha brukt, men det har heller ingenting med at maskinen din piper å gjøre.

Stoppekranen er i nærheten av kjøkkenvasken. Vår stoppekran er nederst på armaturet til vasken. Noen ganger er den under vasken.

En 'primitiv' type kran man vrir på eller av. Sitter den under vasken er den på et eller annet vannrør/slange. Ikke utenkelig at oppvaskmaskinen hyler etter vann.

Trenger den salt og/eller skyllemiddel, bør du fylle på dette. Da får du bedre vaskeresultat.

mvh

Det lyser en vannkrane og, så det er mulig den hyler etter vann. Får få samboeren til å se etter den kranen, kjenner jeg klikker snart.

Jeg ville ikke kastet inn vanlig salt uten å først konferere med produsent/leverandør. Har de ikke slikt salt i butikken sammen med maskinoppvask og glansmiddel.

Dreier det seg om avkalkningsmiddel trengs det sjeldent i Norge. Men maskinen må kanskje stilles inn for at den ikke trenger det.

mvh

Ok, samboeren er å kjøper grovt havsalt. Phu!

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...