Gå til innhold

Har du skrevet testamente?

Gjest Alway look at the bright side...

Anbefalte innlegg

Gjest Alway look at the bright side...
Skrevet

Jeg har lenge tenkt på hva jeg ønsker skal skje etter min død.

Først og fremst ønsker jeg at noe sletter alt jeg har skrevet og alle psykiatri-papirer. PC'n må tilintetgjøres og alt av papir må brennes.

Utover det har jeg også tenkt på det som er igjen av verdier.

Jeg har ikke skrevet et formelt temstamente hos en advokat, men har nå skrevet et brev til et søsken der jeg instendig ber om at en del ting gjøres og respekteres samt fordelingen av de verdiene jeg etterlater meg.

Er dette nok når man ikke har livsarvinger, eller må også personer uten barn bruke advokat for at de ønsker man har om fordeling skal være gyldige?

Gjest Hulderen
Skrevet

Ja, du må bruke advokat om du vil være sikker på at ønskene dine skal respekteres. Elles er det bare opp til søskenet ditt om vedkommende bryr seg om å gjøre det du vil. Du har heller ingen garanti mot at søskenet ditt roter bort brevet.

Gjest Always look at the bright side...
Skrevet

Ja, du må bruke advokat om du vil være sikker på at ønskene dine skal respekteres. Elles er det bare opp til søskenet ditt om vedkommende bryr seg om å gjøre det du vil. Du har heller ingen garanti mot at søskenet ditt roter bort brevet.

Takk for svar fra deg.

Jeg har imidlertid lagt en kopi av brevet til mitt søsken i en låst skuff. Jeg regner med å kunne stole på mitt søsken.

Jeg forstår på det du skriver at det sikreste og mest ryddige er å kontakte advokat.

Skrevet

Ble nysgjerrig - kan man be advokaten gå inn og rydde opp etter seg, for eksempel makulere en bunke brev eller lignende man ikke ønsker at uvedkommende/etterlatte skal få tilgang til?

Gjest Høstløvet
Skrevet

Det er ikke nødvendig å bruke advokat for å sette opp et testamente men det må bevitnes av to vitner som skriver under på at du er ved sans og samling.

Det finnes et formkrav til testamente som skal være oppfylt, du kan se et eksempel her:

http://www.testament.no/eksempel-testamente/

Skrevet

Nei, jeg har to barn og de arver alt. Slik det er i dag. Når jeg flytter sammen med kjæresten må jeg vurdere hva jeg gjør.

Skrevet

Det er ikke nødvendig å bruke advokat for å sette opp et testamente men det må bevitnes av to vitner som skriver under på at du er ved sans og samling.

Det finnes et formkrav til testamente som skal være oppfylt, du kan se et eksempel her:

http://www.testament.no/eksempel-testamente/

Thanks, denne var nyttig! Da sparer jeg litt på advokatutgifter!

Skrevet

Ble nysgjerrig - kan man be advokaten gå inn og rydde opp etter seg, for eksempel makulere en bunke brev eller lignende man ikke ønsker at uvedkommende/etterlatte skal få tilgang til?

Nettopp! Det aller, aller viktigste for meg er at alt jeg har skrevet på papir (brev og lign) og på pc blir jevnet med jorden! Good grief...

Hva som måtte bli igjen og hvem som får hva er litt underordnet...

Skrevet

Ja. Jeg og min mann er ikke gift, og har skrevet et gjensidig testamentet som gjør at vi gjensidig arver hverandres andel i all eiendom vi eier sammen. Testamentet er tinglyst. Vi har ingen presiseringer om hvordan vi skal håndtere hverandres private ettenlaterheter, men har en gjensidig tillit til at de blir behandlet med respekt og vett. Jeg og min søster har arvet en familiehytte som går i direkte arv til våre barn dersom vi går bort før våre partnere. Greit å være ryddig på sånt.

Skrevet

Nei, jeg har ikke skrevet testamente. Er gift og har tre barn - så mann og barn vil arve meg etter vanlige regler.

Skrevet

Det som er greit med å ha mer gjeld enn formue, man trenger ikke testamente. ;)

Skrevet

Er gift, men har ikke barn og kommer heller ikke til å få noen. Vi har testamenter. Lengstlevende arver den andre. Når lengstlevende dør, skal alt av verdi selges og pengene deles med halvparten til SOS Barnebyer og halvparten til Norsk Luftambulanse. Skulle gitt mye for å få være flue på veggen når testamentene leses opp for de som tror de skal arve noe...

Skrevet

Nettopp! Det aller, aller viktigste for meg er at alt jeg har skrevet på papir (brev og lign) og på pc blir jevnet med jorden! Good grief...

Hva som måtte bli igjen og hvem som får hva er litt underordnet...

Hva med å makulere det selv, mens du kan?

mvh

Gjest Høstløvet
Skrevet

Det som er greit med å ha mer gjeld enn formue, man trenger ikke testamente. ;)

Da trenger du testamente for å advare arvingene om å ikke si ja til privat skifte og dermed vedgå arv og gjeld.

Skrevet

''Er dette nok når man ikke har livsarvinger, eller må også personer uten barn bruke advokat for at de ønsker man har om fordeling skal være gyldige?''

Du må ikke bruke en advokat, men du må følge arvelovens regler mht formelle krav til et testamente. Det du nå har skrevet, er ikke juridisk bindende - slik at om et av dine søsken er uenig i det du har skrevet at du ønsker, så vil vedkommende ha krav på at arvelovens regler mht arv blir gjort gjeldende uavhengig av hva du har skrevet.

Skrevet

Hva med å makulere det selv, mens du kan?

mvh

Det kan være ganske trist å ha makulert å ødelagt spor etter seg, når det viser seg at man ikke dør likevel, eller plutselig får mange flere år.

Skrevet

''Er dette nok når man ikke har livsarvinger, eller må også personer uten barn bruke advokat for at de ønsker man har om fordeling skal være gyldige?''

Du må ikke bruke en advokat, men du må følge arvelovens regler mht formelle krav til et testamente. Det du nå har skrevet, er ikke juridisk bindende - slik at om et av dine søsken er uenig i det du har skrevet at du ønsker, så vil vedkommende ha krav på at arvelovens regler mht arv blir gjort gjeldende uavhengig av hva du har skrevet.

Takk, det var greit å vite. Jeg så nedenfor i tråden en link til hvordan et testamente skrives. Jeg trenger to vitner på at jeg er tilregnelig...Jeg skjønner at dette må gjøres på en mer formell måte enn jeg har gjort hittil.

Skrevet

Det kan være ganske trist å ha makulert å ødelagt spor etter seg, når det viser seg at man ikke dør likevel, eller plutselig får mange flere år.

Ting som bare ligger der, som man aldri kommer til å bruke igjen, kan man like godt makulere først som sist om man vil sikre seg at andre ikke krafser i det.

mvh

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...