Gå til innhold

Vågå-saken - hva tror dere?

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

• Svar 141
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• Sør

31

• XbellaX

21

• Mrs D

17

• Mandolaika

7

Mest aktive i denne tråden

Forteller jenta dette til foreldrene sine, om det er foreldre som det, så tenker de penger penger penger.

Jeg har tre døtre i grunnskolealder selv, og skal love deg at pengene ikke hadde betydd en dritt om de kom i en tilsvarende situasjon. Jeg hadde bare vært opptatt av å få dømt kreket - om jeg så måtte betalt millioner for å få det gjort!

''Det er ikke antallet som er viktig her. – XbellaX''

Selvsagt er antallet viktig, for hvis antallet er stort så rammer det flere. Det betyr ikke mye for individet, men det betyr mye for alle de nye individene som blir rammet.

Å bli drept av lyn er ikke et samfunnsproblem på samme måte som trafikkdrepte er, fordi det skjer veldig få. Det er dog fremdeles alvorlig for den som blir rammet.

Med vennlig hilsen

Antallet er fullstendig uviktig for denne konkrete saken.

Hei,

Jeg bestrider selvsagt ikke at det er svært alvorlig med falske anklager. Helt enig.

Det jeg derimot påpekte var at det ikke er "like synd" på en voksen (som har langt bedre muligheter og erfaring til å håndtere en anklage eller andre livskriser) og et barn, som utsettes for seksuelle overgrep uten noen erfaring, rømningsvei, eller annet.

Med vennlig hilsen

Det gir ingen mening i å forsøke å "vekte" synd i en slik sak. Ikke minst vil det være helt individuelt hvordan dette vil kunne påvirke resten av livet til de involverte samt deres nærmeste familie etc.

I en sak som denne skal man derfor være svært forsiktig med å støtte eller anklage/angripe noen av sidene, når det kun står påstand mot påstand.

Så får vi håpe at det vil være noen håndfaste beviser som vil kunne være avgjørende for domsavsigelsen. Slik saken ser ut til å stå nå, så må det være en svært vanskelig sak for dommerne. Vi får bare håpe det dukker opp noe som gjør det enklere å ta stilling til skyldspørsmålet.

''Igjen: Det er ikke en fillesak å få livet sitt ødelagt. Uansett grunn, og uansett alder. Et ødelagt liv er et ødelagt liv. – Mrs Doolittle''

Det er ingen automatikk i at man får et "ødelagt liv" av slike anklager. De fleste voksne har langt bedre muligheter til å komme seg gjennom falske anklager enn det et barn har til å overleve og komme seg ut av overgrep.

Derimot kan det stygt se ut som om et ev. "ødelagt liv" er noe han har påført seg selv.

Slike argumenter skal selvsagt ikke benyttes når det gjelder vurdering av skyldspørsmålet, og en slik generell argumentasjon om hvem dette vil kunne gå mest ut over er meningsløs all den tid det er høyst individuelt.

Jeg tror i hvert fall det handler om noe som ikke er normalt. Akkurat hvor langt han har gått, vil jeg ikke spekulere i.

Hadde bygdedyret i Vågå vært i form, hadde en eller annen forlengst gitt ordføreren klar beskjed om at av hensyn til folkesnakk og diverse historier med andre politikere, burde han være veldig forsiktig med å ta med seg tenåringsjenter på tur uten foreldrene. Enhver oppegående voksen ville tenkt på det, selv om man ikke nødvendigvis trodde noe vondt om fyren.

Og siden jeg egentlig tror at bygdedyret er i full vigør, tror jeg mange må ha visst om at det foregikk noe som ikke var helt innenfor normalen. Man kan _kanskje_ komme unna med noen hytteturer og møtereiser i en storby uten at massevis av mennesker vet om det, men i Vågå? Glem det.

Hvis fyren virkelig er så fornuftig og skikkelig, er det enda rarere at ikke han selv eller noen i omgangskretsen tenkte på hvordan dette kunne se ut med skråblikk.

Jeg tror det har vært snakket mye i Vågå. Men dessverre mest i krokene. Noen ganger bør man faktisk snakke med dem det angår mest.

Annonse

''Igjen: Det er ikke en fillesak å få livet sitt ødelagt. Uansett grunn, og uansett alder. Et ødelagt liv er et ødelagt liv. – Mrs Doolittle''

Det er ingen automatikk i at man får et "ødelagt liv" av slike anklager. De fleste voksne har langt bedre muligheter til å komme seg gjennom falske anklager enn det et barn har til å overleve og komme seg ut av overgrep.

Derimot kan det stygt se ut som om et ev. "ødelagt liv" er noe han har påført seg selv.

''Det er ingen automatikk i at man får et "ødelagt liv" av slike anklager''

Nei vel.

''Derimot kan det stygt se ut som om et ev. "ødelagt liv" er noe han har påført seg selv.''

Jeg snakket ikke om Vågå-ordføreren spesielt. Man vet da om nok av saker der en person er uskyldig beskyldt for f.eks seksuelt misbruk og det har ført til at man både mistet jobb og familie, at man har fått psykiske problemer osv osv. Det er et ødelagt liv. Det er ikke så uvanlig som du later til å tro.

La oss si at overnevnte ordfører IKKE har begått seksuelle overgrep. I så fall fortjener han ikke å få livet ødelagt og svertet fordi han har vist dårlig skjønn i forhold til en jentunge. INGEN fortjener å bli spredd løgner om. Jeg sier altså ikke at han ikke har gjort dette, jeg sier HVIS han ikke har gjort det han nå beskyldes for.

''Det er ingen automatikk i at man får et "ødelagt liv" av slike anklager''

Nei vel.

''Derimot kan det stygt se ut som om et ev. "ødelagt liv" er noe han har påført seg selv.''

Jeg snakket ikke om Vågå-ordføreren spesielt. Man vet da om nok av saker der en person er uskyldig beskyldt for f.eks seksuelt misbruk og det har ført til at man både mistet jobb og familie, at man har fått psykiske problemer osv osv. Det er et ødelagt liv. Det er ikke så uvanlig som du later til å tro.

La oss si at overnevnte ordfører IKKE har begått seksuelle overgrep. I så fall fortjener han ikke å få livet ødelagt og svertet fordi han har vist dårlig skjønn i forhold til en jentunge. INGEN fortjener å bli spredd løgner om. Jeg sier altså ikke at han ikke har gjort dette, jeg sier HVIS han ikke har gjort det han nå beskyldes for.

Nei, selvsagt fortjener ikke uskyldige mennesker å bli falskt anklaget. Det er åpenbart.

Poenget var dog at det ikke er "like ille" for en voksen å bli falskt anklaget, som det er for et barn må bli misbrukt av en voksen.

Med vennlig hilsen

Og på hvilket grunnlag tror du dette?

Jeg fulgte med på saken i dag også. Jeg lurer på dette med et arr som Øygard visstnok har i lysken et sted. Politiet bragte ham jo til legeundersøkelse da han ble pågrepet. Kommunelegen mener det ikke var noe arr. Jenta mener at kommunelegen ikke så langt nok ned. Jeg mener, enten så har han et arr i lysken, eller så har han det ikke. Så har vi dette med angrepillekjøpet. Finnes det dokumentasjon i kassasystemet til apoteket på dette kjøpet, tro? Så er det dette med et bilde som Øygard skal ha tatt av jenta med sin mobil da hun kledde av seg for ham og sendt til hennes mobil. Kripos mener det ikke finnes spor av dette bildet.

Kan jentas forklaring plukkes fra hverandre bit for bit?

Jeg fulgte med på saken i dag også. Jeg lurer på dette med et arr som Øygard visstnok har i lysken et sted. Politiet bragte ham jo til legeundersøkelse da han ble pågrepet. Kommunelegen mener det ikke var noe arr. Jenta mener at kommunelegen ikke så langt nok ned. Jeg mener, enten så har han et arr i lysken, eller så har han det ikke. Så har vi dette med angrepillekjøpet. Finnes det dokumentasjon i kassasystemet til apoteket på dette kjøpet, tro? Så er det dette med et bilde som Øygard skal ha tatt av jenta med sin mobil da hun kledde av seg for ham og sendt til hennes mobil. Kripos mener det ikke finnes spor av dette bildet.

''Finnes det dokumentasjon i kassasystemet til apoteket på dette kjøpet, tro?''

Det er jo reseptfritt så gjør det neppe, uansett vil det jo ikke være knyttet til noe navn.

''Finnes det dokumentasjon i kassasystemet til apoteket på dette kjøpet, tro?''

Det er jo reseptfritt så gjør det neppe, uansett vil det jo ikke være knyttet til noe navn.

''Det er jo reseptfritt så gjør det neppe, uansett vil det jo ikke være knyttet til noe navn.''

Riktig, men hvis jenta husker dato og cirka klokkeslett, og det ble solgt angrepiller på det spesifikke apoteket akkurat da, så vil det jo være noe i alle fall.

''Det er jo reseptfritt så gjør det neppe, uansett vil det jo ikke være knyttet til noe navn.''

Riktig, men hvis jenta husker dato og cirka klokkeslett, og det ble solgt angrepiller på det spesifikke apoteket akkurat da, så vil det jo være noe i alle fall.

Skal ikke uttale meg om skyldspørsmålet i denne saken, men er det virkelig et bevis for noe at hun evt har kjøpt angrepiller? Hun kunne jo hatt behov for dette uten at det var et overgrep inne i bildet? Nb. Dette er en kommetar med sterkt forbehold - jeg har IKKE fulgt rettsaken i media/ på nett og har derfor ingen kontekst å sette dette inn i.

Annonse

Skal ikke uttale meg om skyldspørsmålet i denne saken, men er det virkelig et bevis for noe at hun evt har kjøpt angrepiller? Hun kunne jo hatt behov for dette uten at det var et overgrep inne i bildet? Nb. Dette er en kommetar med sterkt forbehold - jeg har IKKE fulgt rettsaken i media/ på nett og har derfor ingen kontekst å sette dette inn i.

Nei, det vil ikke være noe fellende bevis.

Det blir veldig spennende å se iallefall....

Nei, selvsagt fortjener ikke uskyldige mennesker å bli falskt anklaget. Det er åpenbart.

Poenget var dog at det ikke er "like ille" for en voksen å bli falskt anklaget, som det er for et barn må bli misbrukt av en voksen.

Med vennlig hilsen

''Poenget var dog at det ikke er "like ille" for en voksen å bli falskt anklaget, som det er for et barn må bli misbrukt av en voksen.''

Det vet du ingen ting om. Voksne mennekser har også forskjellige ressurser for å klare seg. På samme måte som enkelte barn klarer seg svært godt på tross av misbruk i forskjellige former.

Da er det sykt at hun har latt det gå så langt som til rettssak. Huff...

Det er i så fall ikke første gang det har skjedd. Man tyller seg inn i kanskje en liten løgn først, så et nett av løgner, så blir det flere løgner til man til slutt ikke føler man KAN innrømme ar man løy. Det er en av grunnene til at slike saker er tragiske uansett hvem som snakker sant.

''Men i verste konsekvens et barn som har vært med på å ødelegge en annen persons liv. OM hun har løyet. La oss håpe og tro hun snakker sant, men det er det ikke noen av oss som VET. – Mrs Doolittle''

Her blander du hummer og kanari.

For det første, den originale sammenligningen var mellom å bli utsatt for et overgrep som barn, og at en voksen blir utsatt for en falsk anklage.

For det andre, på mange måter er det "bedre" (less verre) hvis hun har løyet (ingenting har funnet sted), for da har hun jo ikke blitt utsatt for overgrep.

For det tredje, det er vel ingen spesiell grunn til å insinuere at hun ikke snakker sant.

''For det andre, på mange måter er det "bedre" (less verre) hvis hun har løyet (ingenting har funnet sted), for da har hun jo ikke blitt utsatt for overgrep. ''

Det er totalt skivebom å mene at det liksom er greit at hun har løyet ettersom hun da ikke har vært utsatt for overgrep. Det er selvsagt sant, men det gjør ikke de eventuelle løgnene mindre alvorlige av den grunn.

''Poenget var dog at det ikke er "like ille" for en voksen å bli falskt anklaget, som det er for et barn må bli misbrukt av en voksen.''

Det vet du ingen ting om. Voksne mennekser har også forskjellige ressurser for å klare seg. På samme måte som enkelte barn klarer seg svært godt på tross av misbruk i forskjellige former.

Selvsagt finnes unntak, men generelt er selvsagt voksne langt bedre i stand til å overleve en falsk anklage enn barn er å overleve misbruk.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...