Gå til innhold

429 prosent toll på lammekjøtt

Anbefalte innlegg

Gjest old man

''Du tror det nesten ikke før du får se det.

Statsbudsjettet inneholder faktisk forslag om å reise en tollmur rundt Norge på enkelte matvarer:

Faste oster: 277 % toll

Biff: 344 % toll

Lammekjøtt: 429 % toll

- Omleggingen vil også kunne gi økte priser på ost og kjøtt til forbruker, heter det i Statsbudsjettet.

I praksis gjør avgiften til staten det nesten umulig å importere en god Hereford-biff i konkurranse med norsk storfebiff (det heter det når den norske kua skifter kjønn etter døden.''

http://stavrum.nettavisen.no/429-prosent-toll-pa-lammekjott/

Bor heldigvis kun 30 minutter fra svenskegrensen.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/384550-429-prosent-toll-p%C3%A5-lammekj%C3%B8tt/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest old lady

Du får da det opp med din "old lady" i "Økt toll på kjøtt og ost inn til Norge "-tråden nedenfor.

Med vennlig hilsen

Nå blir dette feil sør.

Jeg liker ikke disse tollsatsene, og synes det er helt latterlig av vi skal gjøre oss til "tullinger" i europa. I et land som flommer over av melk og honning - som den danske eu mannen sa.

Men, jeg er derimot redd for å gjøre meg totalt avhengig av at andre land skal brødfø meg. Nå, og i fremtiden, da et norsk landbruk ligger brakk.

Når dette er sagt, så er det "din" regjering som sørger for disse tollsatsene.

Det skal bli godt med et regjeringsskifte :-)

Nå blir dette feil sør.

Jeg liker ikke disse tollsatsene, og synes det er helt latterlig av vi skal gjøre oss til "tullinger" i europa. I et land som flommer over av melk og honning - som den danske eu mannen sa.

Men, jeg er derimot redd for å gjøre meg totalt avhengig av at andre land skal brødfø meg. Nå, og i fremtiden, da et norsk landbruk ligger brakk.

Når dette er sagt, så er det "din" regjering som sørger for disse tollsatsene.

Det skal bli godt med et regjeringsskifte :-)

Jeg er svært lite begeistret for SP-politikk. Etter Frp er de vel det partiet jeg har minst felles med.

Maten som produseres i Norge er "marginal" - det vil uansett ikke redde oss. Det hadde vært langt mer effektivt å hatt et "nasjonalt lager", hvis det er det som er poenget.

Og jeg tror vi er langt tryggere å være "i Europa", enn å holde på på "utsiden", slik vi gjør nå.

Med vennlig hilsen

Gjest old lady

Jeg er svært lite begeistret for SP-politikk. Etter Frp er de vel det partiet jeg har minst felles med.

Maten som produseres i Norge er "marginal" - det vil uansett ikke redde oss. Det hadde vært langt mer effektivt å hatt et "nasjonalt lager", hvis det er det som er poenget.

Og jeg tror vi er langt tryggere å være "i Europa", enn å holde på på "utsiden", slik vi gjør nå.

Med vennlig hilsen

Nasjonal lager høres greit ut.

Eu.

Javel, nå var vel danskene de siste jeg leste om som hadde mistet troen på euroen.

Jeg har en del engelske venner som spør meg : hvilke land har klart seg best i denne urolige finanskrisen ? De som er inne i eu, eller de som er utenfor.

Med unntak av Island, som enda pleier tidenes hungover, så har vi - sammens med Sveits klart oss ganske så bra.

Dette til tross for dommedagsprofetier uder begge ef/eu avstemningene.

Jeg trodde på et eu, men det har rett og slett "kokt bort i kålen"

Nasjonal lager høres greit ut.

Eu.

Javel, nå var vel danskene de siste jeg leste om som hadde mistet troen på euroen.

Jeg har en del engelske venner som spør meg : hvilke land har klart seg best i denne urolige finanskrisen ? De som er inne i eu, eller de som er utenfor.

Med unntak av Island, som enda pleier tidenes hungover, så har vi - sammens med Sveits klart oss ganske så bra.

Dette til tross for dommedagsprofetier uder begge ef/eu avstemningene.

Jeg trodde på et eu, men det har rett og slett "kokt bort i kålen"

Det er stor forskjell på å være i EU, og å være med i Euroen.

Vi har en usedvanlig god og effektiv regjering, som har ført god økonomisk politikk i årevis. De er selvsagt ikke perfekte, men de er imponerende gode - selv om de som alle andre tryner fra tid til annen. Dette, sammen med oljen og mye annet, gjør at vi er godt sikret for fremtiden. Det er også de fleste andre sosialdemokrati.

Poenget mitt var dog ikke hvorvidt vi burde være med i EU, men at når vi er med i EØS-avtalen, så bør vi gjøre det helhjertet, og ikke forsøke å sperre dem ute, mens vi selv forventer å selge hva som helst til dem uten toll.

I tillegg, hvis man først har (f. eks.) 20 millarder man skal bruke på noe, så tror jeg man ville reddet langt flere menneskeliv ved å bruke dem på sykehus enn på "forbredelse mot mulig matmangel".

Med vennlig hilsen

Annonse

Gjest old lady

Det er stor forskjell på å være i EU, og å være med i Euroen.

Vi har en usedvanlig god og effektiv regjering, som har ført god økonomisk politikk i årevis. De er selvsagt ikke perfekte, men de er imponerende gode - selv om de som alle andre tryner fra tid til annen. Dette, sammen med oljen og mye annet, gjør at vi er godt sikret for fremtiden. Det er også de fleste andre sosialdemokrati.

Poenget mitt var dog ikke hvorvidt vi burde være med i EU, men at når vi er med i EØS-avtalen, så bør vi gjøre det helhjertet, og ikke forsøke å sperre dem ute, mens vi selv forventer å selge hva som helst til dem uten toll.

I tillegg, hvis man først har (f. eks.) 20 millarder man skal bruke på noe, så tror jeg man ville reddet langt flere menneskeliv ved å bruke dem på sykehus enn på "forbredelse mot mulig matmangel".

Med vennlig hilsen

''I tillegg, hvis man først har (f. eks.) 20 millarder man skal bruke på noe, så tror jeg man ville reddet langt flere menneskeliv ved å bruke dem på sykehus enn på "forbredelse mot mulig matmangel".''

Vi kan gjøre begge deler.

Oppttholdelse av et sunt norsk jorbruk, og bygge sykehus.

Når du skriver at norsk landbruk produserer marginalt, så ble jeg sittende å gå gjennom listen av hva jeg kjøper på butikken.

Alt av meirivarer, pålegg pizza, brød, middag, kaffebrød osv. osv..

er norskprodusert alt sammen.

Så det blir nok litt feil å si at det ikke er norske varer som brødfør min familie og meg.

Og får vi ikke solgt laksen vår, så må vi spise den selv :-)

Sunt er det også :-)

Så skal de sies at jeg bruker ikke 1 krone på svenskehandel heller.

Det betyr vel at det blant annet blir slutt på gode camemberter og god brie. De Tine lager er jo ikke gode i det hele tatt.

Hei,

Tine lager både Camembert og Brie på norsk melk. Dette er selvsagt uten toll og det samme som de lager Jarlsberg på lisens i USA med amerikansk melk.

Tror meieriet som produserer dette ligger i Østerdalen eller på Dovre. Personlig liker jeg veldig godt den feite Brie- osten til Tine. Kan kalles, den lille røde, da pakningen er rund og rød. :-).

Hei,

Sikkert fint i Sverige, men dette gjelder jo bare import-kjøtt.

Er vel nok norsk kjøtt å få tak i enten det er lam eller biff.

Hereford er er en rase som også fins her i landet, og Gilde har en "spesialitet" "Norsk Kjøttfe", der kan en selvsagt finne sin "rase". Dette fins nok ikke i alle slags små butikker.

En kan handle i Sverige, på Rema/ Kiwi, eller en butikk med utvalg som Meny en gang i blandt. Det er opp til hver enkelt å velge.

Hei,

Sikkert fint i Sverige, men dette gjelder jo bare import-kjøtt.

Er vel nok norsk kjøtt å få tak i enten det er lam eller biff.

Hereford er er en rase som også fins her i landet, og Gilde har en "spesialitet" "Norsk Kjøttfe", der kan en selvsagt finne sin "rase". Dette fins nok ikke i alle slags små butikker.

En kan handle i Sverige, på Rema/ Kiwi, eller en butikk med utvalg som Meny en gang i blandt. Det er opp til hver enkelt å velge.

Skulle det berettige en slik toll?

Bortsett fra det prinsipielle, så er det også det at man ønsker utvalg, og man ønsker kanskje forskjellige typer kjøtt.

Med vennlig hilsen

Annonse

Skulle det berettige en slik toll?

Bortsett fra det prinsipielle, så er det også det at man ønsker utvalg, og man ønsker kanskje forskjellige typer kjøtt.

Med vennlig hilsen

Hei,

Hvis en er villig til å legge ned eget landbruk, er ikke tollen berettiget.

Men motsatt så er den helt nødvendig. En snittlønn i dette landet er ca 440 000 kr. Er usikker på om det er før el etter fradrag, men trolig inkl feriepenger. I tillegg kommer sykepenger ved sykdom.

Med 230 arbeidsdager i året, 7,5 timer blir det ca 255 kr/t.

Det er bare den siste skanse av stabeist-bønder som gidder å ha ansvar for dyr og drift og risiko 365 dager i året for en luselønn samenligna med naboen.

Ergo, med trenger tollvern om vi vil ha eget landbruk. Så enkelt er det.

Politikk er prioritering, påvirkning i bestemte retninger. Landbruk er en politisk næring, heldigvis, slik eg ser det, ønsker politikerne å ha et norsk landbruk.

Hva er timelønna, i Danmark, Tyskland, Sverige, Finland, England? Neppe 255 kr.

Hei,

Tine lager både Camembert og Brie på norsk melk. Dette er selvsagt uten toll og det samme som de lager Jarlsberg på lisens i USA med amerikansk melk.

Tror meieriet som produserer dette ligger i Østerdalen eller på Dovre. Personlig liker jeg veldig godt den feite Brie- osten til Tine. Kan kalles, den lille røde, da pakningen er rund og rød. :-).

''Tine lager både Camembert og Brie på norsk melk.''

Det er jo poenge mitt. Tine sin er ikke god. Den franske er god.

Gjest farmine

Hadde vi vært et stort land med få fjell kunne vi greid oss på egenhånd, men vi er et lite land som har masse fjell, og lite dyrkbar jord, bortsett fra på Østlandet. Vi er avhengige av å importere mat, og AP vil bringe oss tilbake til 1300-tallet når oljen tar slutt.

''Tine lager både Camembert og Brie på norsk melk.''

Det er jo poenge mitt. Tine sin er ikke god. Den franske er god.

Hei,

Da kjøper du den franske, delv om den kanskje er litt dyrere.

Det selges jo Mercedes, selv om VW er billigere.

Det nyeste jeg leste i media var at dette knapt merkes i butikken, men at landbruksministeren presser dette gjennom for å ha handlingsrom til jordbruksforhandlingene til våren.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...