Gå til innhold

Uføre taper etter nye lover?

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Skattlegging av ny uføretrygd som lønn innebærer at skattebegrensningsregelen for uføre og særfradraget for uførhet oppheves. I tillegg økes trygdeavgiften og minstefradraget til samme nivå som lønnsinntekt. Den nye uføretrygden skal økes for å kompensere for skatteøkningen.

Gjest Høstløvet

Skattlegging av ny uføretrygd som lønn innebærer at skattebegrensningsregelen for uføre og særfradraget for uførhet oppheves. I tillegg økes trygdeavgiften og minstefradraget til samme nivå som lønnsinntekt. Den nye uføretrygden skal økes for å kompensere for skatteøkningen.

Hvor har du funnet dette svaret?

Dette er noe jeg har lurt på men ikke funnet svar på.

Gjest Trygdemottager

Hvor har du funnet dette svaret?

Dette er noe jeg har lurt på men ikke funnet svar på.

Jeg fant det på startsiden.no

http://www.abcnyheter.no/penger/oekonomi/2012/10/08/dette-betyr-statsbudsjettet-din-oekonomi

Jeg håper jo ikke dette totalt sett betyr mindre utbetalt.

Gjest Trygdemottager

Takk for svar!

Jeg er fortsatt litt usikker på hva den endelige konsekvensen blir; mer eller mindre i uføretrygd.

Er dette en strategi for å skremme uføre ut i arbeidslivet og gjøre dem sykere tro? Eller er det en måte å fjerne svindlere på?

Litt paranoid som du ser :o)

Gjest Høstløvet

Jeg fant det på startsiden.no

http://www.abcnyheter.no/penger/oekonomi/2012/10/08/dette-betyr-statsbudsjettet-din-oekonomi

Jeg håper jo ikke dette totalt sett betyr mindre utbetalt.

Takk!

Jeg leste litt i budsjettforslaget og fant dette på side 79:

''Økt skatt som følge av dette skal kompenseres

med økt brutto uføreytelse slik at nye uføre i gjennomsnitt

kommer noe bedre ut enn med dagens

skatteregler. Personer som mottar dagens uførepensjon

ved inngangen til 2015, skal få beregnet

ny uføretrygd på en slik måte at inntekten etter

skatt blir uendret, gitt at man ikke har andre inntekter

enn uføreytelsen og kun har standardfradrag''

http://www.statsbudsjettet.no/upload/Statsbudsjett_2013/dokumenter/pdf/skatt.pdf

Annonse

Gjest Trygdemottager

Takk!

http://www.statsbudsjettet.no/upload/Statsbudsjett_2013/dokumenter/pdf/skatt.pdf

Takk skal du ha! Det var oppklarende og delvis betryggende...

Takk for svar!

Jeg er fortsatt litt usikker på hva den endelige konsekvensen blir; mer eller mindre i uføretrygd.

Er dette en strategi for å skremme uføre ut i arbeidslivet og gjøre dem sykere tro? Eller er det en måte å fjerne svindlere på?

Litt paranoid som du ser :o)

''Jeg er fortsatt litt usikker på hva den endelige konsekvensen blir; mer eller mindre i uføretrygd.''

I prinsippet skal man få det samme utbetalt. Hvordan det blir i praksis gjenstår å se...

''Er dette en strategi for å skremme uføre ut i arbeidslivet og gjøre dem sykere tro? Eller er det en måte å fjerne svindlere på?''

Begrunnelsen er "skattemessig likebehandling". Det skal bli "enklere å få oversikt over de økonomiske konsekvensene av å bli ufør og av å arbeide mens man mottar uføretrygd".

Takk!

Hvor blir det av pengene vi skulle få ekstra for at særfradraget ved sykdom ble fjernet da? Jeg betalte 25 000 mer i skatt i år pga av det og venninna mi 15 000. Jeg venter stadig på at Stoltenberg skal sende meg pengene mine ;)

Gjest Høstløvet

Hvor blir det av pengene vi skulle få ekstra for at særfradraget ved sykdom ble fjernet da? Jeg betalte 25 000 mer i skatt i år pga av det og venninna mi 15 000. Jeg venter stadig på at Stoltenberg skal sende meg pengene mine ;)

Særfradrag for store sykdomsutgifter er ikke blitt fjernet enda, for inntektsåret 2011 ble det gitt fullt særfradrag til de som har hatt denne skattefordelen i årene forut.

Fradraget blir faset ut over en tre-årsperiode.

''http://www.regjeringen.no/nb/dep/fin/pressesenter/pressemeldinger/2011/sarfradraget-for-store-sykdomsutgifter-f.html?id=660110''

Særfradrag for store sykdomsutgifter er ikke blitt fjernet enda, for inntektsåret 2011 ble det gitt fullt særfradrag til de som har hatt denne skattefordelen i årene forut.

Fradraget blir faset ut over en tre-årsperiode.

''http://www.regjeringen.no/nb/dep/fin/pressesenter/pressemeldinger/2011/sarfradraget-for-store-sykdomsutgifter-f.html?id=660110''

Men jeg har trukket av alle bilutgiftene mine og det ble det slutt på. I hvert fall regnet jeg det som transportutgifter.

Annonse

Det er vel først fra inntektsåret 2012 at det er slutt på å trekke fra transportutgifter.

Damen på ligningskontoret sa at jeg ikke kunne trekke de fra. Regelen var før at dersom man ikke hadde hatt bil før man ble funksjonshemmet så kunne man trekke fra alle bilutgiftene og ikke bare ekstrautgifter. Og så trakk de fra hele grunnstønadensummen.

Gjest Høstløvet

Damen på ligningskontoret sa at jeg ikke kunne trekke de fra. Regelen var før at dersom man ikke hadde hatt bil før man ble funksjonshemmet så kunne man trekke fra alle bilutgiftene og ikke bare ekstrautgifter. Og så trakk de fra hele grunnstønadensummen.

Jeg har alltid trukket fra alle utgiftene til bilhold minus grunnstønaden, dette fikk jeg også godkjent i 2011.

Det er egentlig ikke noe stort tema for meg, fordi jeg har bare minstepensjon og kommer inn under reglene for nedsettelse av skatt pga liten skatteevne.

Jeg har alltid trukket fra alle utgiftene til bilhold minus grunnstønaden, dette fikk jeg også godkjent i 2011.

Det er egentlig ikke noe stort tema for meg, fordi jeg har bare minstepensjon og kommer inn under reglene for nedsettelse av skatt pga liten skatteevne.

Jeg har ung ufør, men betaler hele tillegget + litt til i skatt så jeg kunne godt tenkt meg de lappene ekstra ;)

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...