Gå til innhold

Skumlerier og tamponger...


Madelenemie

Anbefalte innlegg

Hei, jeg var 19 år før jeg fikk til det med tamponger, det er veldig praktisk når man skal trene eller svømme i alle fall. Med Tampax som har innføringshylse er det mye lettere å få den rett på plass. Første gang jeg prøvde tampong prøvde jeg en vanlig fra ob,

jeg fikk den bare halvveis inn og følte den ble sittende fast, fikk den ikke ut, la meg i badekaret for å bløte opp.... Så det tok lang tid før jeg turte å prøve igjen.

Men så fant jeg tampax, klarte å slappe mer av, mye lettere å få rett på plass.

Og en snor til å dra den ut med.

Det som er viktig med tamponger er å skifte de regelmessig,

de bør ikke sitte lenger enn seks timer. Å ligge med tampong natten over går bra.

Det har vært perioder jeg har blødd så mye at jeg har måttet bruke både tampong og bind på natta for å ikke blø gjennom.

Nå bruker jeg kun bind pga jeg blør mindre etter at jeg fikk spiral,

dessuten sa legen at man helst ikke bør bruke tampong når man har spiral pga infeksjonsfare... det var vel mest de første ukene som var "farlig",

men det gikk godt an å bruke etter de ukene da, så lenge en var nøye med hygiene (rene hender før innføring, skifte ofte).

Tamponger er ikke farlige.

Hei!

Men dette ''Første gang jeg prøvde tampong prøvde jeg en vanlig fra ob, jeg fikk den bare halvveis inn og følte den ble sittende fast, fikk den ikke ut, la meg i badekaret for å bløte opp.... Så det tok lang tid før jeg turte å prøve igjen. '' Bekrefter jo det jeg er redd for at det er farlig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

  • Svar 183
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

  • Madelenemie

    75

  • nick

    21

  • cathlin

    6

  • Sør

    4

Mest aktive i denne tråden

''Jeg kjøper bind og legger i et skap, alle mulige varianter'' Kanskje du også skal kjøpe en pakke tamponger og legge der? Det er ikke riktig av deg å overføre egen angst om noe ufarlig som tamponger på dine døtre :)

Hei!

Ja du har kanskje rett, men så må jeg tørre ta i dem da.

Jeg kan jo be min mann kjøpe det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, jeg har ikke anelse hvem du er, og jeg har alltid vært nick. Dvs, for ti år siden så hadde jeg et annet navn også, men de to var nesten ikke i slekt. Så vi har nok ikke snakket sammen før.

Hei!

Okey,

Jeg skrev nemlig om det å ta tyren ved hornene her et par ganger fordi vi psykiater rådet meg til det :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det sitter en masse maur i Amazonas og er redd for Endetiden, når Madelenemie kommer og spiser dem!

;-)

Med vennlig hilsen

Hei!

:-)

Endelig der er du Sør :-)

Du aner ikke som jeg har savnet det!

Ja jeg skal spise dem, mest fordi jeg er redd for dem. de er en god proteinkilde og litt av en manndomsprøve :-)

Endetiden viste jeg ikke at de tenkte på, men sikkert gjør de det:-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

''men jeg vet ellers mer om hormonene som styrer pubertet og utvikling enn de fleste'' Nå kjenner jeg ikke datteren din, men som regel er det ikke bare fakta omkring prosesser i kroppen man lurer på i puberteten, men like mye hva som er "normalt" å føle og gjøre. Noen av disse spørsmålene er knyttet til en selv (utvikling av kroppen eller utvikling av nye følelser og lyster) mens andre er knyttet til relasjoner med andre (både følelsesmessig og seksuelt).

Hei!

Det der følelser osv kan ikke jeg snakke om, absolutt ikke!

Jeg kan kun feedback systemet på hormoner både positiv og negativ og til hvilke tider hva gjør seg gjeldende. Mulig jeg er bedre på selve prosessene.

Nå minnet du meg på noe min psykiater har sagt, at mennesker med asperger syndrom dvs alle hennes pasienter, blir brydd og ser en annen vei hvis intimitet blir et tema feks.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg prøvde heller ikke før jeg var voksen ;)

Det var ikke like vanlig med tamponger da jeg var tenåring. Idag tror jeg de fleste tenåringer bruker tamponger i sine mensperioder. Jeg prøvde tamponger noen ganger for endel år siden, men fikk aldri helt "dreisen" på det, og følte meg ikke komfortabel med å bruke det...

Først da datteren min på femten begynte å bruke det, og ikke kunne skjønne hvordan jeg orka å gå med bind, så fant jeg ut at jeg burde lære meg bruken av tamponger godt nok ;)

Selv bruker jeg Tampax siden de har god innføringshylse. Den er enkel å sette inn, og det føles hygienisk og bra. Mitt problem er at jeg noen ganger kan føle at den ikke kommer langt nok inn, og da kjenner jeg at jeg har den på. Da må jeg prøve på nytt. Med trening får man det til :)

Når man først har begynt å bruke tamponger, så går man neppe tilbake til bind ;) På natta er det best å bruke bind fordi man bør skifte tampongen etter noen timers bruk.

Hei!

Takk for ditt svar :-)

Jeg tror nok ikke jeg tør prøve, men hvis jeg tør kjøpe, har jeg kommet et langt stykke på veien bort fra denne angsten.

Skulle ønske jeg hadde et sånt åpent forhold til intimitet med min datter/døtre, vi er nære, sånn at vi koser, sitter i armkorken, men alt med nakenhet og toalettbesøk er privat.

Jeg har kanskje ikke gjort rett her, men jeg er den jeg er og jeg skader i vertfall ikke noen med hensikt, men feil det gjør jeg mange av.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hei!

Ja du har kanskje rett, men så må jeg tørre ta i dem da.

Jeg kan jo be min mann kjøpe det.

''Jeg kan jo be min mann kjøpe det'' Det var en god ide :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Nickløsheletida

Hei!

:-)

Det er litt komisk, jeg er mere redd for sånne ting som ingen er redd for...

Ja jeg skal vade over elver i Amazonas, der er det krokodiller og piraya, men lokale indianere vet jo ganske mye, dvs de skal holde vakt, men krokodillene kan altså angripe, men sånt er jeg ikke redd for.,

Jeg skal inn et sted hvor det ikke har vært mennesker på kanskje 10 år, jeg skal fotografere og det er det jeg gleder meg mest til, men jeg ville også gjerne hatt en egen stasjon der inne mer permanent... men jeg har jo barn og jeg er ikke Heyerdal, jeg er veldig glad i barna mine.

Mannen min svømte en gang i xambezi, nedenfor Niaga falls. Det står masse folk på land og begynner å rope og skrike på han og han vil ha han på land igjen. Etterpå fikk han vite at det var en krokodille rett i nærheten av han.

*Grøss*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Nickløsheletida

Mannen min svømte en gang i xambezi, nedenfor Niaga falls. Det står masse folk på land og begynner å rope og skrike på han og han vil ha han på land igjen. Etterpå fikk han vite at det var en krokodille rett i nærheten av han.

*Grøss*

Niagara falls, skal det stå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei!

Tusen takk, dette var pent skrevet, takk for at du ikke tror jeg er dum selv om jeg har dette hullet.

En mann med asperger som jeg kjenner hadde aldri hørt om nonner før, jeg skjønte ikke helt jeg trodde alle viste hva en nonne var, men han hadde aldri hørt om det.

da sa noen at han hadde et kunnskapshull.

Du er absolutt ikke dum, Madelenemie :-)

Håper vi klarte å få bort noe av angsten din rundt dette nå i kveld!

:-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei!

Jeg glemte jeg er jo en voksen kvinne, jeg burde vite dette, jeg kan ikke lese bøker om pubertet...Jeg er over den tiden for lengst.

Har ikke du ei datter? Kanskje det kunne være smart å sette seg litt inn i hva hun kan ha av spm rundt pubertet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Nickløsheletida

Hei!

Tusen takk, dette var pent skrevet, takk for at du ikke tror jeg er dum selv om jeg har dette hullet.

En mann med asperger som jeg kjenner hadde aldri hørt om nonner før, jeg skjønte ikke helt jeg trodde alle viste hva en nonne var, men han hadde aldri hørt om det.

da sa noen at han hadde et kunnskapshull.

''Tusen takk, dette var pent skrevet, takk for at du ikke tror jeg er dum selv om jeg har dette hullet''

Alle som kjenner deg her inne vet at du ikke er dum :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mannen min svømte en gang i xambezi, nedenfor Niaga falls. Det står masse folk på land og begynner å rope og skrike på han og han vil ha han på land igjen. Etterpå fikk han vite at det var en krokodille rett i nærheten av han.

*Grøss*

Hei!

Fantastisk :-)

Om jeg ikke overlever skal jeg be noen si i fra til dere her inne, men det er jo over et år til og jeg tror ikke egentlig der er så farlig, jeg har tenkt å være veldig forsiktig, jeg har jo barn.

Problemet er bare at det er litt alkoholproblemer blant noen indianere som fører relativt dårlige kanoer, så jeg skal tenke ut noe lurt. Noen jeg leste om kom ikke tilbake til leiren fordi indianeren drakk seg full, Men jeg tror jeg kan overleve en natt alene hvis jeg bare har lighter, kniv, lommelykt og tau. Jeg vil så lage en hengekøye og henge meg selv opp i om natten mens jeg venter på dag, det er ingen mobildekning der, så neste dag må jeg finne på noe lurere, men dette er hvis det verste skjer. og det skjer jo sannsynligvis ikke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Du er absolutt ikke dum, Madelenemie :-)

Håper vi klarte å få bort noe av angsten din rundt dette nå i kveld!

:-)

Hei!

Det er mulig, nå skal jeg sove på dette :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har ikke du ei datter? Kanskje det kunne være smart å sette seg litt inn i hva hun kan ha av spm rundt pubertet.

Hei!

Hun har venninner, mange.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

''Tusen takk, dette var pent skrevet, takk for at du ikke tror jeg er dum selv om jeg har dette hullet''

Alle som kjenner deg her inne vet at du ikke er dum :-)

Hei!

Takk :-)

Ja det er sant mannen med asperger var heller ikke dum, selv om han aldri hadde hørt om nonner. Jeg syns det er rart når man er over 30 år.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Nickløsheletida

Hei!

Fantastisk :-)

Om jeg ikke overlever skal jeg be noen si i fra til dere her inne, men det er jo over et år til og jeg tror ikke egentlig der er så farlig, jeg har tenkt å være veldig forsiktig, jeg har jo barn.

Problemet er bare at det er litt alkoholproblemer blant noen indianere som fører relativt dårlige kanoer, så jeg skal tenke ut noe lurt. Noen jeg leste om kom ikke tilbake til leiren fordi indianeren drakk seg full, Men jeg tror jeg kan overleve en natt alene hvis jeg bare har lighter, kniv, lommelykt og tau. Jeg vil så lage en hengekøye og henge meg selv opp i om natten mens jeg venter på dag, det er ingen mobildekning der, så neste dag må jeg finne på noe lurere, men dette er hvis det verste skjer. og det skjer jo sannsynligvis ikke.

Jeg skriver bare feil i kveld. Det skal stå Zambezi, tror jeg . Ikke med x.

Jeg håper for ingen trenger å si i fra til oss. Vær veldig forsiktig :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skriver bare feil i kveld. Det skal stå Zambezi, tror jeg . Ikke med x.

Jeg håper for ingen trenger å si i fra til oss. Vær veldig forsiktig :-)

Hei!

:-)

Ja når man har barn tar man jo andre forhåndsregler enn hvis man ikke har barn, man kan ikke på samme måte hive seg ut i en slåsskamp med en krokodille feks

Så det går nok bra, men man tenker jo mer på å være forsiktig når man er foreldre og må tenke mer på å overleve.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skriver bare feil i kveld. Det skal stå Zambezi, tror jeg . Ikke med x.

Jeg håper for ingen trenger å si i fra til oss. Vær veldig forsiktig :-)

Hei!

God natt :-)

Mannen din hadde det sikkert gøy :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei!

Det der følelser osv kan ikke jeg snakke om, absolutt ikke!

Jeg kan kun feedback systemet på hormoner både positiv og negativ og til hvilke tider hva gjør seg gjeldende. Mulig jeg er bedre på selve prosessene.

Nå minnet du meg på noe min psykiater har sagt, at mennesker med asperger syndrom dvs alle hennes pasienter, blir brydd og ser en annen vei hvis intimitet blir et tema feks.

''Det der følelser osv kan ikke jeg snakke om, absolutt ikke!'' Fordi det er vanskelig for deg eller fordi du ikke vet noe om det? Jeg syns rådet om å lese noen bøker om puberteten var godt, for da vil du kunne svare på spørsmål fra ungene dine om temaer som virker ukjent, rart og kanskje skremmende i dag?

Jeg tror at det viktigste er å være lyttende og forståelsesfull samt hjelpe til med å finne svar når de unge lurer på noe. Av og til kan man ha opplevd det samme selv, mens andre ganger kan de lure på noe som er ukjent for en selv. De unge har behov for å bli trygge på at deres følelser er riktige, og at det ikke er noe rart med dem selv om de føler at det skjer rare ting med kroppen og tankene deres. Jeg syns at det er de voksnes oppgave å lytte og fortelle dem at lyst, følelser og intimitet er naturlig, fint og ok. Grunnen til at det er så viktig å snakke om dette er at dersom man føler seg utrygg på sin egen seksualitet kan man komme til å føle skam knyttet til seksualitet og nærhet, eller man kan bli dårlig på å markere og kjenne egne grenser for hva som er ok og ikke.

Som jeg sa lenger oppe så er det ikke nødvendigvis viktigst at man som voksen har alle svarene, men at man kan hjelpe de unge å finne svarene selv. Slik kan de bli trygge på egne følelser og sin egen kropp :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...