Gå til innhold

Inndragelse av goder.


Anbefalte innlegg

Min sønn som går i 9. klasse har en anmerkning og den kan han takke meg for.... jeg sendte mld til ham og den fikk han midt i timen... jaja, shit happens

''Min sønn som går i 9. klasse har en anmerkning og den kan han takke meg for.... jeg sendte mld til ham og den fikk han midt i timen... jaja, shit happens.''

Oh, hehe. Min har sin på lydløs, så det går bra å sende sms. :-)

Fortsetter under...

  • Svar 98
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

  • Madelenemie

    35

  • frosken

    7

  • trollemor;o)

    6

  • laban

    5

Hei!

Jeg har nok nedjustert kravene mine, noe min mann ikke har gjort, da han er et overskuddsmenneske som aldri blir sliten.

Jeg blir mye sliten og er den som bedre forstår når det virkelig gjelder.

Jeg vil si vi på mange måter utfyller hverandre, min mann og jeg, det føles sånn selv om vi reagerer forskjellige i ulike situasjoner.

Jeg ville bare skrive dette slik at du forstår at jeg mener ikke kritisere min mann, jeg er stolt av den han er, selv om jeg ikke alltid forstår reaksjonsmønsterets logikk.

''Jeg har nok nedjustert kravene mine, noe min mann ikke har gjort, da han er et overskuddsmenneske som aldri blir sliten.''

Jeg tror det er bra at foreldre er forskjellige. På den måten kan man utfylle hverandre og ungene forstår at det er mange ting her i livet man kan ha noe ulikt syn på.

Når det gjelder de manglende innleveringene til datteren din, så kan det være organiseringsvansker slik du forstår det , men det kan kanskje også være innslag av en prestasjonsproblematikk som skolen peker på som en mulighet. Men siden arbeidene var utført, så er jeg nok mest enig til å være enig med deg. Det er mange ungdommer - ikke bare de med mer omfattende vansker/diagnoser - som er noen ordentlige surrehuer!

Gjest Nickløsheletida

''Jeg har nok nedjustert kravene mine, noe min mann ikke har gjort, da han er et overskuddsmenneske som aldri blir sliten.''

Jeg tror det er bra at foreldre er forskjellige. På den måten kan man utfylle hverandre og ungene forstår at det er mange ting her i livet man kan ha noe ulikt syn på.

Når det gjelder de manglende innleveringene til datteren din, så kan det være organiseringsvansker slik du forstår det , men det kan kanskje også være innslag av en prestasjonsproblematikk som skolen peker på som en mulighet. Men siden arbeidene var utført, så er jeg nok mest enig til å være enig med deg. Det er mange ungdommer - ikke bare de med mer omfattende vansker/diagnoser - som er noen ordentlige surrehuer!

''ikke bare de med mer omfattende vansker/diagnoser - som er noen ordentlige surrehuer!''

Jo takk, det kan jeg skrive under på ;-)

''ikke bare de med mer omfattende vansker/diagnoser - som er noen ordentlige surrehuer!''

Jo takk, det kan jeg skrive under på ;-)

Hehe.... jeg får for tiden omfattende erfaring på området jeg også :-( Innleveringer lastes opp i feil mapper, produkter til kunst- og håndverk arkiveres best i en kjøkkenskuff i stedet for å leveres inn, og lekseplanen anses som unødvendig lektyre...)

Gjest Nickløsheletida

Hehe.... jeg får for tiden omfattende erfaring på området jeg også :-( Innleveringer lastes opp i feil mapper, produkter til kunst- og håndverk arkiveres best i en kjøkkenskuff i stedet for å leveres inn, og lekseplanen anses som unødvendig lektyre...)

;-)

Akkurat nå for tiden går det veldig fint her når det gjelder skolen, fordi faren er hjemme igjen og da tør han ikke forsove seg eller skulke skolen. Dette gir positive resultater selvfølgelig. Problemet før var at jeg måtte dra på jobb før skolen begynte og dermed både forsov han seg ufrivillig og frivillig, tror jeg.

Verre er det når det gjelder og få han til å ta ansvar for medisiner som skal bestilles, medisinsk utstyr som skal bestilles et annet sted, følge med selv når det er kontroller på sykehus. Det siste har det vært en del av nå pga. overgang til voksen avdeling. Det glipper (fordi vi voksne ikke passer på lenger), men vi jobber med saken med og prøve å ansvarliggjøre han.

Jeg har fortalt at han at det ikke blir aktuelt at flytter hjemmefra noengang, før jeg ser at han har full kontroll selv og da bruker jeg Elling som et eksempel på hvordan det kan gå. Litt stygt kanskje men ;-)

;-)

Akkurat nå for tiden går det veldig fint her når det gjelder skolen, fordi faren er hjemme igjen og da tør han ikke forsove seg eller skulke skolen. Dette gir positive resultater selvfølgelig. Problemet før var at jeg måtte dra på jobb før skolen begynte og dermed både forsov han seg ufrivillig og frivillig, tror jeg.

Verre er det når det gjelder og få han til å ta ansvar for medisiner som skal bestilles, medisinsk utstyr som skal bestilles et annet sted, følge med selv når det er kontroller på sykehus. Det siste har det vært en del av nå pga. overgang til voksen avdeling. Det glipper (fordi vi voksne ikke passer på lenger), men vi jobber med saken med og prøve å ansvarliggjøre han.

Jeg har fortalt at han at det ikke blir aktuelt at flytter hjemmefra noengang, før jeg ser at han har full kontroll selv og da bruker jeg Elling som et eksempel på hvordan det kan gå. Litt stygt kanskje men ;-)

''Jeg har fortalt at han at det ikke blir aktuelt at flytter hjemmefra noengang, før jeg ser at han har full kontroll selv og da bruker jeg Elling som et eksempel på hvordan det kan gå. Litt stygt kanskje men ;-)''

Hehe... tror det kan være et effektivt virkemiddel å trekke frem Elling ;-)

Annonse

Jeg er enig med deg i at det er viktig å ta skolearbeidet (og orden generelt) alvorlig. Så det vesentlige her er at barnet ditt også ser ut til å forstå alvoret.

At de glemmer seg iblant (men ikke ustanselig), er normalt og ikke noe som verden raser sammen av. Men siden jeg har forstått det som at dere har veldig faste rutiner på ting, er det jo greit å holde PC og mobil unna lekseperioden.

Jeg synes ikke du skal la straffen bli altfor hard for én anmerkning. Spar det store jordskjelvet til noe verre.

Barn trenger ikke være "dårlige venner" selv om de slurver med enkelte ting. Datteren min hadde en venninne der hele familien stadig forsov seg. Hun fikk ikke lov til å vente på henne lenge nok til at hun selv kom for sent på skolen, men de var mye sammen utenom akkurat på skoleveien om morgenen ;-)

Hei!

Jeg følte meg ekstrem streng i går, jeg brukte også stemmen på en måte som hører til sjeldenhetene.

Det var snakk om mange forglemmelser og anmerkninger for ikke levert, men nå levere vi alt, det ligger jo i hauger med rot, flotte arbeider.

Hun sitter vel sikkert en 4-5 timer hver dag med skolelekser, hun prioriterer skolen og er lite med venner tror jeg, en gang annenhver uke ca, jeg vet ikke om det er normalt., så jeg ble jo overrasket, men jeg lurer nå på om hun strever med det læreren spurte meg om, "er hun perfeksjonist er det derfor hun ikke leverer?" Hun er jo det derfor også så flink på sitt spesialområde.

Nå skal jeg følge henne opp bedre, det fine er at hun nå selv mener hun har vansker, da er det lettere å hjelpe henne, for da kan vi sette inn støtte der hun trenger det.

Jeg skal hjelpe lage systemer. Jeg har selv ganske mye og til tider gode systemer, men blir forundret over hvor mye rot det kan bli av at papirer betyr mye for meg, og det gjerne er noe jeg skal jobbe videre med/gjøre bedre. Jeg roter også med hvor jeg legger hva, og er litt slik " ute av syne ute av sinn" så noe av det kan jeg forstå.

Jeg er glad for at hun er ekstremt arbeidssom, det er ikke mange som gjør så mye lekser og melder seg frivillig på mattekurs på Blindern og går dit hver uke, men hun strever, nå som hun selv innser dette skal jeg hjelpe henne alt jeg kan.

Alle våre barn følger regler, frister, klokkeslett, lover, heldigvis, så vi har således et godt utgangspunkt. Jeg er veldig glad i henne, vi har fin kontakt, inni meg trodde jeg bare at hun hadde vokdt fra diagnosen, jeg håper det også, men tror dette skal gå bra bare vi nå hjelper mer med struktur.

Takk for svar :-)

''Min sønn som går i 9. klasse har en anmerkning og den kan han takke meg for.... jeg sendte mld til ham og den fikk han midt i timen... jaja, shit happens.''

Oh, hehe. Min har sin på lydløs, så det går bra å sende sms. :-)

Jeg var jo sikker på at han hadde den på lydløs, men den knappen funker visst ikke... han har en gammel Iphone som han har arva.

Hei!

Jeg følte meg ekstrem streng i går, jeg brukte også stemmen på en måte som hører til sjeldenhetene.

Det var snakk om mange forglemmelser og anmerkninger for ikke levert, men nå levere vi alt, det ligger jo i hauger med rot, flotte arbeider.

Hun sitter vel sikkert en 4-5 timer hver dag med skolelekser, hun prioriterer skolen og er lite med venner tror jeg, en gang annenhver uke ca, jeg vet ikke om det er normalt., så jeg ble jo overrasket, men jeg lurer nå på om hun strever med det læreren spurte meg om, "er hun perfeksjonist er det derfor hun ikke leverer?" Hun er jo det derfor også så flink på sitt spesialområde.

Nå skal jeg følge henne opp bedre, det fine er at hun nå selv mener hun har vansker, da er det lettere å hjelpe henne, for da kan vi sette inn støtte der hun trenger det.

Jeg skal hjelpe lage systemer. Jeg har selv ganske mye og til tider gode systemer, men blir forundret over hvor mye rot det kan bli av at papirer betyr mye for meg, og det gjerne er noe jeg skal jobbe videre med/gjøre bedre. Jeg roter også med hvor jeg legger hva, og er litt slik " ute av syne ute av sinn" så noe av det kan jeg forstå.

Jeg er glad for at hun er ekstremt arbeidssom, det er ikke mange som gjør så mye lekser og melder seg frivillig på mattekurs på Blindern og går dit hver uke, men hun strever, nå som hun selv innser dette skal jeg hjelpe henne alt jeg kan.

Alle våre barn følger regler, frister, klokkeslett, lover, heldigvis, så vi har således et godt utgangspunkt. Jeg er veldig glad i henne, vi har fin kontakt, inni meg trodde jeg bare at hun hadde vokdt fra diagnosen, jeg håper det også, men tror dette skal gå bra bare vi nå hjelper mer med struktur.

Takk for svar :-)

''Hun sitter vel sikkert en 4-5 timer hver dag med skolelekser, hun prioriterer skolen og er lite med venner tror jeg, en gang annenhver uke ca, jeg vet ikke om det er normalt.,''

Jeg ville ikke vært glad om en ungdom satt så mye med lekser og var så lite med venner. Sosiale ferdigheter er sannsynligvis minst like vesentlige som faglige for å klare seg godt i fremtiden. Er du sikker på at hun ikke bør stimuleres til å være mer sosial og mindre opptatt av det faglige?

''Jeg har nok nedjustert kravene mine, noe min mann ikke har gjort, da han er et overskuddsmenneske som aldri blir sliten.''

Jeg tror det er bra at foreldre er forskjellige. På den måten kan man utfylle hverandre og ungene forstår at det er mange ting her i livet man kan ha noe ulikt syn på.

Når det gjelder de manglende innleveringene til datteren din, så kan det være organiseringsvansker slik du forstår det , men det kan kanskje også være innslag av en prestasjonsproblematikk som skolen peker på som en mulighet. Men siden arbeidene var utført, så er jeg nok mest enig til å være enig med deg. Det er mange ungdommer - ikke bare de med mer omfattende vansker/diagnoser - som er noen ordentlige surrehuer!

Hei!

Ja men nå har jeg tenkt på det læreren spurte meg om, om hun er perfeksjonist. For i går da vi gikk igjennom alt som skulle vært levert, ville hun bare gjøre det enda litt bedre, for hun vil ha god karakter.

Arbeidene var fine og jeg sa at nå skal vi ikke gjøre mere med dem, vi skal levere, det er nok og fristene må du nå lære å holde, det er også en del av leksene. Hun forstod dette, leverer i dag ca 5 arbeider.

I helgen skal vi gå gjennom alt det andre rotet hennes, hun sendte meg en sms og spurte om jeg fortsatt var sint, og jeg er ikke sint i dag og i går kveld satt jeg jo lenge på sengen hennes og strøk henne gjennom håret. Jeg laget te til henne for så sliten og pakket henne inn med to dyner.

Jeg tror hun har organiseringsvansker, hun jobber MYE med skolen, jeg vil anta mellom 4-5 timer med lekser hver dag, kanskje mer i blant, men hun bruker tid, for er så nøye, skolelekser, etter dette øver hun sitt instrument og leser noter. Hun er med venner ca en dag annenhver uke, jeg vet ikke om dette er normalt eller lite eller mye, men hun er jo også med dem på skolen.

Hun har noen få, men veldig gode venner, og hun er godt likt for hun er ærlig og stille. Alle lærerne liker henne, og noen av dem unnskyldte henne en god del syns jeg, sa "ja ja det er ikke så farlig" osv... jeg trodde ikke helt mine egne ører i blant men jeg sa "alt skal leveres og det ganske fort". Jeg syns det er veldig viktig å få gode arbeidsrutiner nå og frister må man jo holde.

Jeg tenkte i dag på mange ting, var på tre timers forelesning nå, og tenker at nå er jo disse barna det viktigste for meg, og de trenger mye mer hjelp enn gjennomsnittlige barn. Eller litt mer, kanskje? de gjør lekser, men har noen andre behov knyttet til lekse-prosessen, det er noe vandring, noe vegring, klarer ikke slutte, klarer ikke overganger, snakker intenst om det de holder på med når de kommer i gang, er perfeksjonister, oppfatter bokstavelig, og fort blir et råd en regel eller en lov, osv...Jeg kan ikke formulere meg upresist, men mest er det min mann som gjøre de tabben. Da repeterer de, og skrur av ørene faktisk til man går helt tilbake på at "ja det var en feilformulering" min mann blir i blant irritert på særheten og staheten kan han si.

Takk for at du svarte meg, det blir jeg glad for.

Hvis du har noen råd til meg, hvordan jeg kan hjelpe henne er jeg glad. Jeg trenger også råd om hvor jeg kan skaffe en norsklærer som kommer hjem hit om kveldene? Jeg kan hjelpe med realfag, men jeg klarer ikke skrive norsk stil. Jeg var aldri flink i tolkning av dikt osv... Jeg fikk 6 fordi jeg hadde en snill lærer som syns jeg skrev meget godt (som hun sa) men jeg er egentlig ikke flink i faget, skolen skal se om de har lærere hos seg, Det beste ville være å få en lærer hjem hit en kveld pr uke.

Hei!

Jeg følte meg ekstrem streng i går, jeg brukte også stemmen på en måte som hører til sjeldenhetene.

Det var snakk om mange forglemmelser og anmerkninger for ikke levert, men nå levere vi alt, det ligger jo i hauger med rot, flotte arbeider.

Hun sitter vel sikkert en 4-5 timer hver dag med skolelekser, hun prioriterer skolen og er lite med venner tror jeg, en gang annenhver uke ca, jeg vet ikke om det er normalt., så jeg ble jo overrasket, men jeg lurer nå på om hun strever med det læreren spurte meg om, "er hun perfeksjonist er det derfor hun ikke leverer?" Hun er jo det derfor også så flink på sitt spesialområde.

Nå skal jeg følge henne opp bedre, det fine er at hun nå selv mener hun har vansker, da er det lettere å hjelpe henne, for da kan vi sette inn støtte der hun trenger det.

Jeg skal hjelpe lage systemer. Jeg har selv ganske mye og til tider gode systemer, men blir forundret over hvor mye rot det kan bli av at papirer betyr mye for meg, og det gjerne er noe jeg skal jobbe videre med/gjøre bedre. Jeg roter også med hvor jeg legger hva, og er litt slik " ute av syne ute av sinn" så noe av det kan jeg forstå.

Jeg er glad for at hun er ekstremt arbeidssom, det er ikke mange som gjør så mye lekser og melder seg frivillig på mattekurs på Blindern og går dit hver uke, men hun strever, nå som hun selv innser dette skal jeg hjelpe henne alt jeg kan.

Alle våre barn følger regler, frister, klokkeslett, lover, heldigvis, så vi har således et godt utgangspunkt. Jeg er veldig glad i henne, vi har fin kontakt, inni meg trodde jeg bare at hun hadde vokdt fra diagnosen, jeg håper det også, men tror dette skal gå bra bare vi nå hjelper mer med struktur.

Takk for svar :-)

4-5 timer er veldig mye pr. dag, men det kommer jo an på hvilket klassetrinn det er.

Husk at det hører med til jobben å kunne avslutte når det er bra NOK. Og hvis hun gjør det så ordentlig, er det selvfølgelig viktig at det faktisk blir levert inn. Akkurat det får dere sikkert til.

Gjest Nickløsheletida

Hei!

Ja men nå har jeg tenkt på det læreren spurte meg om, om hun er perfeksjonist. For i går da vi gikk igjennom alt som skulle vært levert, ville hun bare gjøre det enda litt bedre, for hun vil ha god karakter.

Arbeidene var fine og jeg sa at nå skal vi ikke gjøre mere med dem, vi skal levere, det er nok og fristene må du nå lære å holde, det er også en del av leksene. Hun forstod dette, leverer i dag ca 5 arbeider.

I helgen skal vi gå gjennom alt det andre rotet hennes, hun sendte meg en sms og spurte om jeg fortsatt var sint, og jeg er ikke sint i dag og i går kveld satt jeg jo lenge på sengen hennes og strøk henne gjennom håret. Jeg laget te til henne for så sliten og pakket henne inn med to dyner.

Jeg tror hun har organiseringsvansker, hun jobber MYE med skolen, jeg vil anta mellom 4-5 timer med lekser hver dag, kanskje mer i blant, men hun bruker tid, for er så nøye, skolelekser, etter dette øver hun sitt instrument og leser noter. Hun er med venner ca en dag annenhver uke, jeg vet ikke om dette er normalt eller lite eller mye, men hun er jo også med dem på skolen.

Hun har noen få, men veldig gode venner, og hun er godt likt for hun er ærlig og stille. Alle lærerne liker henne, og noen av dem unnskyldte henne en god del syns jeg, sa "ja ja det er ikke så farlig" osv... jeg trodde ikke helt mine egne ører i blant men jeg sa "alt skal leveres og det ganske fort". Jeg syns det er veldig viktig å få gode arbeidsrutiner nå og frister må man jo holde.

Jeg tenkte i dag på mange ting, var på tre timers forelesning nå, og tenker at nå er jo disse barna det viktigste for meg, og de trenger mye mer hjelp enn gjennomsnittlige barn. Eller litt mer, kanskje? de gjør lekser, men har noen andre behov knyttet til lekse-prosessen, det er noe vandring, noe vegring, klarer ikke slutte, klarer ikke overganger, snakker intenst om det de holder på med når de kommer i gang, er perfeksjonister, oppfatter bokstavelig, og fort blir et råd en regel eller en lov, osv...Jeg kan ikke formulere meg upresist, men mest er det min mann som gjøre de tabben. Da repeterer de, og skrur av ørene faktisk til man går helt tilbake på at "ja det var en feilformulering" min mann blir i blant irritert på særheten og staheten kan han si.

Takk for at du svarte meg, det blir jeg glad for.

Hvis du har noen råd til meg, hvordan jeg kan hjelpe henne er jeg glad. Jeg trenger også råd om hvor jeg kan skaffe en norsklærer som kommer hjem hit om kveldene? Jeg kan hjelpe med realfag, men jeg klarer ikke skrive norsk stil. Jeg var aldri flink i tolkning av dikt osv... Jeg fikk 6 fordi jeg hadde en snill lærer som syns jeg skrev meget godt (som hun sa) men jeg er egentlig ikke flink i faget, skolen skal se om de har lærere hos seg, Det beste ville være å få en lærer hjem hit en kveld pr uke.

''Jeg var aldri flink i tolkning av dikt osv..''

Det var ikke jeg heller og det er noe av det mest uviktige jeg kan tenke meg.

Annonse

Hei!

Ja men nå har jeg tenkt på det læreren spurte meg om, om hun er perfeksjonist. For i går da vi gikk igjennom alt som skulle vært levert, ville hun bare gjøre det enda litt bedre, for hun vil ha god karakter.

Arbeidene var fine og jeg sa at nå skal vi ikke gjøre mere med dem, vi skal levere, det er nok og fristene må du nå lære å holde, det er også en del av leksene. Hun forstod dette, leverer i dag ca 5 arbeider.

I helgen skal vi gå gjennom alt det andre rotet hennes, hun sendte meg en sms og spurte om jeg fortsatt var sint, og jeg er ikke sint i dag og i går kveld satt jeg jo lenge på sengen hennes og strøk henne gjennom håret. Jeg laget te til henne for så sliten og pakket henne inn med to dyner.

Jeg tror hun har organiseringsvansker, hun jobber MYE med skolen, jeg vil anta mellom 4-5 timer med lekser hver dag, kanskje mer i blant, men hun bruker tid, for er så nøye, skolelekser, etter dette øver hun sitt instrument og leser noter. Hun er med venner ca en dag annenhver uke, jeg vet ikke om dette er normalt eller lite eller mye, men hun er jo også med dem på skolen.

Hun har noen få, men veldig gode venner, og hun er godt likt for hun er ærlig og stille. Alle lærerne liker henne, og noen av dem unnskyldte henne en god del syns jeg, sa "ja ja det er ikke så farlig" osv... jeg trodde ikke helt mine egne ører i blant men jeg sa "alt skal leveres og det ganske fort". Jeg syns det er veldig viktig å få gode arbeidsrutiner nå og frister må man jo holde.

Jeg tenkte i dag på mange ting, var på tre timers forelesning nå, og tenker at nå er jo disse barna det viktigste for meg, og de trenger mye mer hjelp enn gjennomsnittlige barn. Eller litt mer, kanskje? de gjør lekser, men har noen andre behov knyttet til lekse-prosessen, det er noe vandring, noe vegring, klarer ikke slutte, klarer ikke overganger, snakker intenst om det de holder på med når de kommer i gang, er perfeksjonister, oppfatter bokstavelig, og fort blir et råd en regel eller en lov, osv...Jeg kan ikke formulere meg upresist, men mest er det min mann som gjøre de tabben. Da repeterer de, og skrur av ørene faktisk til man går helt tilbake på at "ja det var en feilformulering" min mann blir i blant irritert på særheten og staheten kan han si.

Takk for at du svarte meg, det blir jeg glad for.

Hvis du har noen råd til meg, hvordan jeg kan hjelpe henne er jeg glad. Jeg trenger også råd om hvor jeg kan skaffe en norsklærer som kommer hjem hit om kveldene? Jeg kan hjelpe med realfag, men jeg klarer ikke skrive norsk stil. Jeg var aldri flink i tolkning av dikt osv... Jeg fikk 6 fordi jeg hadde en snill lærer som syns jeg skrev meget godt (som hun sa) men jeg er egentlig ikke flink i faget, skolen skal se om de har lærere hos seg, Det beste ville være å få en lærer hjem hit en kveld pr uke.

''Jeg trenger også råd om hvor jeg kan skaffe en norsklærer som kommer hjem hit om kveldene? Jeg kan hjelpe med realfag, men jeg klarer ikke skrive norsk stil. ''

Er bare kjapt innom DOL i full fart nå, har ikke tid til å skrive mye i denne tråden.

Men det er da ikke DU som skal skrive stil for henne? Har forstått at hun går på ungdomsskolen, evt videregående, og da skal jo elevene gjøre arbeidet selv?!

Selvsagt kan foreldre støtte og hjelpe litt, men ikke _skrive stilen_ for henne?

Han har en _gammel_ iPhone?

Sånt får meg til å føle at jeg er fra røyksignalenes dager ;-)

''røyksignalenes dager''

He - he - jeg har akkurat tatt det store skrittet og gått fra knottemobil til touch. Fikk meg en flunkende ny Samsung Galaxy S3 i forrige uke, og ungene er helt henrykte over at mamma har verdens kuleste mobil ;-)

Selv er jeg fremdeles litt skjelven, og trykker nå feil både titt og stadig - men det kommer seg litt for hver dag :-)

Det var et STOOOORT skritt for meg å godta at jeg faktisk måtte ha touchskjerm når den gamle mobilen takket for seg ;-)

Hei!

Ja men nå har jeg tenkt på det læreren spurte meg om, om hun er perfeksjonist. For i går da vi gikk igjennom alt som skulle vært levert, ville hun bare gjøre det enda litt bedre, for hun vil ha god karakter.

Arbeidene var fine og jeg sa at nå skal vi ikke gjøre mere med dem, vi skal levere, det er nok og fristene må du nå lære å holde, det er også en del av leksene. Hun forstod dette, leverer i dag ca 5 arbeider.

I helgen skal vi gå gjennom alt det andre rotet hennes, hun sendte meg en sms og spurte om jeg fortsatt var sint, og jeg er ikke sint i dag og i går kveld satt jeg jo lenge på sengen hennes og strøk henne gjennom håret. Jeg laget te til henne for så sliten og pakket henne inn med to dyner.

Jeg tror hun har organiseringsvansker, hun jobber MYE med skolen, jeg vil anta mellom 4-5 timer med lekser hver dag, kanskje mer i blant, men hun bruker tid, for er så nøye, skolelekser, etter dette øver hun sitt instrument og leser noter. Hun er med venner ca en dag annenhver uke, jeg vet ikke om dette er normalt eller lite eller mye, men hun er jo også med dem på skolen.

Hun har noen få, men veldig gode venner, og hun er godt likt for hun er ærlig og stille. Alle lærerne liker henne, og noen av dem unnskyldte henne en god del syns jeg, sa "ja ja det er ikke så farlig" osv... jeg trodde ikke helt mine egne ører i blant men jeg sa "alt skal leveres og det ganske fort". Jeg syns det er veldig viktig å få gode arbeidsrutiner nå og frister må man jo holde.

Jeg tenkte i dag på mange ting, var på tre timers forelesning nå, og tenker at nå er jo disse barna det viktigste for meg, og de trenger mye mer hjelp enn gjennomsnittlige barn. Eller litt mer, kanskje? de gjør lekser, men har noen andre behov knyttet til lekse-prosessen, det er noe vandring, noe vegring, klarer ikke slutte, klarer ikke overganger, snakker intenst om det de holder på med når de kommer i gang, er perfeksjonister, oppfatter bokstavelig, og fort blir et råd en regel eller en lov, osv...Jeg kan ikke formulere meg upresist, men mest er det min mann som gjøre de tabben. Da repeterer de, og skrur av ørene faktisk til man går helt tilbake på at "ja det var en feilformulering" min mann blir i blant irritert på særheten og staheten kan han si.

Takk for at du svarte meg, det blir jeg glad for.

Hvis du har noen råd til meg, hvordan jeg kan hjelpe henne er jeg glad. Jeg trenger også råd om hvor jeg kan skaffe en norsklærer som kommer hjem hit om kveldene? Jeg kan hjelpe med realfag, men jeg klarer ikke skrive norsk stil. Jeg var aldri flink i tolkning av dikt osv... Jeg fikk 6 fordi jeg hadde en snill lærer som syns jeg skrev meget godt (som hun sa) men jeg er egentlig ikke flink i faget, skolen skal se om de har lærere hos seg, Det beste ville være å få en lærer hjem hit en kveld pr uke.

Hvorfor må hun få så gode karakterer i norsk, hvis alle andre karakterer er kjempebra da? Kunne hun ikke bruke den tiden en gang i uken på noe helt annet, se på tv, være med venninner, hva som helst som ikke har med skolen å gjøre? Slik at hun ikke sliter seg ut?

Gjest Nickløsheletida

''Jeg trenger også råd om hvor jeg kan skaffe en norsklærer som kommer hjem hit om kveldene? Jeg kan hjelpe med realfag, men jeg klarer ikke skrive norsk stil. ''

Er bare kjapt innom DOL i full fart nå, har ikke tid til å skrive mye i denne tråden.

Men det er da ikke DU som skal skrive stil for henne? Har forstått at hun går på ungdomsskolen, evt videregående, og da skal jo elevene gjøre arbeidet selv?!

Selvsagt kan foreldre støtte og hjelpe litt, men ikke _skrive stilen_ for henne?

''Men det er da ikke DU som skal skrive stil for henne? Har forstått at hun går på ungdomsskolen, evt videregående, og da skal jo elevene gjøre arbeidet selv?!''

Nå begynte jeg å tenke på historien om skipsrederfrua i strøket her. Min datter er venninne med hennes sønn og ble med sønnen hjem. Da hører hun frua rope : - Petter, nå er jeg ferdig med stilen din !

''røyksignalenes dager''

He - he - jeg har akkurat tatt det store skrittet og gått fra knottemobil til touch. Fikk meg en flunkende ny Samsung Galaxy S3 i forrige uke, og ungene er helt henrykte over at mamma har verdens kuleste mobil ;-)

Selv er jeg fremdeles litt skjelven, og trykker nå feil både titt og stadig - men det kommer seg litt for hver dag :-)

Det var et STOOOORT skritt for meg å godta at jeg faktisk måtte ha touchskjerm når den gamle mobilen takket for seg ;-)

Jeg fikk S2 til jul, noe jeg absolutt ikke hadde ønsket meg.

Jeg reagerte bare på at en iPhone liksom kunne ha rukket å bli _gammel_ Men jeg vet jo at datautstyr, mobiler og denslags har omtrent like lang levetid som et insekt i våre dager.

''Men det er da ikke DU som skal skrive stil for henne? Har forstått at hun går på ungdomsskolen, evt videregående, og da skal jo elevene gjøre arbeidet selv?!''

Nå begynte jeg å tenke på historien om skipsrederfrua i strøket her. Min datter er venninne med hennes sønn og ble med sønnen hjem. Da hører hun frua rope : - Petter, nå er jeg ferdig med stilen din !

Uff - flaut for Petter da!

Det er jo greit å hjelpe til med noen formuleringer, eller stramme inn noen setninger her og der - men absolutt ikke skrive stilen for ungene!

''Hun sitter vel sikkert en 4-5 timer hver dag med skolelekser, hun prioriterer skolen og er lite med venner tror jeg, en gang annenhver uke ca, jeg vet ikke om det er normalt.,''

Jeg ville ikke vært glad om en ungdom satt så mye med lekser og var så lite med venner. Sosiale ferdigheter er sannsynligvis minst like vesentlige som faglige for å klare seg godt i fremtiden. Er du sikker på at hun ikke bør stimuleres til å være mer sosial og mindre opptatt av det faglige?

Hei!

Hun er så nøye med sitt skolearbeide.

Hun jobber sent og veldig nøyaktig.

Hun er jo med venner annenhver uke, en dag i helgen.

Hun treffer også disse vennene hver dag på skolen, men så må hun fort hjem for enten mattekurs på Blindern eller orkester eller individuell, eller skolearbeide, hun har ikke tid til å være med venner på hverdagene lenger. Det vil hun ikke, det er det egentlig ingen av barna som vil unntatt de to yngste, har tid til, de vil hjem å gjøre lekser.

Da min sønn hadde med en venn en hverdag sa han selv da de kom inn "Nå må vi først gjøre lekser før vi leker" jeg tenkte "klok beslutning". Til og med min datter på 7 år sitter 2-3 timer hver dag med lekser på ukedagene, jeg syns det er mye, men hun har ikke arbeider i helgene, men da er en time stillelesning medregnet. Nå sa den ene også at til neste uke må gjøre alle lekser tidlig i uke fordi vi skal ha Halloween fest midt i uken.

På fredag det vil si nå om ca en time skal jeg hente henne på skolen da har hun med venn, jeg pleier avtale noe i helgene for dem, de skal få bake hvis de vil, ellers leker de bare frilek, men unntatt fredager og helger fins det ikke tid. Skolen bruker mine barn mye tid på. De jobber sent, men de hygger seg også.

Jeg har spurt de tre eldste hvorfor de aldri/sjelden er med venner/eller har med venner hjem mer, men de sier de har så mye å gjøre, det er skolearbeide de mener. De jobber ganske målrettet frem mot det de vil bli, den ene lurer på matematikkstudier (han gjør nå T1 matte og han er 12 år det finner han lett), den andre ingeniør, den tredje musiker.

Jeg trodde de fleste barn ikke kunne være med venner på hverdagene når de kommer i ungdomsskolen?

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...