Gå til innhold

Inndragelse av goder.


Madelenemie

Anbefalte innlegg

''Jeg har ikke Iphone og skal heller ikke ha det. Det er skikkelig usosialt og en uting''

Og nyttig. Den fungerer som en datamaskin. Jeg fikk den på jobb for noen måneder siden og nå skal alle gå over til kun å bruke den. Alle fasttelefoner skal bort og Iphone skal brukes til å besvare mailer, fraværsmarkeringer osv.

Ulempen er at man er tilgjengelig hele tiden. Det blir til at man svarer på mailier også i fritiden. Ihvertfall gjør jeg det.

''Ulempen er at man er tilgjengelig hele tiden. Det blir til at man svarer på mailier også i fritiden. Ihvertfall gjør jeg det.''

Den dagen jobben _krever_ at jeg leser og svarer på mailer i fritiden skal jeg sannelig ha betalt for det. Fritiden min er min og den tilhører ikke jobben.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

  • Svar 98
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

  • Madelenemie

    35

  • frosken

    7

  • trollemor;o)

    6

  • laban

    5

Hei!

Ja min psykiater sier også dette er en fin ting ved meg som gjør at jeg lettere kan endre meg når jeg har temaer opp til vurdering (inni meg skjer dette) og jeg finner at fornuften i noen andre tanker om ting viser seg mer logisk og fornuftige.

Ja jeg skal ta dette opp på neste time i november. Så skal jeg prøve huske formidle til deg hva hun sa. Kanskje glemmer jeg det, men så må du gjerne minne meg.

Dette var et lurt forslag av deg. Også fordi jeg faktisk har oppdaget at jeg flere ganger har misforstått min psykiater på noen områder.

Siden hun er konkret og ikke uttaler seg diffust, er det lett for meg å forstå og ta i mot hennes råd.

Takk :-)

Jeg forstår at det ikke er så enkelt for deg, fordi din logikk ikke alltid stemmer overens med det som virker logisk for de fleste - så det er jo viktig at psykiateren er meget konkret. Allikevel kan det være nyanser som gjør at man misforstår hverandre fordi ting sjelden er sort-hvitt (du forstår hva jeg mener?). Du kan jo f.eks. ta opp denne diskusjonen i tråden her og sjekke hva psyk. mener. Fint om du gir tilbakemelding, ja :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tatjana

haha, ja... han har den først Iphonen som kom.. Schæææmpegammel!! Jeg har ikke Iphone og skal heller ikke ha det. Det er skikkelig usosialt og en uting. Jeg har en tlf jeg kan ringe og sende mld med. Mer enn nok.

''Jeg har en tlf jeg kan ringe og sende mld med. Mer enn nok.''

Det har jeg også... Min er fra 2007 eller deromkring. Tror jeg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Nickløsheletida

''Ulempen er at man er tilgjengelig hele tiden. Det blir til at man svarer på mailier også i fritiden. Ihvertfall gjør jeg det.''

Den dagen jobben _krever_ at jeg leser og svarer på mailer i fritiden skal jeg sannelig ha betalt for det. Fritiden min er min og den tilhører ikke jobben.

''Den dagen jobben _krever_ at jeg leser og svarer på mailer i fritiden skal jeg sannelig ha betalt for det. Fritiden min er min og den tilhører ikke jobben''

Nei nei, det er ikke et krav, men det tar meg noen sekunder og det ville være dumt å kreve betaling for det:-)

Jeg svarer bare på det som er viktigst.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

''Ulempen er at man er tilgjengelig hele tiden. Det blir til at man svarer på mailier også i fritiden. Ihvertfall gjør jeg det.''

Den dagen jobben _krever_ at jeg leser og svarer på mailer i fritiden skal jeg sannelig ha betalt for det. Fritiden min er min og den tilhører ikke jobben.

Jeg er også en helge- (og senkvelds) leser av mail, men det er ikke tvang fra ledelsen som er årsaken. Om jeg sender mail til noen fredags ettermiddag forventer jeg ikke svar før mandag, men kommer det i løpet av helga får jeg unna noe jeg ikke trenger bruke tid på over helga. Har jeg behov for å være off er jeg det, men innimellom er det godt å få unna noe som blir "støy" mellom gjøremål dagen etter. Dårlig forklart, men et forsøk iallefall ;-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

''Ulempen er at man er tilgjengelig hele tiden. Det blir til at man svarer på mailier også i fritiden. Ihvertfall gjør jeg det.''

Den dagen jobben _krever_ at jeg leser og svarer på mailer i fritiden skal jeg sannelig ha betalt for det. Fritiden min er min og den tilhører ikke jobben.

Eller du kan få lang sommerferie:-)

Står ikke noe sted at det er krav om at jeg skal svare på mailer i fritiden, men har nå sittet minst en time og lest og svart på mailer og SMSerfra elever, foreldre, kollegaer etc. Men i arbeidstiden er det sjelden tid til å svare skikkelig, så da så :-) Og særlig foreldre vil ha svar, helst umiddelbart selvsagt ;-)

Men det er en av grunnen til at jeg avspaserer med veldig god samvittighet i sommerferien ;-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

''Jeg har ikke Iphone og skal heller ikke ha det. Det er skikkelig usosialt og en uting''

Og nyttig. Den fungerer som en datamaskin. Jeg fikk den på jobb for noen måneder siden og nå skal alle gå over til kun å bruke den. Alle fasttelefoner skal bort og Iphone skal brukes til å besvare mailer, fraværsmarkeringer osv.

Ulempen er at man er tilgjengelig hele tiden. Det blir til at man svarer på mailier også i fritiden. Ihvertfall gjør jeg det.

Ja, og i sosiale sammenhenger sitter det alltid to-tre- fire-fem stk og surfer på nett... det irriterer meg.

Klart det er en nyttig og bra dings, men den blir missbrukt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Nickløsheletida

Ja, og i sosiale sammenhenger sitter det alltid to-tre- fire-fem stk og surfer på nett... det irriterer meg.

Klart det er en nyttig og bra dings, men den blir missbrukt.

Det har jeg faktisk ikke opplevd. Det er veldig uhøflig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det har jeg faktisk ikke opplevd. Det er veldig uhøflig.

Oj... det skjer stadig vekk. Kanskje det er jeg som er drepende kjedelig? :-D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Nickløsheletida

Oj... det skjer stadig vekk. Kanskje det er jeg som er drepende kjedelig? :-D

Eller kansje du er yngre enn meg og har yngre venner?

Jeg tror ikke det er så mange i min alder som vil gjøre slikt i sosiale lag.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei!

Hun er så nøye med sitt skolearbeide.

Hun jobber sent og veldig nøyaktig.

Hun er jo med venner annenhver uke, en dag i helgen.

Hun treffer også disse vennene hver dag på skolen, men så må hun fort hjem for enten mattekurs på Blindern eller orkester eller individuell, eller skolearbeide, hun har ikke tid til å være med venner på hverdagene lenger. Det vil hun ikke, det er det egentlig ingen av barna som vil unntatt de to yngste, har tid til, de vil hjem å gjøre lekser.

Da min sønn hadde med en venn en hverdag sa han selv da de kom inn "Nå må vi først gjøre lekser før vi leker" jeg tenkte "klok beslutning". Til og med min datter på 7 år sitter 2-3 timer hver dag med lekser på ukedagene, jeg syns det er mye, men hun har ikke arbeider i helgene, men da er en time stillelesning medregnet. Nå sa den ene også at til neste uke må gjøre alle lekser tidlig i uke fordi vi skal ha Halloween fest midt i uken.

På fredag det vil si nå om ca en time skal jeg hente henne på skolen da har hun med venn, jeg pleier avtale noe i helgene for dem, de skal få bake hvis de vil, ellers leker de bare frilek, men unntatt fredager og helger fins det ikke tid. Skolen bruker mine barn mye tid på. De jobber sent, men de hygger seg også.

Jeg har spurt de tre eldste hvorfor de aldri/sjelden er med venner/eller har med venner hjem mer, men de sier de har så mye å gjøre, det er skolearbeide de mener. De jobber ganske målrettet frem mot det de vil bli, den ene lurer på matematikkstudier (han gjør nå T1 matte og han er 12 år det finner han lett), den andre ingeniør, den tredje musiker.

Jeg trodde de fleste barn ikke kunne være med venner på hverdagene når de kommer i ungdomsskolen?

''Jeg trodde de fleste barn ikke kunne være med venner på hverdagene når de kommer i ungdomsskolen?''

Vel....det der høres veldig unormalt ut i mine ører. De fleste ungdommer er nok mye mer sammen med venner enn de gjør lekser. Altså, jeg vet jo at barna dine (men ikke alle, vel?) er litt spesielle, men det er i alle fall ikke det vanlige, det du beskriver.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Elextra

Hei!

Hun er så nøye med sitt skolearbeide.

Hun jobber sent og veldig nøyaktig.

Hun er jo med venner annenhver uke, en dag i helgen.

Hun treffer også disse vennene hver dag på skolen, men så må hun fort hjem for enten mattekurs på Blindern eller orkester eller individuell, eller skolearbeide, hun har ikke tid til å være med venner på hverdagene lenger. Det vil hun ikke, det er det egentlig ingen av barna som vil unntatt de to yngste, har tid til, de vil hjem å gjøre lekser.

Da min sønn hadde med en venn en hverdag sa han selv da de kom inn "Nå må vi først gjøre lekser før vi leker" jeg tenkte "klok beslutning". Til og med min datter på 7 år sitter 2-3 timer hver dag med lekser på ukedagene, jeg syns det er mye, men hun har ikke arbeider i helgene, men da er en time stillelesning medregnet. Nå sa den ene også at til neste uke må gjøre alle lekser tidlig i uke fordi vi skal ha Halloween fest midt i uken.

På fredag det vil si nå om ca en time skal jeg hente henne på skolen da har hun med venn, jeg pleier avtale noe i helgene for dem, de skal få bake hvis de vil, ellers leker de bare frilek, men unntatt fredager og helger fins det ikke tid. Skolen bruker mine barn mye tid på. De jobber sent, men de hygger seg også.

Jeg har spurt de tre eldste hvorfor de aldri/sjelden er med venner/eller har med venner hjem mer, men de sier de har så mye å gjøre, det er skolearbeide de mener. De jobber ganske målrettet frem mot det de vil bli, den ene lurer på matematikkstudier (han gjør nå T1 matte og han er 12 år det finner han lett), den andre ingeniør, den tredje musiker.

Jeg trodde de fleste barn ikke kunne være med venner på hverdagene når de kommer i ungdomsskolen?

Jeg synes det er et skremmende "regime" du beskriver. Venner og lek er meget viktig i oppveksten, og jeg vil si sosialiseringen i denne forbindelse er omtrent like viktig som å gjøre lekser. Er nesten sjokkert over at syvåringen din gjør lekser flere timer hver dag.

''Jeg trodde de fleste barn ikke kunne være med venner på hverdagene når de kommer i ungdomsskolen?''

Tror de fleste ungdomsskoleelever er sammen med venner minst et par kvelder i uken. De gjør jo kanskje lekser en times tid først eller så.

Da jeg selv vokste opp brukte jeg nok mye mer tid på lek og venner enn på lekser. Jeg kunne nok utvilsomt gjort litt mer lekser ;) - men jeg synes på ingen måte det bør være noe mål å holde på slik du beskriver.

Jeg synes du/dere bør jobbe med barnas perfeksjonisme. En må lære seg å avslutte et arbeide når det er godt nok; det behøver ikke være perfekt. Når en etterhvert kommer ut i arbeidslivet er dette helt nødvendig å kunne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei!

Takk, nå må forte meg.

Jeg tror mine barn, alle , jobber sent, jeg gjør det selv, derfor tar ting mer tid.

Mine klarer ikke ha mange fritidsaktiviteter heller, men de har en fritidsaktivitet som de gjør bra, det er spilling, men dette forutsetter jo øving også.

Derfor er de nok ikke raske og effektive arbeidere som din sønn :-) da får man jo tid til mer.

''Jeg tror mine barn, alle , jobber sent, jeg gjør det selv, derfor tar ting mer tid.

Mine klarer ikke ha mange fritidsaktiviteter heller, men de har en fritidsaktivitet som de gjør bra, det er spilling, men dette forutsetter jo øving også.

Derfor er de nok ikke raske og effektive arbeidere som din sønn :-) da får man jo tid til mer.

''

Jeg tror likevel det er ekstremt viktig at de i løpet av uka setter av tid til å være sammen med venner. Det er kjempeviktig med sosial kompetanse.

I tillegg er det ekstremt viktig det flere her skriver, at de må lære seg å avslutte arbeidet når det er GODT NOK - ikke holde på til det blir perfekt.

At en 7-åring sitter flere timer med leksene daglig, er helt horribelt, synes jeg.

Min 8-åring gjør lekser en halvtime på skolen på leksehjelp + 20 minutter lesing hjemme om kvelden. Tiden mellom klokka 14 og klokka 19.30 har hun da disponilbel til frilek med venner, intrumenttime (mandag), orkesterøvelse (tirsdag), ballett (torsdag) + øving ca 3 ganger pr uke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

''Jeg trodde de fleste barn ikke kunne være med venner på hverdagene når de kommer i ungdomsskolen?''

Vel....det der høres veldig unormalt ut i mine ører. De fleste ungdommer er nok mye mer sammen med venner enn de gjør lekser. Altså, jeg vet jo at barna dine (men ikke alle, vel?) er litt spesielle, men det er i alle fall ikke det vanlige, det du beskriver.

Hei!

Jeg har tenkt på dette nå og, jeg tror at "på seg selv kjenner en ingen andre" nok gjelder for meg, men også for barna, jeg ser nå at de har stor glede av å være hjemme og gjøre lekser.

Feks nå drikker vi te og alle er opptatt med sitt, vi har fred og ro og er fornøyde, en veldig typisk ettermiddag hos oss, så da tenker jeg det der vennemaset blir merkelig!

De er så opptatt med prøver og oppgaver, alle sammen, de leser bøker og forbereder seg, så får man bare tenke at vi er forskjellige.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes det er et skremmende "regime" du beskriver. Venner og lek er meget viktig i oppveksten, og jeg vil si sosialiseringen i denne forbindelse er omtrent like viktig som å gjøre lekser. Er nesten sjokkert over at syvåringen din gjør lekser flere timer hver dag.

''Jeg trodde de fleste barn ikke kunne være med venner på hverdagene når de kommer i ungdomsskolen?''

Tror de fleste ungdomsskoleelever er sammen med venner minst et par kvelder i uken. De gjør jo kanskje lekser en times tid først eller så.

Da jeg selv vokste opp brukte jeg nok mye mer tid på lek og venner enn på lekser. Jeg kunne nok utvilsomt gjort litt mer lekser ;) - men jeg synes på ingen måte det bør være noe mål å holde på slik du beskriver.

Jeg synes du/dere bør jobbe med barnas perfeksjonisme. En må lære seg å avslutte et arbeide når det er godt nok; det behøver ikke være perfekt. Når en etterhvert kommer ut i arbeidslivet er dette helt nødvendig å kunne.

Hei!

Jeg har spurt mine barn om dette med venner nå, de ser kanskje litt sjokkert på meg, de tenker som meg at de har da prøver å øve til, venner må komme etter at lekser og øving er gjort.

De vil alle ha beste resultater. (det syns jeg virker som en naturlig innstilling)

Jeg tror nok kanskje vi bare må innse at vi er forskjellige.

Feks leste hun på 7 ut Brødrene Løvehjerte i helgen, det er sikkert noen fordeler ved dette også, selv om dere ikke helt ser det.

De liker å være med venner, vi skal jo ha Halloween fest på onsdag og jeg skal lage spøkelser i kveld etter min oppgave og utspørring til prøve, for mange barn og da tenker de som meg, så må vi jobbe for å få unna alt til dette, fordi det er jo prøve dagen etter.

Nå leser dessuten barna mange bøker i tillegg, i ulike språk, dette er en forutsetning for å klare skriftlige prøver, men det er jo hyggelig å slappe av med en bok. Jeg syns mennesker er for lite hjemme, og vi hygger oss her hjemme, jeg tror det er en viktig faktor jeg kanskje ikke fikk formidlet.

De er svært glade når de kommer hjem med sine prøver uten noen feil, det er som en slags egen konkurranse tror jeg. Har de feil setter de seg ned og lurer... Da min datter på 7 år tok feil på et spørsmål sa jeg til henne at det ikke var farlig, nå kunne hun jo lære mye mer, fordi hun måtte tenke over hvorfor hun ikke husket hva forkortelsen UN stod for. da jeg spurte henne på søndag viste hun ikke bare hva UN stod for men også en del fakta om UN, fordi hun hadde lest på nettet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

''Jeg tror mine barn, alle , jobber sent, jeg gjør det selv, derfor tar ting mer tid.

Mine klarer ikke ha mange fritidsaktiviteter heller, men de har en fritidsaktivitet som de gjør bra, det er spilling, men dette forutsetter jo øving også.

Derfor er de nok ikke raske og effektive arbeidere som din sønn :-) da får man jo tid til mer.

''

Jeg tror likevel det er ekstremt viktig at de i løpet av uka setter av tid til å være sammen med venner. Det er kjempeviktig med sosial kompetanse.

I tillegg er det ekstremt viktig det flere her skriver, at de må lære seg å avslutte arbeidet når det er GODT NOK - ikke holde på til det blir perfekt.

At en 7-åring sitter flere timer med leksene daglig, er helt horribelt, synes jeg.

Min 8-åring gjør lekser en halvtime på skolen på leksehjelp + 20 minutter lesing hjemme om kvelden. Tiden mellom klokka 14 og klokka 19.30 har hun da disponilbel til frilek med venner, intrumenttime (mandag), orkesterøvelse (tirsdag), ballett (torsdag) + øving ca 3 ganger pr uke.

Hei!

Nå har jeg snakket med barna om dette med venner, men de er alle mest interessert i sine skoleoppgaver.

De liker å ha venner, og gleder seg til halloween festen, men å gjøre det bra/best på skolen er svært viktig for dem.

For meg virker denne vinklingen sunnest, først det faglige også når man ikke har oppgaver og øving til prøver kan man ta seg fri.

De er veldig entusiastiske med det de gjør, feks prater de intenst om det de leser, det syns jeg er slitsomt og jeg sier "jaha ja" mens jeg er inne i mitt eget, men de prater om sine ting. Av og til stiller de spørsmål, men de forventer ikke svar, svaret kommer rett etter spørsmålet er stilt, det syns jeg er rart, sånn har jeg aldri gjort.

Men når jeg skal lage spøkelser i kveld etter kl 21.00 da skal jeg se på de bergartene, og fotosyntesen og noe i samfunnsfag jeg er så inne i noe annet nå, men tok en pause :-)

Jeg tror bare vi må bli flinkere til å se verdien i at vi er forskjellige. Det er sikkert også gener som har gjort mine barn så begeistret for skolefag, men mye av fagene går jo igjen i shrødingers katt og newton, så man treffer jo på temaene stadig og når man setter på TV også.

Håper du forstår.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eller kansje du er yngre enn meg og har yngre venner?

Jeg tror ikke det er så mange i min alder som vil gjøre slikt i sosiale lag.

njæ, er i 40 åra.... men har noen yngre venner ja. Mange på jobb som sitter med tlf i lunchen feks.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Elextra

Hei!

Jeg har spurt mine barn om dette med venner nå, de ser kanskje litt sjokkert på meg, de tenker som meg at de har da prøver å øve til, venner må komme etter at lekser og øving er gjort.

De vil alle ha beste resultater. (det syns jeg virker som en naturlig innstilling)

Jeg tror nok kanskje vi bare må innse at vi er forskjellige.

Feks leste hun på 7 ut Brødrene Løvehjerte i helgen, det er sikkert noen fordeler ved dette også, selv om dere ikke helt ser det.

De liker å være med venner, vi skal jo ha Halloween fest på onsdag og jeg skal lage spøkelser i kveld etter min oppgave og utspørring til prøve, for mange barn og da tenker de som meg, så må vi jobbe for å få unna alt til dette, fordi det er jo prøve dagen etter.

Nå leser dessuten barna mange bøker i tillegg, i ulike språk, dette er en forutsetning for å klare skriftlige prøver, men det er jo hyggelig å slappe av med en bok. Jeg syns mennesker er for lite hjemme, og vi hygger oss her hjemme, jeg tror det er en viktig faktor jeg kanskje ikke fikk formidlet.

De er svært glade når de kommer hjem med sine prøver uten noen feil, det er som en slags egen konkurranse tror jeg. Har de feil setter de seg ned og lurer... Da min datter på 7 år tok feil på et spørsmål sa jeg til henne at det ikke var farlig, nå kunne hun jo lære mye mer, fordi hun måtte tenke over hvorfor hun ikke husket hva forkortelsen UN stod for. da jeg spurte henne på søndag viste hun ikke bare hva UN stod for men også en del fakta om UN, fordi hun hadde lest på nettet.

Høres ut som du har noen veldig flinke og pliktoppfyllende barn, som samtidig er fornøyd, men likevel synes jeg godt du kan oppfordre dem til noe mer sosialt liv (som ikke er organisert) :-).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Høres ut som du har noen veldig flinke og pliktoppfyllende barn, som samtidig er fornøyd, men likevel synes jeg godt du kan oppfordre dem til noe mer sosialt liv (som ikke er organisert) :-).

Hei!

Ja jeg er ordentlig heldig.

Det er jo hyggelig når man hygger seg med arbeide.

Nå som det ikke lenger bare går i barnelitteratur, men begynner å komme spennende emner i naturfag, som biologi, kjemi, fysikk, kjemi syns jeg det er hyggelig å lese deres bøker, noe har jeg glemt. Og feks fikk jeg frisket opp mine kunnskaper om både cubakrisen og Koreagrigen, og Trumandoktinen og Marshallhjelpen og NATO og Warshava pakten og den kalde krigen m.m. Det var hyggelig, og fikk 6 på prøve.

Vi skal ha fest i kveld :-) Jeg gjør klart alt nå, har dekket bordet for har forelesning og er dessverre ikke hjemme, alt gjør jeg klart så min mann bare har å gå runden med de små :-)

Vi får besøk :-) Det er du vel glad for å høre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...