Gå til innhold

Jobbintervju som gravid

Gjest Jobbintervju som gravid

Anbefalte innlegg

Er 10 uker på vei og skal på jobbintervju til uka. Er en ærlig person og hater å "lyve" ved å ikke fortelle at jeg er gravid på intervjuet. Syns det er enda verre å signere en evt. arbeidskontrakt for så å fortelle det med en gang. Føler jeg da fører dem bak lyset. Utrolig kjedelig situasjon. Hva ville dere ha gjort?

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/385155-jobbintervju-som-gravid/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg hadde ikke sagt noe på intervjuet.

Det skal noe til at de spør deg direkte om du er gravid. Blir du spurt om du har mann, barn eller om dere planlegger familie, går det an å svare på det uten å lyve. Bare tenk litt på formuleringer på forhånd, så kan du svare litt svevende uten at det blir pinlig.

Jeg hadde fortalt det hvis jeg fikk jobbtilbud. Jeg sier ikke at alle må gjøre det, men jeg hadde gjort det. Så får de finne ut hva de evt. skal gjøre i så fall.

Lykke til!

Prøver å sette meg inn i situasjonen din og jeg hadde nok vært ærlig og sagt det. Jeg hadde ikke greid å si det rett etter signering, jeg ser på det som altfor sleipt.

Så du mener at jeg isåfall burde fortelle det før jeg får kontrakten? De har jo ikke lov til å trekke tilbake kontrakten da, så i praksis blir jo det like sleipt som å si det etter man har signert

Annonse

Så du mener at jeg isåfall burde fortelle det før jeg får kontrakten? De har jo ikke lov til å trekke tilbake kontrakten da, så i praksis blir jo det like sleipt som å si det etter man har signert

''Så du mener at jeg isåfall burde fortelle det før jeg får kontrakten? De har jo ikke lov til å trekke tilbake kontrakten da, så i praksis blir jo det like sleipt som å si det etter man har signert.''

Jeg ville ha gjort som laban skriver. Foreløpig skal du jo på intervju og har rett til å bli vurdert på lik linje som de andre søkerne.

Jeg sa det og fikk jobben fordi jeg var ærlig. Men jeg tror ikke jeg ville sagt noe hvis jeg var deg likevel, jeg har kjempedårlig erfaring med å være ærlig.

''jeg har kjempedårlig erfaring med å være ærlig.''

Jeg har også det. :-( Og de ytterst få gangene jeg har forsøkt å være taktisk, slik de fleste andre ville kommet unna med, så har det også straffet seg. Urettferdig altså!

Gjest Hulderen

Jeg ville fortalt at jeg var gravid. Det er bedre å ikke få en jobb, enn å få den under gale omstendigheter og få en dårlig/ umulig start på arbeidsforholdet.

Har du barn fra før, og kunne jobbe under det svangerskapet, så si det. Du har kanskje tenkt gjennom hvor lang permisjon du vil ta. En arbeidsgiver trenger forutsigbarhet. Er du beste kandidat, vil du trolig få jobben likevel.

Gjest jobbintervju som gravid

Jeg ville fortalt at jeg var gravid. Det er bedre å ikke få en jobb, enn å få den under gale omstendigheter og få en dårlig/ umulig start på arbeidsforholdet.

Har du barn fra før, og kunne jobbe under det svangerskapet, så si det. Du har kanskje tenkt gjennom hvor lang permisjon du vil ta. En arbeidsgiver trenger forutsigbarhet. Er du beste kandidat, vil du trolig få jobben likevel.

Men sier jeg det garanterer jeg at jeg ikke får den jobben. Har hørt så mange skrekkhistorier. Dessuten er det jo ingen andre som et det enda, er kun i uke 10, og ting kan jo gå galt fremdeles....

Gjest Hulderen

Men sier jeg det garanterer jeg at jeg ikke får den jobben. Har hørt så mange skrekkhistorier. Dessuten er det jo ingen andre som et det enda, er kun i uke 10, og ting kan jo gå galt fremdeles....

Jeg vet om kvinner som fikk jobb selv om de sa de var gravide. Og jeg vet om kvinner som ikke sa fra, fikk jobb, og ble uglesett da det viste seg at de var gravide. Et par ble frosset ut. Sykemeldte seg tidlig og kom ikke tilbake etter permisjonen.

Men jeg ser poenget ditt med at det er så tidlig at det kan gå galt.

Annonse

''jeg har kjempedårlig erfaring med å være ærlig.''

Jeg har også det. :-( Og de ytterst få gangene jeg har forsøkt å være taktisk, slik de fleste andre ville kommet unna med, så har det også straffet seg. Urettferdig altså!

Kjempeurettferdig er det. Jeg er helt enig...

Ikke si noe på intervjuet. Hvis du får jobben venter du noen uker med å si at du er gravid.

Kan ikke si jeg ble noe klokere akkurat. Halvparten for og halvparten mot. Tror jeg får ta det som det kommer, men heller faktisk mot å si det. Får jeg ikke jobben er det ikke krise for meg. Har uansett innstilt meg på å være hjemme fram til fødsel og søke ny jobb i permisjon

Gjest intervjuet

Kan ikke si jeg ble noe klokere akkurat. Halvparten for og halvparten mot. Tror jeg får ta det som det kommer, men heller faktisk mot å si det. Får jeg ikke jobben er det ikke krise for meg. Har uansett innstilt meg på å være hjemme fram til fødsel og søke ny jobb i permisjon

Det kommer også an på om det er offentlig eller privat sektor du søker jobb i. De private følger ikke alltid spillereglene som de skal. Kanskje du skal følge magefølelsen du får når du er på intervjuet.

Det kommer også an på om det er offentlig eller privat sektor du søker jobb i. De private følger ikke alltid spillereglene som de skal. Kanskje du skal følge magefølelsen du får når du er på intervjuet.

Det er i kommunen

Gjest Elextra

Juridisk sett er du ikke forpliktet til å si noe som helst, men jeg tror ikke jeg ville klart å la være. Kanskje du kan ringe rett før selve intervjuet å fortelle det, så er de litt forberedt (og de tør neppe si på telefonen at intervju dermed ikke er aktuelt)? Tenk over hvordan du skal overbevise dem om at du er en riktig, langsiktig, satsning for selskapet/organisasjonen. Jeg vet at en del store selskaper ville synes det var helt greit. Er det et lite selskap med et "hull" du skal fylle nærmeste par årene, kan det være verre.

Juridisk sett er du ikke forpliktet til å si noe som helst, men jeg tror ikke jeg ville klart å la være. Kanskje du kan ringe rett før selve intervjuet å fortelle det, så er de litt forberedt (og de tør neppe si på telefonen at intervju dermed ikke er aktuelt)? Tenk over hvordan du skal overbevise dem om at du er en riktig, langsiktig, satsning for selskapet/organisasjonen. Jeg vet at en del store selskaper ville synes det var helt greit. Er det et lite selskap med et "hull" du skal fylle nærmeste par årene, kan det være verre.

Tror ikke jeg ringer på forhånd iallefall. Tenkte å si det på slutten av intervjuet, slik at jeg har fått vist meg fram først. Tror det bare er dumt å si det først slik at de da hele tiden har det i bakhodet, og kanskje bare vil ha meg ut

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...