Gå til innhold

tilrettelagt undervisning

Anbefalte innlegg

Ferskenblomst

Nå er jeg egentlig litt i villrede her. Er selv lærer, men her er det noe som ikke er "mitt" felt, for å si det sånn. Datter, 15 år, har smerter i knærne. Utredet hos nevrolog som sier at dette må hun bare vokse av seg, forsvinner av seg selv i 16-17 års alder. I denne forbindelsen sliter hun i gymtimene på skolen, og har legeerklæring på at hun ikke skal ha gym som belaster knærne, slik som hopping og løping. Altså er det da endel ting hun ikke kan delta på, og har krav på tilrettelagt undervisning i de gymtimene hun ikke kan delta i. Har bedt om styrketrening, men dette har ikke skolen. Svømming er for langt unna skolen. Forslag fra kontaktlærer var at vi som foreldre skulle betale for trening på Spenst, noe som er helt uaktuelt for oss. Så datteras tilrettelagte undervisning når hun ikke kan delta er å "gå tur". En 15 åring alene, midt i byen, og gå tur. Sier seg vel selv at dette blir mye vindusshopping i skoletiden. Hun skal jo liksom også ha karakter i faget. Er temmelig frustrert her nå, og føler at jeg ikke får noe særlig støtte fra skolen. Hvordan i all verden skal jeg gripe dette an, og hva kan jeg egentlig kreve?

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/385435-tilrettelagt-undervisning/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest fysioterapeut?

Har hun fått en IOP? Det har hun jo krav på når hun har noen spesielle behov. Kanskje prøve å få med en fysioerapeut på å komme med noen forslag som kan stå i en IOP og så en som er ansvarlig for gjennomføring (enten gymlærer eller kontaktlærer). Kanskje fysioterapeuten kan være med på et samarbeidsmøte med skolen?

Har en nevø med noe som høres ut som en tilvarende knesproblematikk. Han har også levert legeerklæring på at han skal slippe å delta dersom øvelsene gir sterke smerter i knærne. Han har aldri hatt noe omfattende spesialopplegg av den grunn. Har deltatt i de fleste aktiviteter, men har gått når de andre har løpt, trent overkropp dersom de andre har trent knebøy osv. Jeg lurer på om dere ikke legger opp til en for omfattende tilrettelegging i forhold til problemstillingen.

Når det gjelder styrketrening, så trenger hun ikke mer enn en stor gymball for å kunne gjennomføre et bra program. Dersom skolen ikke har en slik, så koster det mindre enn kr. 200,- å kjøpe.

''Tilpasset fysisk aktivitet

Dersom eleven ikke kan delta som normalt, men kan drive tilpasset fysisk aktivitet, bør dette være elevens førstevalg. Eksempler på dette kan være:

Eleven kan følge vanlig undervisning, men lære seg å tilrettelegge noe selv og tilpasse intensitet, varighet og øvingsutvalg i forhold til sin fysiske form/skade.

Eleven kan drive tilpasset grunntrening/aktivitet på egen hånd i garderobe, trimrom eller ute. Å gå raskt til et bestemmelsessted kan f. eks. være fin individuell trening i slike tilfeller.

''

http://mml.gyldendal.no/flytweb/default.ashx?folder=7740

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...