Gå til innhold

Gå på jobb med feber

Anbefalte innlegg

Sist jeg var hjemme på grunn av at jeg var syk er 2 år siden. Slet like mye med dårlig samvittighet da også, og da viste det seg at jeg hadde lungebetennelse.

Når jeg hadde 40 i feber og sov hele dagen, klarte jeg å godta at jeg var for syk til å gå på jobb. Men når feberen sank, og jeg klarte å smårydde litt i huset kom den dårlige samvittigheten. Klarer jeg noe hjemme, så klarer jeg vel noe på jobb også. Hadde bestemt meg for å gå på jobb neste dag, men fikk da et kraftig hosteanfall og fikk problemer med pusten. Havnet på legevakten med lungebetennelse. Fikk sykemeldig, og på grunn av at en lege hadde vurdert meg for syk til å gå på jobb, så var det mye enklere å akseptere å være hjemme.

Fortsetter under...

Gjest Psyk av alt

Jeg hadde tatt paracet og gått på jobb. Det er ikke uforsvarlig å kjøre bil med litt feber. Jeg har vært forkjølet med feber og tretthet, men med febernedsettende gikk det helt fint å gå på jobb. Kjørelenge til jobb: 30 min.

Når det gjelder barn er anbefalingene at de er feberfri en dag, før de sendes i barnehagen igjen. Det burde gjelde for voksne også synes jeg.

Selv holder jeg meg hjemme hvis jeg har feber, for min erfaring er at jeg blir fortere frisk hvis jeg lytter til kroppen, og tar det med ro når jeg er syk.

Det kommer litt an på hvilken jobb man har. Tidligere jobbet jeg et sted, der vi måtte skaffe vikar, hvis jeg var borte fra jobb. Da pleide jeg å gå på jobb uansett, så sant jeg greide å stable meg opp på beina. Men siden, da arbeidsplassen ikke var så avhengig av at jeg var tilstede hele tiden, så var det lettere å holde seg hjemme ved sykdom.

Hadde nok tatt en paracet eller to og gått på jobb. Samt nesespray om jeg trengte det.

Hadde sett mer på allmentilstanden enn bare feberen.

Om jeg hadde en jobb hvor jeg lett kunne spre smitte, f.eks. jobbe med mat, eller hvor smitte ville utgjøre en ekstra fare for andre, f.eks. jobbe med syke som ikke bør bli sykere, hadde jeg holdt meg hjemme.

mvh

Har du lang kjørelengde til jobb? Blir jo ganske redusert med feber.

Akkurat kjøreveien var ikke noe poeng den gangen jeg måtte på jobb selv om jeg hadde feber. Jeg kunne ikke være hjemme rett og slett.

Hvis almenntlstanden er ok kan man da kjøre bil selv om man har feber?

Gjest forbauset i dag

Synes det er ganske hårreisende at du blir anbefalt å ta paracet og gå på jobb når du har feber!!

Skal det ikke være lov å være syk i det hele tatt i landet her? Jada, vet mange utnytter dette, men er man syk så er man syk.

Har jeg feber så er jeg hjemme, og da gjerne under dyna. Har jeg feber er også min almenntilstand dårlig.

Jammen ikke rart det er mye smitte på jobb og skole, nå man skal gå på jobb når man er syk.

Annonse

Jeg bruker denne som "mal" når jeg må vurdere fravær pga sykdom: ville jeg vært hjemme om jeg ble trukket i lønn for det?

Det har hjelpa meg.

Da tenker jeg det hadde vært flere enn deg som møtte opp på jobb, hvis de brukte den regelen:-)

Jeg synes det blir tatt alt for lett her Norge, med disse egenmeldingene som blir brukt.

Man burde hatt en regel der alle måtte gå til legen for å få sykemelding hver gang man måtte være borte fra jobb, men det er en annen sak.

Og hvis man ikke hadde sykemelding, burde vi blitt trukket i lønn, da tenker jeg vi hadde fåt tned sykefraværet

Gjest Psyk av alt

Jeg bruker denne som "mal" når jeg må vurdere fravær pga sykdom: ville jeg vært hjemme om jeg ble trukket i lønn for det?

Det har hjelpa meg.

Veldig fin "regel" (mal)!

Der jeg jobbet tidligere var sykefraværet høyt. Det var bl.a ei jeg jobbet med som hadde to dagers fravær hver eneste mnd pga mensen. Fordi hun hadde smerter og ikke ville, av prinsipp, bruke smertestillende. Vi måtte kalle inn vikar hver gang.

Gjest Cinnamongirl

Da tenker jeg det hadde vært flere enn deg som møtte opp på jobb, hvis de brukte den regelen:-)

Jeg synes det blir tatt alt for lett her Norge, med disse egenmeldingene som blir brukt.

Man burde hatt en regel der alle måtte gå til legen for å få sykemelding hver gang man måtte være borte fra jobb, men det er en annen sak.

Og hvis man ikke hadde sykemelding, burde vi blitt trukket i lønn, da tenker jeg vi hadde fåt tned sykefraværet

Som regel hvis jeg er hjemme fra jobb er det fordi jeg er så syk at jeg ikke kommer meg ut av sengen. Hvordan komme seg til lege da?

Gjest Psyk av alt

Som regel hvis jeg er hjemme fra jobb er det fordi jeg er så syk at jeg ikke kommer meg ut av sengen. Hvordan komme seg til lege da?

Hvis du virkelig er så syk at du ikke kommer deg ut av sengen, da er du alvorlig syk. Om du er så dårlig kan legen komme hjem til deg for konsultasjon.

Gjest forbauset i dag

Tenk deg de køene det hadde blitt hos fastlegen da? Hvis alle skulle innom å ha sykmelding om de hadde omgangsyke, feber eller andre ting som gjør at de burde holde seg hjemme.

Og møte opp på legekontor med omgangssyke hadde jo vært flott? ¨Fått smittet mange iallefall. Tror vel i grunn ikke de vil ha deg dit, om du har omgangssyke heller, heldigvis

vet ikke helt..men dette praktiseres i andre land vet jeg, og der får de det til, kanskje de har en tlf.kontakt ordning, jeg tenker at hvis man ikke klarer å komme seg ut av sengen da er man meget syk,i mange tilfeller klarer man å komme seg til legen, enten samme dag eller dagen derpå .Folk får jo sykmeldinger også og de greier å komme seg til lege. jeg mener at hvis man er for syk til å komme seg ut av sengen, bør det være lov å få sykemelding over tilf, evnt.med et påfølgende legebesøk.

Annonse

Synes det er ganske hårreisende at du blir anbefalt å ta paracet og gå på jobb når du har feber!!

Skal det ikke være lov å være syk i det hele tatt i landet her? Jada, vet mange utnytter dette, men er man syk så er man syk.

Har jeg feber så er jeg hjemme, og da gjerne under dyna. Har jeg feber er også min almenntilstand dårlig.

Jammen ikke rart det er mye smitte på jobb og skole, nå man skal gå på jobb når man er syk.

Det ser ikke ut til å være lov å være syk i Norge. Hvis man på en eller annen måte klarer å kravle seg på jobb så skal man gjøre det. Hvis ikke er du en snylter.

Det ser ikke ut til å være lov å være syk i Norge. Hvis man på en eller annen måte klarer å kravle seg på jobb så skal man gjøre det. Hvis ikke er du en snylter.

''Det ser ikke ut til å være lov å være syk i Norge. Hvis man på en eller annen måte klarer å kravle seg på jobb så skal man gjøre det. Hvis ikke er du en snylter.''

Er det dette du fikk ut av alle svarene du har fått? Jeg synes du har fått både det ene og det andre svaret, de fleste mener at dette må du finne ut selv fordi allmentilstanden er avgjørende.

Hvis du har hatt to egenmeldinger på 15 år, har du enten jernhelse eller du presser deg for mye. Uansett er det ingen av oss som vet svaret på dette, det må du faktisk finne ut av selv.

Kanskje du bør diskutere dette med legen din? Du kan be om noen retningslinjer å følge de dagene du føler deg syk.

''Det ser ikke ut til å være lov å være syk i Norge. Hvis man på en eller annen måte klarer å kravle seg på jobb så skal man gjøre det. Hvis ikke er du en snylter.''

Er det dette du fikk ut av alle svarene du har fått? Jeg synes du har fått både det ene og det andre svaret, de fleste mener at dette må du finne ut selv fordi allmentilstanden er avgjørende.

Hvis du har hatt to egenmeldinger på 15 år, har du enten jernhelse eller du presser deg for mye. Uansett er det ingen av oss som vet svaret på dette, det må du faktisk finne ut av selv.

Kanskje du bør diskutere dette med legen din? Du kan be om noen retningslinjer å følge de dagene du føler deg syk.

Jeg hadde ikke hatt behov for å måle feberen hvis allmentilstanden var god. Min erfaring med feber er at allmentilstanden kan variere veldig mye i løpet av dagen. Veldig syk hvis den stiger fort, og bedre etter en stund når den har stabilisert seg.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...