Gå til innhold

Ikke sett deg bak rattet hvis du føler deg dårli

Anbefalte innlegg

Hvis jeg er så dårlig at jeg ikke kan kjøre bil, holder jeg meg hjemme fra jobb også. Jeg har stillesittende jobb, men hvis ikke hodet virker til bilkjøring, vil jeg gjøre en dårlig jobb også.

Hvis jeg bare har lett forhøyet temperatur, tar jeg vel en paracet og drar på jobb. Jeg tar som regel bussen, men kler godt på meg og går rolig til bussen, så blir jeg sjelden dårligere.

Det finnes faktisk en god del mennesker som ikke tåler å bli smittet/syke i særlig grad. Likevel kan disse være nødt til å ta bussen i hverdagen. Hvis folk som er syke setter seg på en buss selv når de er smittefarlige, kan det i stor grad gå utover andre.

Hold deg heller hjemme. Da begrenser du også spredningen av smitte. Det vil, på sikt, være økonomisk bedre også for samfunnet.

Selv blir jeg irritert hvis jeg sitter ved siden av en på bussen som hoster og nyser, eller ser åpenbart febersyk ut - og som heller burde holdt seg hjemme og dermed begrenset smitten.

Fortsetter under...

''Hvis jeg bare har lett forhøyet temperatur, tar jeg vel en paracet og drar på jobb. Jeg tar som regel bussen, men kler godt på meg og går rolig til bussen, så blir jeg sjelden dårligere.''

Lurer på hvor mange medpassasjerer du smitter på en full buss.

mvh

Hvis man skal unngå å ta bussen hver gang man er smittefarlig, tror jeg det ville blitt lite produktivitet her i landet. Da må man jo holde seg hjemme hvis man bare er litt snørrete også, det tror jeg de færreste gjør.

Jeg tar jo selvfølgelig hensyn når jeg er smittefarlig, holder meg for munnen hvis jeg hoster, peser ikke rett i ansiktet til folk osv. Dessuten sitter jeg nesten alltid alene på en toseter, så jeg er rimelig sikker på at jeg ikke er særlig smittefarlig.

Hvis man skal unngå å ta bussen hver gang man er smittefarlig, tror jeg det ville blitt lite produktivitet her i landet. Da må man jo holde seg hjemme hvis man bare er litt snørrete også, det tror jeg de færreste gjør.

Jeg tar jo selvfølgelig hensyn når jeg er smittefarlig, holder meg for munnen hvis jeg hoster, peser ikke rett i ansiktet til folk osv. Dessuten sitter jeg nesten alltid alene på en toseter, så jeg er rimelig sikker på at jeg ikke er særlig smittefarlig.

Det kommer an på hvor smittefarlig man er og hvor syk man blir av smitten. Det er mest hensynsfullt å kjøre bil (om man er i stand til det) eller reise på avganger med lite folk når man er syk.

Reiser man syk på avganger der folk står som sild i tønne, gjør man ganske sikkert andre syke.

mvh

''Dessuten sitter jeg nesten alltid alene på en toseter, så jeg er rimelig sikker på at jeg ikke er særlig smittefarlig.''

Alene på en toseter på bussen?! Da bor du ikke i Trondheim, evt. du tar bussen til veldig sære tider på døgnet... For her er det smekkfult på bussene i rushet og til tider ellers også.

Det finnes faktisk en god del mennesker som ikke tåler å bli smittet/syke i særlig grad. Likevel kan disse være nødt til å ta bussen i hverdagen. Hvis folk som er syke setter seg på en buss selv når de er smittefarlige, kan det i stor grad gå utover andre.

Hold deg heller hjemme. Da begrenser du også spredningen av smitte. Det vil, på sikt, være økonomisk bedre også for samfunnet.

Selv blir jeg irritert hvis jeg sitter ved siden av en på bussen som hoster og nyser, eller ser åpenbart febersyk ut - og som heller burde holdt seg hjemme og dermed begrenset smitten.

''Hold deg heller hjemme. Da begrenser du også spredningen av smitte. Det vil, på sikt, være økonomisk bedre også for samfunnet.''

Enig.

Noe av det verste er folk som ikke kan holde seg hjemme med magesjau. Hensynsløst.

mvh

''Dessuten sitter jeg nesten alltid alene på en toseter, så jeg er rimelig sikker på at jeg ikke er særlig smittefarlig.''

Alene på en toseter på bussen?! Da bor du ikke i Trondheim, evt. du tar bussen til veldig sære tider på døgnet... For her er det smekkfult på bussene i rushet og til tider ellers også.

Jeg bor ikke i Trondheim, nei. Jeg bor i utkanten av byen jeg jobber, reiser som regel tidlig på jobb og bussen er sjelden helt full. Når jeg er forkjølet, setter jeg sekken min på setet ved siden av for at andre passasjerer setter seg der.

Tar dere virkelig aldri bussen hvis dere ikke er 100% friske? Går dere heller ikke i butikken, eller oppholder dere i andre folkemengder uten å være sikre på å ikke være smittefarlig? Det betyr jo i praksis at man ikke kan gå ut når ungene er syke heller, de har jo nesten garantert smittet oss.

Annonse

Gjest Zignatur

Ja, har man feber blir man ikke akkurat så veldig konsentret, man blir rett og slett farlig.

Har man migrene skal man i alle fall ikke bak rattet, da mister man helt konsentrasjonen, kanskje har man aura med synsfeltsufall osv og...

Så dette må man også ha i mente om man "forventer" at man skal stille på jobb når man er syk. Kan kanskje ta bussen... men ikke alltid praktisk det heller.

Jeg bor ikke i Trondheim, nei. Jeg bor i utkanten av byen jeg jobber, reiser som regel tidlig på jobb og bussen er sjelden helt full. Når jeg er forkjølet, setter jeg sekken min på setet ved siden av for at andre passasjerer setter seg der.

Tar dere virkelig aldri bussen hvis dere ikke er 100% friske? Går dere heller ikke i butikken, eller oppholder dere i andre folkemengder uten å være sikre på å ikke være smittefarlig? Det betyr jo i praksis at man ikke kan gå ut når ungene er syke heller, de har jo nesten garantert smittet oss.

''Tar dere virkelig aldri bussen hvis dere ikke er 100% friske? Går dere heller ikke i butikken, eller oppholder dere i andre folkemengder uten å være sikre på å ikke være smittefarlig? Det betyr jo i praksis at man ikke kan gå ut når ungene er syke heller, de har jo nesten garantert smittet oss'' Jo selvfølgelig :) Syns nesten det er litt komisk at hver gang sykemelding og egendager diskuteres tar folk nesten aldri ut en sykedag, mens diskuteres smitte går plutselig ingen på jobb når de er ugne hehe. Innen mitt fag er en av metodene "kan jeg få følge deg når du...." nettopp fordi "vis meg hva du gjør..." ofte fører til idealiserte svar ;-)

''Når jeg er forkjølet, setter jeg sekken min på setet ved siden av for at andre passasjerer setter seg der.''

Det er noe av det mest irriterende som finnes når man tar bussen - at noen ser ut til å tro at de kan oppta to seter, sekken trenger ikke noe eget sete. Men jeg regner med at du tar sekken ned når bussen blir ganske full?

''Tar dere virkelig aldri bussen hvis dere ikke er 100% friske?''

Nei. ;o) Jeg kjører bil. :o) Jeg gidder ikke somle bort 2-2,5 time daglig på bussen når bilen tar meg godt under halve tiden.

Gjest Psyk av alt

Du er vel ikke så uselvstendig at du ikke greier å vurdere dette selv? Kjenner jeg blir litt irritert nå.

De aller fleste vil vel selv greie å vurdere om de kan ta buss, bil eller taxi?

Siden du spør så mye, får jeg mistanke om at du både greier å ta buss og greier å jobbe.

Ellers ville du vel ikke hatt behov for å stille disse spørsmålene?

Er man ordnelig syk, så spør man ikke sånn.

Enig med deg!

''Når jeg er forkjølet, setter jeg sekken min på setet ved siden av for at andre passasjerer setter seg der.''

Det er noe av det mest irriterende som finnes når man tar bussen - at noen ser ut til å tro at de kan oppta to seter, sekken trenger ikke noe eget sete. Men jeg regner med at du tar sekken ned når bussen blir ganske full?

''Tar dere virkelig aldri bussen hvis dere ikke er 100% friske?''

Nei. ;o) Jeg kjører bil. :o) Jeg gidder ikke somle bort 2-2,5 time daglig på bussen når bilen tar meg godt under halve tiden.

''Men jeg regner med at du tar sekken ned når bussen blir ganske full?''

Ja, det gjør jeg. Jeg følger med og tar ned sekken hvis bussen fylles opp. Når jeg drar til vanlig tid, rundt 6.30, er bussen sjelden så full at det blir et problem.

''Nei. ;o) Jeg kjører bil. :o) Jeg gidder ikke somle bort 2-2,5 time daglig på bussen når bilen tar meg godt under halve tiden.''

Da kjører du vel bil når du er frisk også? Jeg kjører sjelden bil fordi vi har to parkeringsplasser til 50 mennesker på jobb og det koster en formue å parkerer i parkeringshus, jeg foretrekker å sove på bussen frem for å stå i kø med bil, det går like fort med buss, det er mer miljøvennlig.

''Men jeg regner med at du tar sekken ned når bussen blir ganske full?''

Ja, det gjør jeg. Jeg følger med og tar ned sekken hvis bussen fylles opp. Når jeg drar til vanlig tid, rundt 6.30, er bussen sjelden så full at det blir et problem.

''Nei. ;o) Jeg kjører bil. :o) Jeg gidder ikke somle bort 2-2,5 time daglig på bussen når bilen tar meg godt under halve tiden.''

Da kjører du vel bil når du er frisk også? Jeg kjører sjelden bil fordi vi har to parkeringsplasser til 50 mennesker på jobb og det koster en formue å parkerer i parkeringshus, jeg foretrekker å sove på bussen frem for å stå i kø med bil, det går like fort med buss, det er mer miljøvennlig.

'' jeg foretrekker å sove på bussen frem for å stå i kø med bil, det går like fort med buss, det er mer miljøvennlig.''

For meg tar det minst dobbelt så lang tid med buss, om jeg drar fra mitt eget bosted (ikke kjærestens) så tar gjerne tre ganger så lang tid også. I tillegg til at jeg må gå en liten km + bytte av buss. Lite aktuelt med andre ord.

Annonse

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...