Gå til innhold

hvor stor betydning har hjemmet ditt?

Anbefalte innlegg

Bare for å stille spørsmålet litt annerledes.

Hva hadde dere valgt av å kjøpe et hus med stort areal, perfekt beliggenhet, men med stort oppussningsbehov, uten noen sjanse for å ha råd til å gjøre noe pga økonomi.

Eller et perfekt oppusset hus med dårlig belligenhet?Til samme pris

Hva betyr mest?

Vanskelig spørsmål. Det jeg tror betyr mest for meg er hvor stort oppussingsbehovet er. Er det mugg, råte, farlig el. anlegg, taket ramler sammen, det lekker varme i alle ender osv. eller er det strengt tatt levelig? Er det ikke levelig hadde jeg gått for det med dårlig beliggenhet. Er det levelig, har potensial og jeg hadde visst jeg hadde hatt ork og kunne gjort litt etter litt i løpet av en ti års tid, kunne jeg sikkert gått for oppussingsobjektet. Jeg kunne sikkert uansett ha klart å fått det koselig i mellomtiden.

Fortsetter under...

Gjest hjemkjærehjem

Vanskelig spørsmål. Det jeg tror betyr mest for meg er hvor stort oppussingsbehovet er. Er det mugg, råte, farlig el. anlegg, taket ramler sammen, det lekker varme i alle ender osv. eller er det strengt tatt levelig? Er det ikke levelig hadde jeg gått for det med dårlig beliggenhet. Er det levelig, har potensial og jeg hadde visst jeg hadde hatt ork og kunne gjort litt etter litt i løpet av en ti års tid, kunne jeg sikkert gått for oppussingsobjektet. Jeg kunne sikkert uansett ha klart å fått det koselig i mellomtiden.

Si t det absolutt er levelig solid hus, men ikke gjort noe på 40 år:-)?

Si t det absolutt er levelig solid hus, men ikke gjort noe på 40 år:-)?

Jeg hadde gått ut fra beliggenhet. Så lenge taket er tett, el-anlegget er i orden og vannrørene likeså. Man kommer da ganske langt på vei med litt maling og fantasi. :o) Beliggenheten kan man derimot ikke gjøre noe med.

hva om du ikke hadde hatt råd til å få det så flott og stilfullt som må til for å trives?

Er det mulig å få gjort noe med det uten å bli blakk?

Si at du hadde et 40 år gammelt velfungerende kjøkken, men hadde så dårlig råd at du måtte leve med det?

Kan man klare å legge det fra seg å trives likevel?

Jeg har råd til å få det akkurat så fint og stilfullt jeg vil. :) Men så har jeg ikke store krav. IKEA er helt flott for meg. Det viktigre for meg er at ting passer sammen i mitt hode, ikke hva interiørblader sier er fint.

Gjest hjemkjærehjem

Om det var det huset som jeg følte var mest meg og hadde best beliggenhet hadde jeg definitivt gått for det da. Da styrer følelser mer enn fornuft :)

ikke nødvendigvis, vil vel heller si motsatt, at fornuft styrer foran følelser.

Jeg tenker at det er mest fornuftig å kjøpe hus etter beliggenhet, nettopp fordi det ikke går an å forandre på.

En annen ting er jo at økonomien kan forandres i fremtiden, og at det også da blir mulig å pusse opp, det kan jo være en fordel økonomisk også for å øke verdien på huset.

Et nyoppusset hus med dårlig beliggenhet stiger vel ikke på lik linje med et med god beliggenhet.

Så ja jeg hadde også valgt det med best beliggenhet:-)

Annonse

hva om du ikke hadde hatt råd til å få det så flott og stilfullt som må til for å trives?

Er det mulig å få gjort noe med det uten å bli blakk?

Si at du hadde et 40 år gammelt velfungerende kjøkken, men hadde så dårlig råd at du måtte leve med det?

Kan man klare å legge det fra seg å trives likevel?

For å svare på det du spør om: Ja, det er fint mulig å klare seg med det man har. Utrolig hva noen strøk med en farge man liker kan gjøre!

Da jeg flyttet inn her jeg nå bor, så var her et minst 50 år gammelt kjøkken. Jeg flyttet da fra et hus der deler av kjøkkeninnredninga sikkert var minst like gammel, men som jeg fint kunne leve med likevel fordi den fungerte greit. Grunnen til at det ble byttet ut her var at det var lite funksjonelt. Jeg må ha det funksjonelt for å trives.

Hva hadde dere valgt av å kjøpe et hus med stort areal, perfekt beliggenhet, men med stort oppussningsbehov, uten noen sjanse for å ha råd til å gjøre noe pga økonomi.

Hva betyr mest?

Jeg hadde valgt det første om ikke huset var i en forfatning at det ramlet ned rundt meg. :)

Hva betyr mest?

Jeg ville ikke kjøpt et hus med en beliggenhet som var upraktisk eller uønskelig for oss om det var aldri så fint, så def første alternativ. Men - det er slitsom å bo på en byggeplass også. Er huset i veldig dårlig befatning? Finnes det ikke noe som er mindre og litt rimeligere i samme område?

Investeringsmessig er også det med god beliggenhet det beste kjøpet :)

Hva betyr mest?

Hvis det bare er kosmetisk hadde jeg nok gått for dette huset. Man kommer langt med litt maling og egeninnsats, og det koster ikke allverden.

er det skade (fukt, mugg, råte) som må utbedres hadde jeg vært skeptisk

Hva jeg tenker om andre folk som ikke har det moderne? Jeg tenker ingenting, annet enn at folk har forskjellig smak og økonomi. Et eldre hus er på mange måter mer koselig, enn et utstillingshjem. Ankepunkt for meg: at eldre hus ofte har upraktisk rominndeling ift. nyere hus.

For meg er det viktig med beliggenhet, skolekrets og at det er sånn tålelig i orden.

Sjekk med kommunen: bestill kart over eiendommens vann og avløpsledninger.

Annonse

Gjest Husbyggern

Jeg er født med noen defekter, jeg mangler fullstendig både shopping- og interørgenet... :-(

Derimot er det viktig for meg at ting er funksjonelt, at det ser helt greit ut (i mine øyne, da...) og at det er komfortabelt.

Vi bygde hus på et nyetablert felt for 7 år siden, og valgte veldig annerledes enn de andre her. Vårt hus er mindre i størrelse og fylt opp av ting fra finn.no (og IKEA, forsåvidt), arvegods og det vi hadde fra før. De aller fleste andre kjøpte det meste nytt, de har store stuer og veldig mye større sans for interiørdetaljer.

Økonomien til oss som bor her i gata er ganske lik, men siden vi valgte så mye rimeligere bolig har vi alltid penger nok. Vi trenger ikke vente på neste lønning for å kjøpe ny vaskemaskin eller vintersko til ungene. Vi valgte dessuten å legge varme i alle gulv og gulvbelgg framfor parkett, og vi har noen praktiske detaljer både på kjøkken og vaskerom som de andre har valgt bort av utseendemessige årsaker. Så selv om vårt hjem er veldig mye mer beskjedent enn de andres, så har vi mer til "brukshjem". Vi får ikke riper i gulvet om noen stormer inn med sko, og vi knuser ikke ting på badegulvet siden det ikke er fliser der (dette er slike ting naboene snakker om at er ei plage).

Så poenget mitt er: Ja, hjemmet er viktig, på den måten at det skal fungere. Vi har nok rom, med nok sengeplass til å ta imot besøk, vi har et velfungerende kjøkken og en deilig innevarme. Og disse tingene er viktigere enn fancy møbler og stilfulle gulv.

(Ungene er forøvrig ikke enige, de skulle ønske vi hadde "hus som de andre". Hehe. Gleder meg til å se deres boliger om noen år!)

Om det var det huset som jeg følte var mest meg og hadde best beliggenhet hadde jeg definitivt gått for det da. Da styrer følelser mer enn fornuft :)

Ja, du har helt rett... følelser og fornuft ;)

Men.. så er det sånn at for min del hadde jeg pr. i dag ikke hatt det minste tiltakslyst eller overskudd til å gå på med selv det minste malespannet. Ja, i grunn får bare tanken på å flytte det til å velte kvalme opp i meg, og jeg vil helst ikke bort fra sofaen en gang, så sånn sett hadde det nok vært mest fornuftig å flytte inn i noe helt strøkent som jeg ikke hadde villet ønske å gjøre en times arbeid med... :P

Og da er vi egentlig tilbake til prioriteringer og hva man har interesse for og lyst til. Det må være greit at man prioriterer forskjellig. :)

Har lest en del av svarene i tråden din. Og så ditt tilleggspørsmål.

Ut fra første spørsmål, så betyr det ikke noe for meg og jeg tenker ikke noe over det om jeg kommer inn i et hus med "gammeldags" kjøkkeninnredning, eller blått bad (type farget porselen). Om møbler er gamle, gardiner gamle eller i mine øyne mindre fine, så legger jeg på mange måter ikke merke til dette.

Har selv for eksempel leid et hus fra 1898. Flyttet fra far til mine to eldste jenter og lot alt av møbler bli stående igjen hos ham, så vi bodde den første mnd på gulvet, før jeg kjøpte senger på januarsalg og alt annet av møbler var rester vi fikk eller arvet fra andre.

Huset ble et flott hjem for oss tre. Ikke vakkert, men fullt av sjarm. Og siden jeg leide, valgte jeg å bruke de ekstra kronene jeg klarte å spare opp til reiser og opplevelser. Både sammen med barna og alene. Dette var for meg mye viktigere enn hvordan det så ut rundt meg.

Nå bor jeg i et hus jeg har tenkt å bo i "resten av livet". Sammen med samboer, har vi bedre økonomi og har tatt en ganske stor renovering av huset. Flyttet kjøkken, laget et nytt bad og eller byttet ut gulv i nesten hele huset og fått bort 90 % av furua som preget huset fra 85.

Opplevelser er fremdeles viktig for meg, og for samboer. Vi har for eksempel tre motorsykler stående i garasjen. Nå har vi bare gardiner i soverom for eksempel.Vi liker begge denne minimalistiske stilen og i stedet for mye nips, nye gardiner osv, velger vi å bruke penger på opplevelser. Samtidig som det på en måte er mye mer befriende å være hjemme i et hus som ser ut slik jeg trives. Merket for eksempel dette godt under tiden med amming og permisjon. Kunne nok blitt litt lettere smårar om jeg skulle vært hjemme såpass mye som jeg var under den perioden da jeg leide det gamle huset.

Hadde jeg hatt bolig og var på utkikk etter noe nytt, tror jeg ikke jeg ville valgt noen av dine to eksempler. Tror jeg ville fortsatt å lete, til jeg fant et alternativ som passet bedre, både med tanke på alder og oppussing og beliggenhet.

Jeg er ikke så opptatt av å ha det hipt og moderne, men kjøkken og bad har vi måttet pusse opp fra grunnen fordi begge rommene var så dårlige at noe måtte gjøres. Men vi får stadig høre fra våre to ungdommmer at huset vårt er så stygt innredet og noen rom ser så stygge at de ikke vil være der og slett ikke ha venner på besøk..

Når jeg kommer inni et hjem som er litt rufsete føler jeg at her er det noen som ikke tar seg selv så høytidelig og at det er veldig bra.

''Men vi får stadig høre fra våre to ungdommmer at huset vårt er så stygt innredet og noen rom ser så stygge at de ikke vil være der og slett ikke ha venner på besøk..

Når jeg kommer inni et hjem som er litt rufsete føler jeg at her er det noen som ikke tar seg selv så høytidelig og at det er veldig bra.''

Dette kunne jeg selv ha skrevet :-)

Hva betyr mest?

''Bare for å stille spørsmålet litt annerledes. Hva hadde dere valgt av å kjøpe et hus med stort areal, perfekt beliggenhet, men med stort oppussningsbehov, uten noen sjanse for å ha råd til å gjøre noe pga økonomi. Eller et perfekt oppusset hus med dårlig belligenhet?Til samme pris Hva betyr mest?''

Vi flyttet for ikke så veldig lenge siden til et stort hus, med perfekt beliggenhet og stor tomt i dette området, fremfor et nytt og oppusset hus. Veldig pussig at du nevner dette, siden vi stod overfor dette valget.

Men, vi har økonomisk mulighet til å gjøre noe med huset vårt, og vi er igang, men det tar tid, for vi liker å bo oss til og finne ut av hvordan vi vil ha det.

Men vi har allerede byttet ut peis, varmepumpe, pipe og gjort en del oppgraderinger i hagen. Så det tar litt tid, men heller det enn å bo et sted vi egentlig ikke vil være...

Jeg tenker ikke negativt hvertfall, om venner,etc har det annerledes enn hva jeg liker. Noen har jo hypermoderne hjem, og i mine øyne er det ikke akkurat hva jeg liker.

So What?

Hva er viktig?

Et besøk hos noen koselige mennesker du kommer godt overens med...? :-)

Vi har ulik økonomi, ulik smak... Det som teller er om du trives i hjemmet ditt. Venner og familie ser vel DEG mer enn hjemmet ditt....? :-)

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...