Gå til innhold

blir oppgitt over enkeltes økonomi...

Anbefalte innlegg

Gjest dårligråd ja

har noen bekjente som klager sin nød over hvor lite penger de har,, ikke noen sjanse å kjøpe seg egen leilighet, eller få endene til å møtes.

De samme personene reiser på weekendturer til London og jøper vesker og jakker til mange tusen dvs, vesker til 8000 og jakker til samme pris.

De ser utad meget motebevisste ut,og prioriterer at på utseende, men llikevel så fattig...

Jeg begriper ikke evnen til å tenke økonomisk.

Hva med å sette av noen tusen pr mnd på en sparekonto i stedenfor?

Hvis man har dårlig råd, hvordan kan man virkelig få seg til å gå å kjøpe en veske til 8000 kr??

Noen som kjenner seg igjen?

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/385495-blir-oppgitt-over-enkeltes-%C3%B8konomi/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Nickløsheletida

Jeg tenker at det er deres sak. Ei jeg kjenner sa til meg: - Har du sparekonto? Det hadde hun aldri hatt og klaget over at hun aldri kom seg opp på null på mastercardet.

Men når jeg får høre hva hun handler synes jeg ikke det er noe rart at hun ikke har sparekonto.

Annonse

Jeg tror jeg hadde sagt det rett ut dersom de klagde gjentatte ganger - at dersom de omprioriterer litt så har de råd til leilighet og at så lenge de kjøper så dyre klær og vesker så kan de ikke snakke om ikke å få endene til å møtes. Men kanskje de tror at det er sånt hvermannsen gjør?

Gjest ivrig Fretex-kunde

Jeg tror jeg hadde sagt det rett ut dersom de klagde gjentatte ganger - at dersom de omprioriterer litt så har de råd til leilighet og at så lenge de kjøper så dyre klær og vesker så kan de ikke snakke om ikke å få endene til å møtes. Men kanskje de tror at det er sånt hvermannsen gjør?

Godt svart. Hvis de stadig klager så kan man godt si noe slikt.

Jeg er enig med trådstarter. Jeg ville aldri brukt masse penger på sånt.

Jeg har selv rimelig god råd, men jeg tar nok endel gode valg også.

De færreste kan gjøre alt dette på én gang, altså både bruke masse penger på både reiser, luksusshopping og investering i bolig. Det heter prioritering.

Det kan selvfølgelig være irriterende, men det er lite voksent å _klage_ over at man er nødt til å prioritere.

Ok da må jeg bare heller si at jeg er oppgitt over enkelte menneskers økonomiske prioriteringer

Folk må da få prioritere det de vil? Men de må selvsagt ikke snakke om dårlig råd når de velger å bruke masse penger på andre ting. De har prioritert, det er deres valg. Men det betyr jo ikke at de ikke hadde hatt råd til andre ting om de hadde valgt annerledes. Akkurat DET kan gjerne irritere meg, men ikke hva slagss valg de gjør.

Gjest melmøll

Nei, kjenner meg ikke igjen. Tror ikke jeg hadde passet til å være nære venner at folk som har så stort forbruk. Mine prioriteringer er i hovedsak bolig (faste utgifter, ikke interiør/oppussing), og det som blir igjen fordeles på mat, klær, underholdning. Jeg kunne aldri leve på havregrøt en måned for å kjøpe en rådyr jakke, så forbruk på hvert område må stå i forhold til hverandre. jeg tror det er måten å ikke føle seg fattig på, men det er mulig andre tenker annerledes om saken.

Annonse

Jeg ville kanskje tenkt at det ikke er så rart at de ikke har mye penger om de ofte kjøper forbruksartikler til 8000 uten å ha råd til det, men jeg ville ikke sagt noe. Det er ikke min sak, og jeg ville ikke giddet bruke energi på det rett og slett :)

Folk må da få prioritere det de vil? Men de må selvsagt ikke snakke om dårlig råd når de velger å bruke masse penger på andre ting. De har prioritert, det er deres valg. Men det betyr jo ikke at de ikke hadde hatt råd til andre ting om de hadde valgt annerledes. Akkurat DET kan gjerne irritere meg, men ikke hva slagss valg de gjør.

Jeg har inntrykk av at trådstarter først og frems irriterer seg over at de vennene klager over at de har dårlig råd.

Jeg har inntrykk av at trådstarter først og frems irriterer seg over at de vennene klager over at de har dårlig råd.

Det er nå en gang sånn at man svarer på innlegget over ens eget innlegg. Nå svarte jeg ikke på innlegget som startet tråden, men på at trådstarter var oppgitt over enkelte menneskers økonomiske prioriteringer.

Jeg tenker at det er deres sak. Ei jeg kjenner sa til meg: - Har du sparekonto? Det hadde hun aldri hatt og klaget over at hun aldri kom seg opp på null på mastercardet.

Men når jeg får høre hva hun handler synes jeg ikke det er noe rart at hun ikke har sparekonto.

Og du har helt sikkert sparekonto og handler ikke så mye som de gjør. Si det med en gang så blir det mindre å lese;-)

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...