Gå til innhold

Hvordan bake brød?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg hadde ikke tenkt å drepe noen;-)

Nei, takk, trenger ikke mål:-)

Hei!

Beklager skulle sende oppskrift til noen annen og sendte til deg :-)

• Svar 49
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• cathlin

15

• Madelenemie

10

• Lillemus

6

• Katt-ja

1

Mest aktive i denne tråden

Skrevet

Jeg vil gjerne ha mål, om det er mulig :)

Hei!

Hvis du vil ha oppskrift på frøknekkebrød kan du få det også.

De er utrolig smakfulle.

Gjest annlovinda
Skrevet

Hei!

Jeg bakte de i går.

Jeg tok til to 2 liters former, 1, 5 liter vann, olivenolje, salt og gjær. Så 1,5 liter byggemel og 1,5 liter hvetemel ca.

Brødene blir ganske lyse og lette og faller ikke fra hverandre. Bygg er spesielt næringsrikt og noe man kan lage spesielle drikker av til syke med dårlig matlyst. Jeg syns derfor man kan gjøre de litt mindre grove, når næringsinnholdet holder seg ogh smaken er utrolig god, bygg smaker veldig godt.

De bør heve i to omganger, en i bakebollen og til sist i formene. Jeg stekte de i går nederst i ovnen i ca 40 nei kanskje 5 min. Når jeg er trøtt og lat, tar jeg bare bittelitt gjær, dvs ca 5 gr knar deigen en gang, til ganske fast, lager to brødemner har i brødformene og steker neste morgen på 200 grader :-)

Jeg foretrekker lage om kvelden, da får barna en varm skive før de legger seg, de liker dette brødet, og de får ikke vondt i magen sånn som de får av kjøpesbrød.

Takk :)

Da skal jeg prjøve å bake brød med byggmel i helga, det tror jeg aldri jeg har bakt med før.

Tusen takk :)

Gjest annlovinda
Skrevet

Hei!

Hvis du vil ha oppskrift på frøknekkebrød kan du få det også.

De er utrolig smakfulle.

Ja takk, det vil jeg gjerne.

jeg baker av og til en type knekkebrød, men enten blir de seige og umulige å tygge, eller for brente...

:)

Skrevet

Ja takk, det vil jeg gjerne.

jeg baker av og til en type knekkebrød, men enten blir de seige og umulige å tygge, eller for brente...

:)

Hei!

4 dl havregryn, 2 dl sammalt rug. 2 dl hvete sammalt grov, 2 dl solsikkefrøkjerner, 1 dl sesamfrø, 1 dl linfrø, 7 dl lunkent vann,

Smør blandingen tynt ut på to stekeplater (det er den vanskeligste syns jeg), m/bakepapir, strø over forsiktig med havsalt, (jeg sløyfer dette jeg da)

150 grader i ca 1 time,

Jeg baker dobbel porsjon for blir så fort spist opp. de er i vertfall knasende sprø :-)

Gjest annlovinda
Skrevet

Hei!

Jeg bakte de i går.

Jeg tok til to 2 liters former, 1, 5 liter vann, olivenolje, salt og gjær. Så 1,5 liter byggemel og 1,5 liter hvetemel ca.

Brødene blir ganske lyse og lette og faller ikke fra hverandre. Bygg er spesielt næringsrikt og noe man kan lage spesielle drikker av til syke med dårlig matlyst. Jeg syns derfor man kan gjøre de litt mindre grove, når næringsinnholdet holder seg ogh smaken er utrolig god, bygg smaker veldig godt.

De bør heve i to omganger, en i bakebollen og til sist i formene. Jeg stekte de i går nederst i ovnen i ca 40 nei kanskje 5 min. Når jeg er trøtt og lat, tar jeg bare bittelitt gjær, dvs ca 5 gr knar deigen en gang, til ganske fast, lager to brødemner har i brødformene og steker neste morgen på 200 grader :-)

Jeg foretrekker lage om kvelden, da får barna en varm skive før de legger seg, de liker dette brødet, og de får ikke vondt i magen sånn som de får av kjøpesbrød.

Jeg tenkte å bake disse brødene i helga. Ville prøve disse.

Men i butikken jeg bruker så hadde de ikke byggmel, bare hele byggkorn. Hva slags butikk kjøper du byggmel i?

Jeg skal prøve de andre butikkene i nærområdet siden i dag, men den jeg var i er den med størst utvalg, så syntes det var rart de ikke hadde det der.

Skrevet

Jeg tenkte å bake disse brødene i helga. Ville prøve disse.

Men i butikken jeg bruker så hadde de ikke byggmel, bare hele byggkorn. Hva slags butikk kjøper du byggmel i?

Jeg skal prøve de andre butikkene i nærområdet siden i dag, men den jeg var i er den med størst utvalg, så syntes det var rart de ikke hadde det der.

Hei!

Det var rart?

Før kjøpte jeg på Helios, men i det siste har jeg kjøpt byggmel på Rimi. De sprøyter ikke bygg slik jeg har forstått det, det er godt egnet til norsk klima så liten grunn til å kjøpe økologisk.

Rimi har det så da vil jeg tro de fleste Rimibutikker har det siden de har sitt faste sortiment.

Skrevet

Hei!

Det var rart?

Før kjøpte jeg på Helios, men i det siste har jeg kjøpt byggmel på Rimi. De sprøyter ikke bygg slik jeg har forstått det, det er godt egnet til norsk klima så liten grunn til å kjøpe økologisk.

Rimi har det så da vil jeg tro de fleste Rimibutikker har det siden de har sitt faste sortiment.

''De sprøyter ikke bygg slik jeg har forstått det, det er godt egnet til norsk klima så liten grunn til å kjøpe økologisk.''

Byggåkrer blir sprøytet mot både soppsykdommer og mot ugress - f.eks. kveke. Men det er godt mulig at det sprøytes mindre i bygg enn i hvete.

Bygg klarer seg bedre i norsk klima enn hvete, og jeg tror det er færre soppsykdommer på bygg enn på andre kornsorter, men er litt usikker på dette.

Gjest annlovinda
Skrevet

Hei!

Det var rart?

Ok, da skal jeg prøve meg der.

Takk :)

Skrevet

''De sprøyter ikke bygg slik jeg har forstått det, det er godt egnet til norsk klima så liten grunn til å kjøpe økologisk.''

Byggåkrer blir sprøytet mot både soppsykdommer og mot ugress - f.eks. kveke. Men det er godt mulig at det sprøytes mindre i bygg enn i hvete.

Bygg klarer seg bedre i norsk klima enn hvete, og jeg tror det er færre soppsykdommer på bygg enn på andre kornsorter, men er litt usikker på dette.

Hei!

Takk, dette skal jeg jammen sjekke senere.

Ha en fin dag :-)

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...