Gå til innhold

Rabies vaksine og mat

Anbefalte innlegg

Jeg oppholder meg for tiden i Georgia og ble bitt av en relativt vill katt. Det resulterte i Rabies vaksine, Tetanus, og Rabies hemoglobin. Greit nok. Det som forundrer meg er de restriksjonene jeg fikk i relasjon til mat og drikke. Jeg har lest masse på nettet om disse vaksinene og ikke ett sted finner jeg et eneste ord om at man bør holde seg unna enkelte mattyper i en hvis periode (2 uker til 2 mnd).

Her sa de at jeg skulle holde meg unna alkohol (greit nok), lam, svin, melk, egg, pølser, sitrus og andre sure ting som f.eks eddik, chilli og andre sterke ting, krydder i store mengder, kaffe, sjokolade, jordbær og fisk samt alt som kan innehoilde noe av det som er nevnt. Ikke så mye igjen da....

Er det noen der ute som har noe erfaring med dette ville jeg bli veldig taknemlig om noen andre delte sine erfaringer med meg.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/385531-rabies-vaksine-og-mat/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Beklager, jeg har ingen erfaring.

Jeg fant dette:

''De rabiesvaksinene som nå er tilgjengelige i Norge, består av virus dyrket på humane diploide celler (embryonale fibroblaster), kyllingfosterceller eller apenyreceller i kultur. I andre land er det tilgjengelige rabiesvaksiner dyrket på andre animale cellekulturer. De moderne cellekulturvaksinene består av ganske like virusstammer og har samme effekt. Vaksine dyrket på humane celler medfører ikke risiko for allergiske reaksjoner mot animalsk protein.''

Spesielt dette at vaksinen er dyrket på ulike måter i andre land enn Norge.

http://www.fhi.no/eway/default.aspx?pid=233&trg=MainLeft_6039&MainArea_5661=6039:0:15,4488:1:0:0:::0:0&MainLeft_6039=6041:68703::1:6043:16:::0:0#eHandbook687031

Beklager, jeg har ingen erfaring.

Jeg fant dette:

''De rabiesvaksinene som nå er tilgjengelige i Norge, består av virus dyrket på humane diploide celler (embryonale fibroblaster), kyllingfosterceller eller apenyreceller i kultur. I andre land er det tilgjengelige rabiesvaksiner dyrket på andre animale cellekulturer. De moderne cellekulturvaksinene består av ganske like virusstammer og har samme effekt. Vaksine dyrket på humane celler medfører ikke risiko for allergiske reaksjoner mot animalsk protein.''

Spesielt dette at vaksinen er dyrket på ulike måter i andre land enn Norge.

http://www.fhi.no/eway/default.aspx?pid=233&trg=MainLeft_6039&MainArea_5661=6039:0:15,4488:1:0:0:::0:0&MainLeft_6039=6041:68703::1:6043:16:::0:0#eHandbook687031

Liljana og PieLill, tusen takk begge to!

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...