Gå til innhold

Sladder

Anbefalte innlegg

'' Det er ikke morsomt. Det er ondskapfullhet, hevn og straff pakket inn i moraliserende kjerringvendinger.''

Og baktalelse er: ?

mvh

Det samme, men er det ikke greit å være bedre enn som så hvis du nå prøverr å heve deg høyt over det de gjør? Jeg synes ofte du har fornuftige ting å komme med, men dette her synes jeg bare ble dumt.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/385579-sladder/page/2/#findComment-3412003
Del på andre sider

Fortsetter under...

• Svar 45
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• PieLill

13

• tonie

9

• Babette

2

• EnolaGay

1

Mest aktive i denne tråden

Det samme, men er det ikke greit å være bedre enn som så hvis du nå prøverr å heve deg høyt over det de gjør? Jeg synes ofte du har fornuftige ting å komme med, men dette her synes jeg bare ble dumt.

Så du sidestiller altså å det å skape neon sekunders ubehag for en som baktaler med å rakke ned på folk som ikke er til stedet på en måte som kan få alvorlige konsekvenser for dem?

Hva gjør at du reagerer så sterkt på akkurat dette?

mvh

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/385579-sladder/page/2/#findComment-3412004
Del på andre sider

Jeg har ingen sans for slik sladder. Folk som opptrer som vandrende nyhetsbyråer og eventyrfontener holder jeg meg mest mulig unna. Neste gang er det meg de legger ut om.

Noen ganger har jeg møtt skvalder ved å late som jeg kjenner tredje-fjerde personen som rakkes ned på; Drar en remse om utseende eller andre kjennetrekk der det egentlig er den andre som kommer med opplysningene, mens jeg skaper en illusjon av at jeg allerede sitter inne med kunnskapen.

Så sier jeg: "Det er faren/moren/broren/søsteren min." Eller hva som nå kan vær mest relevant og nært. Når fortelleren har vært skrekkslagen passelig lenge ler jeg og sier at jeg bare tuller.

Mange revurderer sitt forhold til å utlevere og snakke dritt om andre etter noe slikt.

mvh

God ide!

Å si til noen at de skal slutte baktale, hjelper ikke. For de baktaler videre straks man drar.

Men å få baktalere til å selv bli redd for å bli latterligjort/føle ubehag, vil helt sikkert ha preventiv virkning - i alle fall en stund (til baktaleren har glemt ubehaget).

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/385579-sladder/page/2/#findComment-3412011
Del på andre sider

Så du sidestiller altså å det å skape neon sekunders ubehag for en som baktaler med å rakke ned på folk som ikke er til stedet på en måte som kan få alvorlige konsekvenser for dem?

Hva gjør at du reagerer så sterkt på akkurat dette?

mvh

Hvis du insinuerer at det er en karmating tar du feil. Jeg sladrer jeg, men ikke mer enn at jeg i grunnen like gjerne kan si det samme til den det gjelder.

Du minnet meg rett og slett veldig om et menneske jeg kjenner litt, som pleier å ty til slike metoder for å straffe folk og fremheve seg selv. Et øyeblikk trodde jeg nesten at dere kunne være samme person, men jeg innser at det ikke er så veldig sannsynlig. Hun kunne gjort akkurat det samme som deg, og jeg kan forsikre deg om at det ikke er noen andre enn hun selv som synes det er morsomt.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/385579-sladder/page/2/#findComment-3412012
Del på andre sider

God ide!

Å si til noen at de skal slutte baktale, hjelper ikke. For de baktaler videre straks man drar.

Men å få baktalere til å selv bli redd for å bli latterligjort/føle ubehag, vil helt sikkert ha preventiv virkning - i alle fall en stund (til baktaleren har glemt ubehaget).

Joa, og så skremmer dere bort alle andre i samme slengen, for de vil tro dere er tikkende bomber og finne det klokest å holde seg unna;) Men dere slipper nok å høre på mer sladder, og får posisjonert dere fint oppe på pidestallene, så sånn sett virker det vel bra.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/385579-sladder/page/2/#findComment-3412017
Del på andre sider

God ide!

''Å si til noen at de skal slutte baktale, hjelper ikke. For de baktaler videre straks man drar.''

Og noen ganger før man drar også.

''Men å få baktalere til å selv bli redd for å bli latterligjort/føle ubehag, vil helt sikkert ha preventiv virkning - i alle fall en stund (til baktaleren har glemt ubehaget).''

Merkelig det der. Baktaling burde bli oppfattet som like galt og nedrig uansett. Men det blir ikke riktig ille før man kan dra relasjonstråden helt tilbake til tilhørerne. En eller annen magisk grense med å kunne se baktalingsobjektet som en av 'de andre' som vi ser ned på og hever oss over, til at det blir en person 'vi' direkte eller indirekte har en relasjon til.

Ikke alltid like pop å rugge båten og komforten ved å synliggjøre hva baktalelse egentlig er. Som du kan se av noen av svarene jeg har fått.

mvh

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/385579-sladder/page/2/#findComment-3412020
Del på andre sider

Annonse

Hvis du insinuerer at det er en karmating tar du feil. Jeg sladrer jeg, men ikke mer enn at jeg i grunnen like gjerne kan si det samme til den det gjelder.

Du minnet meg rett og slett veldig om et menneske jeg kjenner litt, som pleier å ty til slike metoder for å straffe folk og fremheve seg selv. Et øyeblikk trodde jeg nesten at dere kunne være samme person, men jeg innser at det ikke er så veldig sannsynlig. Hun kunne gjort akkurat det samme som deg, og jeg kan forsikre deg om at det ikke er noen andre enn hun selv som synes det er morsomt.

''jeg kan forsikre deg om at det ikke er noen andre enn hun selv som synes det er morsomt''

Her tar du feil :-)

Jeg er overbevist om at andre godter seg litt over baktalerens flauhet- og at de tenker "det var til pass". Men de må være forsiktig ovenfor baktaleren, og jatte med - for å ikke selv bli neste offer.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/385579-sladder/page/2/#findComment-3412021
Del på andre sider

''Å si til noen at de skal slutte baktale, hjelper ikke. For de baktaler videre straks man drar.''

Og noen ganger før man drar også.

''Men å få baktalere til å selv bli redd for å bli latterligjort/føle ubehag, vil helt sikkert ha preventiv virkning - i alle fall en stund (til baktaleren har glemt ubehaget).''

Merkelig det der. Baktaling burde bli oppfattet som like galt og nedrig uansett. Men det blir ikke riktig ille før man kan dra relasjonstråden helt tilbake til tilhørerne. En eller annen magisk grense med å kunne se baktalingsobjektet som en av 'de andre' som vi ser ned på og hever oss over, til at det blir en person 'vi' direkte eller indirekte har en relasjon til.

Ikke alltid like pop å rugge båten og komforten ved å synliggjøre hva baktalelse egentlig er. Som du kan se av noen av svarene jeg har fått.

mvh

Enig med deg her.:-)

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/385579-sladder/page/2/#findComment-3412022
Del på andre sider

''Hvis du insinuerer at det er en karmating tar du feil.''

Den skjønte jeg ingen ting av.

Jeg lurte på hva jeg treffer hos som får deg til å se på dette som en så ultimat grusomhet at du karakteriserer det som:

"Så latterlig og barneskoleaktig. Det er virkelig det dummeste jeg har hørt på lenge."

"Den der latterlige overmoralske narretraffemanøveren får deg bare til å framstå som rabiat og muligens ikke helt stabil i hodet."

"Det er ondskapfullhet, hevn og straff pakket inn i moraliserende kjerringvendinger."

Har for øvrig aldri gjort noe slikt i plenum, bare på tomannshånd.

mvh

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/385579-sladder/page/2/#findComment-3412025
Del på andre sider

''jeg kan forsikre deg om at det ikke er noen andre enn hun selv som synes det er morsomt''

Her tar du feil :-)

Jeg er overbevist om at andre godter seg litt over baktalerens flauhet- og at de tenker "det var til pass". Men de må være forsiktig ovenfor baktaleren, og jatte med - for å ikke selv bli neste offer.

''Men de må være forsiktig ovenfor baktaleren, og jatte med - for å ikke selv bli neste offer.''

Jo, man gjør klokt i å veie sine ord og handlinger på gullvekt i nærheten av en habituell baktaler.

mvh

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/385579-sladder/page/2/#findComment-3412026
Del på andre sider

Joa, og så skremmer dere bort alle andre i samme slengen, for de vil tro dere er tikkende bomber og finne det klokest å holde seg unna;) Men dere slipper nok å høre på mer sladder, og får posisjonert dere fint oppe på pidestallene, så sånn sett virker det vel bra.

Liker denne jeg :-) :

''I antikkens Hellas var Sokrates kjent for å sette kunnskap høyt. En dag traff en bekjent den store filosofen og sa: «Vet du hva jeg nettopp hørte om din venn?"

"Vent litt," svarte Sokrat es. "Før du forteller meg noe, ønsker jeg at at du lar det passere gjennom en liten test. Den kalles trippel filter test."

"Trippel filter?"

"Det stemmer," fo rtsatte Sokrates. "Før du forteller meg noe om min venn, kan det være en god idé å ta et øyeblikk og filtrere det du skal si. Det er derfor jeg kaller det trippel filter test. Det første filteret er sannhet. Har du forsikret deg om at det du skal fortelle meg er sant? "

"Nei," sa mannen, "faktisk har jeg bare hørt om det."

"Greit," sa Sokrates. "Så du vet egentlig ikke om det er sant eller ikke. La oss nå prøve det andre filteret, filteret om godhet. Er det du er i ferd med å fortelle meg om min venn noe bra? "

"Nei, tvert imot ..."

"Så," fortsatte Sokrates, " " du vil fortelle meg noe dårlig om ham, og du er ikke sikker på at det er sant. Du kan fremdeles bestå prøven, fordi det er ett filter igjen: filteret om nytten. Er det du vil fortelle meg om min venn til noen nytte for meg? "

"Nei egentlig ikke ...??"

"Vel," konkluderte Sokrates, "hvis det du vil fortelle meg hverken er sant eller godt eller enda til nyttig, hvorfor fortelle meg det i det hele tatt?"''

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/385579-sladder/page/2/#findComment-3412027
Del på andre sider

''I antikkens Hellas var Sokrates kjent for å sette kunnskap høyt. En dag traff en bekjent den store filosofen og sa: «Vet du hva jeg nettopp hørte om din venn?"

"Vent litt," svarte Sokrat es. "Før du forteller meg noe, ønsker jeg at at du lar det passere gjennom en liten test. Den kalles trippel filter test."

"Trippel filter?"

"Det stemmer," fo rtsatte Sokrates. "Før du forteller meg noe om min venn, kan det være en god idé å ta et øyeblikk og filtrere det du skal si. Det er derfor jeg kaller det trippel filter test. Det første filteret er sannhet. Har du forsikret deg om at det du skal fortelle meg er sant? "

"Greit," sa Sokrates. "Så du vet egentlig ikke om det er sant eller ikke. La oss nå prøve det andre filteret, filteret om godhet. Er det du er i ferd med å fortelle meg om min venn noe bra? "

"Nei, tvert imot ..."

"Så," fortsatte Sokrates, " " du vil fortelle meg noe dårlig om ham, og du er ikke sikker på at det er sant. Du kan fremdeles bestå prøven, fordi det er ett filter igjen: filteret om nytten. Er det du vil fortelle meg om min venn til noen nytte for meg? "

"Vel," konkluderte Sokrates, "hvis det du vil fortelle meg hverken er sant eller godt eller enda til nyttig, hvorfor fortelle meg det i det hele tatt?"''

''"Vel," konkluderte Sokrates, "hvis det du vil fortelle meg hverken er sant eller godt eller enda til nyttig, hvorfor fortelle meg det i det hele tatt?"''

Spørsmålet er selvsagt retorisk, men om jeg skal forsøke å gi noen svar likevel:

Baktalelse har en sosial funksjon. Det skaper et vi, sammhold, enighet og bekreftelse. Dessuten gir det både baktaler og tilhørere en følelse av å være bedre og klokere. Et klassisk er hvordan 10-15 år gamle jenter skaper seg felles fiender som de i fellesskap rakker ned på.

Baktalelse kan fungere som hevn, utløp for oppdemmet agresjon. Det kan også være en form for sosialt angiveri.

Selvfølgelig fungerer det et utmerket som maktmiddel.

Baktalelse er også underholdning og tidtrøyte.

Komforten og gevinsten ved baktalelse kan være så stor at man rasjonaliserer bort det etisk forkastelige ved det, og blir sint på den som 'ødelegger' baktalelsen og stemningen det gir.

mvh

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/385579-sladder/page/2/#findComment-3412028
Del på andre sider

"Trippel filter?"

"Nei, tvert imot ..."

Du får poste den på Facebook:)

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/385579-sladder/page/2/#findComment-3412036
Del på andre sider

Annonse

''Hvis du insinuerer at det er en karmating tar du feil.''

Den skjønte jeg ingen ting av.

Jeg lurte på hva jeg treffer hos som får deg til å se på dette som en så ultimat grusomhet at du karakteriserer det som:

"Så latterlig og barneskoleaktig. Det er virkelig det dummeste jeg har hørt på lenge."

"Den der latterlige overmoralske narretraffemanøveren får deg bare til å framstå som rabiat og muligens ikke helt stabil i hodet."

"Det er ondskapfullhet, hevn og straff pakket inn i moraliserende kjerringvendinger."

Har for øvrig aldri gjort noe slikt i plenum, bare på tomannshånd.

mvh

Godt å høre at du i alle fall har tatt det på tomannshånd.

Jeg mente i tilfelle du skulle fram til at jeg måtte ha blitt utsatt for slik behandling selv for å finne det latterlig, barnslig og til de grader moraliserende. Det har jeg altså ikke. Jeg bare orker ikke sånt fordekt selvforherligende kjerringtull. Jeg har vel sett for mye av det. Jeg liker det enkelt. Klare meldinger til den det gjelder virker minst like bra.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/385579-sladder/page/2/#findComment-3412039
Del på andre sider

Godt å høre at du i alle fall har tatt det på tomannshånd.

Jeg mente i tilfelle du skulle fram til at jeg måtte ha blitt utsatt for slik behandling selv for å finne det latterlig, barnslig og til de grader moraliserende. Det har jeg altså ikke. Jeg bare orker ikke sånt fordekt selvforherligende kjerringtull. Jeg har vel sett for mye av det. Jeg liker det enkelt. Klare meldinger til den det gjelder virker minst like bra.

''Klare meldinger til den det gjelder virker minst like bra.''

Der har vi ulike erfaringer.

For øvrig ser jeg ikke hva som er mer selvforherligende med å si til noen at de snakker på en slik måte at jeg ikke ønsker å høre på dem, kontra å fleipe med en potensiell risiko ved å baktale.

I mine øyne driter man seg i realiteten like mye ut når man baktaler enten noen av tilhørerne har forbindelse til objektet eller ikke. Det blir bare så mye tydeligere når forbindelsen er synlig.

Jeg har også vært i situasjoner der jeg har kjent den som blir baktalt, noen ganger har vedkommende stått meg veldig nær. Slike opplevelser har ført til at jeg har begrenset medfølelse med noen som føler seg dumme fordi de har baktalt.

Når noen baktaler forsøker jeg å se det i lys av at det kunne vært min mor, far, bror, søster, venn, kjæreste osv. Også en nyttig å tenke på når man fristes til å baktale. Jeg kan sitte å snakke om noen som andre er glade i.

Mye baktalelse handler forresten ikke om personer som er ukjente, men den kjente som ikke er til stedet.

mvh

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/385579-sladder/page/2/#findComment-3412040
Del på andre sider

Gjest begge parter

Nei egentlig ikke greit. Men den som de prater med har mye å si. Noen er fryktelig nygerrige av seg og har en egen evne til å få andre til å si mer enn de burde. Sier ikke at det er tilfellet her, men som regel er det lett å få andre til å slutte å sladre om en skifter ofte tema og ikke gir respons .

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/385579-sladder/page/2/#findComment-3412044
Del på andre sider

Nei egentlig ikke greit. Men den som de prater med har mye å si. Noen er fryktelig nygerrige av seg og har en egen evne til å få andre til å si mer enn de burde. Sier ikke at det er tilfellet her, men som regel er det lett å få andre til å slutte å sladre om en skifter ofte tema og ikke gir respons .

Tror du har et viktig poeng her.

Ofte er det et samspill mellom de som liker å få servert noen gode sladrehistorier og de(n) som liker å servere dem. I en sosial setting kan to eller flere gå inn i 'sladremodus'. Man tar tur på å fortelle 'gode' historier.

Hvor lett det er å stoppe baktalelsen er avhengig av den sosiale kodeksen som for anledningen skapes/vanligvis rår i den aktuelle gruppen. Det kan være kostbart å gå mot strømmen. Spesielt i en setting der baktalelsen gir posisjon eller bedrives av personer med sterk posisjon.

mvh

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/385579-sladder/page/2/#findComment-3412048
Del på andre sider

Gjest begge parter

Tror du har et viktig poeng her.

Ofte er det et samspill mellom de som liker å få servert noen gode sladrehistorier og de(n) som liker å servere dem. I en sosial setting kan to eller flere gå inn i 'sladremodus'. Man tar tur på å fortelle 'gode' historier.

Hvor lett det er å stoppe baktalelsen er avhengig av den sosiale kodeksen som for anledningen skapes/vanligvis rår i den aktuelle gruppen. Det kan være kostbart å gå mot strømmen. Spesielt i en setting der baktalelsen gir posisjon eller bedrives av personer med sterk posisjon.

mvh

Vi mennesker er forksjeligge etter hvem vi er sammen med. Noen får frem det beste i oss mens andre får frem det verste i oss. For å ha det best med seg selv er det best å være med den som får frem ens positive sider. Å snakke dritt om andre skaper ikke bedre selvtillit.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/385579-sladder/page/2/#findComment-3412053
Del på andre sider

Vi mennesker er forksjeligge etter hvem vi er sammen med. Noen får frem det beste i oss mens andre får frem det verste i oss. For å ha det best med seg selv er det best å være med den som får frem ens positive sider. Å snakke dritt om andre skaper ikke bedre selvtillit.

Enig.

Samtidig kan det virke som noen bare må sladre og slarve for å trives og dermed oppsøker dette fremfor å unngå det.

mvh

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/385579-sladder/page/2/#findComment-3412057
Del på andre sider

Gjest Vær forsiktig!

Uff det der kjenner jeg til, jeg er egentlig ikke en som buser ut med sladder, men

har møtt på et par stk som har en tendens til å få ut mer av meg enn jeg egentlig har lyst til å si, og så ender det opp med at jeg føler meg som den sladrekjerringa.... med den dårlige samvittigheten :-(

Tror jeg skal lære litt av meg selv, man trenger ikke fortelle om alt man blir spurt om... det er lov å si at man ikke vet - selv om det kanskje er en hvit løgn :-)

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/385579-sladder/page/2/#findComment-3412358
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...