Gå til innhold

Når egenmelding etter sykemelding?

Anbefalte innlegg

Hvor lenge etter sykemelding fra lege kan man ta ut egenmelding?

Vil spare mest mulig på sykemelding fra lege, for jeg går mot en mulig langtidssykemld med tilbakefall av kreft, så da tenkte jeg å være litt strategisk med bruk av sykemld/egenmelding/ferie ut året.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/385587-n%C3%A5r-egenmelding-etter-sykemelding/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Mener det må gå minst 16 dager etter sykemelding før en kan bruke egenmelding igjen, men jeg husker ikke hvilken paragraf i folketrygdloven, kap. 8 det står.

Ok, det var det jeg trodde. Da klarer jeg meg ut året med et par uker sykemelding og noen dager på jobb for å rydde kontoret. Puh. En ting er å bli syk igjen, en annen ting er å planlegge en heftig behandlingsperiode mens man enda er så frisk at det synes absurd.

Mener det må gå minst 16 dager etter sykemelding før en kan bruke egenmelding igjen, men jeg husker ikke hvilken paragraf i folketrygdloven, kap. 8 det står.

Ok, det var det jeg trodde. Da klarer jeg meg ut året med et par uker sykemelding og noen dager på jobb for å rydde kontoret. Puh. En ting er å bli syk igjen, en annen ting er å planlegge en heftig behandlingsperiode mens man enda er så frisk at det synes absurd.

Gjest arbeidsgiverperiode

Hvis det er over 16 dager siden du har hatt fravær (utover arbeidsgiverperioden) før sykemeldingen kan du bruke egenmelding en dag etter en sykemelding. Altså ikke dagen etter, du må ha vært på jobb en dag etter at sykemeldingen var slutt.

Poenget er arbeidsgiverperioden, er det mindre enn 16 kalenderdager mellom fravær så regnes det som samme arbeidsgiverperiode. Og korte fravær kan altså legges sammen til en periode om det er mindre enn 16 kalenderdager mellom dem.

Har du hatt et langt fravær (utover en arbeidsgiverperiode) kan du altså ikke bruke egenmelding før det har gått 16 kalenderdager uten fravær.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...