Gå til innhold

Ringer dere skolen ved sykdom?

Anbefalte innlegg

Jeg ser på forskjellige steder at foreldre i saken om den svenske jenta som ble kidnappet, legger skyld på skolen for at de ikke reagerte når hun ikke dukket opp.

Her etterspør ikke skolen elever som ikke møter. Er det vanlig å gjøre det? Og foreldre ringer ikke skolen, det har ingen hensikt fordi det er ingen på kontorene som tar telefonen allikevel... med mindre det er friminutt. For alle er ute med ungene eller i time.

Vi skriver melding dagen etter hvis ungene har vært syke.

Hva slags praksis er det på dette rundt omkring?

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/385615-ringer-dere-skolen-ved-sykdom/
Del på andre sider

Fortsetter under...

• Svar 40
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• frosken

6

• Rhea Silvia

3

• mariaflyfly

2

• EnolaGay

2

Annonse

På skolen til ungene mine skal man sende mail til lærer ved fravær, men denne ordninga er ganske ny. Tidligere var det vanlig å sende med melding i meldingsboka når de var tilbake på skolen igjen.

På skolen der jeg jobber, har vi fraværsmelding via sms. Foreldra skriver kodeord+klasse,til et femsifra nummer, og så dukker det opp beskjed i mailboksen til de to lærerne som har kontaktelever i den klassen. Ikke alle foreldre er like flinke til å bruke dette, men det fungerer stort sett greit.

Hos oss vil skolen ikke ha beskjed hvis det bare er snakk om en dags sykdom. De vil ha beskjed i meldingsboka dagen etter.

Jeg synes dette er uheldig, nettopp pga manglende oppdagelse ved forsvinninger.

Ja jeg har aldri tenkt tanken en gang.. men som en sa her, det vil jo ta noen timer fra 0800 til 1700 før noen reagerer... Og man skulle tro små steder var tryggere..Men tenk bare på den lille jenta Engla i Sverige.. Hun syklet 500 meter og da var det gjort. De bodde i skogen de og..

Nuvel. Jeg skal ikke gjøre meg selv stressa over dette her. Ser at det er vanligere at skolen ikke reagerer. Kanskje det kommer nye retningslinjer etter slike saker da. Skjønt en del skole sliter vel med så mye rart at dette bare blir enda en ting de ikke makter å følge opp. Og motsatt, foreldre bare gir beng.

På den svenske skolen jenta går på, har de en egen fraværstelefon. Antakelig en slags telefonsvarer som man legger beskjed på, men nå gjetter jeg litt - siden flere reagerte på hvorfor skolen ikke sjekket denne fraværstelefonen.

Det blir jo litt annerledes hvis det er fast rutine at man legger beskjed på en egen telefon til bruk for akkurat det.

Annonse

Praksis ved skolen til min 2.klassing er melding i meldingsboka når de er tilbake igjen.

Jeg synes det er utrygt at man ikke vet om ungen dukker opp på skolen, men hittil har hun bare gått alene til skolen en gang... Hun går ofte hjem, men da vet vi om hun ikke dukker opp, liksom....

Jeg vet at FAU ved vår skole nå har stilt krav til rektor om å få igang en praksis hvor foreldre kontaktes hvis ungen ikke kommer på skolen og skolen ikke har fått beskjed. Dette skjedde i forrige uke (vet det bare fordi jeg er foreldrekontakt i klassen til snuppa). Håper virkelig at det blir gjennomslag umiddelbart! En ting er forsvinninger, men jeg ser jo for meg oppover i klassene at skulking ville bli fortere oppdaget også?

En praksis jeg TROR vil bli mer og mer vanlig framover, uten at jeg VET det da...

Ved mange skoler benyttes fronter eller lignende, og der føres også fravær kontinuerlig. Det vil si at man som foreldre kort tid etter at en time er begynt, vil kunne se om eleven har unnlatt å møte til timen ved å logge seg på fronter.

Ved mange skoler benyttes fronter eller lignende, og der føres også fravær kontinuerlig. Det vil si at man som foreldre kort tid etter at en time er begynt, vil kunne se om eleven har unnlatt å møte til timen ved å logge seg på fronter.

''Ved mange skoler benyttes fronter eller lignende, og der føres også fravær kontinuerlig. Det vil si at man som foreldre kort tid etter at en time er begynt, vil kunne se om eleven har unnlatt å møte til timen ved å logge seg på fronter.''

Wow. Tipper vår skole er der i 2020 elns :).

5. klasse: Vi sender melding når barnet ikke kommer, melding etterpå

8. klasse Sms og melding etterpå

VGs: Sms eller skolearena, melding etterpå-

Skolene her synes det er greit å gjøre som i arbeidslivet ellers, nemlig å gi beskjed når man ikke møter.

Biieffekt; Man blir kontaktet om barnet ikke møter og man inne har sendt melding ( ikke vgs)

''Ved mange skoler benyttes fronter eller lignende, og der føres også fravær kontinuerlig. Det vil si at man som foreldre kort tid etter at en time er begynt, vil kunne se om eleven har unnlatt å møte til timen ved å logge seg på fronter.''

Wow. Tipper vår skole er der i 2020 elns :).

Bruker ikke skolen fronter? Jeg trodde alle osloskolene gjorde det. Uansett så er dette bra i en del tilfeller ;.)

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...